Nytt bygge stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-09-18 00:44

Hej,

Börjat lite smått idag på ett Nytt bygge.
Senast redigerad av VKE 2021-10-10 03:31, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav juanth » 2021-09-18 00:54

Fantastiskt fin rosewood!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav paa » 2021-09-18 01:16

Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav sammel » 2021-09-18 06:02

Ser fram mot många vackra bilder.
Spännande :)

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 10:54

paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 10:59

sammel skrev:Ser fram mot många vackra bilder.
Spännande :)


Här kommer billderna igen Sammel, jag editerade dom i natt då de var så stora men sen försvann dom. Kanske endast klickade på förhandsgrandska innan jag somnade.
En sak kan vara värt att nämna. Ämnet är mer rött som på första bilden. Då tagen med en Iphone 6 tror jag och de andra andra med en Iphone 11 och då ser det ljusare ut och färgen mer orange.

Färgen är alltså mycket mer rättvisande med kameran från den gamla Iphone 6 mobilen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav paa » 2021-09-18 13:01

VKE skrev:
paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

Ja, korslimmat kommer minska problemen avsevärt. Har du funderat på limma mellan skikten med dämplim? Swedac DG-A2 är ett bra dämplim för träkonstruktioner.
Lådan bör dock i övrigt limmas med vanligt trälim, enbart korslimningen dämplimmas.
Längs inre kanterna i lådan kan man sedan applicera något elastiskt för säkerhets skull, någon sorts mjukfog borde bli bra.
Sen har vi ju ytbehandlingen. Behandlas lådan enbart på utsidan kommer det obönhörligt böja sig och spricka av fuktvariationer.
Samma oljning eller lackning både på in- och utsidan rekommenderas vid massivträ.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-18 20:48

Idag fick jag hålla på och greja med sågen ett par h då den drog 1 mm snett per 20 cm men sen blev det perfekt.
Sen gick mycket tid att vända och sortera bitarna vad som blir bästa möjliga. Det ska ju inte se ut som Harlekin men eftersom att varje bit är unik så är det en kompromiss både i färg och mönster men lite unikt också än matchande faner som löper runt.

Jag ändrade även frontstyckena till mer harmoni och fick bort endel väl dominerande fläckar på det sättet.
Annars så är Rosewood ämnet trevligt att jobba med och har ett något litet inslag av MDF känsla i det fast jag är absolut inte förtjänst i MDF.

Det här kan bli rätt bra tror jag i alla fall ifall man gillar Rosewood vill säga.

Så här kommer ett par bilder till och med gamla Iphone 6 som visar färgen rätt.
Bilagor
H 1.JPG
H 1.JPG (222.82 KiB) Visad 3231 gånger
V 1.JPG
V 1.JPG (217.67 KiB) Visad 3231 gånger
V 2.JPG
V 2.JPG (214.03 KiB) Visad 3231 gånger
V 3.JPG
V 3.JPG (272.17 KiB) Visad 3231 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav sammel » 2021-09-18 21:02

Så vackert det kommer att bli :)

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE

Inläggav VKE » 2021-09-18 21:16

paa skrev:
VKE skrev:
paa skrev:Hur ska du undvika att träet slår sig vid fuktighetsförändringar?


Syftar du på lönn tonvirket så är de limmade i ändarna just för att inte spricka. Det gör man alltid.
Rosewooden är också torkad sen tidigare innan bitarna sågats upp. Jag har också haft dom liggande hemma sen mars. Det bör inte röra sig någonting. Bitar sätts ihop med plugg och lönnnen innanför limmas i motsatt riktning.

Ja, korslimmat kommer minska problemen avsevärt. Har du funderat på limma mellan skikten med dämplim? Swedac DG-A2 är ett bra dämplim för träkonstruktioner.
Lådan bör dock i övrigt limmas med vanligt trälim, enbart korslimningen dämplimmas.
Längs inre kanterna i lådan kan man sedan applicera något elastiskt för säkerhets skull, någon sorts mjukfog borde bli bra.
Sen har vi ju ytbehandlingen. Behandlas lådan enbart på utsidan kommer det obönhörligt böja sig och spricka av fuktvariationer.
Samma oljning eller lackning både på in- och utsidan rekommenderas vid massivträ.


Tackar för tipsen. Ska kolla upp Swedac dämplim. Förutom vanligt träslim har jag något Casco som jag inte minns numret på men som kanske kallas Hobbylim för trä mm men jag är osäker.
Gällande behandling på insidan så kommer jag inte göra det. Det blir rätt lufttätt ändå med lim och Lönnvirket så man vill nog låta träet får andas lite.
En parrallel kan vara med stråkinstrument där man aldrig lackar annat än utsidan och ett instrument utsätts vanligtvis för mycket mer skiljaktiga förhållanden än en högtalare både gällande fukt och temperatur.

Har du något tips gällande träpluggar? Har färdiga furu antar jag men tänkte eventuellt göra egna av lönn också som såklart är mycket hårdare.
Tips på lack oljor mm för Rosewood tas gärna emot.

En sista fråga för nu, Vad gör du annars på dagarna? :-) 34 000 inlägg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-19 10:04

En del "träpluggar" som säljs tror jag är tillverkade av bambu. De brukar vara refflade och på änden ser men de runda kanalerna som är typiskt för bambu i stället för årsringar i trä.
Dessa är väldigt hårda och hållbara. Men refflade bokpluggar är också bra. I vilket fall gör refflorna så att limmet kan sprida sig bättre längs pluggen när man slår in den. Clas Ohlson har en Bosch-kit med borr med stoppring och märkpluggar som kan överföra läget för hålen från en bit till en annan. En borr-jigg för att borra hål i rät vinkel kan också vara bra. Man kan göra en själv om man har en pelarborrmaskin men det finns borrjiggar av plast med härdade bussningar att köpa också. F.ö.är jag pensionär och rår mig själv på dagarna. Men det finns ju dom som har fler inlägg än så.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav MacBruce » 2021-09-19 21:30

Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-19 21:57

MacBruce skrev:Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)

Har du sett några tappar av bambu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav MacBruce » 2021-09-19 22:11

paa skrev:
MacBruce skrev:Centrumtappar eller c-tappar brukar sådana träpluggar kallas. Ett bra urval kan man t.ex hitta här :https://www.theofils.se/kopplingsbeslag/centrumtappar/

Räfflade c-tappar brukar också vara komprimerade, så att de expanderar då de kommer i kontakt med limmet. Limmet bör därför doseras i "tapphålen", inte direkt på tapparna.

(Har jobbat ganska mycket med automatisering av "tappislagare" inom träindustrin.)

Har du sett några tappar av bambu?


Nej, det är första gången jag hör talas om sådana.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Morello » 2021-09-19 22:15

Sanslöst vackert trä!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-19 22:40

Här hittade jag i alla fall bambu pinnar i 3 mm och grövre ska man nog inte ge sig på att använda när ämnet är 10 mm tjockt.
https://www.amazon.se/120-pack-tr%C3%A4pluggar-bambu-oavslutade-naturliga/dp/B07G8Q598T/ref=asc_df_B07G8Q598T/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476446054210&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=17378949011286017189&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012232&hvtargid=pla-586972849856&psc=1
Annars tar jag bara och gör egna, sågar till en pinne från en bit lönn eller annat hårdare träslag och rundar av dom med bandslipen till lagom tjocklek.
Samma lönn ämne som sedan kommer användas innanför Rosewood träet.
Bilagor
Lönn.JPG
Lönn.JPG (203.59 KiB) Visad 3022 gånger

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-19 22:54

Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav juanth » 2021-09-19 23:52

VKE skrev:
Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?


Jag för min del tycker det är synd på så fint trä att lägga klarlack. Med ett fint underarbete/slipning så kan det bli väldigt fint med en matt yta, tex matt hårdvaxolja. Ofta framträder mönster i träet bättre med matt yta tvärtemot vad folk ofta tror. Former förstärks och det blir än mer fysiskt greppbart så att säga.
En glasaktig yta gör att ljuset tas upp i formerna och förvirrar ögat. Jämför med att fota något blankt…supersvårt.
Beror på tycke och smak också förstås…

Något som kan vara snyggt också är att blanda matt och blankt
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-20 08:50

Om man inte är 100 procent säker på hur man undviker penselstreck rinningar och damm vid lackning så skulle jag gå på Osmo hårdvaxolja.
Kom ihåg självantändningsrisken med torkande olja i trasor. Kaminen eller klotgrillen är en bra placering för använda trasor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav spiii » 2021-09-20 15:24

Jag tycker att det vore synd att lägga fin randig lönn på insidan där den aldrig kommer att synas!
Har du inget enklare trä att lägga där?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:28

juanth skrev:
VKE skrev:
Morello skrev:Sanslöst vackert trä!


Det ska bli roligt att se slutresultatet på träet från nu helt matt till polerat och behandlat. Om det är klarlack man ska använda några varv av och våtslipa i mellan för att nästan få en glasyta eller vad säger ni?


Jag för min del tycker det är synd på så fint trä att lägga klarlack. Med ett fint underarbete/slipning så kan det bli väldigt fint med en matt yta, tex matt hårdvaxolja. Ofta framträder mönster i träet bättre med matt yta tvärtemot vad folk ofta tror. Former förstärks och det blir än mer fysiskt greppbart så att säga.
En glasaktig yta gör att ljuset tas upp i formerna och förvirrar ögat. Jämför med att fota något blankt…supersvårt.
Beror på tycke och smak också förstås…

Något som kan vara snyggt också är att blanda matt och blankt



Du har nog rätt här.
Man vill ju ha något som skyddar lite mot fläckar i alla fall och utan lite.

Det här har jag använt på någon trämöbel förut och ger en mix av matt och blank yta. Bara knida in med en trasa.
https://www.lassesiryd.se/farg/ronseal- ... gIBWfD_BwE

Jag kollade också dom här länkarna som en guide.
https://www.youtube.com/watch?v=uLrBkiw0nyk
https://www.youtube.com/watch?v=E33TZnGrLQg

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:41

spiii skrev:Jag tycker att det vore synd att lägga fin randig lönn på insidan där den aldrig kommer att synas!
Har du inget enklare trä att lägga där?

/Sam


Jag förstår vad du menar Sam, det stora hel bakstycket i lönn som är flammigt. Den är bara med på bilden för att visa. Inte billigt.
Utan det jag kommer använda är de som mer ser ut som vedträn och som är väldigt tungt i förhållande till volymen men som inte alls är speciellt flammigt.
Det är sånt jag kommer sätta på insidan.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 19:50

Idag har jag testat ämnen för träplugg i 3 mm tjocklek av bambu, moderna träplugg med det visade sig att överlägset starkast var gammal träplugg som jag hittade som säkert är från 70 talet. Så jag täljer till såna och det blir inte att äggen skär ner och tar för mycket utan det är så pass hårt och sen skrapar man det sista.
Tar dock en sund att göra dom....

Vad tror ni om tätheten att sätta dom på?

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-20 22:15

paa skrev:Om man inte är 100 procent säker på hur man undviker penselstreck rinningar och damm vid lackning så skulle jag gå på Osmo hårdvaxolja.
Kom ihåg självantändningsrisken med torkande olja i trasor. Kaminen eller klotgrillen är en bra placering för använda trasor.


Jag tänkte inte använda någon pensel alls utan dammfri trasa. Tack för bra tips om hådvaxolja. Aldrig använt en sån produkt. Jag känner till om självantändningsrisken.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3379
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav eljulio » 2021-09-21 07:36

Osmo hårdvaxolja kan jag också rekommendera. Mycket bra produkt. Har använt den själv till ek.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Glebster » 2021-09-21 10:00

Jepp, mycket bra produkt. Vill dock höja ett varningens finger hur det appliceras; lagret/lagerna bör vara väldigt tunna. Ingen pensel utan några få droppar jobbas steg för steg ut på ytan medels en bit slipduk eller motsvarande.

Även Osmos dekorvax är att rekommendera om man vill ändra på träets färg.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-21 16:10

Såg att K-Rauta hade fram till 27/9 för 399 :- istället för 529:- 0,75 L.
Matt eller Halvmatt?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav juanth » 2021-09-21 20:47

VKE skrev:Såg att K-Rauta hade fram till 27/9 för 399 :- istället för 529:- 0,75 L.
Matt eller Halvmatt?


Bra pris! Sen finns det även i 2,5 liters hink om man vill få ner literpriset och har stora behov.. :)

En 0,75 l räcker långt. 6-8 kvm har jag för mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Prozac » 2021-09-22 17:47

VKE skrev:
Det här kan bli rätt bra tror jag i alla fall ifall man gillar Rosewood vill säga.

Så här kommer ett par bilder till och med gamla Iphone 6 som visar färgen rätt.


Vackert trä...man får lite PROAC-vibbar med det vackra mönstret och elementens placering

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RoffanRoos
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-12-12

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav RoffanRoos » 2021-09-22 18:11

Tack för bra tips om hådvaxolja.

ZAR
Överlägsen Osmo. Finns bl.a. på Bauhaus. Många kulörer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-22 18:12

Jag skulle rekommendera att sätta diskanten nära toppen och på lite olika avstånd till höger resp vänster sida.
Och bygg naturligtvis spegelvända par.
Testa lite med edge.exe från Tolvan för att få kläm på kantdiffraktionerna vid olika avstånd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-23 00:42

Prozac skrev:
VKE skrev:
Det här kan bli rätt bra tror jag i alla fall ifall man gillar Rosewood vill säga.

Så här kommer ett par bilder till och med gamla Iphone 6 som visar färgen rätt.


Vackert trä...man får lite PROAC-vibbar med det vackra mönstret och elementens placering

[ Bild ]


Jag har kollat in PROAC lite extra och synnerligen 1 SC gällande proportionerna. Även PMC Twenty för formspråk.
Det blir med motsvarande diskant. Den klassiska från Scan-Speak.

Dock har jag inte bestämt mig om jag ska ha den offset eller centrerad.
Frontport blir det eftersom att det finns plats. När man sen ser slutresultatet på lådorna så lär det klarna också men nu på förhand så tror jag att port baktill skulle göra att det blev lite väl mycket eller stor yta på frontbaffeln över med en 5" tums bas. Jag vill heller inte gå ner i lådvolym då jag eftersträvar neråt 40 Hz.
Jag funderar på att ha två portar framtill som är rektangulara och avrundade och kommer se ut som en port typ som PMC har fast jag kommer inte använda tekniken transmission line.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-23 00:46

RoffanRoos skrev:
Tack för bra tips om hådvaxolja.

ZAR
Överlägsen Osmo. Finns bl.a. på Bauhaus. Många kulörer.

ZAR har väl ingen hårdvaxolja på Bauhaus, bara lacker och bets?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-23 00:48

Pluggar och limning sidor.
Sågning var perfekt så skarven syns inte alls. Kommer säkert smälta ihop ännu mer sen efter ytbehandling. Jag köpte Osmo Hårdvaxolja Originalet 3062 Ofärgad matt.
Bilagor
IMG_4115.JPG
IMG_4115.JPG (146.82 KiB) Visad 2344 gånger
IMG_4116.JPG
IMG_4116.JPG (111.13 KiB) Visad 2344 gånger
IMG_4117.JPG
IMG_4117.JPG (145.14 KiB) Visad 2344 gånger

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Prozac » 2021-09-23 11:16

VKE skrev:
Jag har kollat in PROAC lite extra och synnerligen 1 SC gällande proportionerna. Även PMC Twenty för formspråk.
Det blir med motsvarande diskant. Den klassiska från Scan-Speak.

Dock har jag inte bestämt mig om jag ska ha den offset eller centrerad.
Frontport blir det eftersom att det finns plats. När man sen ser slutresultatet på lådorna så lär det klarna också men nu på förhand så tror jag att port baktill skulle göra att det blev lite väl mycket eller stor yta på frontbaffeln över med en 5" tums bas. Jag vill heller inte gå ner i lådvolym då jag eftersträvar neråt 40 Hz.
Jag funderar på att ha två portar framtill som är rektangulara och avrundade och kommer se ut som en port typ som PMC har fast jag kommer inte använda tekniken transmission line.


Angående offset eller centrerad, med hjälp av gratisprogrammet "the edge" kan du simulera olika placeringar av diskanten på en baffel och vad det får för effekter på tonkurvan. Oftast ger en offset-placering en jämnare frekvensgång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-23 16:50

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-23 21:04

Tack för tipset om Edge, ska kolla in det.
Det här med kurvor kan man jaga mycket om men ska jag vara ärlig så kommer jag placera diskanten där det blir snyggast.
Hade jag bara brytt mig om ljudet så hade jag inte valt dessa träslag heller. Det kommer påverka men hur vet jag inte. Jag hoppas de får en emotionell ton som jag upplever det före spikrak kurva.

Här finns lite info om det. https://www.audiohac.com/hearing-loss-articles/6-ways-your-brain-transforms-sound-into-emotion/

5" basarna sitter temporärt i ett par Klipsh Synergy B2 tror jag dom heter med för liten volym men låter bra.
Basarna är 4 Ω och Diskanterna 8 Ω så högtalarna kommer bli på 6 Ω. 5" basen finns också i 8 Ohm men är då nere på 83 Db så därför valde jag 4 Ω.

Förstärkaren kommer antingen vara Cyrus som trivs bäst med 6 Ω högtalare eller Exposure Försteg med två mono block.

Och här ett par bilder från idag, ja man kan göra såhär så att det inte bågnar när man limmar :idea:
Bilagor
IMG_4135.JPG
IMG_4135.JPG (163.82 KiB) Visad 2263 gånger
IMG_4132.JPG
IMG_4132.JPG (274.95 KiB) Visad 2263 gånger
IMG_4129.JPG
IMG_4129.JPG (215.68 KiB) Visad 2263 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-24 00:27

Det handlar väl inte om bara ljudet?
Men hoppas det inte handlar om bara utseendet i alla fall!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-25 21:57

Det vore tråkigt om det inte lät bra men med ett forum som detta så finns det helt säkert kunskap och tips så jag är inte orolig.

Ett tips kan jag ge, tälj och skrapa inte egna träpluggar. Efter 8 så hamnar man i kognetiv dissonans. Varför gör jag detta? Hur många behöver jag göra? 72 st och det är bara för Rosewood delarna.

Jag hittade idag som jag hade glömt att jag hade ett par SEAS P17 och som jag tidigare haft fast inte exakt denna modell H528.
Jag gör ingen ny tråd men tipsa gärna om passande diskanter till dom?
Gärna SEAS också. Vad tror du som läser om H0532?

Bifogar en bild på en hötalare jag har som inspiration för det kommande bygget och det kommer vara med en sluten låda.
Här kan man köpa Björk Plywood till bra pris. https://www.amazon.se/Plywoodskiva-multiplexskivor-bj%C3%B6rkskivor-bj%C3%B6rkplywood-BB-kvalitet/dp/B093XR4KKM/ref=asc_df_B093XR4KKM/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476566375338&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16480791113039285743&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9040281&hvtargid=pla-1416545783028&psc=1

Proffsbilderna har min son tagit och det är viktigt med en bra bild på baksidan av högtalarna.
Han undrar också hur Rött, Blått och Grönt kan bli vitt?
Bilagor
2.png
2.png (381.7 KiB) Visad 2185 gånger
3.JPG
3.JPG (390.23 KiB) Visad 2185 gånger
4.png
4.png (237.07 KiB) Visad 2185 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-25 23:37

VKE skrev:Han undrar också hur Rött, Blått och Grönt kan bli vitt?

Det är för att om det lyser lika mycket av alla tre färgerna på en punkt, så kan inte ögat skilja ut några färger, utan det blir bara ljust, dvs vitt.
Men att blanda Rött, Blått och Grönt med vattenfärg blir INTE vitt, det måste vara ljus som blandas om det ska bli vitt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-26 00:03

paa skrev:
VKE skrev:Han undrar också hur Rött, Blått och Grönt kan bli vitt?

Det är för att om det lyser lika mycket av alla tre färgerna på en punkt, så kan inte ögat skilja ut några färger, utan det blir bara ljust, dvs vitt.
Men att blanda Rött, Blått och Grönt med vattenfärg blir INTE vitt, det måste vara ljus som blandas om det ska bli vitt.


Bra förklaring och kort. Följdfråga, varför kan vita bilar se röda ut i backspegeln. Jag ser dom hela tiden, jag svarade att det har med ljuset att göra.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-26 00:07

.
Bilagor
rv.jpg
rv.jpg (41.7 KiB) Visad 2164 gånger

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav VKE » 2021-09-26 00:52

De vita områende jag markerat var till följd av avståndet för diskanten och dessa klaffar kan vara ett underlag för Edge att ta i akt

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav Prozac » 2021-09-26 11:27

Nåt sånt?
Bilagor
Edge 220x388.jpg
Edge 220x388.jpg (200.45 KiB) Visad 2114 gånger
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav paa » 2021-09-26 15:01

Om man vill ha diskanten centrerad på fronten kan man i alla fall labba med avståndet till överkanten. Så långt upp som möjligt brukar vara en bra utgångspunkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-18 18:48

Det går frammåt men tar lite mer tid än jag hade trott. Man vill ju vara väldigt nogrann så att det inte slår sig eller blir snett eller skeft.
För botten så kommer jag troligtvis att använda Röd Ölandssten. https://www.alltisten.se/produkt/markplatta-olandsten-rod-2/

Vidare för er som gillar att rökna på delningsfilter så får du gärna komma med förslag.
Jag har gjort själv också men kan vara kul att jämföra.
Innermåtten bli ca 368 x 275 x 198 så exakt 20 L och sen går det väl bort 0,8 L för elementen och stag.

Elementen är diskant i 8 Ω https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2010-851300.pdf
Samt bas i 4 Ωhttps://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15wu-4741t00.pdf så totalt 6 Ω.

Här en skiss på lite placeringsalternativ samt port idéer så vad skulle du köra på? Det är alltid kul med lite synpunkter och åsikter.
Bilagor
ide.png
ide.png (291.73 KiB) Visad 1949 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-19 08:31

20 liter är på tok för stor låda för den basen.

Du bör sikta på 6 liter ungefär.
Porten blir också alldeles för stor.
Avstämning bör hamna runt 43-45 Hz. Vilket gör att röret kanske kan vara max 40mm (12,5cm2) i diameter för att längden (29cm) ska få plats.
Mvh
Magnus

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-19 23:41

Kraniet skrev:20 liter är på tok för stor låda för den basen.

Du bör sikta på 6 liter ungefär.
Porten blir också alldeles för stor.
Avstämning bör hamna runt 43-45 Hz. Vilket gör att röret kanske kan vara max 40mm (12,5cm2) i diameter för att längden (29cm) ska få plats.


Hej, jag vet inte riktigt hur du menar.
Jag ska inte använda den 5" basen som Mellanregister /Midbas utan låta högtalaren spela fullregister så gott det går.

Själva skisserna for portar är för utseende så det är inte tänkt att det ska vara ett stort öppet brett hål. Det finns ju alltid böjda rör ifall högtalarens djup inte räcker till.

Här en graf på detta element med 25L som då når 38 Hz 35Hz -3db så dit kommer det inte nå med 19 L
Att få en 5" tums bas att spela 43-45 Hz i en lådvolym på 6 L låter för mig fulllkomligt omöjligt och det här elementet skall väl vara bland de absolut bästa 5" som finns men berätta gärna närmare?
Bilagor
25L.png
25L.png (62.02 KiB) Visad 1864 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-20 08:25

Jo jag förstod att du ska köra den fullregister. Men det går inte med så stor låda. Det blir ju jätteresonant som du ser på din graf.

Scan-Speaks eget förslag är 4,5 liter med en avstämning vid 55 Hz.
Men jag brukar gå på något större volym med lägre avstämning eftersom det brukar kunna passa bättre med rumsförstärkningen.

Nedan ser du hur det simulerar med 6 liter och avstämning vid 41 Hz och med rumsförstärkning påslaget (och lite värme i talspolen).
Kan hända blir det lite väl tam bas med en sådan avstämning. Så jag skulle nog prova upp till 45 Hz avstämning också.

Men utmaningen är att få plats med tillräckligt stort rör eftersom det blir relativt långt. Programmet visar 30cm långt rör med diametern 40mm.
En slitsport på 10cm2 kan kanske tänkas blir tillräckligt kort och samtidigt ha tillräckligt med kapacitet. Den bör då vara kanske 0,8cm hög och 12,5cm bred och blir då ca 24cm lång (förmodligen kortare när den sitter i lådan så du kan nog sikta på 20cm lång, då hamnar avstämningen någonstans mellan 42-46 Hz vilket funkar)
Bilagor
4741T00 6l 41 hz.jpg
4741T00 6l 41 hz.jpg (181.72 KiB) Visad 1840 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NYTT BYGGE STATIVARE BILDER

Inläggav juanth » 2021-10-20 14:26

paa skrev:
VKE skrev:Han undrar också hur Rött, Blått och Grönt kan bli vitt?

Det är för att om det lyser lika mycket av alla tre färgerna på en punkt, så kan inte ögat skilja ut några färger, utan det blir bara ljust, dvs vitt.
Men att blanda Rött, Blått och Grönt med vattenfärg blir INTE vitt, det måste vara ljus som blandas om det ska bli vitt.


Om man målar de färgerna på en snurra och sedan sätter fart på den så blir det vitt för ögat. Då kommer ljuset med i bilden så att säga.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-21 22:20

Hej,

Jag får detta då jag använt den Excell mall Scan-Speak och fyllt i alla parametrar.
Både i sluten och portad låda i olika volymer.
Vad ska man ange på fP?
Bilagor
fP.png
fP.png (15.77 KiB) Visad 1757 gånger
Sluten 4,5 liter.png
Sluten 4,5 liter.png (83.87 KiB) Visad 1757 gånger
Sluten 6 liter.png
Sluten 6 liter.png (87.42 KiB) Visad 1757 gånger
Sluten 19 liter.png
Sluten 19 liter.png (89.02 KiB) Visad 1757 gånger
Portad 4,5 liter.png
Portad 4,5 liter.png (101.22 KiB) Visad 1757 gånger
Portad 6 liter.png
Portad 6 liter.png (103.99 KiB) Visad 1757 gånger
Portad 12 liter.png
Portad 12 liter.png (105.35 KiB) Visad 1757 gånger
Portad 19 liter.png
Portad 19 liter.png (106.04 KiB) Visad 1757 gånger
Portad 25 liter.png
Portad 25 liter.png (107.51 KiB) Visad 1757 gånger

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav MacBruce » 2021-10-21 23:13

Du använder en för stor låda, kort sagt. (Har inte tid att "elaborera", tyvärr).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav RolffRojs » 2021-10-21 23:20

MacBruce skrev:Du använder en för stor låda, kort sagt. (Har inte tid att "elaborera", tyvärr).

+1 och +1 på Kraniets förslag.

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-21 23:24

Om jag tolkar det rätt så är sluten låda ingen bra idé alls oavsett volym.
Däremot om man jämför portad låda mellan 6 liter och 19 liter så spelar den ju mycket lägre med 19 liter?

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-21 23:43

Här tre av Scan Speak 5"

Ena rekommenderar man 4,5 liter, andra 10 liter och den tredje 41 liter?
Någon som kan förklara lite kort?
Bilagor
Rekommenderat 41 liter.png
Rekommenderat 41 liter.png (311.27 KiB) Visad 1745 gånger
Rekmmenderat 10 liter.png
Rekmmenderat 10 liter.png (305.78 KiB) Visad 1745 gånger
Rekommenderat 4,5 liter.png
Rekommenderat 4,5 liter.png (296.73 KiB) Visad 1745 gånger

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 00:02

Jo, men man bör ha jämn nivå. Du får en entonsbas med din simulering och resten av basregistret kommer höras dåligt.

Qts värdena skiljer sig. Lågt Qts innebär att elementet har låga inre förluster och därför har bättre kontroll på konen och påverkas inte så lätt av det större trycket i en mindre låda. Med högt Qts är det tvärtom.

Basta-simulering i basreflex med Design suggestion av Keele, med Room gain. De två översta kurvorna är MOL, Max Output Level för respektive element.

reflex.jpg
reflex.jpg (260.71 KiB) Visad 1739 gånger

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav MacBruce » 2021-10-22 01:13

VKE skrev:Om jag tolkar det rätt så är sluten låda ingen bra idé alls oavsett volym.
Däremot om man jämför portad låda mellan 6 liter och 19 liter så spelar den ju mycket lägre med 19 liter?


Din fråga belyser att, om man inte har grundläggande kunskaper om ämnet, är "Nätet" till föga hjälp... När det gäller "passiva" högtalare är en överföringsfunktions ( 4:e ordningens Butterworth, ("maximal flat"), för att ta ett enkelt exempel) undre gränsfrekvens direkt proportionell mot lådstorleken. Tar mig friheten att länka till ett (gammalt) inlägg i forum.vof.se:

https://www.forum.vof.se/viewtopic.php?f=20&t=7176#p192516
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-22 01:13

"RolffRojs"]Jo, men man bör ha jämn nivå. Du får en entonsbas med din simulering och resten av basregistret kommer höras dåligt.

Qts värdena skiljer sig. Lågt Qts innebär att elementet har låga inre förluster och därför har bättre kontroll på konen och påverkas inte så lätt av det större trycket i en mindre låda. Med högt Qts är det tvärtom.

Basta-simulering i basreflex med Design suggestion av Keele, med Room gain. De två översta kurvorna är MOL, Max Output Level för respektive element."


Ok, där ser man och med vilken lådvolym är dessa kurvor?
Jag skulle ju även kunna byta till detta element som har 19 liter som rekommendation i en sluten låda.
Bilagor
6,5.png
6,5.png (317.04 KiB) Visad 1735 gånger

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 03:17

Det är flera mycket kapabla högtalarbyggare som skrivit i tråden. Jag är inte en av dem. Lyssna på deras råd. Om du har kvar SEAS H534 diskanterna kan nån nog rekommendera ett passande bas/mid element i en lägre prisklass. Det är väldigt dyra element du föreslår för ett förstabygge.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav MacBruce » 2021-10-22 06:03

RolffRojs skrev:Det är flera mycket kapabla högtalarbyggare som skrivit i tråden. Jag är inte en av dem. Lyssna på deras råd. Om du har kvar SEAS H534 diskanterna kan nån nog rekommendera ett passande bas/mid element i en lägre prisklass. Det är väldigt dyra element du föreslår för ett förstabygge.


Om TS har möjlighet, via universitetsbibliotek t.ex, (beräkningarna kräver inte så mycket mer än "vanlig gymnasiematte"), skulle jag vilja rekommendera en kopia av "Loudspeakers In Vented Boxes" av A. N. Thiele,
"Proceedings of the IRE Australia , vol 22, pp 487-508. (Aug 1961). Artikeln finns även på Journal of the Audio Engineering Society (JAES). Jag har kopior av artiklarna från JAES men texterna har tyvärr "migrerat" till omgivande plastmappar till den grad, att scanning inte ger något begripligt resultat. Om inget annat hjälper, finns ju alltid möjligheten att "googla". Å tredje sidan finns det nog mer "moderna" resurser till hands.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-22 09:18

Ladda ner Basta! här
https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

User guide och tutorials är väldigt bra läsning.
Men som föregående har sagt så är det väl värt att läsa lite böcker i ämnet. En väldigt känd bok är Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Brukar finnas på biblioteket (om inte annat via fjärrlån).


Wiki har en sida ang Thiele Small parametrar också om man vill få en förståelse för vad de olika parametrarna står för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters

Kort kan man säga att elementets T/S är det som bestämmer hur elementet beter sig i en given låda.
De viktigaste är VAS, Qts och FS.
Det är alltså mekaniska och elektriska egenskaper hos elementet som bestämmer hur resonant det är osv.

Förenklat kan sägas att låg VAS och/eller lågt Qts ger en mindre lådvolym. Lådvolymen tillsammans med FS bestämmer lägsta frekvens som blir i lådan (alltid högre än FS).

Det finns många element som har T/S som gör dom olämpliga att använda till vissa applikationer.
Ett exempel kan vara baselement med låg VAS som ger att lådan måste vara liten, vilket gör att ett basreflexrör av rätt storlek inte ryms.
Ett annat exempel är element med väldigt lågt Qts vilket ger en anemisk basåtergivning oavsett lådvolym.
Eller element med högt Qts som bara går att använda i slutna volymer för att inte bli för resonant.
Sen finns det ju andra fall där ett element är designat för att sitta i en öppen baffel osv.
Mvh
Magnus

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-22 10:36

Tack för alla svar,
Det är inte första bygget men det är första på många många år och då har det varit färdiga kit. Det är inga problem att jag byter 5" elementet till ett annat i samma prisnivå och jag känner att då jag lagt rätt mycket i kostnad för lådorna eller väldigt mycket får man säga och ömhet så tycker jag att dom förtjänar element i den högre nivån.
Jag har ett par SEAS 6,5" H528 som här visas av SEAS med en 12 liters sluten låda. http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h528.pdf
Dom tänkte jag sedan bygga i just en 12 liter låda i Björkfaner.

Jag kommer inte såga upp eller bygga om dessa lådor så jag tar och byter elementen eller köper ett par till som passar dessa.
Tack också för alla länkar så tar jag och läser på.


Fridens!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-22 14:03

Skulle tro att du hamnar på ett 6,5 eller 7" element för att passa 20 liter.

Tex den här basen som Seas använder till 20 liter i sin Idunn-högtalare
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

En nackdel med just den basen är att den har en fasplugg vilket riskar att ge hörbara "foff-ljud" då luften pressas ut mellan talspolen och pluggen. I övrigt ett ganska intressant element.

Ett riktigt bra element är SB-Acoustics sb17NBAC35-8
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-8/

Ser ut att passa riktigt bra i en låda runt 20 liter. Ca 30 Hz avstämning ser ganska bra ut.

edit: Fyraohmaren kan nog passa ännu bättre om lådvolymen är något mindre. Kommer ge mer lågbas. En annan fördel med att använda 4 ohm är att filterspolen till basen blir hälften så stor för samma filterfunktion.

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Morgan » 2021-10-22 15:49

VKE skrev:Det är inga problem att jag byter 5" elementet till ett annat i samma prisnivå och jag känner att då jag lagt rätt mycket i kostnad för lådorna eller väldigt mycket får man säga och ömhet så tycker jag att dom förtjänar element i den högre nivån.


Ett av de värsta misstagen man kan göra är att få för sig att prisnivå är en teknisk parameter och att det skulle vara starkt korrelerat med ljudkvalitet. Det SB Acoustics SB17NBAC35-4 som föreslogs ovan är ett fint element, och att det bara kostar 742 kronor från Hifikit idag har inget med någon brist på prestanda att göra. Går man upp bara ett par hundralappar (912kr idag) så finns SB17CAC35-4, som har fantastiskt låg dist jämfört med typ allt annat på marknaden:

Bild

https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html

Jag bygger hellre med något av dessa båda element än med diverse element som kostar 4-8ggr mer. Prisnivå är inte en teknisk parameter, som sagt.

Kolla Mårtens fantastiska tråd här: viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2167421
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav I-or » 2021-10-22 16:31

NBAC- och CAC-versionen skiljer sig endast i konmaterialet, medan motor, korg och upphängning är desamma. Båda konerna är tillräckligt styva för att uppträda i stort sett idealt till ca 2 kHz. Skillnaderna i mätresultat beror nästan bara på skillnader för de individuella enheterna och olika mätuppställningar. Det är således vettigast att köpa den billigare NBAC-versionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Morgan » 2021-10-22 19:23

I-or skrev:NBAC- och CAC-versionen skiljer sig endast i konmaterialet, medan motor, korg och upphängning är desamma. Båda konerna är tillräckligt styva för att uppträda i stort sett idealt till ca 2 kHz. Skillnaderna i mätresultat beror nästan bara på skillnader för de individuella enheterna och olika mätuppställningar. Det är således vettigast att köpa den billigare NBAC-versionen.


Åfan! NBAC är betydligt snyggare att se på, så det gör ju valet enkelt. Har du själv erfarenhet av att konstruera högtalare med dessa element?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav I-or » 2021-10-23 14:22

Nej, men om jag skulle konstruera en konventionell trevägshögtalare, vore detta element mycket intressant för mellanregistret. Tyvärr uppvisar det ganska stora olinjäriteter under ett par hundra Hz, varför det inte är att rekommendera i en tvåvägskonstruktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-23 23:40

Kraniet skrev:User guide och tutorials är väldigt bra läsning.
Men som föregående har sagt så är det väl värt att läsa lite böcker i ämnet. En väldigt känd bok är Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Brukar finnas på biblioteket (om inte annat via fjärrlån).


Wiki har en sida ang Thiele Small parametrar också om man vill få en förståelse för vad de olika parametrarna står för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters


Jag hittade boken på PDF men så skulle jag skriva ut den då det är trevligare att läsa så men tonern tog slut.
307 så det är inget litet häfte.
Tack igen får tipset !

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-24 00:03

Morgan skrev:Ett av de värsta misstagen man kan göra är att få för sig att prisnivå är en teknisk parameter och att det skulle vara starkt korrelerat med ljudkvalitet. Det SB Acoustics SB17NBAC35-4 som föreslogs ovan är ett fint element, och att det bara kostar 742 kronor från Hifikit idag har inget med någon brist på prestanda att göra. Går man upp bara ett par hundralappar (912kr idag) så finns SB17CAC35-4, som har fantastiskt låg dist jämfört med typ allt annat på marknaden:

[ Bild ]

https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html

Jag bygger hellre med något av dessa båda element än med diverse element som kostar 4-8ggr mer. Prisnivå är inte en teknisk parameter, som sagt.

Kolla Mårtens fantastiska tråd här: viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2167421


Priset är såklart inte alls, En sak som styr mycket är ju var de tillverkas och det gäller ju inom det mesta. Jag tänkte pröva med ett par SEAS H528 som jag har oanvända. Dom kostade väl 500 kr och jag har för länge sedan haft ett annat par SEAS P17 i den serien och dom lät väldigt bra.

Jag börjar som sagt med dom SEAS som jag redan har. Dock inga diskanter så där får alla gärna tipsa och det är alltså på de lådorna med en volym på 18-19 liter.
Dayton kanske kan vara något också? aldrig hört själv men verkar vara populära och bra priser. Deras diskanter ser fint byggda ut.
Sen tänkte jag att jag bygger en låda i morgon i MDF får det då bli för Scanspeak basmid och diskanten på runt 8 liter för att testa. Blir det bra så kan man ju klä dom med någon trevlig faner. Där tar jag gärna emot tips om vart man köper det?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Maarten » 2021-10-24 16:28

Kul att du uppskattade element-dist-tråden, Morgan! Det råkade slumpa sig så att jag precis mätt lite på sb17cac. I-or kanske har ytterligare goda kommentarer?

@VKE; många här har ju gett bra råd, utöver de råden så kan det ju vara lämpligt att titta på spridningen avseende elementen så att de överlappar fint.
sb17nbac till alla!

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-28 23:45

Hej, Nu har jag grundslipat ämnet som är röd Ölandssten som blir botten till lådorna.

Köpte en diamantslipskiva på Biltema och den fungerade väldigt bra. Tror det blir omkring 15 mm tjocklek.

Sen har jag gjort klart lådorna för de mindre högtalarna i MDF och införskaffat fanér i Ek Bok och Mahogny men inte riktigt bestämt mig vilket jag ska välja.
Vad tycker du?

Här följer lite bilder.

Fridens!
Bilagor
1.JPG
1.JPG (264.83 KiB) Visad 1370 gånger
2.JPG
2.JPG (186.72 KiB) Visad 1370 gånger
3.JPG
3.JPG (328.16 KiB) Visad 1370 gånger
4.JPG
4.JPG (276.66 KiB) Visad 1370 gånger
IMG_0527.JPG
IMG_0527.JPG (173.01 KiB) Visad 1370 gånger
IMG_0532.JPG
IMG_0532.JPG (297.97 KiB) Visad 1370 gånger
IMG_0533.JPG
IMG_0533.JPG (251.24 KiB) Visad 1370 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-29 09:00

Riktigt snyggt
Frihanda du när du slipa stenen? Ser ju väldigt plan ut isf 8O
Imponerande.

Hur tänkte du ytbehandla faneren? Mahognyn kan ju kanske bli lite väl mörkt med viss behandling.
Men Den eller bok tycker jag såg trevligare ut än eken.
Mvh
Magnus

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-29 18:21

Kraniet skrev:Riktigt snyggt
Frihanda du när du slipa stenen? Ser ju väldigt plan ut isf 8O
Imponerande.

Hur tänkte du ytbehandla faneren? Mahognyn kan ju kanske bli lite väl mörkt med viss behandling.
Men Den eller bok tycker jag såg trevligare ut än eken.


Ja, jag frihandade, lite trial by error då det är första gången jag ger mig på att slipa sten men det gick förvånandsvärt smidigt.
När det är gropigt så hoppar det en del i början men sen får man lite känsla om hur man ska hålla och hur mycket eller lite tryck. Sen när det blir någorlunda plant så gick det gallant med att jag lät skyddet ligga mot stenen och dra mot sig och vinkla en liten aning. Jag kanske hade lite flax med hur plant resultat blev.

Du har rätt, För de mindre så blir det Bokfanér, Den kan se lite lik ut som mdf på bild men den har en rik ton och textur i sig. Fanéren är 0,75 mm så jag tänkte slipa med ett 400 sandpapper eller finare och sen använda Osmo vaxolja, den flera rekomenderat till högtalarna i massivt rosewood. Jag tänkte sen som lite subtilt bling bling använda gamla mässingskruvar med muttrar och bricka jag hittade som lyfter Bokfanérn.

Här ett par bilder till orden ovan
Bilagor
IMG_0537.JPG
IMG_0537.JPG (212.66 KiB) Visad 1331 gånger
IMG_0539.JPG
IMG_0539.JPG (229.4 KiB) Visad 1331 gånger
IMG_0540.JPG
IMG_0540.JPG (219.87 KiB) Visad 1331 gånger

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-11-10 00:20

Hej, jag hittade mitt gamla Cerwin Vega Sat 6 system.
Två fronthögtalare med en Sub.

Köpte dom nya så finns lite sentimentalt i dem samt att dom är i fint skick.
Sateliternas filter har delning vid 120 Hz men jag satte i ett annat men behöll terminalerna och sen ett pas SEAS basar och lite mer dämpmaterial.

Jag avser att sedan sätta tillbaka original och hålla dom så.

Här lite bilder så det blev som ett minisystem med en gammal Pioneer förstärkare.
Bilagor
1.JPG
1.JPG (103.27 KiB) Visad 1235 gånger
2.JPG
2.JPG (82.3 KiB) Visad 1235 gånger
3.JPG
3.JPG (106.45 KiB) Visad 1235 gånger
4.JPG
4.JPG (120.04 KiB) Visad 1235 gånger
5.JPG
5.JPG (129.14 KiB) Visad 1235 gånger
6.JPG
6.JPG (81.03 KiB) Visad 1235 gånger
7.jpg
7.jpg (201.29 KiB) Visad 1235 gånger


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster