Snabb portfråga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Snabb portfråga

Inläggav q77 » 2021-07-07 10:33

Hej,

En snabb fråga, med viss risk att det är en "hur långt är ett snöre"-fråga. Jag har skjutit in ett miniprojekt mellan annat pågående: en renovering av ett par 60-talshögtalare. Kort förklarat tänkte jag sätta in nya element och porta lådan, med minsta möjliga åverkan på konstruktionen. Jag blir då begränsad till ett befintligt hål för genomföring av porten. Är det då bäst att maximera portens diameter, eller bör man prioritera en fasning av portöppningen och därmed ha en mindre diameter?

Schematisk skiss på vad jag menar (övre raden):

ports.PNG
ports.PNG (756.73 KiB) Visad 548 gånger


Det går säkert att utvärdera detta väldigt teoretiskt, men jag tänkte försöka undvika göra detta projektet så väldigt teoretiskt :) Så, om man generaliserar, vad tror ni är bäst?

Flikar in en till fråga. Ser att ibland kan man köpa rör som är konade hela vägen, som sista skissen. Vilken diameter är det då man räknar med?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Snabb portfråga

Inläggav paa » 2021-07-07 11:48

Om hålets diameter är begränsande så är det nog bästa att köra på den diametern hela vägen, och bara fräsa en liten radie vid övergången till baffeln, dvs om rörets längd blir vettigt när du beräknar det för lämplig avstämningsfrekvens.
En kantfräs med kullager ytterst för 4-6 mm radie borde ge en minskning av väsljud i basen vid höga nivåer. Sedan skulle det vara bra med en liten baffel eller fläns runt änden på röret på insidan av lådan, också med samma lilla radie mellan rör och fläns.
En mindre diameter på röret gör att det kan tåla högre lufthastighet men det kompenserar inte att den större arean trots det tillåter mer flöde. Två mindre portar däremot hade blivit mycket bättre än en stor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Snabb portfråga

Inläggav sammel » 2021-07-08 10:05

q77 skrev:Flikar in en till fråga. Ser att ibland kan man köpa rör som är konade hela vägen, som sista skissen. Vilken diameter är det då man räknar med?


Skulle nog prova med medelvärde, vet faktiskt inte om det är korrekt, ljudet ska
ju in genom den trånga delen.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Snabb portfråga

Inläggav q77 » 2021-07-14 17:08

Tack för svar :)

Funderar vidare. Att få till porten till dessa högtalare kommer bli ett träningsprojekt för nyinförskaffat 3D-printer. Jag har då ganska stora valmöjligheter för storlek, riktning, mm (men som sagt, storleken begränsas av en befintlig genomföring som jag vill undvika modifiera).
Nästa fundering är då hur det är bäst att dra/kröka porten. Men detta kanske inte spelar så stor roll? Jag tänker att det är fördel att kröka med lite större radie för bra luftströmning (köper man en 90-graderskrök i mindre dimensioner är det ju inte ovanligt att de har en ganska häftig kant/hörne). Lådan är grund. Min magkänsla säger att "lagom" är att låta röret gå rakt igenom och så kröka ca 120 grader och sluta lite "mitt i" lådan, ungefär som första skissen i figuren under. Verkar det vettigt?

ports2.PNG
ports2.PNG (324.37 KiB) Visad 372 gånger


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster