Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-24 09:10

BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.

Men över 700', liksom...


Finns dessa för lyssning i Sverige?

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-24 09:39

RogerGustavsson skrev:
BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.

Men över 700', liksom...


Finns dessa för lyssning i Sverige?


Japp, Hos AudioConcept i Stockholm.

Jag hörde då ingen distorsion den gången jag lyssnade på dem.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-24 10:59

tordnilsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns dessa för lyssning i Sverige?


Japp, Hos AudioConcept i Stockholm.

Jag hörde då ingen distorsion den gången jag lyssnade på dem.


Precis, jag svängde förbi i ett annat ärende och ägaren Robert tyckte jag skulle lyssna på dem.
Det lät överstyrt i vissa passager men kan varit inspelningen.
Jag ska dit igen med lite mer tid tillgängligt.

AudioConcept har ju även Magnepans största system vilket var kul att se och höra, de har du väl lyssnat på nu RogerGustavsson?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Nattlorden » 2021-06-24 11:26

(personligen har jag alltid tyckt Magnepans mindre spelat bättre (på mässor) än deras större... men det kan varit elektoniken bakom, självklart)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-24 12:09

tordnilsson skrev:
Det som kostar pengar är ju neodymmagneterna, det går åt ganska många och även om priset på dem har blivit bättre på senare år så blir det nog en rejäl slant.


Nej, om man har förstånd att beställa neodymiummagneter direkt från tillverkarna i Kina blir priset inte högt i sammanhanget. Annars kan man alltid använda sig av ferritmagneter som är nästan gratis, men detta blir klumpigt, tungt och mindre effektivt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-24 13:30

BellsnWhistles skrev:
tordnilsson skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns dessa för lyssning i Sverige?


Japp, Hos AudioConcept i Stockholm.

Jag hörde då ingen distorsion den gången jag lyssnade på dem.


Precis, jag svängde förbi i ett annat ärende och ägaren Robert tyckte jag skulle lyssna på dem.
Det lät överstyrt i vissa passager men kan varit inspelningen.
Jag ska dit igen med lite mer tid tillgängligt.

AudioConcept har ju även Magnepans största system vilket var kul att se och höra, de har du väl lyssnat på nu RogerGustavsson?


Nej, det har inte blivit av att lyssna på Magnepan MG 30.7.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-24 16:00

I-or skrev:
tordnilsson skrev:
Det som kostar pengar är ju neodymmagneterna, det går åt ganska många och även om priset på dem har blivit bättre på senare år så blir det nog en rejäl slant.


Nej, om man har förstånd att beställa neodymiummagneter direkt från tillverkarna i Kina blir priset inte högt i sammanhanget. Annars kan man alltid använda sig av ferritmagneter som är nästan gratis, men detta blir klumpigt, tungt och mindre effektivt.


Ok.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-24 17:19

Prisbilden på neodymiummagneter varierar rätt kraftigt mellan olika säljare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-24 17:25

RogerGustavsson skrev:Prisbilden på neodymiummagneter varierar rätt kraftigt mellan olika säljare.


Japp, och det löser man som vanligt genom att göra sin hemläxa. För övrigt har jag ca 70 kg ferritmagneter som ligger och skräpar i garaget sedan ett par decennier.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-27 11:46

I-or skrev:
RogerGustavsson skrev:Prisbilden på neodymiummagneter varierar rätt kraftigt mellan olika säljare.


Japp, och det löser man som vanligt genom att göra sin hemläxa. För övrigt har jag ca 70 kg ferritmagneter som ligger och skräpar i garaget sedan ett par decennier.


Det låter som att du byggde "La Folia" enligt tidningen HighFidelity, jag gjorde det också, blev hyfsat.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-27 11:52

Nja, min variant var kraftigt modifierad och betydligt större (och bättre 8)). Slutresultatet blev häpnadsväckande bra, speciellt i kombination med det något märkligt utformade lyssningsrum som jag hade då.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-27 12:45

I-or skrev:Nja, min variant var kraftigt modifierad och betydligt större (och bättre 8)). Slutresultatet blev häpnadsväckande bra, speciellt i kombination med det något märkligt utformade lyssningsrum som jag hade då.


Ok, spännande vad gjorde du för modifieringar ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-27 13:35

Dimensionerna var ca 200x80x10 cm och hela konstruktionen var mycket styv och tung (ca 120 kg). 2-4 ggr magnethöjden och dämpad infästning av planarmembran och band. Betydligt tunnare plastmaterial i banden och smalare band. Delningsfrekvens 250 Hz. I rum var den undre gränsfrekvensen omkring 25 Hz och ljudtryckskapaciteten mycket god med ca 2x400 W i 4 ohm per kanal (aktiv delning). Rummet var asymmetriskt femkantigt, vilket medförde närmast perfekta förhållanden för bakvågen.

Jag spelade ofta mycket högt och hade bara en granne som märkligt nog uppskattade musiken (en hel del fusion, jazz, klassiskt och ibland mer typisk populärmusik). 8O (Antagligen bidrog linjekälle-/dipolutstrålningen en del för att sänka ljudnivån i hans lägenhet som låg ovanför min.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-07-24 20:42

[img]

[/img]
Bilagor
20210713_205704.jpg
20210713_205704.jpg (1.79 MiB) Visad 2087 gånger

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-07-24 20:45

En "något" suddig bild, men det är första test med 10 element per kanal, enkel inkoppling med passivt filter 400 Hz 24dB/oktav, spelar förvånansvärt bra, återstår en hel del arbete men nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att testa.. :D

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav AndersP » 2021-07-29 03:10

Vad driver du med under testet?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-07-29 15:20

Ett Diy-bygge, FirstWatt F4.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav jonasz » 2021-07-29 16:08

Vad fick du för impedans på 10st? Antar att de är seriekopplade?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-07-31 22:09

Seriesresistansen med 10 st element blir ca 0,8 ohm.. såå ..

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-08-01 15:36

Morello skrev:Hur låga impedanser talar vi om och hur mycket spänning behöver banden?


Hej, jag har mätt upp resistansen till strax under 0,1 ohm per element ( 10st i serie gav 0,8 ohm ) så det blir nog en något jobbig belastning för en vanlig förstärkare tror jag.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav jonasz » 2021-08-01 15:40

Hur löser du det då? Motstånd?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-08-01 17:11

Ja i första testen så blir det ett seriemotstånd så att jag inte knäcker förstärkaren och kan göra ett försök med ett passivt filter som har någorlunda rimliga komponenter, mest för att få en uppfattning om hur det spelar.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav jonasz » 2021-08-01 17:26

Har du nån uppfattning om känslighet på dem? Har 6 st av dessa liggande som jag tänkte använda i ett par linesource, därför jag är lite frågvis. :mrgreen:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-08-01 17:47

Jag vet inte hur känsliga de är, men har testat med 3 st/sida och och 24 dB/oktav filter 400 Hz, seriemotstånd på 3,5 ohm och detta ger ju ganska mycket effektförlust men det gick absolut att spela riktigt högt om man ville...

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1234
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav jonasz » 2021-08-01 18:07

Låter trevligt! Tyckte du att de fungerade att spela med bra dynamik och låg dist så lågt som 400hz?

Hur har du tänkt lösa impedansproblemet i den slutgiltiga versionen? Specialsteg eller nåt annat listigt?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-08-01 18:48

Mitt första amatörmässigta test enligt ovan visar att det spelar fint och rent ja, och även om jag brassar på ordentligt så kan jag inte ens se en antydan till att membranet rör sig... det återstår mycket jobb innan allt är klart men som sagt så är jag nyfiken och vill gärna testa lite innan jag jobbar vidare på detta.
Det återstår att fundera på en slutgiltig lösning med lämplig förstärkare, trafo är nog inget alternativ för mig - dyrt och olinjärt, inte aktuellt.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-09-24 19:46

I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.


Strömkapabel förstärkare är på gång, utan att säga för mycket så kommer den att kunna leverera ca 30-35 ampere peak
i 0,1 ohm last... 8)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Helmut » 2021-10-12 16:09

Finns det någon typ av förstärkare som passar till mellan, diskant bandhorn. Gissar att det inte är en ljudförstärkare jag behöver, snarare någon typ av förstärkare till någon typ av apparat med mycket lån ingångs impendans.
Har byggt några transformatordrivna bandhorn men har problem med att lite större band inte svänger i takt över hela ytan. Vet inte om magnetfältet mellan magneterna är ojämn. Funderar på om det finns någon annan typ av konstruktioner som resulterar i att bandet blir stelare ex genom att vecka bandet mot motsatta hållet men har en mjukare upphängning?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav solhaga » 2021-10-12 17:43

Helmut skrev:Finns det någon typ av förstärkare som passar till mellan, diskant bandhorn. Gissar att det inte är en ljudförstärkare jag behöver, snarare någon typ av förstärkare till någon typ av apparat med mycket lån ingångs impendans.
Har byggt några transformatordrivna bandhorn men har problem med att lite större band inte svänger i takt över hela ytan. Vet inte om magnetfältet mellan magneterna är ojämn. Funderar på om det finns någon annan typ av konstruktioner som resulterar i att bandet blir stelare ex genom att vecka bandet mot motsatta hållet men har en mjukare upphängning?

Upplever du dom långa banddiskanterna som ojämna endast när du påför en sinussignal?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Ronnie » 2021-10-13 07:19

Fräsigt!
Hamnar de högfrekensspelande banden på linje vertikalt? Dämpade med skum bakåt ser det ut som?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster