Portad låda till BMS 18n862

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-20 23:24

Hej,

Har fått tag i två stycken BMS 18n862 som verkar omskrivna som fina basar här på forumet. Har simulerat lite fram och tillbaka på en portad låda men det verkar vara så att elementet är lite väl kapabelt till luftförflyttning vilket ger väldigt stora luftrörelser i portarna vid högre ljudtryck. Jag har läst ett par av de trådar som handlar om basreflexportar och då verkar det som att mina problem möjligen kan lösas genom att använda slitsportar istället för cirkulära portar.

Ifall man kollar på simuleringen så skulle två st 110 mm cirkulära portar ge en lufthastighet på ca 31 m/s vid 120 dB+. Större portar än så ger förstås lägre lufthastighet men samtidigt så klarar de inte så hög lufthastighet innan turbulensen blir för hög, enligt vad jag läst. Flera portar ger också lägre lufthastighet men samtidigt så ligger lufthastigheten på närmare 16 m/s ifall man dubblerar 110 mm-portarna så att de blir fyra. I simuleringen är lådstorleken 240 liter.

simulering_18n862.png
simulering_18n862.png (45.02 KiB) Visad 4791 gånger


Säg att man skulle konvertera de två 110 mm cirkulära portarna till två slitsportar för att kunna tillåta högre lufthastighet. En bra 100 mm port har jag läst borde klara 10 m/s och slitsportar runt 3 ggr det värdet. Då är vi uppe i runt 30 m/s vilket skulle fungera i mitt fall. Frågan är då hur man ska placera portarna. Ska de placeras i kanterna av lådan, såsom alternativ A, eller i mitten av lådan likt alternativ B? Ifall man väljer alternativ B får man ett mer symmetriskt inlopp vilket jag rent intuitivt tycker borde ge ett bättre resultat. Å andra sidan så blir det inget abrupt slut på porten i alternativ A, på ena portsidan, vilket kanske också är en fördel. Alternativ B skulle också kunna vridas 90 grader så att portarna är lodräta istället för vågräta istället. Jag tänker mig att en sådan del som placeras mitt i lådan kan göras borttagbar så att man kan justera portlängden ifall nödvändigt.

låda.png
låda.png (31.08 KiB) Visad 4791 gånger


Kanske finns det ännu bättre lösningar än detta!? Tar tacksamt emot förslag på en optimal portad låda. Storleken är inga större bekymmer men är det mer än 300 liter i yttermått så börjar jag nog tycka att det börjar bli väl stort :) Sluten låda är väl inte helt uteslutet men varför inte utnyttja basreflex för att minska distorsionen, tänker jag.
Senast redigerad av Anders 2021-09-21 19:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav paa » 2021-09-21 15:47

I portalternativ B behöver du ingen volym mellan portarna, en mellanvägg mellan de två slitsarna fungerar lika bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 16:15

Sätt elementet i mitten, placera en port på var sida om elementet som är lodräta, så att du kan använda lådväggen som ena sidan av dina slitsportar.

i t.ex den här tråden har nån mupp gjort nåt liknande

viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=slitsport


Undvik för all framtid att använda OPTIMAL när du pratar om baslådor, du lurar bara dig själv (och kanske andra) att tro att något sådant finns. :)

Coola basar, men utan bilder är den här tråden inget kul...
Har du läst vad som står längst ner till vänster på databladet?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-21 17:45

paa skrev:I portalternativ B behöver du ingen volym mellan portarna, en mellanvägg mellan de två slitsarna fungerar lika bra.


Jag funderade också på detta och har ingen erfarenhet kring ifall flödet i portarna kommer störa varandra så därför ritade jag som jag gjorde. Ifall det inte spelar någon praktisk roll så är det ju smidigt med bara en mellanvägg.

Calleberg skrev:Sätt elementet i mitten, placera en port på var sida om elementet som är lodräta, så att du kan använda lådväggen som ena sidan av dina slitsportar.

i t.ex den här tråden har nån mupp gjort nåt liknande

viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=slitsport


Tack för ditt svar! Jag missade att skriva om detaljen att jag nog kommer att göra ett hål i en dämpanel där basmodulen får sticka in en bit så den kommer mot väggen för att vinna lite yta. Då kan det inte sitta en port där. Då måste också elementet sitta en bit från lådkanten och kanske mitt alternativ B med lodräta portar blir bäst för att kunna göra så breda portar som möjligt och mindre höga.

Calleberg skrev:Undvik för all framtid att använda OPTIMAL när du pratar om baslådor, du lurar bara dig själv (och kanske andra) att tro att något sådant finns. :)


Det finns alltid ett optimum utifrån gällande begränsningar ;)

Calleberg skrev:Coola basar, men utan bilder är den här tråden inget kul...
Har du läst vad som står längst ner till vänster på databladet?


Jag har läst vad som står i databladet men en 200 mm port med hög lufthastighet fungerar dåligt enligt de trådar kring basreflexportar som finns här på faktiskt.

Eftersom jag inte har några lådor än får jag väl bjuda på en bild på ett av elementen jämfört med ett 3.5" element :D

20210921_172238.jpg
20210921_172238.jpg (318.91 KiB) Visad 4695 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-21 18:24

För att ge lite mer kontext kring placeringen så tänker jag mig att placera baslådorna i hörnen fram i rummet och mellan dessa bygga en bänk i samma höjd, där jag kan placera förstärkare etc. På bänken kommer det stå en TV och på basmodulerna högtalartoppar som då får agera stativ. Det begränsar nog höjden på basmodulerna till ca 50 centimeter. De kan få vara något djupare än så ifall det är nödvändigt. Elementet placeras sisådär 10+ centimeter från kant så att lådan kan fällas in i en absorbentvägg av samma djup (med ett urtag för baslådan).

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 18:31

Anders skrev:
Calleberg skrev:Undvik för all framtid att använda OPTIMAL när du pratar om baslådor, du lurar bara dig själv (och kanske andra) att tro att något sådant finns. :)


Det finns alltid ett optimum utifrån gällande begränsningar ;)



Det gör det och vi kan vara helt säkra på att exakt där kommer du inte hamna. Däremot tillräckligt nära.

Nej, det jag stör mig på är de som fått för sig att det finns EN "optimal" låda, EN lådvolym med tillhörande avstämmning som bara just DEN är den rätta oavsett applikation. Jag föraktar dessa människor ... :D
Trådrubriken lutade åt det hållet, men så är nog inte fallet, skönt :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-21 18:40

Calleberg skrev:
Anders skrev:
Calleberg skrev:Undvik för all framtid att använda OPTIMAL när du pratar om baslådor, du lurar bara dig själv (och kanske andra) att tro att något sådant finns. :)


Det finns alltid ett optimum utifrån gällande begränsningar ;)



Det gör det och vi kan vara helt säkra på att exakt där kommer du inte hamna. Däremot tillräckligt nära.

Nej, det jag stör mig på är de som fått för sig att det finns EN "optimal" låda, EN lådvolym med tillhörande avstämmning som bara just DEN är den rätta oavsett applikation. Jag föraktar dessa människor ... :D
Trådrubriken lutade åt det hållet, men så är nog inte fallet, skönt :)


Jag justerar trådrubiken så vi inte fastnar på petitesser :) Nu ska vi koncentrera oss på andra saker. EDIT: hmm, jag vet nog inte hur man gör. Det kanske inte ens går....? EDIT2: Jag lyckades!

Ifall jag placerar slitsarna som lodrätt alternativ B och jag utnyttjar hela höjden på lådan till slitsarna känns det också som att jag inte ska välja portar som är för djupa så att de nästan delar av lådan i två delar (jo, jag vet att man ska lämna minst 5 centimeter till bakvägg men det känns också lite). Kanske är det bara en känsla som är helt fel då det inte kommer vara något flöde mellan de "olika låddelarna", bara luftkompression. Några tankar kring detta?

Vidare, finns det några fördelar att stämma av lådan annorlunda än i mitt exempel där jag försökt få en så rak frekvensgång så långt ner i frekvens som möjligt?
Senast redigerad av Anders 2021-09-21 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 18:46

Anders skrev:Vidare, finns det några fördelar att stämma av lådan annorlunda än i mitt exempel där jag försökt få en så rak frekvensgång så långt ner i frekvens som möjligt?


Det kan det ABSOLUT, men då måste du berätta vad du skall ha den till, driva den med, och hur rummet eller vart du nu skall ha den är beskaffat.

Vad det gäller Slitsportar och dess utformning rekommenderar jag att du läser igenom tråden jag länkade till ovan, om du inte redan gjort det förstås. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Optimal portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-21 19:49

Lådorna ska placeras i ett rum med mått cirkus 6,4 x 3,3 m, betongbunker. Elementen är tänkta att drivas med ett Behringer EP4000 (ger 550W i 8 ohm och är den övre kurvan i simuleringarna) och delas vid 80 Hz. Vad gäller avstämningen tänker jag att det är bra att lägga den relativt lågt så att man begränsar elementets slag så man så långt som möjligt ligger i ett någorlunda linjärt område. Nu är ju elementet väldigt kapabelt så vid normala nivåer kommer det ändå att göra det. Men jag lägger gärna lite extra möda på att göra det bra än att hafsa fram något som kunde gått att få bättre med lite extra arbetsinsats. Jag har heller ingen ambition att göra om lådan ifall jag byter rum. Är det något problem med att man slår an rumsresonanser så får det lösas på elektronisk väg eller med rumsförbättringar.

Anläggningen ska främst användas vid filmtittande men när andan faller på lite seriöst musiklyssnande.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2021-09-21 21:11

Det är bra med ordentlig överdimensionering som i det här fallet eftersom man då kan ekvalisera även ganska djupa dalar och slipper krångla med passiva lösningar.

Slitsväggarna bör expanderas mot ändarna med ca 7 grader per sida, helst rundat och snyggt åtminstone där man möter övriga ytor, så att man når en maximal öppningshastighet om 20 m/s. Det största problemet med cirkulära portar är de erhåller ett ogynnsamt Strouhals tal, vilket leder till periodisk virvelavlösning och små puffar av turbulent luft när man passerar gränshastigheten vid portens utlopp.

Hur som helst är det osannolikt att du kommer att driva systemet maximalt vid avstämningsfrekvensen i det lilla och akustiskt "hårda" rummet, vilket gör att du kan fuska lite med strömningsoptimeringen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-21 22:13

Tack för tipsen!

Om man ska hålla sig under 20 m/s vid öppningen antar jag att man enklast simulerar eller räknar sig fram till vilken dimension på rör som skulle ge motsvarande hastighet vid maximal nivå. Sedan tar jag denna rörarea och räknar fram motsvarande öppningsarea på slitsporten och så får midjan på porten bli vad den nu blir för att komma fram till motsvarande rörvolym. Tänker jag rätt och finns det någon höjd på midjan som man ska försöka hålla sig under?

Ifall man tittar på nedanstående illustration, hur stor baffelbredd X på den inre portbaffeln bör man ha och bör det vara något "mellanrum" Y med plan baffel mellan portarna (om man tänker sig två portar) eller räcker den lilla rundningen mellan portarna? paa nämnde tidigare att det räckte med en mellanvägg mellan portarna så med det i åtanke borde det räcka med rundningen mellan portarna. Det kanske spelar mindre roll då de båda portarnas flödeshastighet borde vara rimligt lika och inte störa varandra i någon större omfattning, ifall jag nu tänker rätt.

rör.png
rör.png (20.79 KiB) Visad 4610 gånger


Jag förstår att jag antagligen behöver labba lite med detta för att får rätt avstämningsfrekvens och kommer därför göra denna del utbytbar utan att behöva göra om hela lådan.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-09-21 23:12

Jag hade på känn att det här var på väg rätt ner i hembioträsket ... :D

Du skulle kunna labba lite med rumsförstärkningen och portavstämningen. Vid ca 26-27Hz kommer din betongbunker börja hjälpa till lite. Du ligger nog inte så tokigt till som det är, men som I-or säger så kommer det finnas risk för bergodalbana i frekvensgången och en underavstämd låda som i vart fall teoretiskt summerar jämt med rummet inräknat kan vara mindre problematisk/kräva mindre ekvalisering. Du kommer få lite mer infrakapacitet att spela med på det viset, men jag har å andra sidan inte kollat om det går att bottna basarna med behringern nere vid 10Hz, det får du göra själv. :)

Någonstans går ju gränsen för när en slitsport inte längre är en slits utan bara en fyrkantig port, jag tror att Ingenjör Öhman rekommenderar 15mm eller lägre.

Angående portarea, klämm dit en så stor port(ar) det bara går, det som begränsar dig är att porten inte får bli så lång att halvvågsresonans riskeras. I-or kan säkert ge dig en maxlängd om du avslöjar filterbrantheten. Men med 80Hz och 18dB eller mer så är det nog ett ickeproblem med din lådvolym.

Edit: Jag gillar din nya Rubrik ... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Maarten » 2021-09-22 06:14

Här är några snabba funderingar kring det elementet och några andra samt tankar kring utmaningen att få till en bra slitsport. Behövs många och i lager?
Se
viewtopic.php?f=3&t=71725&start=90#p2163581

Samt:
viewtopic.php?f=3&t=71725&start=90#p2163686
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-09-22 10:53

Gjorde en snabb simulering med 6dB per oktav room gain från 27Hz. Med 550W som begränsning.

180 liter @28Hz och 260liter @20Hz
BMSroomgain 6dB27Hz.png
BMSroomgain 6dB27Hz.png (37.45 KiB) Visad 4523 gånger

Hade jag tyckt att hemmabio var nåt att hållas med hade jag byggt den stora lådan. :wink: man får ändå nästan 10dB mer tillgänglig SPL vid 15Hz för besväret.(begränsat av Xmax)
för musik hade jag satsat på den lilla och som belöning fått strax under 2dB mer output mellan 35 och 60Hz

Båda klarar sig under 21m/s och når 19mm Xmax vid ca 15 &-17Hz(med 550W) med dubbel effekt nås Xmax någon/några hertz tidigare (16&20)och porthastigheten stiger till 26 för den lilla och 30m/s för den stora.

Räknat på rund 200mm port, den stora lådans portlängd är 760mm och så mycket längre vill man nog inte ha den.

Märk väl, ovanstående kurvor är alltså med en simulerad rumsförstärkning pålagd, verkligheten kommer bli annorlunda.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-09-22 20:59

Tack för länkarna och den snabba simuleringen! Enligt många trådar, t.ex. den här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70896&start=30, så verkar det som att man vill ha en svag höjning mot lägre frekvenser. Är det då inte bättre att försöka få en relativt rak frekvensgång utan rumsbidrag, dvs simulera utan rumsbidrag?

Det tål att tänkas på vad jag ska ha för lådvolym, var avstämningen ska läggas och hur många portar jag kan få plats med. Lite körigt just nu men ska försöka hinna ögna igenom trådarna det länkats till under de närmsta dagarna så får vi se om jag blir något klokare och kan presentera något genomtänkt med de tips jag fått.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-14 23:06

Jag var lite dålig på att återkomma, men jag hoppas att jag är ursäktad då jag faktiskt gjorde slag i saken och började på lådorna. Jag kom fram till att måtten 112x60x50 skulle passa volymmässigt, höjdmässigt och breddmässigt då jag då kan ställa TV-stativet helt på lådorna. Det ger en innervolym utan stag, element osv på 280 liter. Med element, stag, portar borde det bli runt 250-260 liter "fri" volym. Portarna skulle kunna vara 46 cm breda vilket kanske inte skulle ge den lägsta porthöjden (då jag utgick ifrån 100 rör-diameter) men förhoppningsvis tillräckligt bra.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-14 23:08

För att kunna jobba lite smidigare behövde jag ett bord, så jag började snickra på ett.

Sågbord_början.jpg
Sågbord_början.jpg (1.67 MiB) Visad 4244 gånger


Och efter ett par dagars kvällsarbete hade det blivit ett smidigt, nåja, åtminstone mycket användbart, bord. På hjul förstås så man kan köra undan det då man inte behöver det.

Sågbord_klart.jpg
Sågbord_klart.jpg (870.24 KiB) Visad 4244 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-14 23:12

Skivor inhandlade och grovkapning påbörjad. Nu drar vi igång!

Grovkaparskivor.jpg
Grovkaparskivor.jpg (1.19 MiB) Visad 4242 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-14 23:25

När skivorna hade blivit kapade i rätt storlek fortsatte jag med lamellfräsen och fräste hål för lamellkex. Jag använde mig av lamellkex mest för att få bitarna att styra ihop bra under limning men nog håller säkerligen lådorna ihop lite bättre med kexen också.

Lamellkex1.jpg
Lamellkex1.jpg (1.91 MiB) Visad 4238 gånger


Och så var en låda klar för ihopsättning.

Lamellkex2.jpg
Lamellkex2.jpg (1.76 MiB) Visad 4238 gånger


Jag bestämde mig för att skippa att göra hål för element, portar och terminal innan jag limmade då jag kände att limningen skulle gå lättare med lite mer stadga i baffeln.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav paa » 2021-11-14 23:42

Om man har baffelhålet på plats kan man ju sätta tvingar mellan hålet och sidorna, det är en fördel kan jag tycka. Men har man limknektar som tar hela bredden kan det ju kvitta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-15 22:35

Jo, jag hade det som fundering men det hade krävt fler tvingar än vad jag har tillgängligt. Egentligen hade jag för några redan som det var men med lite runtflyttande av tvingarna precis när jag tryckte ihop allt och lite extra tryckfördelande spillbitar så blev det nog relativt okej iallafall. Lite spännband fick hjälpa till att hålla ihop allt med :) Jag snabbköpte två tvingar av märket Irwin men rekommenderar dem nog inte, iallafall inte om man jämför med de bessey-tvingar som jag hade innan.

Men först testihopsättning för att se så att jag hade lyckats få till fräsningarna av alla kexhål rätt. Det hade jag inte, så jag fick bredda vissa hål. Det var inte jättefel men vad gör man inte för att slippa spackla och slipa i onödan.

Provsätterihoplådan.jpg
Provsätterihoplådan.jpg (1.07 MiB) Visad 4154 gånger


Sedan det stressiga att få på 8,5 meter lim och trycka ihop allt innan det första hunnit sätta sig. Tur att man hade lim med lite längre öppentid. Jag hade förstås kunnat skippa att limma t.ex. toppen och gjort det senare men varför mesa :D Jag lyckades också med konststycket att ta i för mycket när jag spände åt den blåsvarta snabbtvingen, så handtaget som nu ligger till vänster nere i bild, gick av. När jag limmade den andra lådan så gick den andra tvingen av samma fabrikat samma död till mötes. Men jag hade ju åtminstone lyckats spänna åt dem innan det gick av!

Limmalåda1.jpg
Limmalåda1.jpg (1.97 MiB) Visad 4154 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-15 23:13

Jag funderade kring avstämningen en hel del och kolllade på IÖ's rumspåverkanskurvor från MOLT (från denna tråd viewtopic.php?f=3&t=70896&start=30). Då verkade det som att Calleberg's förslag på avstämning på 22 Hz inte var så tokigt. Jag bestämde mig också för att så gott som det gick följa I-or's tokoptimerade trattform. Med en mittenhöjd motsvarande ett 100 mm rör på 460 mm slitsbredd, dvs 17 mm (kanske i högsta laget men ändock med d/h = 5,88) så skulle detta ge en effektiv längd på ca 380 mm. Jag siktade på 22 Hz men med osäkerheten på hur mycket korrigering för medsvängande luft vid ändarna som krävdes så fick jag chansa och bestämde mig för att dra bort ungefär en hel öppningshöjd på längden, så längden fick helt enkelt bli 340 mm. Då hade jag inte räknat med slitsexpansionen vid ändarna men totalt sätt så var det ändå inte en så betydande del av slitsen + osäkerheten kring den medsvängande luften, vilket fick mig att chansa. Jag hade ju ändå inte tänkt att limma fast slitsportarna i lådan, utan skruva fast dessa i efterhand med tätningslist emellan låda och port. Skulle det bli dåligt fick jag väl helt enkelt göra om portarna.

Jag kan ju bjuda på ett misslyckat försök att följa I-or's tokoptimerade trattform med masonit. Först lite sågning på bandsågen för att få till rätt form på formbitarna, och sedan limning.

1. Det var för mycket spänst i masoniten
2. Masonit har för mycket lösa fibrer
3. Jag hade antagligen alldeles för några böjpunkter, och kunde bara limma en böjdel i taget

Efter att jag hade släppt på tvingarna så började det släppa i ändarna. Det hade nog ändå inte varit lätt att få till det snyggt i anslutning till baffeln så det kanske var lika bra att det sket sig tidigt.

Testarböjamasonit.jpg
Testarböjamasonit.jpg (1.23 MiB) Visad 4142 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 19:53

Efter limning av lådorna var det dags att fräsa alla hål. Jag hade en spillbit av 12 mm MDF som jag gjorde en fräsjigg av. Satte gänginsatser på väl valda mellanrum så man kan göra hål av valfri diameter (radie ca 1,5 cm till 39 cm). För att finjustera håldiametern skjuter man fram och tillbaka fräsen. En avsågad maskinskruv fick bli centrumpinne.

Här testas jiggen för första gången och det gick ju fint. Det är lite pill med att ställa in rätt radie men det tar inte så lång tid så att det blir jobbigt.

Fräsjigg.jpg
Fräsjigg.jpg (2 MiB) Visad 4097 gånger


Sedan var det dags att göra de stora hålen för elementen. Jag fräste inte helt igenom utan lämnade något mindre än 1 mm för att kunna fräsa runt hela hålet med jiggen. Det som var kvar gick lätt att ta bort med en kniv.

Fräserelementhål.jpg
Fräserelementhål.jpg (1.9 MiB) Visad 4097 gånger


Innan jag tog upp hålen trodde jag att ett av stagen i lådan hade lossnat vid limningen men det var visst bara en hammare som jag använda för att justera de lamellkex som hamnat lite snett 8)

Hittarhammare.jpg
Hittarhammare.jpg (1.74 MiB) Visad 4097 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-16 20:02

Påminner mig om när jag körde runt med en kvarglömd hammare i motorrummet på en Saab 99 ett par år...

On topic: intressant bygge, slitsport ligger i tiden. 8)

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 20:03

Efter slipning av lådorna tog jag och spacklade MDF-ändarna lite för att färgen inte skulle suga så mycket. Här ser man också hålen som är upptagna för de framtida portarna.

Spacklarkanter.jpg
Spacklarkanter.jpg (1.64 MiB) Visad 4096 gånger


Efter lite slipning så bar det raskt över till grundmålningen!

Grundfärgpå.jpg
Grundfärgpå.jpg (429.33 KiB) Visad 4096 gånger


Förutom de stag som syns på bilden så satte jag ett stag från baksida till mellandelen mellan porthålen för att stadga upp den delen lite.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 20:12

Här har lådorna börjat få den slutgiltiga färgen. Rollade med skumroller för att få en fin yta...

Lite slipdamm på toppen från mellanslipningarna, så toppdelen ser lika fin ut som sidorna.

Börjarfåfärg.jpg
Börjarfåfärg.jpg (1.69 MiB) Visad 4096 gånger

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 20:28

Glebster skrev:Påminner mig om när jag körde runt med en kvarglömd hammare i motorrummet på en Saab 99 ett par år...

On topic: intressant bygge, slitsport ligger i tiden. 8)


:D

Jag lägger nog halva byggtiden på att leta efter verktygen jag nog lade på ett bra ställe...

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 22:27

Nästa moment var att försöka få till slitsportarna på något annat sätt än att använda böjd masonit. Jag funderade kring ifall man kunde rita ut böjningen på en bit MDF och sedan använda bordsågen till att såga trattformen genom att vinkla klingan olika mycket. Det var värt ett försök!

Men först, pålimning av baffeldelarna så att det blev lite mer anliggningsyta mot bordsågen både för säkerhetens skull och för att få ett bra resultat. Innerbafflarna är 5 cm vardera och ytterdelarna är olika breda så att två portar får plats bredvid varandra. Portarna kommer komma c-c 20 cm och hamna 15 cm från långsidorna. Till närmsta ytterkant är det ca 5 cm.

Börjanport.jpg
Börjanport.jpg (1.04 MiB) Visad 4060 gånger


En del i taget lades med baffeln ner och med klingan i högsta läge sågades den minsta vinkeln. Sedan vinklades klingan mer för nästkommande snitt. Totalt gjorde jag 3 snitt i varje ände. Har tyvärr inga bilder på det men kanske kan ta någon när jag gör portarna till nästa låda, ifall det är någon som är intresserad förstås. Annars kan det kvitta.

Efter lite manuell slipning för att slipa ner spetsarna där snitten möttes blev resultatet såhär:

Slitsportbörjartaform.jpg
Slitsportbörjartaform.jpg (1.34 MiB) Visad 4060 gånger


Sedan limmades portarna ihop med mellanlägg i porten för att få rätt avstånd.

Slitsportlimning1.jpg
Slitsportlimning1.jpg (1.01 MiB) Visad 4060 gånger

Slitsportlimning2.jpg
Slitsportlimning2.jpg (1.92 MiB) Visad 4060 gånger

Slitsportlimning3.jpg
Slitsportlimning3.jpg (1.64 MiB) Visad 4060 gånger


När limningen var klar blev resultatet såhär:

Slitsportfront.jpg
Slitsportfront.jpg (1.92 MiB) Visad 4060 gånger

Slitsportbaksida.jpg
Slitsportbaksida.jpg (1.5 MiB) Visad 4060 gånger


Det fick duga till att testa ifall avstämningen kommit någorlunda rätt.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 22:34

Skruvhål för elementen ordnades och islagsmuttrar pressades in med en tving. Portarna kläddes med tätningslist på baksidan och sattes i lådan.

Enslitsportilåda.jpg
Enslitsportilåda.jpg (1.52 MiB) Visad 4060 gånger

Tvåslitsportilåda.jpg
Tvåslitsportilåda.jpg (1.57 MiB) Visad 4060 gånger


Tanken är att dessa ska skruvas fast i lådan senare och det ska sättas islagsmuttrar på samma sätt som för elementen. Elementen får nog en ram med väldigt genomsläppligt tyg runt och alla frontytor rundas av med fräsen.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-16 22:47

Lite vikter fick duga för att få tätningslisten att pressas samman och täta mellan port och låda under avstämningstestet.

Klartförtestning.jpg
Klartförtestning.jpg (1.87 MiB) Visad 4055 gånger


Jag har ingen möjlighet att mäta med mikrofon i nuläget så det fick bli att dra fram vågformsgeneratorn och stega sig fram i frekvens för att hitta läget där elementet dämpades som mest och porten flåsade maximalt.

Efter lite svep upp och ner framgick det att avstämningsfrekvensen låg runt 21.6 Hz. Inte så illa då jag siktade på 22 Hz. Helt klart godkänt. Får väl se ifall det fortfarande ser ut så när jag dragit fast portarna ordentligt i lådan men det verkade som att det var tätt vid mätningen. Det framgick också med tydlighet att jag har en resonans i rummet på strax över 50 Hz, men föga förvånande då rummet har en längd som passar den våglängden utmärkt.

Mätningpåg.jpg
Mätningpåg.jpg (1.24 MiB) Visad 4055 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster