Basmoduler i bänk. Steg 3: Låddesign

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Basmoduler i bänk. Steg 3: Låddesign

Inläggav q77 » 2021-05-29 14:52

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Steg 1: planering (detta inlägg)
Steg 2: val av element (viewtopic.php?f=3&t=72134&p=2184015#p2184015)
Steg 3: omstart och låddesign (viewtopic.php?f=3&t=72134&p=2254910#p2254910)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hej!

Jag var lite osäker på om jag skulle starta tråd i annat underforum, då detta mest är anläggningsfrågor och inte bygge. Men detta blir förhoppningsvis en byggtråd senare, så skapar tråden här. Hoppas det är ok :)

Till sommaren går flytten till ny lya och då får jag en ny chans att skapa mig ett TV- och musikhörn vardagsrummet. Jag glädjer mig :) Förutsättningarna är att det ska blir rent och städat, alltså hög SAF-faktor. Planerar därför att bygga en lång bänk där det mesta ska integreras.

Lite grundtankar och mål:
    - Hög SAF-faktor
    - Film och musik ungefär likt prioriterat
    - 5.x-system
    - Tekniskt relativt enkelt system, alltså utan allt för många komponenter
    - Inte allt för kostsamt (men inte heller snålbudget)
Jag var först inne på att bygga frontar integrerade i bänk med tillräckligt kapacitet nedåt i frekvens så att jag skulle klara mig acceptabelt utan subwoofer. Det lät som en kul lösning att testa, men så tror jag det blir för svårt att få bra spridning/riktning på diskant. Planen/idén är nu istället små frontar och basmoduler inbyggda i bänken. Men innan jag går för långt med att projekteringen av basarna så vill jag ha klart en överordnad plan för hur det tekniska systemet ska se ut, så jag slipper gå på en nit där (och det ger mig mer tid att leta efter bra erbjudanden och/eller begagnade prylar).

Funderingar: Delning? Stereo eller inte? Om frontarna blir riktigt små kanske delning hamnar lite högre, säg 100-140 hz. Min tanke, efter vad jag läst, är att basarna då borde spela i stereo och inte som två mono. Är jag ute och cyklar? I så fall, hur ansluter jag dem bäst?

Jag har identifierat följande alternativ;
    1) Receiver ställs in på 5.0 och att frontarna har full frekvens. Högtalarkabel till frontar kopplas till högnivåingång på slutsteg på basmoduler. Förutsätter alltså subwooferslutsteg med högnivåingång. Delningsfrekvens mellan front och bas sköts i slutsteget (och av vad frontarna klarar)
    2) Receiver ställs in på 5.0 och att frontarna ska spela fullt register. Pre-out för frontar på receiver leds till slutsteg på respektive basmodul. Delningsfrekvens mellan front och bas sköts i slutsteget (och av vad frontarna klarar)
    3) Receiver ställs in på 5.0 och att frontarna ska spela fullt register. Pre-out för frontar på receiver kopplas till två-kanals slutsteg, som driver basmoduler. I detta fall menar jag "rent" slutsteg, och det krävs då något som hanterar delningen. DSP-modul? Det börjar då kännas lite nervöst/överväldigande och går lite emot att jag vill ha en relativt enkel anläggning. Å andra sidan kanske vinsten är stor nog att motivera det?
    4) Receiver ställs in på 5.1 eller 5.2. Pre-out för en eller två subwoofer används och kopplas till slutsteg på basmoduler, eller via två-kanals slutsteg. Delningsfrekvens sköts av receiver. En enkel anläggning, och kanske det är viktigare än att stereoljudet ska följa längre ned i frekvens?
Tankar? Är DSP krångligt och dyrt eller går det göra enkelt och prisvärt? Hur långt kommer man med korrigering/kalibrering som receiver gör? Och gör jag en allt för stor sak av att ha basarna i stereo? Vidare, jag är ju sugen på slutna basmoduler och då kanske DSP är ännu mer motiverat?

Det blev massa text... Tacksam för alla svar!

Glad sommar på er! Måtte vaccinering ta fart och restriktioner lätta snart :)
Senast redigerad av q77 2022-12-07 21:14, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Tangband » 2021-05-29 21:50

Kul projekt :)
Jag antar att du förstår att en hemmabioreceiver innebär en hel del kompromisser som tex svårighet att köra subbasarna i stereo, vilket är ett grundkrav om man i längden ska bli nöjd med musikåtergivningen.
Samtidigt kan jag förstå frestelsen att köra med en enda förstärkare och kombinera 2 kanaler med 5.1 ljud.
Betänk också att om du tänker bygga något själv, eller köpa, så blir det en betydligt större budget till varje högtalare om du kör med bara 2 kanaler än om du ska använda 6 kanaler.
Två kanaler med samma budget som sex kanaler ger troligen bättre ljud med musik.
Nu antar jag att filmljud är minst lika viktigt som musik, kanske även hela familjen vill kunna styra anläggningen på ett enkelt sätt ?

De råd jag vill ge är nog :

1. Lämna idé n med 5.0 , - det behövs en subwoofer till film.
2. Satsa på tre identiska frontar - då får du sömlös panorering då du ser på film.
3. Satsa på frontar som kan spela ned till 80 Hz, och de bör vara slutna. Då passar de till hemmabioreceivers thx delning .
4. Bygg en sluten subwoofer på 10 tum med ett element med lågt Qtc och lång slaglängd samt lågt fs. Applicera LT med hjälp av dsp shelving filter. Peerless xls 10 är ett bra alternativ i 20 liter sluten låda.
5. Delar du högre än 80 Hz bör du absolut använda två subbasar i stereo , men de flesta hemmabioreceivrar erfbjuder bara monokopplade subbasutgångar..... så håll dig till 80 Hz för film
6. Kolla audiosciencereviews tester av AVR maskiner - de flesta är tyvärr riktigt dåliga , även för pengarna.
Nya modeller verkar många gånger vara sämre än äldre.

Min erfarenhet hittills är att alla autokalibreringssystem i hemmabioreceivrar försämrar ljudet och bör stängas av helt för bästa ljud.

Med ett bra externt dsp delningsfilter är möjligheterna att optimera systemet betydligt större, du kan tex använda andra ordningstal för delningsfiltret ( kanske udda ordningen ) , använda Peq med variabelt Q och finjustera delningen i steg om 1 Hz, dvs du kan upptäcka att ditt system kanske låter bäst vid en delning på 76 Hz istället för 80.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Maarten » 2021-05-30 07:44

Här finns lite liknande tänk men gammalt sådant: viewtopic.php?f=3&t=28335

I övrigt funkar mono väl så bra som stereo, att döma av initierade inlägg av I-or som utgår från hörande och rumsakustik. Se t ex:
viewtopic.php?f=9&t=71555&p=2156305&hilit=monobas#p2156327
I-or skrev:Återigen, eftersom vi lyssnar i rum kan vi inte höra om signalen spelas upp i vänster eller höger kanal vid låga frekvenser. Det enda vi hör är summan av alla ljudtrycksbidrag, vilka runt 100 Hz är i runda slängar 15 dB högre än direktbidraget i lyssningspositionen. Basinstrumentet du nämner spelar dock både grundtoner och övertoner med lokaliserbara frekvenser, vilka återges av huvudhögtalarna. Det är detta som gör att du kan höra om t.ex. en basviolin, elbas eller bastuba är placerad till vänster i inspelningen.


Samt: viewtopic.php?f=9&t=71555&p=2155795&hilit=monobas#p2155795

Gällande ekvalisering finns massa bra trådar, bara att söka :-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav sprudel » 2021-05-30 08:27

Vi är ett antal på forumet som föredrar stereo- före mono-konfiguration i ett delat system.
Oavsett vad som påstås om hörbarhet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Calleberg » 2021-05-30 09:01

sprudel skrev:Vi är ett antal på forumet som föredrar stereo- före mono-konfiguration i ett delat system.
Oavsett vad som påstås om hörbarhet.


Jag är nog en av dem, mest för att jag insett att ett av argumenten för monobas, att de låga frekvenserna ofta är inspelade i mono, i så fall även innebär att ett stereobassystem ofta är ett monobassystem. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Nattlorden » 2021-05-30 11:18

Calleberg skrev:
sprudel skrev:Vi är ett antal på forumet som föredrar stereo- före mono-konfiguration i ett delat system.
Oavsett vad som påstås om hörbarhet.


Jag är nog en av dem, mest för att jag insett att ett av argumenten för monobas, att de låga frekvenserna ofta är inspelade i mono, i så fall även innebär att ett stereobassystem ofta är ett monobassystem. :D


Ja, och/eller har en mono/stereo brytare på delningsfiltret - så de kan bli ett monosystem om/när man så önskar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Calleberg » 2021-05-30 11:45

Nattlorden skrev:
Calleberg skrev:
sprudel skrev:Vi är ett antal på forumet som föredrar stereo- före mono-konfiguration i ett delat system.
Oavsett vad som påstås om hörbarhet.


Jag är nog en av dem, mest för att jag insett att ett av argumenten för monobas, att de låga frekvenserna ofta är inspelade i mono, i så fall även innebär att ett stereobassystem ofta är ett monobassystem. :D


Ja, och/eller har en mono/stereo brytare på delningsfiltret - så de kan bli ett monosystem om/när man så önskar.


Skitdålig lösning, då kanske man missar chansen att avnjuta basen i stereo om så inspelningen kräver.... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Tangband » 2021-05-30 13:58

Calleberg skrev:
sprudel skrev:Vi är ett antal på forumet som föredrar stereo- före mono-konfiguration i ett delat system.
Oavsett vad som påstås om hörbarhet.


Jag är nog en av dem, mest för att jag insett att ett av argumenten för monobas, att de låga frekvenserna ofta är inspelade i mono, i så fall även innebär att ett stereobassystem ofta är ett monobassystem. :D


Att låga frekvenser numera skulle vara inspelade i mono stämmer inte år 2021. Ingen av mina egna inspelningar är gjorda i mono i basområdet, och inte heller någon av de klassiska skivor med kända pianister/orkestrar i skivsamlingen som är producerade efter 1990 är i mono i basområdet.

Annorlunda var det på vinylskivans tid. Men det är längesen nu. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav I-or » 2021-05-31 12:20

99,9 % av alla produktioner har basen i det närmaste totalt monokopplad. Amplituden för skillnadssignalen ligger som tidsmedelvärde för olika produktioner ca 25-60 dB under summasignalen för frekvenser under 80 Hz och fasskillnaderna är små (över 200 Hz, där mer eller mindre full stereokoppling oftast råder, ligger skillnadssignalen p.s.s. ca 10-20 dB under summasignalen).

Endast vissa puristproduktioner av fåmikrofontyp och specialalster med diverse signalprocessningstricks uppvisar stereobas. Äldre multimikrofonsinspelningar uppvisar lite mindre kontroll över lågfrekvensen, där man inte alltid har fått till den tilltänkta monokopplingen fullt ut i basen, medan moderna multimikrofonproduktioner är mycket konsekventa här med minimala kanalskillnader.

Vi har haft denna diskussion uppe något tiotal gånger tidigare och det fortfarande så att stereoeffekterna inte är hörbara som sådana under 80 Hz (egentligen ännu högre i frekvens om man ska vara noggrann), men däremot kan frekvensgången i lyssningspositionen ändras av stereokoppling p.g.a. dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal.

Alltså, om man håller frekvensgången i lyssningspositionen konstant under 80 Hz (och stannar inom det linjära området nivåmässigt), så är de hörbara skillnaderna noll mellan stereo- och monokoppling av basmoduler i en typisk uppställning oavsett insignal. Man bör även vara medveten om att stereokoppling av basmoduler har ett pris i förlust av ljudtryckskapacitet när signalen faktiskt uppvisar kanalskillnader.

Med basmodulerna placerade kanske 50-100 cm från öronen är det åtminstone teoretiskt möjligt att höra stereoverkan i ett vanligt lyssningsrum, i de få inspelningar där det faktiskt förekommer, men det är knappast någon som har ställt upp sitt system på det sättet (utom David Griesinger, förstås).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav JM » 2021-05-31 12:31

I-or skrev:
Vi har haft denna diskussion uppe något tiotal gånger tidigare och det fortfarande så att stereoeffekterna inte är hörbara som sådana under 80 Hz (egentligen ännu högre i frekvens om man ska vara noggrann), men däremot kan frekvensgången i lyssningspositionen ändras av stereokoppling p.g.a. dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal. .


Här på faktiskt.io gäller att har den karismatiske ledaren mässat ut ett budskap gäller budskapet oberoende om det är sant eller ej. Helt i analogi med vad som sker på andra sidan Atlanten. Att ändra felprogrammerade hjärnor sker inte över en natt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav juanth » 2021-05-31 13:39

JM skrev:
I-or skrev:
Vi har haft denna diskussion uppe något tiotal gånger tidigare och det fortfarande så att stereoeffekterna inte är hörbara som sådana under 80 Hz (egentligen ännu högre i frekvens om man ska vara noggrann), men däremot kan frekvensgången i lyssningspositionen ändras av stereokoppling p.g.a. dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal. .


Här på faktiskt.io gäller att har den karismatiske ledaren mässat ut ett budskap gäller budskapet oberoende om det är sant eller ej. Helt i analogi med vad som sker på andra sidan Atlanten. Att ändra felprogrammerade hjärnor sker inte över en natt.

JM



Lägg ner ditt skitsnack JM, du är en av de personer på forumet som aldrig någonsin har erkänt att du haft fel. Sedan någon vecka senare tar du upp just det du tidigare missförstått som om det vore en sanning du alltid stått för och känt till.
Trovärdighet...nja inte så stor.
Din hang-up på Ingvar framstår att vara för dig rejält handikappande.

Jag är en av de som tycker att stereobas är att föredra, jag har inte Ino, jag har själv kommit fram till att det fungerar bäst hos mig. Att jag sedan inte kan förklara varför är inget jag funderar på. Jag har jämfört i olika typer av uppsättningar och med olika filter, både digitalt och analogt. Stereo är det jag upplever som bäst.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Morello » 2021-05-31 13:53

Det kan såklart låta annorlunda med stereokopplad bas jämfört med monokopplad dito, men det beror alltså inte ljudets riktning, utan på det faktum att frekvensgången blir olika från vänster respektive höger kanal i de allra flesta rum förutom de som är helt symmetriska med avseende på höger och vänster rumshalva.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Calleberg » 2021-05-31 16:20

Tycker du fått sunda råd från Tangband, men det verkar som det slunkit in ett litet tryckfel i punkt 4. 10 tum skall såklart vara 18 tum. :mrgreen:
4 st 15 tummare funkar ochså. Då kan du montera dem smart, dvs den ena med magneten utåt. Skall du bygga in dem i bänken så vänd elementen åt sidorna så de inte syns, mycket sambovänligt.

Enda riktigt kompetenta lösningen för digitalt EQ och filter med riktigt bra mätprestanda som jag hittat hittils är miniDSP SHD.
Med en sådan kan du köra allt processande digitalt utan AD först.

Förutom ljudkälla behöver du då bara en SHD och två slutsteg, relatvt sambovänligt, och kan man slå på hela baletten med ETT knapptryck via trigger eller master/slave strömlist så blir det ytterligare glada miner från tanten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav q77 » 2021-06-01 18:07

Tack för svar! :)

Stereo vs mono verkar kunna vara känslig fråga. Jag kan tillägga att detta projekt drivs mycket av en lust att skapa och bygge, mer så än att jag är erfaren audiofil som jagar det perfekta ljudet. Utifrån diskussionerna i denna och andra trådar bedömmer jag att jag själv hör till dem som nog inte skulle höra någon större skillnaden, än mindre fundera på hur det kunde varit om det varit på det andra sättet. Däremot har jag erfarenhet av att reagerar på att bas "slår igenom" vid vissa frekvenser, och när jag tänker mer på det så känns det mer väsentligt att göra något åt det än att fundera på bas i stereo. Därför har jag kommit fram till att utforma mitt system med DSP för subwoofers, drivna av tvåkanals slutsteg.

Jag gjorde dessutom bedömningen att slutsteg + DSP kan hamnar i samma prisklass (eller mindre) som två "plate amplifier" (vad nu det heter på svenska). Så det låter som en bra lösning :)

En senare fråga blir mätutrustning. Känns lite onödigt att köpa mikrofon för en dryg tusenlapp som endast används vid installation, men man kan ju kanske låna/hyra eller sälja när man är nöjd med inställning.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav q77 » 2021-06-01 18:16

Tangband skrev:Kul projekt :)
De råd jag vill ge är nog :

1. Lämna idé n med 5.0 , - det behövs en subwoofer till film.
2. Satsa på tre identiska frontar - då får du sömlös panorering då du ser på film.
3. Satsa på frontar som kan spela ned till 80 Hz, och de bör vara slutna. Då passar de till hemmabioreceivers thx delning .
4. Bygg en sluten subwoofer på 10 tum med ett element med lågt Qtc och lång slaglängd samt lågt fs. Applicera LT med hjälp av dsp shelving filter. Peerless xls 10 är ett bra alternativ i 20 liter sluten låda.
5. Delar du högre än 80 Hz bör du absolut använda två subbasar i stereo , men de flesta hemmabioreceivrar erfbjuder bara monokopplade subbasutgångar..... så håll dig till 80 Hz för film
6. Kolla audiosciencereviews tester av AVR maskiner - de flesta är tyvärr riktigt dåliga , även för pengarna.
Nya modeller verkar många gånger vara sämre än äldre.

Min erfarenhet hittills är att alla autokalibreringssystem i hemmabioreceivrar försämrar ljudet och bör stängas av helt för bästa ljud.


Tack för handfasta råd. Slutna lådor med 10 tum är det jag själv varit inne på. Subwoofern jag tidigare haft upplevde jag väldigt "mummlig" och med allt för lite "punch". Nu var det nog en billigare subwoofer förvisso, så att det var en portad 8 tummare är väl inte hela historien till dessa dåliga ljud. Hurellerhur är jag sugen på att testa sluten subwoofer.

Större än 10 tum blir dock svårt i tänkt design. Kanske jag kan klämma in 12, få se när skissandet kommit lite längre. Dock finns nog volym för upp till 40 liter, och kanske något till.

Lång slanglängd tänker jag är över 10 mm och lågt fs under 30Hz? Vad är då "lågt" Qtc?

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav q77 » 2021-06-01 18:18

Maarten skrev:Här finns lite liknande tänk men gammalt sådant: viewtopic.php?f=3&t=28335


Det är synd att det är många döda bildlänkar i äldre inlägg. Men fann också denna tråd där bilder finns (iallafall just nu): viewtopic.php?f=3&t=59761

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav I-or » 2021-06-01 18:36

Om du bara ska ekvalisera basen kan det vara en bra idé att använda en Iphone av lite nyare snitt (6 eller senare) för mätändamål eftersom mikrofonimplementeringen i dessa gör att man har ett hyggligt användbart frekvensområde ned till kanske 50 Hz eller så. Man kan sedan använda hörseln för finjustering eftersom mikrofonfrekvensgången inte är helt konstant även om den är hyfsad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Calleberg » 2021-06-01 19:48

q77 skrev:
Lång slanglängd tänker jag är över 10 mm och lågt fs under 30Hz? Vad är då "lågt" Qtc?


Ja lågt Qtc är inte helt nödvändigt, lågt fs däremot, gärna under 25.

Qtc på element som passar bra för slutna lådor skulle jag säga bör vara från 0,35 och uppåt, men helst inte över 0,5.

Egentligen vad som helst som passar din begränsing av lådvolym och ger ett Q på lådan som är mellan 0,5-08 och -3dB vid 50-40Hz har goda chanser att bli bra. Elementet måste ochså ha lång slagläng och hög effektålighet för att tåla den eq som krävs för att det ska bli lagom mycket bas vid lägre frekvenser. Tänk på att rumsförstärkningen ger dig några dB gratis från typ 30Hz och neråt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-06-07 17:27

Projektets planering fortsätter. Har tittat på olika element med hjälp av svaren i tråden. Har sammanställt några kandidater:

subelement01.PNG
subelement01.PNG (38.17 KiB) Visad 2753 gånger

För grov beräkning/uppskattning av låda har jag tillämpat Qtc=0.7 för samtliga element och använt denna online-kalkylator: http://www.mh-audio.nl/Calculators/CBCQ.html

Som bubblare finns ett Rockford Fosgate-element med. Detta är för en kompis sa att bilbasar generellt är gjorda för att spela i små lådor, vilket ju låter rimligt. Utbudet av bilbasar är vidare ganska stort och det finns mycket som vid första anblick verkar prisvärt. Men jisses vad svårt det är att hitta parametrar på de flesta. Detta element är ett av få jag funnit flera parametrar för, men, elementet har dubbla spolar och jag tänker att parametrarna borde ändra sig endel beroende på hur man kopplar? Det anges inget om det...

Hur eller hur, för mig verkar SB Acoustic SB29 vara det mest intressanta elementet. Läser gott om det och att Troels använt det känns i sig som en bekräftelse på högre kvalitet. Priset blir ungefär som önskat, undviker gärna att lägga mer (om inte någon kan argumentera för att det skulle blir mycket bättre).

12-tum har jag konstaterat att det blir för stort.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Maarten » 2021-06-07 21:10

Mitt tips är att inte fokusera "för mycket" på T-S och box, om du tänker EQ'a?
Då istället välja utifrån kapacitet, dist, pris och lådvolym. Se t ex här viewtopic.php?f=3&t=71806
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-07 21:47

Det där SB acoustics elementet blir nog finemang, men gör som Truls och bygg en 55 liters basreflexlåda så slipper du eq.
Ångrar du dig är det bara att plugga porten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Nattlorden » 2021-06-08 09:36

Om du går ned med Qtc till 0.5 - vad händer med F3 ? Tänker speciellt på SB-elementet, tycker också det är spännande här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 1: planering

Inläggav Calleberg » 2021-06-08 10:25

q77 skrev: Dock finns nog volym för upp till 40 liter, och kanske något till.


Det invändiga måttet för en kub med ca 40 liters volym är 35x35x35 cm.

Om du skohornar lite så att du ökar det måttet till 38,5 så har du dina 55 Liter, borde väl gå om viljan finns, eller?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Maarten » 2021-06-08 11:57

sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Glebster » 2021-06-08 12:51

Jag har också letat runt lite bland 10-tummarna och mitt val landar sannolikt på Daytons HF-modell i åttaohmsutförande, RSS265HF-8.

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... hm-295-442

Den ska tydligen vara mer hifi (HF) än high output (HO) enligt dem själva, vad nu det innebär. Hade jag velat lägga mer pengar hade jag sannolikt valt L26ROY.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav q77 » 2021-06-10 14:15

Tack för inspel! :)

Maarten skrev:Mitt tips är att inte fokusera "för mycket" på T-S och box, om du tänker EQ'a?
Då istället välja utifrån kapacitet, dist, pris och lådvolym. Se t ex här viewtopic.php?f=3&t=71806


Jo, men det är nog lite så jag tänker. Alltså att inte har för stort fokus på T-S, utan använda det mer för att "ringa in" kandidater och grovt utvärdera. Dock bra poängterat med distortion. Ska försöka läsa på kring detta (fortsatt nybörjare).

Maarten skrev:SB29 har ju både kollats in. simulerats och kritiserats i olika omgångar; se t ex här:
viewtopic.php?f=3&t=70002&p=2088687&hilit=SB29#p2088687
viewtopic.php?f=3&t=67245&start=60#p1999510
viewtopic.php?f=3&t=67245&start=150#p2144073


Tack för att du bemödar dig att söka fram trådar. Uppenbarligen var min googling för svag.

Glebster skrev:Jag har också letat runt lite bland 10-tummarna och mitt val landar sannolikt på Daytons HF-modell i åttaohmsutförande, RSS265HF-8.

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... hm-295-442

Den ska tydligen vara mer hifi (HF) än high output (HO) enligt dem själva, vad nu det innebär. Hade jag velat lägga mer pengar hade jag sannolikt valt L26ROY.


Aha! Leta häromdagen efter skillnaden mellan HF och HO. Dåså, HF låter ju mer rätt då, jag är inte ute efter att spela väldigt högt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-10 17:17

Glebster skrev:
Den ska tydligen vara mer hifi (HF) än high output (HO) enligt dem själva,


Om man utgår från det som står i databladen verkar det som den största skillnaden om man jämför HO med HF är att HO troligen har andra talspolar, som är kortare, effektåligare och har högre induktans. jag gissar att HO basarnas tyngre koner beror helt eller delvis på detta.

Resultatet har blivit en starkare motor(BL), som drivit upp spänningskänsligheten något, och ökat den elektriska dämpningen (Qes).

Sedan verkar man ha tweakat Spindeln för lite lägre Vas/Cms, man kan ochså se att den Mekaniska dämpningen blivit något mindre, vilket hänger ihop med de andra ändringarna som den tyngre konen i kombination med lite lägre Cms. Vilket i sin tur hjälper till att hålla uppe Qts lite, men även FS åker upp pg.a den hårdare fjädringen.

Blev det snurrigt?

Såhärdå, man har moddat HO lite så det tål mer effekt och passar bättre i basreflex än i slutna låddor. (jämfört med HF alltså)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Maarten » 2021-06-10 21:15

q77: Gott! :)

Du kan ju även kolla på denna tråd, glömde av den men handlar ju just om optimering av subbisar och att hitta rätt prioriteringar. Den borde komma väl till pass här tänker jag:
Suboptimeringar? viewtopic.php?f=3&t=71842
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Glebster » 2021-06-10 23:25

Calleberg skrev:
Glebster skrev:Såhärdå, man har moddat HO lite så det tål mer effekt och passar bättre i basreflex än i slutna låddor. (jämfört med HF alltså)


Det där var intressant information, tack. Blir till att simulera lite när tid finnes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basmoduler i bänk. Steg 2: val av element

Inläggav Calleberg » 2021-06-14 16:29

Glebster skrev:
Calleberg skrev:
Glebster skrev:Såhärdå, man har moddat HO lite så det tål mer effekt och passar bättre i basreflex än i slutna låddor. (jämfört med HF alltså)


Det där var intressant information, tack. Blir till att simulera lite när tid finnes.



Kanske intressantast ändå av Daytontiotummarna: Bastarden RSS265HO-44. Den verkar vara både HF och HO samtidigt.
Jag får för mig att det är en HF-8 talpole "omgjord" till dubbelspolig. Och att konen faktiskt är lite tjockare (30g tyngre kon och lite dyrare element).
I övrigt moddad som en HO.

Jag kommer nog köpa på mig några stycken...

https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... er-295-463
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster