Nytt bygge stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-22 09:18

Ladda ner Basta! här
https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

User guide och tutorials är väldigt bra läsning.
Men som föregående har sagt så är det väl värt att läsa lite böcker i ämnet. En väldigt känd bok är Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Brukar finnas på biblioteket (om inte annat via fjärrlån).


Wiki har en sida ang Thiele Small parametrar också om man vill få en förståelse för vad de olika parametrarna står för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters

Kort kan man säga att elementets T/S är det som bestämmer hur elementet beter sig i en given låda.
De viktigaste är VAS, Qts och FS.
Det är alltså mekaniska och elektriska egenskaper hos elementet som bestämmer hur resonant det är osv.

Förenklat kan sägas att låg VAS och/eller lågt Qts ger en mindre lådvolym. Lådvolymen tillsammans med FS bestämmer lägsta frekvens som blir i lådan (alltid högre än FS).

Det finns många element som har T/S som gör dom olämpliga att använda till vissa applikationer.
Ett exempel kan vara baselement med låg VAS som ger att lådan måste vara liten, vilket gör att ett basreflexrör av rätt storlek inte ryms.
Ett annat exempel är element med väldigt lågt Qts vilket ger en anemisk basåtergivning oavsett lådvolym.
Eller element med högt Qts som bara går att använda i slutna volymer för att inte bli för resonant.
Sen finns det ju andra fall där ett element är designat för att sitta i en öppen baffel osv.
Mvh
Magnus

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-22 10:36

Tack för alla svar,
Det är inte första bygget men det är första på många många år och då har det varit färdiga kit. Det är inga problem att jag byter 5" elementet till ett annat i samma prisnivå och jag känner att då jag lagt rätt mycket i kostnad för lådorna eller väldigt mycket får man säga och ömhet så tycker jag att dom förtjänar element i den högre nivån.
Jag har ett par SEAS 6,5" H528 som här visas av SEAS med en 12 liters sluten låda. http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h528.pdf
Dom tänkte jag sedan bygga i just en 12 liter låda i Björkfaner.

Jag kommer inte såga upp eller bygga om dessa lådor så jag tar och byter elementen eller köper ett par till som passar dessa.
Tack också för alla länkar så tar jag och läser på.


Fridens!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-22 14:03

Skulle tro att du hamnar på ett 6,5 eller 7" element för att passa 20 liter.

Tex den här basen som Seas använder till 20 liter i sin Idunn-högtalare
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

En nackdel med just den basen är att den har en fasplugg vilket riskar att ge hörbara "foff-ljud" då luften pressas ut mellan talspolen och pluggen. I övrigt ett ganska intressant element.

Ett riktigt bra element är SB-Acoustics sb17NBAC35-8
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-8/

Ser ut att passa riktigt bra i en låda runt 20 liter. Ca 30 Hz avstämning ser ganska bra ut.

edit: Fyraohmaren kan nog passa ännu bättre om lådvolymen är något mindre. Kommer ge mer lågbas. En annan fördel med att använda 4 ohm är att filterspolen till basen blir hälften så stor för samma filterfunktion.

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Morgan » 2021-10-22 15:49

VKE skrev:Det är inga problem att jag byter 5" elementet till ett annat i samma prisnivå och jag känner att då jag lagt rätt mycket i kostnad för lådorna eller väldigt mycket får man säga och ömhet så tycker jag att dom förtjänar element i den högre nivån.


Ett av de värsta misstagen man kan göra är att få för sig att prisnivå är en teknisk parameter och att det skulle vara starkt korrelerat med ljudkvalitet. Det SB Acoustics SB17NBAC35-4 som föreslogs ovan är ett fint element, och att det bara kostar 742 kronor från Hifikit idag har inget med någon brist på prestanda att göra. Går man upp bara ett par hundralappar (912kr idag) så finns SB17CAC35-4, som har fantastiskt låg dist jämfört med typ allt annat på marknaden:

Bild

https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html

Jag bygger hellre med något av dessa båda element än med diverse element som kostar 4-8ggr mer. Prisnivå är inte en teknisk parameter, som sagt.

Kolla Mårtens fantastiska tråd här: viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2167421
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav I-or » 2021-10-22 16:31

NBAC- och CAC-versionen skiljer sig endast i konmaterialet, medan motor, korg och upphängning är desamma. Båda konerna är tillräckligt styva för att uppträda i stort sett idealt till ca 2 kHz. Skillnaderna i mätresultat beror nästan bara på skillnader för de individuella enheterna och olika mätuppställningar. Det är således vettigast att köpa den billigare NBAC-versionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Morgan » 2021-10-22 19:23

I-or skrev:NBAC- och CAC-versionen skiljer sig endast i konmaterialet, medan motor, korg och upphängning är desamma. Båda konerna är tillräckligt styva för att uppträda i stort sett idealt till ca 2 kHz. Skillnaderna i mätresultat beror nästan bara på skillnader för de individuella enheterna och olika mätuppställningar. Det är således vettigast att köpa den billigare NBAC-versionen.


Åfan! NBAC är betydligt snyggare att se på, så det gör ju valet enkelt. Har du själv erfarenhet av att konstruera högtalare med dessa element?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav I-or » 2021-10-23 14:22

Nej, men om jag skulle konstruera en konventionell trevägshögtalare, vore detta element mycket intressant för mellanregistret. Tyvärr uppvisar det ganska stora olinjäriteter under ett par hundra Hz, varför det inte är att rekommendera i en tvåvägskonstruktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-23 23:40

Kraniet skrev:User guide och tutorials är väldigt bra läsning.
Men som föregående har sagt så är det väl värt att läsa lite böcker i ämnet. En väldigt känd bok är Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook. Brukar finnas på biblioteket (om inte annat via fjärrlån).


Wiki har en sida ang Thiele Small parametrar också om man vill få en förståelse för vad de olika parametrarna står för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters


Jag hittade boken på PDF men så skulle jag skriva ut den då det är trevligare att läsa så men tonern tog slut.
307 så det är inget litet häfte.
Tack igen får tipset !

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-24 00:03

Morgan skrev:Ett av de värsta misstagen man kan göra är att få för sig att prisnivå är en teknisk parameter och att det skulle vara starkt korrelerat med ljudkvalitet. Det SB Acoustics SB17NBAC35-4 som föreslogs ovan är ett fint element, och att det bara kostar 742 kronor från Hifikit idag har inget med någon brist på prestanda att göra. Går man upp bara ett par hundralappar (912kr idag) så finns SB17CAC35-4, som har fantastiskt låg dist jämfört med typ allt annat på marknaden:

[ Bild ]

https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html

Jag bygger hellre med något av dessa båda element än med diverse element som kostar 4-8ggr mer. Prisnivå är inte en teknisk parameter, som sagt.

Kolla Mårtens fantastiska tråd här: viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2167421


Priset är såklart inte alls, En sak som styr mycket är ju var de tillverkas och det gäller ju inom det mesta. Jag tänkte pröva med ett par SEAS H528 som jag har oanvända. Dom kostade väl 500 kr och jag har för länge sedan haft ett annat par SEAS P17 i den serien och dom lät väldigt bra.

Jag börjar som sagt med dom SEAS som jag redan har. Dock inga diskanter så där får alla gärna tipsa och det är alltså på de lådorna med en volym på 18-19 liter.
Dayton kanske kan vara något också? aldrig hört själv men verkar vara populära och bra priser. Deras diskanter ser fint byggda ut.
Sen tänkte jag att jag bygger en låda i morgon i MDF får det då bli för Scanspeak basmid och diskanten på runt 8 liter för att testa. Blir det bra så kan man ju klä dom med någon trevlig faner. Där tar jag gärna emot tips om vart man köper det?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Maarten » 2021-10-24 16:28

Kul att du uppskattade element-dist-tråden, Morgan! Det råkade slumpa sig så att jag precis mätt lite på sb17cac. I-or kanske har ytterligare goda kommentarer?

@VKE; många här har ju gett bra råd, utöver de råden så kan det ju vara lämpligt att titta på spridningen avseende elementen så att de överlappar fint.
sb17nbac till alla!

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-28 23:45

Hej, Nu har jag grundslipat ämnet som är röd Ölandssten som blir botten till lådorna.

Köpte en diamantslipskiva på Biltema och den fungerade väldigt bra. Tror det blir omkring 15 mm tjocklek.

Sen har jag gjort klart lådorna för de mindre högtalarna i MDF och införskaffat fanér i Ek Bok och Mahogny men inte riktigt bestämt mig vilket jag ska välja.
Vad tycker du?

Här följer lite bilder.

Fridens!
Bilagor
1.JPG
1.JPG (264.83 KiB) Visad 1365 gånger
2.JPG
2.JPG (186.72 KiB) Visad 1365 gånger
3.JPG
3.JPG (328.16 KiB) Visad 1365 gånger
4.JPG
4.JPG (276.66 KiB) Visad 1365 gånger
IMG_0527.JPG
IMG_0527.JPG (173.01 KiB) Visad 1365 gånger
IMG_0532.JPG
IMG_0532.JPG (297.97 KiB) Visad 1365 gånger
IMG_0533.JPG
IMG_0533.JPG (251.24 KiB) Visad 1365 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav Kraniet » 2021-10-29 09:00

Riktigt snyggt
Frihanda du när du slipa stenen? Ser ju väldigt plan ut isf 8O
Imponerande.

Hur tänkte du ytbehandla faneren? Mahognyn kan ju kanske bli lite väl mörkt med viss behandling.
Men Den eller bok tycker jag såg trevligare ut än eken.
Mvh
Magnus

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-10-29 18:21

Kraniet skrev:Riktigt snyggt
Frihanda du när du slipa stenen? Ser ju väldigt plan ut isf 8O
Imponerande.

Hur tänkte du ytbehandla faneren? Mahognyn kan ju kanske bli lite väl mörkt med viss behandling.
Men Den eller bok tycker jag såg trevligare ut än eken.


Ja, jag frihandade, lite trial by error då det är första gången jag ger mig på att slipa sten men det gick förvånandsvärt smidigt.
När det är gropigt så hoppar det en del i början men sen får man lite känsla om hur man ska hålla och hur mycket eller lite tryck. Sen när det blir någorlunda plant så gick det gallant med att jag lät skyddet ligga mot stenen och dra mot sig och vinkla en liten aning. Jag kanske hade lite flax med hur plant resultat blev.

Du har rätt, För de mindre så blir det Bokfanér, Den kan se lite lik ut som mdf på bild men den har en rik ton och textur i sig. Fanéren är 0,75 mm så jag tänkte slipa med ett 400 sandpapper eller finare och sen använda Osmo vaxolja, den flera rekomenderat till högtalarna i massivt rosewood. Jag tänkte sen som lite subtilt bling bling använda gamla mässingskruvar med muttrar och bricka jag hittade som lyfter Bokfanérn.

Här ett par bilder till orden ovan
Bilagor
IMG_0537.JPG
IMG_0537.JPG (212.66 KiB) Visad 1326 gånger
IMG_0539.JPG
IMG_0539.JPG (229.4 KiB) Visad 1326 gånger
IMG_0540.JPG
IMG_0540.JPG (219.87 KiB) Visad 1326 gånger

VKE
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2021-03-03

Re: Nytt bygge stativare

Inläggav VKE » 2021-11-10 00:20

Hej, jag hittade mitt gamla Cerwin Vega Sat 6 system.
Två fronthögtalare med en Sub.

Köpte dom nya så finns lite sentimentalt i dem samt att dom är i fint skick.
Sateliternas filter har delning vid 120 Hz men jag satte i ett annat men behöll terminalerna och sen ett pas SEAS basar och lite mer dämpmaterial.

Jag avser att sedan sätta tillbaka original och hålla dom så.

Här lite bilder så det blev som ett minisystem med en gammal Pioneer förstärkare.
Bilagor
1.JPG
1.JPG (103.27 KiB) Visad 1230 gånger
2.JPG
2.JPG (82.3 KiB) Visad 1230 gånger
3.JPG
3.JPG (106.45 KiB) Visad 1230 gånger
4.JPG
4.JPG (120.04 KiB) Visad 1230 gånger
5.JPG
5.JPG (129.14 KiB) Visad 1230 gånger
6.JPG
6.JPG (81.03 KiB) Visad 1230 gånger
7.jpg
7.jpg (201.29 KiB) Visad 1230 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster