Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav MathiasJK » 2021-07-16 12:07

Hallå!

Jag bytte för ett tag sen filterkomponenter och annat inuti mina Elsinore, och har efter det fått ett knaster på vissa enskilda toner, oftast på kvinnosång. Knastret låter ungefär som när man inte har någon musik på, och skruvar eller rör på signalkablarna. Ett ganska tydligt knaster uppstår, men det är inte jätteofta det dyker upp.

Det kommer från diskant/waveguide är rätt uppenbart om man ställer sig nära elementen och lyssnar. Detta ledde till att jag tog ut ena diskanten och lödde om kabeln från filtret till diskanten, diskanten är HDS 810921 och den har ju lite taskig fastsättning av lödöronen, så det kändes logiskt att det kunde vara där problemet uppstod.

Det var inte orsaken.

För tillfället använder jag mig sv sockerbitar istället för riktiga terminaler på filterplattorna då jag ville ha koll på att allt var korrekt inkopplat.

Jag har fortfarande kvar sockerbitarna, känns som en potentiell felkälla, som borde bytas ut. Tycker mig dock se att det inte är helt ovanligt att använda sig av sockerbitar som terminaler på filtren. Bra förslag på något lämpligt att ersätta dom med som är hyfsat lätt att få tag på inom Sverige?

Jag är mitt uppe i en flytt, så annat har fått fokus, men ljudet är extremt störande när det väl dyker upp.

Någon annan som haft liknande problem och kommit fram till var det var? Allting inne i lådorna skruvades loss vid filterbytet, så felet kan nog vara vart som helst.

Fridens
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav shifts » 2021-07-16 12:42

Det spåret du själv verkar inne på är det jag själv skulle gissa på först: En dålig kontaktyta någonstans.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav I-or » 2021-07-16 13:09

Eller, betydligt värre men mindre sannolikt, att det föreligger ett trådbrott i talspolen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav Calleberg » 2021-07-16 14:18

Eftersom det uppstår i bägge kanalerna så skulle jag gissa på dina nya filterkondensatorer...
Byt tillbaks och kolla om det försvinner.
Räcker med dem till diskantfiltret.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav I-or » 2021-07-16 15:44

Du läser noggrannare än jag. Kondensatorerna är sannolikt bovarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav MathiasJK » 2021-07-16 16:39

Ja, eftersom knastret låter likadant som när man skruvar på signalkablarna så är det väl troligt att det är något löst eller brott nånstans.

Kondensatorerna är helt nya. Tyvärr är dom gamla inte i min ägo längre. Använda kondensatorer är 2,0uf 1% Dayton audio, 0,68uf Audyn Kp Sn och 33uf Jantzen Cross cap. Helt nytt allting.

Är det vanligt att kondensatorer levereras trasiga? Känns ju annars konstigt att jag ska ha lyckats få två trasiga.

Jag tog isär ena diskanten helt och hållet och tittade noga på talspolen, kunde inte se något brott där.

På HDS diskanten sitter ju lödöronen fästa i plast butterfly'n mer eller mindre bara isatt i plasten, så man får vara snabb som fan på att löda där, först använde jag mig av EKUA, men då jag skruvade ur ena diskanten så bytte jag på den sidan till flerkardelig väldigt smidig kabel just för att jag hoppades på att den kanske skulle leda till bättre kontakt i sockerbiten. Ingen skillnad som sagt. Testade även att skruva åt alla sockerbitar när diskanten togs ur. Ingenting satt löst.

Vad använder ni som terminaler på filtrena? Vore gött om de fanns något vettigt som är lätt att få tag på, tex via hifikit eller någon vanlig elektronikaffär. Precis flyttat till Kralshamn aå utbudet när det gäller affärer är något mer begränsat än i Trollhättan.
Vill gärna ha tips på detta. Till förra filtrena fungerade sockerbitarna problemfritt.

Mina diskantfilter ser ut såhär.

Tyvärr är bilden för stor, och det åskar här för tillfället så får ladda upp bild via datan lite senare idag
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav Calleberg » 2021-07-16 18:03

MathiasJK skrev:Är det vanligt att kondensatorer levereras trasiga? Känns ju annars konstigt att jag ska ha lyckats få två trasiga.


Inte vanligt, men när det sker så är det troligen en hel, eller delar av en sk "batch" som är drabbad.
Det kan vara 100tals eller 1000tals felaktiga kondingar, som normalt då fastnar i kvalitetskontrollen, om sådan finns.
Det är ochså möjligt att kvalitetskontrollen inte fångar upp alla typer av fel.

Jag tycker inte att det är uppseendeväckande att du skulle råkat få två sådana kondingar eftersom man av ovanstående kan förstå att risken är stor att felaktiga kondingar som rymmer från fabriken gärna uppträder i flock... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav MathiasJK » 2021-07-17 11:24

Hmm, där ser man..

Hoppades man kunde undvika sådant genom att använda kända märken, men även dom har väl problem antar jag.

Kan man på nåt sätt mäta upp om kondingarna är hela?

Känns ju som att dom antagligen inte uppvisar några problem mestadels av tiden eftersom det enbart dyker upp på några få toner.

Dyker sådana här problem upp om man mäter impedans på högtalaren? Mitt ljudkort är för tillfället ur funktion, men får jag igång det så ska det ju inte vara några problem att mäta upp impedans och annat.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Hjälp mig leta upp knaster i högtalarna.

Inläggav ChristianAndersson » 2021-07-17 13:04

Livehack, använd någon tongenrator app, för att lokalisera "felfrekvensen"
Shatterer of words


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tandren och 7 gäster