Jag behövde ett par ganska långa signalkablar till nya DVD-inspelaren.
Tittade i garderoben och hittade en gammal rulle med Raydex 4001, vilket är en vit variant av RG62, med något bättre uppstyrd mittledare, men i övrigt med luftisolering och förkopprad ståltrådsledare, precis som originalet. (Original RG62 har svart hölje.)
Jag tänkte då att någon kanske skulle vilja se en liten bildberättelse om hur jag monterade ELFAS's kontakter på denna kabeln.
Beskrivningen fungerar även för std RG62.
Alla delar som ingår i en påse RCA-kontakt:

Från vänster till höger, ytterhylsa, kontakthylsa, mittstift, chuckhylsa, gängat bakstycke, och längst ner färgmärkningarna.
Först kan man välja vilken färg det ska vara på kontakten och kränga på rätt plastring på ytterhylsan. (Den är mycket seg och tål rejäla tag.)
Sedan är det dags att trä på kontaktens gängade bakdel och spännchucken på kabeln.
Därefter skalas ytterhöljet upp ca 10-12 mm.

Sedan klipps skärmen så den sticker ut ca 4-5 mm utanför ytterisoleringen.

Sedan böjs skärmen bakåt, upp över spännchuckhylsan, och innerisoleringen avisoleras ca 0.5 mm utanför ytterisoleringen.

Sedan är det dags att kapa ledaren så den inte är för lång för stiftdelen, samt förtenna mittledaren. Därefter träs stiftdelen på och löds fast genom hålet på sidan av stiftets inre del. Isoleringen som håller stiftet verkar vara av Teflon och tål ganska mycket värme som tur är.

Här kan man se hur lödningen blev.

Nu är det dags att trä på kontakthylsan, som skall klämma fast skärmen mellan sig och chuckhylsan.

Sist skruvas ytterhylsan fast mot det gängade kontaktbakstycket varvid skärmen kläms fast och chuckhylsan låser kontakten mot kabelhöljet.

Nu är det bara tre kvar!