Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett projekt

Inläggav tordnilsson » 2021-06-20 07:07

20210617_151743.jpg
20210617_151743.jpg (1.04 MiB) Visad 3197 gånger


Efter en del intressanta trådar och inlägg om bla bandelement, Bredbandselement mm så har jag påbörjat ett projekt,
det är mycket kvar innan jag är klar men en bild kanske är intressant,
Ja,för de som är lite intresserade så kommer det att bli 15 st bandelement per kanal, varav 3 kommer att spela från 500 Hz och uppåt, 12 st (3*4) ska spela från 500 Hz och ner till 100 -150 Hz, därunder blir det någon sorts bassystem, troligen öppen baffel typ 4x12" /kanal.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav LeifB » 2021-06-20 07:35

Spännande.
Var hittar man sådana?
Cör du bandelementen själv?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-20 10:24

Ser ut som Bo Bengtssons bandelement till Transmission Audio.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-20 10:31

Det är Bosse Bengtssons Transmission Audio, bandelement som bla satt i M3Pro, även i Megatrend mk2 tror jag.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-20 15:26

tordnilsson skrev:Det är Bosse Bengtssons Transmission Audio, bandelement som bla satt i M3Pro, även i Megatrend mk2 tror jag.


Dessa fick jag möjlighet att köpa av Robert på Audio Concept, jag gillar det ljud som de ger, rent och fint.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-21 14:24

Kul, vad har banden för dimensioner?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-21 15:41

I-or skrev:Kul, vad har banden för dimensioner?


Bredden är ca 25 mm och längden är ca 450 mm.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-21 15:51

Bild

En mycket dyr, men mycket trevlig högtalare med liknande princip är Spanska Alsyvox, Jag tycker att de är bland de bästa jag någonsin hört.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-21 17:35

Alsyvox skulle jag vilja lyssna på. Sjukt dyra bara... De använder aluminium på polyesterfilm enligt deras egna utsago. Bengtssons är väl rena aluminiumband? Antar att de trafokopplas till en rimlig impedans?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-21 17:49

Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-21 18:41

Jovisst, bör trafo undvikas men vilken impedans/resistans blir det med så breda och korta band som Bengtssons? Det är väl bara ett 25 mm brett band och inte smala strimlor på plastfilm?

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-21 19:17

I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.


Japp, det blir ingen trafo i dessa byggen, det är ju faktiskt enklare, billigare och bättre med ett effektmotstånd i serie för att nå en acceptabel resistans och så minskar risken för svajig impedanskurva.
Effekt är inga problem att hitta idag. 8)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-21 19:28

Jag vill undvika "olinjära" komponenter... ( läs trafo i högtalarna) om det är möjligt, jag gillar konstanta och linjära förhållanden så mycket som det går.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-21 20:00

tordnilsson skrev:
I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.


Japp, det blir ingen trafo i dessa byggen, det är ju faktiskt enklare, billigare och bättre med ett effektmotstånd i serie för att nå en acceptabel resistans och så minskar risken för svajig impedanskurva.
Effekt är inga problem att hitta idag. 8)


De bandelementen har kanske hög verkningsgrad att ta av?

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-21 20:26

Jo de är ganska så lättdrivna,jag vet inte exakt men det har gått bra med mina enklare test hittills då jag testkört 3 st per kanal.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-06-22 09:52

I-or skrev:Transformatorkoppling bör undvikas till varje pris eftersom trafen oavsett kvalitet distorderar hörbart. Seriekoppling av elementen i kombination med en strömkapabel förstärkare är att föredra.


Det torde inte vara någon större utmaning för en erfaren konstruktör såsom Morello att designa en strömkapabel förstärkare med dagens halvledare (utgångstransistorer)
Det finns även en design av T.Giesberts (Allt om Elektroniks förstärkar-cum-oscillator huvuddesigner) från 90-talet.

Annars går det alltid att parallellkoppla ett antal effekt-OP , med hög strömkapacitet . Möjligheterna är många för DIY.

Alla dessa lösningar ger distortionsnivåer på en bråkdel av vad en transformator gör.

Man kan såklart även köpa en kraftig förstärkare :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Morello » 2021-06-23 13:53

Hur låga impedanser talar vi om och hur mycket spänning behöver banden?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 14:37

Morello skrev:Hur låga impedanser talar vi om och hur mycket spänning behöver banden?


Det återstår lite mer jobb innan jag har monterat och kopplat in dem som jag har tänkt, så jag har inte
svar på detta ännu.

Mvh Tord

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-23 15:00

Helt självklart blir det inte eftersom resistansen är extremt låg. Resistansen (d.v.s. i princip impedansen förutom ett litet induktivt tillskott för höga frekvenser) lär ligga runt sådär 0,5 ohm med tre band i serie. Verkningsgraden är dock relativt hög, varför man i ett normalt rum klarar sig ganska bra med ca 100 Wrms, d.v.s. ca 7 Vrms.

Att elda upp effekt i ett motstånd avrådes bestämt, banden behöver ingen hjälp vad gäller effektkompression och uppvisar en i det närmaste konstant impedans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-23 16:57

rikkitikkitavi skrev:Alla dessa lösningar ger distortionsnivåer på en bråkdel av vad en transformator gör.


Jag trodde att det fanns tranformatorer som är mycket linjära om än inte perfekta?
MC-trafos och linjetrafos för balansering t.ex. används ju frekvent, inte ger sådana självklart mycket sämre resultat än en aktiv koppling?
Eller?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 17:20

Ju mer effekt som skall transformeras, ju svårare är det med få till en "ideal" trafo tror jag, och det blir dyrt.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-23 17:23

I-or skrev:Helt självklart blir det inte eftersom resistansen är extremt låg. Resistansen (d.v.s. i princip impedansen förutom ett litet induktivt tillskott för höga frekvenser) lär ligga runt sådär 0,5 ohm med tre band i serie. Verkningsgraden är dock relativt hög, varför man i ett normalt rum klarar sig ganska bra med ca 100 Wrms, d.v.s. ca 7 Vrms.

Att elda upp effekt i ett motstånd avrådes bestämt, banden behöver ingen hjälp vad gäller effektkompression och uppvisar en i det närmaste konstant impedans.


Tre band i serie blir nog ungefär 0,5 ohm, 12 st kan kanske komma upp i 1,5 - 2 ohm, återkommer med resultat när jag har kopplat in och mätt.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav Maarten » 2021-06-23 19:24

Ska bli spännande att se vad du åstadkommer! Hoppas på många mätningar (frekvensrespins och distorsion) samt bilder.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-23 19:34

tordnilsson skrev:
I-or skrev:Helt självklart blir det inte eftersom resistansen är extremt låg. Resistansen (d.v.s. i princip impedansen förutom ett litet induktivt tillskott för höga frekvenser) lär ligga runt sådär 0,5 ohm med tre band i serie. Verkningsgraden är dock relativt hög, varför man i ett normalt rum klarar sig ganska bra med ca 100 Wrms, d.v.s. ca 7 Vrms.

Att elda upp effekt i ett motstånd avrådes bestämt, banden behöver ingen hjälp vad gäller effektkompression och uppvisar en i det närmaste konstant impedans.


Tre band i serie blir nog ungefär 0,5 ohm, 12 st kan kanske komma upp i 1,5 - 2 ohm, återkommer med resultat när jag har kopplat in och mätt.


Som redan nämnts, du kanske ska prata med någon svensk förstärkartillverkare för ett specialprojekt :D.
Kan man parallellkoppla kanalerna på ett no1200 t.ex. @morello?
Byggde inte Dan D'Agostino ett specialbeställt exemplar till Apogee Scintilla när det begavs sig?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-23 20:22

BellsnWhistles skrev:Byggde inte Dan D'Agostino ett specialbeställt exemplar till Apogee Scintilla när det begavs sig?


Vill minnas att det var till mellanregisterbandet i Apogee Fullrange, den största modellen.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-23 21:46

Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.

Men över 700', liksom...
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-24 00:35

tordnilsson skrev:Ju mer effekt som skall transformeras, ju svårare är det med få till en "ideal" trafo tror jag, och det blir dyrt.


Stämmer. Problemen är magnetisk mättnadsdistorsion och hysteresdistorsion, vilka i bägge fallen uppkommer/förvärras av hög strömstyrka i lindningarna. För lite mer normaldistorderande dynamiska element är det inte säkert att detta är något större problem, men för lågdistorderande band är det klart hörbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav I-or » 2021-06-24 00:41

BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.

Men över 700', liksom...


Man kan sno ihop någonting snarlikt med ett par dagars arbete och utan att spendera en förmögenhet om man inte kräver en superfinish. Kanske inte den allra effektivaste konstruktionen rent akustiskt, men den lär fungera bra i kombination med ekvalisering förutsatt att man ser till att komplettera med dynamiska element för basen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav tordnilsson » 2021-06-24 03:38

I-or skrev:
BellsnWhistles skrev:Så kan det vara.
Lyssnade för övrigt på Alsyvox förra veckan, jag vet inte om jag blev så himla imponerad egentligen, faktum var att det lät distat i flera passager, men jag hade lite bråttom så jag hann inte varken spela egenkänd musik eller fundera över ev. dist jag hörde.
Men otroligt snygga tycker jag, nästan klassisk Art Deco och inte så himskans stora som mina gamla Magnepan 3.7 t.ex.

Men över 700', liksom...


Man kan sno ihop någonting snarlikt med ett par dagars arbete och utan att spendera en förmögenhet om man inte kräver en superfinish. Kanske inte den allra effektivaste konstruktionen rent akustiskt, men den lär fungera bra i kombination med ekvalisering förutsatt att man ser till att komplettera med dynamiska element för basen.


Det som kostar pengar är ju neodymmagneterna, det går åt ganska många och även om priset på dem har blivit bättre på senare år så blir det nog en rejäl slant.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?/Påbörjat ett pro

Inläggav JM » 2021-06-24 07:56

Jag byggde en ca 2 m hög bandhögtalare med ferrit magneter för många år sedan. Problemet jag hade var hålla aluminiumbandet i magnetfältet. Minsta vindstöt från fönster eller dörr sabbade allt. Noterat att Apogee har flera små strategiskt placerade skumplastbitar på baksidan.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster