Slitsport revisited...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-14 21:42

Tack Maarten, paa och Sammel för input och kompletterande simuleringar, fyra hjärnor tänker som bekant bättre än en :D

Verkar ändå som att vi faktiskt är rörande överens. Jag hade från start tänkt mig att acceptera allt mellan 21-24 Hz som tillräckligt bra, och jag har inte ändrat mig.

Allra bäst med avseende på integration i ett vardagsrum som är 6,5m långt, som mitt är simulerar 21,5Hz.
Men halva Hertz och decibel är bara tramsigt att hållas med så vi kan enas om att 22Hz är där skön symbios inträder :D
Magkänslan från början var ändå att det skulle bli svårt att nå 21-22Hz utan att porten blev för lång eller trång, så jag siktade mot trädtopparna, eller ja 20-21Hz :) fullt medveten om att jag skulle vara nöjd med 23.

MEN, med det sagt, och det här är inte främst riktat till tankesmedjan som bidragit hittills i den här tråden, utan till andra som liksom jag själv är här för att lära:
Den hörbara skillnaden mellan i det här fallet en L26ROY i en 55 liters låda avstämd till 25Hz och samma bas i en 60l@22Hz kan diskuteras, min åsikt är att den i de allra flesta fall är obefintlig eller i vart fall minimal (hembioträsket undantaget) eftersom fonogram med hörbart innehåll under 35Hz är ganska ovanliga, men såklart råkar man på något sådant så, ja då märks det lite grann och då kan det kanske vara mödan värt. Det som vi hålit på med här, som jag inte vill förminska på något sätt, för det är både roligt och lärorikt, när vi diskuterat 21-23Hz är lite åt det nördigare hållet och skall väl snarast ses som ett fall av "varför göra fel när man kan göra rätt"
Om man istället byggt nåt annat och valet varit mellan 35 och 40Hz då är den hörbara skillnaden stor, helt enkelt för att det finns nåt i musiken att höra.

Och om jag skall pissa lite på min egen parad, integreringen med vardagsrum som jag skriver om här ovan har jag gjort baserat på att rummet är 6,5 meter långt och därför förstärker basen från ca 26 Hz och neråt och eftersom jag känner mitt vardagsrum därefter med ytterligare ca 6dB per Oktav. Verkligheten är med all säkerhet mycket annorlunda, men det är lite moment 22, utan att ha byggt högtalarna och placerat dem där de av inredningstekniska skäl måste stå är det omöjligt uppdrag att få fram en på riktigt relevant rumskurva.

Sådär, verklighetsanknytning återställd :D
Åter till ämnet, såhär ser ett par 12 mm portar ut, mätning imorgon...
Resized_20210714_201941.jpeg
Resized_20210714_201941.jpeg (206.46 KiB) Visad 1884 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-14 23:42

Heja heja, kul tråd! :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-15 18:24

Framgång! Avstämmningen är nu 21,8Hz +-0,2.
Försökte mig på en lite seriösare mätning denna gången, men det sket sig då det visar sig att min "mätförstärkare är -3dB vid 25 Hz. Däremot har jag verifierat att min signalgenerator-app visar samma frekvens som min fluke 179.
Provade ochså om jag kunde höra något portljud, fick inte ur mätförstärkaren mer än 8V RMS vid 40Hz, men vid denna relativt låga nivå så var det tyst som i graven och bara ren 40Hz hördes. Samma fluke användes för att mäta spänningen ska sägas, 40Hz kan nog vara i närheten av vad som är lämpligt att mäta på som lägst med en sådan.
ögonmåttet säger att ROY slog ca 6-7mm p-p vid tillfället.

Min räkneövning för att komma fram till porthöjden hade ju som mål att avstämmningen skulle bli 21Hz, så det blev inte helt perfekt, men det har sin förklaring, första försöket hade ju portar som var 16mm ökande till 26mm.
De tog jag ner 4mm rakt av till 12mm ökande till 22mm. Det jag inte tänkte på var att förhållandet mellan portens lilla och stora area ändrades. 16 mm varianten ökar sin area med 63% medan motsvarande för 12mm porten är 83%.
Den lilla porten är alltså lite större än förhållandet mellan 12 och 16mm som jag räknade på. Det och att jag nog avrundade uppåt från 11 komma nånting... 8)

Callebergs mätlab
Resized_20210715_173615.jpeg
Resized_20210715_173615.jpeg (278.9 KiB) Visad 1848 gånger

Min väljudande men inte helt oproblematiska mätförstärkare:
Resized_20210715_173149.jpeg
Resized_20210715_173149.jpeg (225.15 KiB) Visad 1848 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-15 19:58

Calleberg skrev:Framgång! Avstämmningen är nu 21,8Hz +-0,2


Grattis Calleberg, alltid trevligt när man träffar rätt.
Är det så att du tänker ta din 49 liters låda och dämpa den så
att den virituellt blir 56 liter och så använda portarna du mätt fram den
fb du vill ha och räknar med att det kommer att bli samma fb?

Försöker bara förstå :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-15 20:01

Hur går du tillväga för att mäta avstämningsfrekvensen på ett rudimentärt sätt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-15 21:52

Sätt mätmikrofonen jättenära mitten på membranet och vrid in den sinusfrekvens där det blir lägst nivå.
Sätt sedan mätmikrofonen mitt i portöppningen och mät vid vilken frekvens det blir högst nivå.
Det borde bli samma frekvens, avstämningsfrekvensen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-15 22:34

Glebster skrev:Hur går du tillväga för att mäta avstämningsfrekvensen på ett rudimentärt sätt?


Med ett finger på konen 8)

Jag hade först tänkt rigga en voltmeter och en amperemeter, som man borde...
Men för första provskottet, tyckte jag att det var lite överkurs.
Och jag riggade faktiskt amperemetern för andra försöket men min "mätförstärkare" ställde till det för mig.

Som tur är visade det sig förvånansvärt lätt att känna var konen nästan står stilla om man har lagom volym. Jag visste sedan gammalt att det med lätthet går att se med blotta ögat kanske +-1Hz från avstämningen.
Jag har stegat frekvensen utan att titta på generator-appen med 0,2Hz i taget. När jag tycker att jag hittat ett minimum har jag kollat vad generatorfrekvensen hamnat på. Det har visat sig ha mycket god repeterbarhet och när jag beskrivit noggrannheten som +- 0,2 Hz är det egentligen försiktigt i överkant.

När det inte blir som man tänkt får man laga efter läge och använda det som man har till hands, i det här fallet ett finger, :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-15 23:04

Tack båda!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-15 23:24

sammel skrev:
Calleberg skrev:Framgång! Avstämmningen är nu 21,8Hz +-0,2


Grattis Calleberg, alltid trevligt när man träffar rätt.
Är det så att du tänker ta din 49 liters låda och dämpa den så
att den virituellt blir 56 liter och så använda portarna du mätt fram den
fb du vill ha och räknar med att det kommer att bli samma fb?

Försöker bara förstå :)


Ja precis så är planen, Jag kommer nog få korta dem lite för 490 verkar blir lite för långt för att få plats, men jag har nu väldigt bra underlag för räkna fram ganska exakta slitsportar för just den här övningen.

I den riktiga lådan måste jag epoxilimma porten, så blir jag tvungen att göra om dem där så blir det inte kul.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-15 23:33

Calleberg skrev:Ja precis så är planen, Jag kommer nog få korta dem lite för 490 verkar blir lite för långt för att få plats, men jag har nu väldigt bra underlag för räkna fram ganska exakta slitsportar för just den här övningen.

I den riktiga lådan måste jag epoxilimma porten, så blir jag tvungen att göra om dem där så blir det inte kul.


Det tar lite tid för polletten o de då :)
Då fattar jag varför du inte ska dämpa provlådan.
Intressant, har aldrig tänkt på det sättet, men det
är nog inte så tokigt, blir bara att få i rätt mängd
isoterm-material :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Slitsport revisited...

Inläggav MacBruce » 2021-07-16 00:14

Calleberg skrev:
Glebster skrev:Hur går du tillväga för att mäta avstämningsfrekvensen på ett rudimentärt sätt?


Med ett finger på konen 8) [...] :D


Som aerodynamikern William Stout brukade säga: "Tillgrip inte den högre matematiken förrän alla metoder med två gem och ett gummiband har prövats". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-16 00:18

Fick tillslut ordentlig ordning på mätförstärkaren, vilket passade bra då jag monterade in ett par "sammelväggar"
Resized_20210715_205519.jpeg
Resized_20210715_205519.jpeg (271.23 KiB) Visad 1790 gånger


De sitter med flit på icke i-or godkännt avstånd om 40mm från portens öppning.
Resized_20210715_212322.jpeg
Resized_20210715_212322.jpeg (290.53 KiB) Visad 1790 gånger


Avstämningsfrekvensen förblev oförändrad, vilket jag misstänkte redan från början.
Däremot hörs det nu lite flås från portarna, körde 40Hz precis som tidigare. Vid 8V RMS är det svårt att höra men det finns där.
vid 13V så hörs det men det är inte särskilt störande, nivån från elementet ökar ju ochså.
Och så fortsätter det upp till 20V, där jag gissar att min "mätförstärkare" klipper rätt så bra.
ROY rör rätt så bra på sig ochså men borde ha en del linjär slaglängd kvar så jag tror inte det är det jag hör.

Mätförstärkaren är en PBTL-kopplad tpa3255 som matas med 36VDC.
Jag har redan konstaterat att den troligen har någon form av subsonicfilter vid 25Hz. Det påverkar nivån lite vid 40Hz ochså men den klipper ju inte tidigare för det. Verkar alltså som den lämnar 100W @4Ohm. Blir till att kolla i databladet för att se hur det stämmer.

Edit, kollade databladet :)

OM man kan höra 1% THD så tydligt vid 40Hz och spänningsmatningen dessutom säckar till 30V så kan det stämma.
Screenshot_20210716-003049.png
Screenshot_20210716-003049.png (245.56 KiB) Visad 1789 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-16 08:12

Tack Calleberg för Sammelväggarna. det var verkligen bra
så min ide att närheten till vägg påverkar avstämningen i det här fallet är död :)
Sen var det ju. synd att det fladdrade lite mer. Kanske skulle hjälpa med
en tre cm stor baffel runt mynningen :)

Edit fast det kan ju va de små väggarna i sig som är upphovet
då hjälper väl ingen baffel förståss.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-16 10:18

Angående fritt utrymme framför och bakom fort vill jag minnas att Basta! visar både portens fysiska och faktiska (?) längd dvs hur långt framför (och bakom) luften påverkas.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Maarten » 2021-07-16 11:02

Hmm, jag undrar om de mer stör flödet än bidrar positivt? Turbulens uppstår ju gärna vid tvära övergångar. Eller fanns det någon bra motivation i någon tråd?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-16 12:07

JA, de stör flödet..
Mina Sammelväggar som är en temporär medveten "felkonstruktion" sitter där för att jag ville testa dels sammels farhåga om att det kunde påverka avstämmningen, och de kan det säkert men då måste avgränsningen vara mer portformad och inte bara en lite väl närbelägen vägg med fritt föde åt alla håll.

Men mest ville jag testa Isodors rekommendation om att hålla fritt 60mm från porten. Det är ju för att inte närheten till väggen i sig skall skapa turbulens och därmed tillhörande kompression. Man kan anta att jag har kanska höga porthastigheter (Jag har nu otrolig fjuttiga 35cm2 portarea, dvs motsvarande ETT rör om 66mm, där porten är som minst. I mynningen motsvarar portarean ett 90mm rör) och jag vet att en av mina portar kommer att hamna nära en sådan vägg.

Innan någon annan drar några slutsatser för sina egna byggen, vill jag påpeka att jag alltså testat flåsljudens hörbarhet med ungefär 100W@40Hz. Max porthastighet inträder enligt speakerboxlite vid 18Hz och är då med med ett 90mm rör@100W: 21m/s. Vid 40 hz är den bara 5 m/s. Man kan vara helt säker på att vid 18Hz kommer den där vägen bidra till mer kompression och hörbar turbulens, men är man inte fast i hembioträsket eller är en orgelfetischist saknar det nästan helt betydelse.

Vid 100W@40Hz är närheten till väggen hörbar men klart acceptabelt, och jag har hört baselement som har mer egenljud än min ROY/port kombo.

Grillar man på med 500w håller sig porthastigheten vid 40Hz fortfarande på en accebtabel nivå om 11 m/s
Men vid 18 Hz ser det "aningens" sämre ut med 47 m/s. Där slår ochså ROY 44mm p-p

Och, stämmer man av högre t.ex vid 30Hz så går det åt skogen på riktigt... blå kurva...
Screenshot_20210716-121817.png
Screenshot_20210716-121817.png (204.69 KiB) Visad 1749 gånger


.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Slitsport revisited...

Inläggav paa » 2021-07-16 13:11

Flåsljuden blir högst vid portavstämningsfrekvensen. Naturligtvis förutsatt att musiken har någonting där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-16 14:05

Det trodde jag med, tills igår. :D Intuitivt är det ju så.
Men "mitt" simuleringsprogram verkar hävda att högsta porthastighet inträffar lite under avstämmningen. Förvisso är skillnaden så liten att det saknar egentlig betydelse men ändå.

Jag gissar att det har att göra med att konutslaget ökar med minskande fekvens och därför drivs porten lite hårdare strax under avstämmningen. Anledningen till att summerad output inte ökar motsvarande måste då vara fasläget mellan port och element, antar jag.

Förusätt att speakerbox lite räknar rätt vill säga.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Slitsport revisited...

Inläggav MacBruce » 2021-07-16 17:22

Glebster skrev:Angående fritt utrymme framför och bakom fort vill jag minnas att Basta! visar både portens fysiska och faktiska (?) längd dvs hur långt framför (och bakom) luften påverkas.


Ja, "ändkorrektionen", som anger hur långt utanför den fysiska portlängden som "luftpelaren" sträcker sig. Vid cirkulär port någonstans runt 0,8 gånger portdiametern, om jag minns rätt. (Den gamla Mac, på vilken alla mina "databaser" hittills har vilat, håller för närvarande på med att överföra alla data till ett modernare format som kan hanteras av nutida, snabbare datorer. Optimistiskt räknat kommer det jobbet att ta drygt en vecka — om allt går väl...)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-19 08:57

MacBruce skrev:
Glebster skrev:Angående fritt utrymme framför och bakom fort vill jag minnas att Basta! visar både portens fysiska och faktiska (?) längd dvs hur långt framför (och bakom) luften påverkas.


Ja, "ändkorrektionen", som anger hur långt utanför den fysiska portlängden som "luftpelaren" sträcker sig. Vid cirkulär port någonstans runt 0,8 gånger portdiametern, om jag minns rätt. (Den gamla Mac, på vilken alla mina "databaser" hittills har vilat, håller för närvarande på med att överföra alla data till ett modernare format som kan hanteras av nutida, snabbare datorer. Optimistiskt räknat kommer det jobbet att ta drygt en vecka — om allt går väl...)


Då kan man ju fråga sig hur långt detta avstånd beräkanas för en slitsport (om man nu inte vill acceptera Iors riktvärde rakt av)...

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-19 10:12

Hur den beräkanas vete fan :D
Men jag gjorde lite tester vid 18Hz där porthastigheten är som störst. Och vid den frekvensen är portarna tysta till 6V RMS. Med 13V vilket var max vad jag kunde få ut, kan jag med handen precis känna luftflödet 25cm från porten.
Brasklapp: mätte spänningen med min Fluke, det finns risk att den och de flesta andra DMM: er visar lite lågt vid frekvenser under 50Hz.

Provade med och utan sammelväggar och utan väggarna var det en liten skillnad till det bättre just runt 6V. Men när porten väl börjar höras verkar det spela mindre roll om innerväggen bidrar till ytterligare portljud.

Så jag tror nog i-ors rekommendation är ganska spot on, kanske att 50mm kan funka ochså men det kommer i alla fall jag att undvika. Det är ju inte bara missljud från porten det handlar om utan även minskad utnivå pga kompression.

Gjorde ochså lite tester på hur flödet ur en slitsport beter sig, den slutsats jag kan dela med mig är att detta är dåligt;
När jag sänkte porten från 16 till 12 blev jag ju tvungen att fixa till portöppningen i baffeln, det visar sig att den där jätteradien styr flödet så att det viker in mot elementet, helt klart en dålig ide att ha olika portradie på detta viset, och det har ju tidigare diskuterats att stor portradie är bra i en riktning och ganska dåligt i den andra.
Resized_20210716_184214.jpeg
Resized_20210716_184214.jpeg (231.09 KiB) Visad 1681 gånger


Portljuden har även MYCKET tydlig riktverkan, att lyssna direkt framifrån hörs mer än om man lyssnar 90 grader från sidan t.ex
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Maarten » 2021-07-19 10:42

Ang det sista, att portljuden har riktverkan kan ju bero på att turbulensen genererar mer "hög-frekventa" ljud?

Intressant med dina tester! :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-19 10:49

Ja, dels det, men ochså skulle jag tro, delvis samma fenomen som gör att du bör ha älgpasset med vinden mot skjutriktningen.
Nej jag är inte jägare. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-19 10:50

Det där med riktverkan var ju intressant. Om så är fallet borde man alltså reducera "distorsion" från porten genom att rikta dem från lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-19 10:59

Ja, men huvudmålet borde vara att dimensionera porten rätt, så att det inte blir någon distorsion.
Mina pytteportar är ju en produkt av att lådan redan är färdigbyggd, och att den typen av långsmal låda är det enda som passar in i mitt vardagsrum.

En lite märklig detalj, om jag tar medelvärdet på min/max portarea och räknar om till ett runt rör så blir det 78mm. Knappar jag in min låda på 56liter och 21,8Hz avstämning och runt 78mm rör i speakerbox-lite blir det... trummvirvel....490mm 8O
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Slitsport revisited...

Inläggav sammel » 2021-07-19 11:17

Calleberg skrev:
En lite märklig detalj, om jag tar medelvärdet på min/max portarea och räknar om till ett runt rör så blir det 78mm. Knappar jag in min låda på 56liter och 21,8Hz avstämning och runt 78mm rör i speakerbox-lite blir det... trummvirvel....490mm 8O


Grattis Calleberg :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-19 12:51

Calleberg skrev:Ja, men huvudmålet borde vara att dimensionera porten rätt, så att det inte blir någon distorsion.
Mina pytteportar är ju en produkt av att lådan redan är färdigbyggd, och att den typen av långsmal låda är det enda som passar in i mitt vardagsrum.

En lite märklig detalj, om jag tar medelvärdet på min/max portarea och räknar om till ett runt rör så blir det 78mm. Knappar jag in min låda på 56liter och 21,8Hz avstämning och runt 78mm rör i speakerbox-lite blir det... trummvirvel....490mm 8O


Kör du med viktat genomsnitt, vad jag gör ett försök att beräkna i tråden nedan för Sammels fall?

viewtopic.php?f=3&t=72115&hilit=slitsport&start=60#p2184202

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-19 13:27

Nej bara brutalgenomsnittet :D

Enl:
Lilla arean 145x12=1740
Två portar 1740x2=3480
Räkna om area till radie Sqrt(3480/pi)=33mm dvs diameter 66mm

Stora arean 145x22=3190
Två portar=6380
Sqrt(6380/pi)=45 dvs diameter 90

Genomsnitt (66+90)/2=78.

(För den som gillar matematisk skönkonst, ja man kan skippa att räkna om till diameter och bara lägga ihop radierna för samma resultat. Men det blir svårare att följa tankegången då.)

I speakerboxlite så kör jag med radie 5 i båda ändar och fular mig med att påsta att jag har två "flush ends"
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Glebster » 2021-07-19 13:47

På grund av din ports utformning (jämnt böjd över hela sträckan) blir sättet du räknar på ganska rätt. Hade portarna haft en längre sträcka med smal port på mitten, som i Sammels fall, hade det inte längre stämt lika bra.

Detta borde därför vara ännu ett bevis att det är portens volym är styrande precis som IÖ skriver;

"Det är bara att skikta, integrera arean över
hela längden, transformera varje skikt kvadratiskt mot kon-arean, och
till sist summera alla skikts akustiska massor."

(viewtopic.php?t=39301#p1033106)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slitsport revisited...

Inläggav Calleberg » 2021-07-19 14:14

Glebster skrev:På grund av din ports utformning (jämnt böjd över hela sträckan) blir sättet du räknar på ganska rätt. Hade portarna haft en längre sträcka med smal port på mitten, som i Sammels fall, hade det inte längre stämt lika bra.


Du har dragit en alldeles korrekt slutsats, och det är väl bra att det påpekas så ingen tror något annat.

Din slutsats om volymen verkar däremot tokig, och jag kan inte tänka mig att ingenjör Öhman har påstått något dylikt.
Så säkert missförstår jag hur du menar... så hur menar du?
Om du menar att förhållandet mellan port area, portvolym och kavitetsvolym styr så är det rätt, men så har det alltid varit och är ju inget nytt.

Om du fulintegrerar sammels AREA var hamnar du då?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster