Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-18 11:20

Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?


Hur stor betydelse det har kan jag inte svara på :)

Men, kabel för S/PDIF BNC eller RCA skall vara 75 Ohm.
Man kan undra varför i hvete man inte bara specade BNC ...



Jag är inte HF-ingenjör, men tror mig ha en viss kunskap om detta. OM det hade varit mycket höga frekvenser som ska transmitteras, är det viktigt att även kontakdonen och chassihylsorna har rätt karaktäristisk impedans för att undvika reflektioner längs kablaget.* Bärvågsfrekvensen för digitalt ljud är inte särskilt hög i sammanhanget vilket gör att kontaktdonens relativa missmatchning inte ger någon tillräcklig störning för att ha någon betydelse.

Däremot finns det sammanhang där t.ex fastnagling av en antennkabel på jämna avstånd längskablaget kan göra att det blir små bucklor längs kabalget vilket kan ge så pass kraftiga rsonanser i mottagaränden att det blir bildstörningar om det är analog-TV eller omöjligt att ta emot vissa multiplexer i digital-tv.

Själva kabeln bör dock ha 75 ohms karaktäristsik impedans för digitalt ljud om det är obalanserad överföring och 110 ohm om det är balanserad. Annars kan det bli bitfel på grund av interferenser i transmissionen, vilket jag har en kabel hemma som praktiskt exempel som kan demonstreras, vilket ger bitfel.

* För BNC-don bör man välja rätt karaktäristisk impedans på donen vilka är 50 eller 75 ohm. Så gott som alltid är det 50 ohms om man köper de billiga varianterna ospecade. 8O Man kan se skillnad på att mittstiftet har mycket tunnare isolering runt sig på 75 ohmsvarianten. :idea: Så om man lider av högpotent audiophilia nervosis behöver man alltså skaffa sig rätt sorts BNC-doningar. :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Inläggav Calleberg » 2021-09-18 11:45

Johan_Lindroos skrev:
Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?


Hur stor betydelse det har kan jag inte svara på :)

Men, kabel för S/PDIF BNC eller RCA skall vara 75 Ohm.
Man kan undra varför i hvete man inte bara specade BNC ...



Jag är inte HF-ingenjör, men tror mig ha en viss kunskap om detta. OM det hade varit mycket höga frekvenser som ska transmitteras, är det viktigt att även kontakdonen och chassihylsorna har rätt karaktäristisk impedans för att undvika reflektioner längs kablaget.* Bärvågsfrekvensen för digitalt ljud är inte särskilt hög i sammanhanget vilket gör att kontaktdonens relativa missmatchning inte ger någon tillräcklig störning för att ha någon betydelse.

Däremot finns det sammanhang där t.ex fastnagling av en antennkabel på jämna avstånd längskablaget kan göra att det blir små bucklor längs kabalget vilket kan ge så pass kraftiga rsonanser i mottagaränden att det blir bildstörningar om det är analog-TV eller omöjligt att ta emot vissa multiplexer i digital-tv.

Själva kabeln bör dock ha 75 ohms karaktäristsik impedans för digitalt ljud om det är obalanserad överföring och 110 ohm om det är balanserad. Annars kan det bli bitfel på grund av interferenser i transmissionen, vilket jag har en kabel hemma som praktiskt exempel som kan demonstreras, vilket ger bitfel.

* För BNC-don bör man välja rätt karaktäristisk impedans på donen vilka är 50 eller 75 ohm. Så gott som alltid är det 50 ohms om man köper de billiga varianterna ospecade. 8O Man kan se skillnad på att mittstiftet har mycket tunnare isolering runt sig på 75 ohmsvarianten. :idea: Så om man lider av högpotent audiophilia nervosis behöver man alltså skaffa sig rätt sorts BNC-doningar. :mrgreen:


Ja, alltså jag var lite otydlig. Nästan vilken normal koaxialsladd som helst kommer "funka" i en den normala hifianläggningen som ryms i ett normalt vardagsrum dvs den digitala signalen kommer avkodas korrekt, även om man kör med "fulsladd" . (Men visst , det går säkert att krysta fram nått superudda eller trasigt som inte gör det, där är ju din bitfelskabel lite intressant t.ex)

Men om rätt skall vara rätt så är specen alltså 75 Ohm och då är egentligen RCA kontakter diskvalificerade per automagik. :D
Men ... USB, osv ...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Inläggav jansch » 2021-09-18 21:24

Johan_Lindroos skrev:
Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?


Hur stor betydelse det har kan jag inte svara på :)

Men, kabel för S/PDIF BNC eller RCA skall vara 75 Ohm.
Man kan undra varför i hvete man inte bara specade BNC ...



Jag är inte HF-ingenjör, men tror mig ha en viss kunskap om detta. OM det hade varit mycket höga frekvenser som ska transmitteras, är det viktigt att även kontakdonen och chassihylsorna har rätt karaktäristisk impedans för att undvika reflektioner längs kablaget.* Bärvågsfrekvensen för digitalt ljud är inte särskilt hög i sammanhanget vilket gör att kontaktdonens relativa missmatchning inte ger någon tillräcklig störning för att ha någon betydelse.

Däremot finns det sammanhang där t.ex fastnagling av en antennkabel på jämna avstånd längskablaget kan göra att det blir små bucklor längs kabalget vilket kan ge så pass kraftiga rsonanser i mottagaränden att det blir bildstörningar om det är analog-TV eller omöjligt att ta emot vissa multiplexer i digital-tv.

Själva kabeln bör dock ha 75 ohms karaktäristsik impedans för digitalt ljud om det är obalanserad överföring och 110 ohm om det är balanserad. Annars kan det bli bitfel på grund av interferenser i transmissionen, vilket jag har en kabel hemma som praktiskt exempel som kan demonstreras, vilket ger bitfel.

* För BNC-don bör man välja rätt karaktäristisk impedans på donen vilka är 50 eller 75 ohm. Så gott som alltid är det 50 ohms om man köper de billiga varianterna ospecade. 8O Man kan se skillnad på att mittstiftet har mycket tunnare isolering runt sig på 75 ohmsvarianten. :idea: Så om man lider av högpotent audiophilia nervosis behöver man alltså skaffa sig rätt sorts BNC-doningar. :mrgreen:


Mitt inlägg handlade om audiofrekvenser som normalt definieras som 20Hz - 20kHz.
För att överhuvudtaget behöva tänka på "karakteristisk impedans" där t.ex en koaxkabel funkar som ren vågledare får man lägga till några 0:or och åtminstone komma upp megahertz området.
Att t.ex använda koaxkabel med rca kontakter (som inte har definierad impedans) är helt i sin ordning. Kabeln funkar som en vanlig skärmad kabel oavsett 50, 60 eller 75 ohms kabel, Det enda SOM EVENTUELLT KAN PÅVERKA vid dåliga drivsteg är kapacitansen. Därör väljer man iförsta hand kabel med bra mekaniska egenskaper om då kabeln används som skärmad kabel
VID BNC kontakter väljer man givetvis rätt impedans för att optimera (minimera reflektion) och inte minst undvika problem med montering(!).
Impedansen som väljs utgår numer från standarder där man som vanligt måste kompromissa mellan kabeldimensioner, dämpning, effekt, mm
In- utgångar, antenner osv skall vara specade med karakteristisk impedans - hela kedjan måste ha sammaimpedans för att undvika reflektioner.

Koax är ju en specifik vågledarteknik, för digitala signaler väljer man ofta annan teknik. T.ex twisted pair för nätverkskablar osv.

Att "antennkabel" är lite känslig för klamring beror ju på att dielektrikum:et ofta är skummad plast som går lätt att trycka ihop.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-09-19 01:49

Ja, Jansch, på förra sidan längst ned skrev jag ju att ditt inlägg handlade om analog ljudtransmission så jag förstår inte riktigt varför du tar upp det. Emellertid handlade mitt inlägg ovan (som du citerade) om digital S/PDIF alt. AES/EBU obalanserad ljudtransmission (för att vara extra tydlig). I övrigt är jag enig med det du skriver, förstås. Detta är ju inga konstigheter.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vart får jag tag på RG62 och CT100?

Inläggav Elfsberg » 2021-10-15 23:01

Till TS:

Vilka kontakter använder du?

Jag söker nämligen aternativ till Neutrik Profi och gör nån slags chansning här.

:)

Mvh
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster