Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-10-13 11:28

Ronnie skrev:Fräsigt!
Hamnar de högfrekensspelande banden på linje vertikalt? Dämpade med skum bakåt ser det ut som?


I första inlägget skrev jag:

"Efter en del intressanta trådar och inlägg om bla bandelement, Bredbandselement mm så har jag påbörjat ett projekt,
det är mycket kvar innan jag är klar men en bild kanske är intressant,
Ja,för de som är lite intresserade så kommer det att bli 15 st bandelement per kanal, varav 3 kommer att spela från 500 Hz och uppåt, 12 st (3*4) ska spela från 500 Hz och ner till 100 -150 Hz, därunder blir det någon sorts bassystem, troligen öppen baffel typ 4x12" /kanal."

Jag var kanske inte riktigt tydlig med vilka element som är tänkta att spela respektive register, men 3 st på höjden ( vertikalt ) från 500 Hz och uppåt, 12 st ( 3 x 4 st ) ska spela från 500 Hz och ner till 100 -150 Hz.
Alla element är inte monterade ännu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-10-13 12:27

Helmut skrev:Finns det någon typ av förstärkare som passar till mellan, diskant bandhorn. Gissar att det inte är en ljudförstärkare jag behöver, snarare någon typ av förstärkare till någon typ av apparat med mycket lån ingångs impendans.
Har byggt några transformatordrivna bandhorn men har problem med att lite större band inte svänger i takt över hela ytan. Vet inte om magnetfältet mellan magneterna är ojämn. Funderar på om det finns någon annan typ av konstruktioner som resulterar i att bandet blir stelare ex genom att vecka bandet mot motsatta hållet men har en mjukare upphängning?


Alla band kommer att uppträda som strängar, d.v.s. med tydliga resonanser i längdled. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att de producerar en ojämn frekvensgång, eftersom dessa resonanser via den utbredda kraftverkan inte exciteras särskilt effektivt och dessutom tenderar att producera modformer som ger en mycket låg avstrålningsfaktor. När man driver bandet hårt kan dock rörelserna vid vissa frekvenser bli ganska stora och även olinjära, vilket leder till allehanda märkliga svängningsformer, inte bara i ren böjning utan ibland även i torsion.

Magnetfältet uppvisar vanligtvis en mycket låg variation i längdled, men en ganska stor variation i breddled (svagare i mitten). Denna variation kan i vissa fall för rena aluminiumband (vilka har mycket låg intern dämpning) leda till utmattningssprickor eftersom framförallt förstamoden i breddled får alltför stor amplitud och därpå följande höga mekaniska spänningar.

Lösningen för undvikande av märkliga svängningsformer är att aldrig driva bandet vid låga frekvenser (som kräver stora förskjutningar) och att så långt som möjligt öka dämpningen både för bandet och dess upphängning. Högpassfiltreringen bör av denna anledning vara brant, minst 18 dB/oktav.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-10-13 21:28

I-or skrev:
Helmut skrev:Finns det någon typ av förstärkare som passar till mellan, diskant bandhorn. Gissar att det inte är en ljudförstärkare jag behöver, snarare någon typ av förstärkare till någon typ av apparat med mycket lån ingångs impendans.
Har byggt några transformatordrivna bandhorn men har problem med att lite större band inte svänger i takt över hela ytan. Vet inte om magnetfältet mellan magneterna är ojämn. Funderar på om det finns någon annan typ av konstruktioner som resulterar i att bandet blir stelare ex genom att vecka bandet mot motsatta hållet men har en mjukare upphängning?


Alla band kommer att uppträda som strängar, d.v.s. med tydliga resonanser i längdled. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att de producerar en ojämn frekvensgång, eftersom dessa resonanser via den utbredda kraftverkan inte exciteras särskilt effektivt och dessutom tenderar att producera modformer som ger en mycket låg avstrålningsfaktor. När man driver bandet hårt kan dock rörelserna vid vissa frekvenser bli ganska stora och även olinjära, vilket leder till allehanda märkliga svängningsformer, inte bara i ren böjning utan ibland även i torsion.

Magnetfältet uppvisar vanligtvis en mycket låg variation i längdled, men en ganska stor variation i breddled (svagare i mitten). Denna variation kan i vissa fall för rena aluminiumband (vilka har mycket låg intern dämpning) leda till
utmattningssprickor eftersom framförallt förstamoden i breddled får alltför stor amplitud och därpå följande höga
mekaniska spänningar.

Lösningen för undvikande av märkliga svängningsformer är att aldrig driva bandet vid låga frekvenser (som kräver stora förskjutningar) och att så långt som möjligt öka dämpningen både för bandet och dess upphängning. Högpassfiltreringen bör av denna anledning vara brant, minst 18 dB/oktav.


En av mina första erfarenheter är just att branta filter verkar vara en bra ide ihop med bandelement, jag har testat med 24dB/oktav filter och det gick bra, jag kunde spela riktigt högt utan att ens se en antydan till att membranet rörde sig.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav BellsnWhistles » 2021-10-13 22:35

Audiotronic CM3 hade ju bara 6db/oktav filter (en konding i serie) med banddiskanten, och de banden gick ofta sönder; antingen direkt för att man "höjde volymen lite för mycket" eller efter en längre period, då troligen pga. utmattning som I-or skriver. Jag har erfarenhet av båda :? .
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2022-03-18 21:46

Nu bõrjar detta projekt att nãrma sig en första spelbar prototyp..

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Helmut » 2022-04-20 20:46

Vet att tidningen Allt om Elektronik hade en ritning på en förstärkare som ska klara av att driva bandhorn utan transformator. Dessvärre har jag inte byggt den själv.
Annars har jag varit sugen på att köpa två skrotade RC lok med tyristordrivna motorer som ska klara av att få snurr på motorerna från stilla stående till 130 km i timmen eller finns det någon annan form av drivdorn för motorer som man kan använda till lågohmiga bandhögtalare?

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster