Nya hybridfunderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-21 15:34

Det blir en remake slash facelift i lilla biosalongen i höst. Där ser det ju ut ungefär så här, sedan 2014:

Bild

Mina OA50.XLR är jag fortfarande otroligt nöjd med, men ibland vill man ju prova något nytt. Och nu är det kanske läge att passa på...

TV och TV-bänk blir kvar men sen blir det ny inredning i resten av rummet (hallmöbler, soffa, hyllor m.m.) där det mesta kommer att vara i ek, så det kunde ju vara fint med något lite smäckrare gjort i ek. Funderar på ek i kombination med mörkgrå Valchromat så går dom i samma stil som dipolhybriderna i stora salongen.

Efter sommarens garageröj har jag hittat diverse junk (?) som kanske skulle funka i en ny setup efter renoveringen:

2 st 8-tums bilbasar, GAS 8D2, som köpts på någon BRL-REA av ännu oklar anledning. Fet surround och stor magnet.
2 st 10-tums slavbasar, Peerless XLS, som blev över efter alla mina XLS-projekt (som ju slutade i mitt senaste dipolbygge).
4 st midbasar, Scanspeak Revelator 15S, som blev över efter senaste uppgradering av mina dipolhybrider.
2 st banddiskanter, Dayton AMTPRO-4, som också köpts på någon BRL-REA av oklar anledning.
1 st subbasförstärkare, Zachry DSW400, som hängt med från Ljudia sedan barndom (?). Säkert från 90-talet.

I TV-bänken står en befintlig AV-Receiver från Onkyo får hänga med ett tag till. Det blir inte tal om någon DSP eller aktiva filter och ytterligare slutsteg utan det gäller att få till det med befintliga prylar och den delning och EQ som står till buds i receiver och substeg.

Första frågan som skall utredas är vad man kan göra med basarna. Liten sluten låda funkar förstås men kommer kräva lite LT-boost i botten. Receivern har justerbara EQ-frekvenser vid 25/40/63/100/160 Hz men min erfarenhet från LT säger att det inte funkar så bra utan parametrisk EQ. Jag är mer sugen på att testa slavbas-alternativet. De få t/s-parametrar jag hittat på GAS-basarna ger löjligt små lådor vid simulering, men intressant nog stämmer de exakt med beräknad avstämning för XLS-slaven i 12 liter låda, ca 30 Hz. Simulering ger -3dB@32Hz.

Fram med lite gamla halvfabrikat till testlådor, några varv med sticksågen och några klämmor att hålla ihop det hela med; 12 liter slavbas redo för mätning:

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-21 18:11

Jag mäter med signalen från REW via AUX IN på receivern, vidare via SW OUT till Zachry-steget och basen.
Receivern ställd på max delningsfrekvens 200Hz. Om Zachry-steget har några EQ-fuffens eller HP-filter inbyggt vet jag inte.
Så här mäter jag i alla fall, närfält framför baselementet respektive slaven:

Röd=Baselement
Grön=Slav
Blå=Summering av bas-slav i REW

Bild

Tanken är att dela vid 80Hz, så jag gör motsvarande mätning med receiverns delning på 80Hz:

Grön=Baselement
Orange=Slav
Blå=Summering av bas-slav i REW

Bild

Slutligen justerar jag EQ-inställningarna försiktigt och gör en ny mätning:
+2dB@40Hz
-2dB@63Hz

Brun=Baselement
Grön=Slav
Lila=Summering av bas-slav i REW

Bild

Efter att ha flyttat in subben i TV-rummet och testat med musik ihop med mina befintliga högtalare kan jag inte annat än imponeras över hur väl den här minisubben faktiskt presterar! Rent och djupt; såväl Gunnar Idenstams fotpedaler på orgeln, som Miss Li's taktfasta dunkande spelar övertygat och med pondus.

Dags att fundera vidare på topparnas utformning. Jag är rätt så säker på att det blir öppen baffel. :)

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Grahnbarr » 2021-08-21 19:04

Det här ska bli kul att följa!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
gapeno
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-09-13
Ort: Matfors

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav gapeno » 2021-08-21 20:14

Kul!

Bara jag som inte kan se bilderna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-21 20:25

Japp! :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Calleberg » 2021-08-21 20:26

Jag har precis nyligen märkt att det simulerar väldigt fint om systemets avstämning är ca 3 gånger slavens fs eller mer.
Vid just slavens fs är det aktiva elementet och slaven i motfas. det sker såklart inte momentant utan gradvis.
konsekvensen blir att den sammanlagda tonkurvan faller brantare än motsvarande portade system.
Men om det är tillräckligt långt mellan slavens fs och systemets resonans får man en respons som är mycket lik den portade varianten, i vart fall tillräckligt långt ner i frekvens för att den ökade brantheten nära utsläckningen helt saknar betydelse.

Jag skulle t.om påstå att ovanstående är en viktigare anledning till att välja större slav än aktivt element än de rent konutslagsrelaterade anledningarna.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-21 20:27

Grahnbarr skrev:Det här ska bli kul att följa!

Tycker jag med... Alltid lika bävansfyllt att starta en byggtråd när man inte vet vart det tar vägen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-21 20:31

Calleberg skrev:Jag har precis nyligen märkt att det simulerar väldigt fint om systemets avstämning är ca 3 gånger slavens fs eller mer.
Vid just slavens fs är det aktiva elementet och slaven i motfas. det sker såklart inte momentant utan gradvis.
konsekvensen blir att den sammanlagda tonkurvan faller brantare än motsvarande portade system.
Men om det är tillräckligt långt mellan slavens fs och systemets resonans får man en respons som är mycket lik den portade varianten, i vart fall tillräckligt långt ner i frekvens för att den ökade brantheten nära utsläckningen helt saknar betydelse.

Jag skulle t.om påstå att ovanstående är en viktigare anledning till att välja större slav än aktivt element än de rent konutslagsrelaterade anledningarna.

Intressant. Min 10-tum slav har väl fs på 11Hz så då stämmer det ju rätt så väl med (teoretisk) avstämning på 32Hz.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Calleberg » 2021-08-21 21:04

Låter som du har bra förutsättningar för ett lyckat bygge :D

Slavbaslådor har egentligen INGA fördelar jämfört med en ordinär portad lösning.
Mest pga kostnad och förluster i form av upphängningens dämpning.

MEN, när lådorna blir tillräckligt små faller allt på plats till slavbasens favör.
Nästan per automatik hamnar avstämningen lite högre för element som passar i dessa små lådor (skillnaden mellan slavens fs och systemresonansen tenderar bli större, vilket alltså är gynnsamt) och plötsligt är förlusterna i slavbasen betydligt mindre än de strömningsförluster som blir i den minimala port som man tvunget måste använda om man försöker sig på en konventionell basreflex i pytttelådan.

Slutsatsen blir att bara använda sig av slavbasar när man måste, typ som i ditt fall.

Jo, en fördel har slaven som porten inte har, man slipper hitta pingisbollar och andra leksaker i lådorna. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav STDI » 2021-08-21 21:35

gapeno skrev:Kul!

Bara jag som inte kan se bilderna?

Jag ser alla bilderna. Jag misstänker att du har det vanliga Chrome-problemet: Varför ser jag inte bilder i Chrome?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gapeno
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-09-13
Ort: Matfors

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav gapeno » 2021-08-22 01:37

STDI skrev:
gapeno skrev:Kul!

Bara jag som inte kan se bilderna?

Jag ser alla bilderna. Jag misstänker att du har det vanliga Chrome-problemet: Varför ser jag inte bilder i Chrome?

Tack! Det hade undgått mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-22 09:32

I Edge ser man heller inga bilder. Har inte lyckats komma förbi problemet.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav NADifierad » 2021-08-22 09:54

Inga bilder här heller :cry: .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav sammel » 2021-08-22 13:32

NADifierad skrev:Inga bilder här heller :cry: .

Fick själv detta tips när jag hade bildproblem :)

"Jo klicka på hänglåset framför faktiskt.io
Välj plats inställningar
Scrolla ner till Osäkert innehåll
Och välj tillåt :|"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav NADifierad » 2021-08-22 13:55

sammel skrev:
NADifierad skrev:Inga bilder här heller :cry: .

Fick själv detta tips när jag hade bildproblem :)

"Jo klicka på hänglåset framför faktiskt.io
Välj plats inställningar
Scrolla ner till Osäkert innehåll
Och välj tillåt :|"

Ska se om jag hittar hänglåset :) .
På paddan ser jag bilderna.
Kul med ett nytt Kalejdokom- projekt :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav sammel » 2021-08-22 13:59

NADifierad skrev:Kul med ett nytt Kalejdokom- projekt


Tycker jag med :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-22 14:58

Tråkigt att vissa har problem med bilderna, men det kan knappast bero på denna tråden. Bilderna ligger på Faktiskts FTP som alla mina bilder alltid gör.

Det blir kanske lite stiltje ett tag, men hoppas kunna dela lite skisser när jag trattat ihop mina ideer.

Tanken är att få till något smidigare än de uppsvällda Carlsson-burkarna som står där idag. Förmodligen något smalare och högre och med öppen baffel. Måste bara kolla så att det funkar med den begränsade EQ-påverkan som finns i receivern; 63/250/1k/4k/16k Hz. Inte så lätt att justera dipolfallet med dom fasta frekvenserna. :?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav nuffe » 2021-08-23 07:36

Kul med ett nytt dipol bygge. Och görs dig av dig, Kajeldokom borgar det för mycket bilder o en rasande snabb takt!
Inte som fler års fipplande... som vissa gör, läs mig själv :? :oops:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-24 19:20

Vi får väl se hur mycket fipplande det blir...

I em stillade jag i alla fall min nyfikenhet och yxade till en testbaffel för att mäta upp Scanspeak-midbasarna och stämma av dipolfallet (beklagar det kassa mobilfotot).

Bild

Nästan lite skrattretande hur väl de verkar integrera med en tänkt delning vid 80Hz mot basarna.
Röd kurva visar närfältsmätning utan delning (fullrange) och grön kurva visar mätning vid 80Hz HP-filter.
Testbaffeln är förvisso bredare än the real thing, så det kommer säkert att börja luta lite högre i frekvens, men nu vet jag ungefär vartåt det lutar. :)
Kommer kanske funka i fullrange och helt utan EQ...

Utmaningen blir att prova ut delning och filter mot banddiskanten.

Bild

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav jansch » 2021-08-25 20:47

Kalejdokom skrev:Vi får väl se hur mycket fipplande det blir...

I em stillade jag i alla fall min nyfikenhet och yxade till en testbaffel för att mäta upp Scanspeak-midbasarna och stämma av dipolfallet (beklagar det kassa mobilfotot).

[ Bild ]

Nästan lite skrattretande hur väl de verkar integrera med en tänkt delning vid 80Hz mot basarna.
Röd kurva visar närfältsmätning utan delning (fullrange) och grön kurva visar mätning vid 80Hz HP-filter.
Testbaffeln är förvisso bredare än the real thing, så det kommer säkert att börja luta lite högre i frekvens, men nu vet jag ungefär vartåt det lutar. :)
Kommer kanske funka i fullrange och helt utan EQ...

Utmaningen blir att prova ut delning och filter mot banddiskanten.

[ Bild ]


Vad använder du för mikrofon? Den ser stor ut....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-25 21:13

Utomhus hade jag puffskyddet på. Det kan också vara mobiltelefonens kamera som ger lite fisheye-effekt på sista bilden då mikrofonen är närmre kameran än elementet.
Det är en Line Audio OM1.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav nuffe » 2021-08-25 21:45

Du säger att test baffeln är bredare än slutlig design, men hur är det med höjden?
Det ser tomt ut bara ett par cm under elementet, det påverkar också, inte bara bredden.

Henrik

PS men kurvan ser väldigt bra ut så långt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-25 22:33

Ja, det är ett stort hål under elementet (där banddiskanten suttit vid tidigare test).
Den vita skivan ovanför elementet är ca 20 cm hög. Det är ca 10 cm gavlar på sidorna.

Som mina skisser ser ut just nu blir det en baffel på knappa 30 cm bredd och gavlar på ca 5 cm. Total höjd runt 85 cm med 2 st midbasar och en banddiskant.
Jag orkar nog inte göra fler tester utan hoppas lösa det med filter och ev lite EQ i receivern när allt är klart. Om det blir heltokigt får jag väl skaffa en sån där liten käck 4-kanals DSP från Thomann, med inbyggda slutsteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-26 12:58

Så här går mina tankar just nu om konstruktion och utseende.
Frontbaffel i 18 mm fingerskarvad ek. Gavlar i 16 mm mörkgrå Valchromat.
Fronten är uppdelad i olika vinklar uträknade för att sammanstråla i sweetspot på ca 3 meters avstånd.
Förmodligen blir det hjul på undersidan, dels för att komma upp över golv så att slaven kan andas, dels för flexibel placering/flyttning.
Kanter skall avrundas m.m. detaljer som inte redovisas på denna skiss. Urfräsningarna på gavlarna blir en utmaning då radien uppgår till flera meter...

Bild

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav q77 » 2021-08-26 14:08

Kalejdokom skrev:Så här går mina tankar just nu om konstruktion och utseende.
Frontbaffel i 18 mm fingerskarvad ek. Gavlar i 16 mm mörkgrå Valchromat.
Fronten är uppdelad i olika vinklar uträknade för att sammanstråla i sweetspot på ca 3 meters avstånd.
Förmodligen blir det hjul på undersidan, dels för att komma upp över golv så att slaven kan andas, dels för flexibel placering/flyttning.
Kanter skall avrundas m.m. detaljer som inte redovisas på denna skiss. Urfräsningarna på gavlarna blir en utmaning då radien uppgår till flera meter...


Ser kul ut!

Angående fräsning av lång radie. Inte vid högtalarbygge men liknande problematik tillämpade jag tekniken att jag skrev ut min ritning/skiss och limmade på en överbliven plywoodbit. Denna sågade jag ut grovt och snyggade till med skivputsen in till linjen på ritningen. På så vis var skapat en mall som jag kunde kopiera med hjälp av frässtål med kullager.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav nuffe » 2021-08-26 14:44

Det blir snyggt!
Är det sido avfasningen som oroar dig? Så skulle jag prova med en vanlig handöverfräs och fila lite på övergångarna mellan resp. baffel
Elementhålen är ju lättast att fräsa innan ihop limning.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-26 15:40

Avrundningar längs kanterna är inga problem. Det löser jag med handöverfräs och avrundningsstål med kullager.
Jag syftar på de stora urtagen i gavlarna. Det skall göras ur en hel skiva Valchromat. Idén med kopieringsmall är inte dum, men jag har tidigare lyckats med liknande fräsningar genom att sätta fräsen på en lång list och förankra origo utanför träskivan. Den här gången blir det bara lite längre list...

Någon minns kanske mina timglas till dipoler (älskad/saknad :cry: ) :

Bild

Bild

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav q77 » 2021-08-27 08:17

Ja den uppställningen där borde väl funka också i större skala och för inre radie. Lägg arbetsbiten på två korta 2x4", stick emellan en lång 2x4" för origo, och så en lång list tillbaka till fräsen. Kul utmaning :)
Jag hade nog tillämpat tekniken för att göra kopieringsmall, för att öka chansen att alla fyra gavlar sen blir samma. Då kan man också fixa hörn och möten med div. handverktyg på mallen, och blir något fel kostar det mindre att börja om.

I mitt huvud börjar också funderingar på en fräsjigg med kullager som kan rulla längs den yttre radien på gaveln för att fräsa ut den inre :P Det är kul att fundera på snickeri...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-27 11:42

q77 skrev:Jag hade nog tillämpat tekniken för att göra kopieringsmall, för att öka chansen att alla fyra gavlar sen blir samma.

Min tanke är att göra en gavel med föreslagen metod (handöverfräs på lång list). Sedan använder jag den första gaveln som mall och fräser ur de tre följande med kopieringsfräs. Det borde ge fyra i princip identiska gavlar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya hybridfunderingar

Inläggav Kalejdokom » 2021-11-03 18:54

Bump!

Det kom lite solceller, elbilar, golvslipning m.m. som stoppade upp mina hybridfunderingar. Kanske bra det, för i veckan råkade jag snubbla över någon helg-REA hos BRL, så nu har jag fyra st GAS-basar. 8)
Inspirerad av dipolhögtalarna från Lindström Audio i mässtråden från Ulfsunda Slott lutar det nu istället åt en ren dipol i alla register (istället för tidigare spånad slavbas). Dipol är ju ändå dipol...

viewtopic.php?f=9&t=72568#p2202824

Återkommer.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster