Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 00:22

Hej, jag har sedan länge brottats med ett intermittent problem i min Arcam FMJ A32 + P7 rigg. Problemet yttrar sig genom att en högtalare ”faller bort” - med lite knaster. Kan vara vilken som av front/bak h/v. När jag slår av/på för- slutsteg försvinner oftast problemet och kan komma tillbaka inom allt ifrån direkt till efter flera timmar…. Men det eskalerar… Så jag har frågat i diverse butiker och ringt ett par serviceställen men ingen - hittills - vill serva Arcam. Då problemet - sannolikt - är i den elektroniska master volymen skred jag till verket idag och monterade ned försteget och blåste i kontaktrengörare. En process… Hur som är det inte värre efter (eller bätte) utan snare än tydligare. Jag antar jag måste löda om. Vet någon var jag hittar denna ”pot”? Eller har förslag på firma som kan lösa detta?
Senast redigerad av Slagverket II 2021-09-12 00:29, redigerad totalt 1 gång.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 00:24

Bild på ”poten” föll bort…
Bilagor
F1FE625E-9DA0-4720-8C9F-93316AD3DCC1.jpeg
F1FE625E-9DA0-4720-8C9F-93316AD3DCC1.jpeg (757.02 KiB) Visad 644 gånger
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav NADifierad » 2021-09-12 10:35

Kan inget om elektronikfelsökning själv.
Så när ett Försteg jag hade, hade en obalans i balanskontrollen, så lämnade jag iväg det för felsökning i tron att det var fel på potten.
Det visade sig vara en IC-krets som strulade…
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 14:35

NADifierad skrev:Kan inget om elektronikfelsökning själv.
Så när ett Försteg jag hade, hade en obalans i balanskontrollen, så lämnade jag iväg det för felsökning i tron att det var fel på potten.
Det visade sig vara en IC-krets som strulade…


Visst kan det vara så. Att problemet sitter någon annan stans. Det var en av de service ställen (som tyvärr inte tog emot Arcam) som menade detta kunde vara problemet… Vi får se. När jag spelade nyss, efter att den torkat till helt efter gårdagens behandling, lät det bra den timmen i alla fall. Jag håller tummarna :wink:
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav jansch » 2021-09-12 18:03

Oftast enklast är att köpa en kylspray och spraya på poten och komponenter, en i taget.
Tryck/knacka på kretskortet på olika ställen med bakändan på en liten skruvmejsel, även på in/utgångar.
Lyssna om du har brus med örat invid högtalaren när det uppstår.

Samma problem oavsett programkälla?

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 18:32

@jansch Ja - det kommer oavsett vald ingång. Dvs vid uppspelning av CD kan exv ena kanalen plötsligt få problemet. Vid uppspelning av Blue-ray kan viken som av kanalerna falla bort. Men det är alltid bara en i taget.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav 944_Driver » 2021-09-12 22:58

Är det en potentiometer eller en encoder? (Går den att snurra ett eller oändligt antal varv?)

Jag tror oavsett vad det är att det inte är den som är boven i dramat. Alla kanalers signal går troligen inte genom den utan den skicka bara input till datorn om att nu har användaren vridigt på volymen och sedan styr datorn en eller flera andra kretsar där volymen ändras.

Jag tror alltså att den lilla rackaren är oskyldig, datorn eller någon av dess undersåtar är mina misstänkta...

// Magnus

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Problem med intermittent bortfall kanaler förstärkare

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 23:11

944_Driver skrev:Är det en potentiometer eller en encoder? (Går den att snurra ett eller oändligt antal varv?)

Jag tror oavsett vad det är att det inte är den som är boven i dramat…// Magnus


Magnus,

Tack, jag har noll koll på terminologin men ja, den går att snurra oändligt. Den styr bara datorn. Det var det jag menade i brist på bättre ord med ”elektronisk” volymkontroll :roll:

Har själv känt det inte bara torde vara den… men har förvirrats av det konsekventa men intermittenta problemet. Vad… felas (komponent) när den släcker bara en högtalare oavsett källa… om exv bara höger fram föll bort då och då… nu är det alltid bara en, men vilken som helst av de 4.1 jag kör (simulerar center).

Har iofs aldrig hört basarna faller bort. De går ju en annan väg iom cr80es via pre-out. Men det kan bero på att det inte ”hörs” att de faller bort tillsammans med hö/vä topp. Det ”sprak” som ofta följer är högfrekvent (men inte spikande, ganska lågt)…

Ja, ja… jag yrar… man blir så trött på strulet bara :cry:
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster