Portad låda till BMS 18n862

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-18 13:01

Kraniet skrev:Väldigt snyggt.
Jo att arbeta med bra maskiner är kul. Verkar va bra precision i den där sågen?


Den stora fördelen med sågen är att läget på anhållet styrs med en genomgående kuggstång så rör man ena änden av anhållet rör sig andra motsvarande mycket. När man låser anhållet låses då båda sidor. På många andra enkla bordsågar så fästs anhållet i framkant av bordet och det kan svaja lite när man lägger tryck mot det. Sedan har jag en 40-T klinga också. Det ger lite finare snitt.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav sammel » 2021-11-18 14:21

Anders skrev:
Kraniet skrev:Väldigt snyggt.
Jo att arbeta med bra maskiner är kul. Verkar va bra precision i den där sågen?


Den stora fördelen med sågen är att läget på anhållet styrs med en genomgående kuggstång så rör man ena änden av anhållet rör sig andra motsvarande mycket. När man låser anhållet låses då båda sidor. På många andra enkla bordsågar så fästs anhållet i framkant av bordet och det kan svaja lite när man lägger tryck mot det. Sedan har jag en 40-T klinga också. Det ger lite finare snitt.


Det dumma är att jag redan gjort mina portar. så jag har inget bra argument för att skaffa en sådan såg, synd
Kanske nästa gång :)

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-11-18 14:34

Anders skrev:
Kraniet skrev:Väldigt snyggt.
Jo att arbeta med bra maskiner är kul. Verkar va bra precision i den där sågen?


Den stora fördelen med sågen är att läget på anhållet styrs med en genomgående kuggstång så rör man ena änden av anhållet rör sig andra motsvarande mycket. När man låser anhållet låses då båda sidor. På många andra enkla bordsågar så fästs anhållet i framkant av bordet och det kan svaja lite när man lägger tryck mot det. Sedan har jag en 40-T klinga också. Det ger lite finare snitt.


Intressant.

Jag har funderat länge på att köpa en ordentlig såg.
Fundera lite på någon maskin från Holtzstar, tex denna
https://smaskin.se/bordssag-tks-200?ad= ... dpEALw_wcB
Mvh
Magnus

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-11-18 17:53

Den ser trevlig ut, med inbyggd korssågningsläde (eller vad det nu kan tänkas heta på svenska) till vänster också. Anhållet ser ju inte alls lika vekt ut som på de billigare byggsågarna, typ den jag har. Enda fördelen med den jag har är ju att den är mindre och går att flytta runt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-18 23:14

I-or skrev:Om det endast gäller lågfrekvens är denna utmärkt, trots fikapengarna: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Fult gränssnitt, men inget fel på funktionaliteten - mycket enkel att använda. Den fungerar nog t.o.m. ganska bra även för lite högre frekvenser via den inte alls dåliga ADC:n och DAC:en.


Skulle du även rekommendera den som delnibgsfilter?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2021-11-19 10:36

Nej, inte för ett system av allra högsta klass. Helt utan anmärkning är inte prestanda för ADC+DAC även om de är betydligt bättre än vad som krävs för basmodulekvalisering. Enligt uppgift ska det vara denna s.k. audio codec som sköter signalbehandlingen: https://statics.cirrus.com/pubs/proDatasheet/CS4270_DS686F2.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 11:24

OK. Hur bra anser du att ett integrerat .1 kanal filter i receiver är i jämförelse med externa dito?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Morello » 2021-11-19 11:28

Det beros ju förstås på hur det externa respektive interna filtret är beskaffat. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 11:36

Morello skrev:Det beros ju förstås på hur det externa respektive interna filtret är beskaffat. :)


Sluta nu, vi vill ha tumregler och generaliseringar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2021-11-19 12:13

Ja, det varierar. En del (billiga) receivers tycks ha ganska flacka filter (12 dB/oktav), medan andra har brantare (24 dB/oktav). Externa digitala filter har valbar branthet och man kan variera allt så att man får precis de akustiska flanker som man vill ha. Tyvärr blir det alltid lite knepigt med högpassgrenen som måste bli analogt filtrerad om man vill slippa en extra A/D-D/A-omvandling.

Som vanligt rekommenderar jag bl.a. därför att man sköter all signalbehandling i en dator, vilken är extra fördelaktig i hemmabiosammanhang. Nedladdning/strömning, lagring, avkodning, ljud- och bildbehandling, allt i samma enhet. Rubbet uppdateringsbart via mjukvara och eventuellt hårdvarumoduler under sådär 10 år, dessutom massor av alternativa användningsområden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 12:38

Kände inte till att brantheten varierade på integrerade filter, utgick från att det fanns någon branschstandard.

Det där med dator som allsidig och högkvalitativ lösning låter väldigt intressant, har du gått djupare in på det i någon annan tråd?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2021-11-19 14:22

Nej, men HTPC-trådar finns överallt på diverse fora. En hygglig dator med internt eller externt ljudkort och diverse mjukvara (gratisvarianterna är ofta väl så bra som annat) är allt som krävs och sedan är det klart. Man går aldrig tillbaka efter detta och allt annat känns helt passé.

För Win 10 kan man glömma alla myter om dålig ljudkvalitet, även omsamplingen fungerar utmärkt. Här är en bra genomgång av hur höga prestanda Windows 10 faktiskt uppvisar förutsatt att man undviker inverkan av klippningsskyddet CAudioLimiter. Inlägget tar även upp fördelar med Equalizer APO: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ending-the-windows-audio-quality-debate.19438/

Se speciellt sammanfattningen längst ned i det första inlägget.

För tvåkanal är det superenkelt att få till ljudet och kräver minimala insatser av användaren, medan multikanal som vanligt kanske kräver en liten aning mer utan att för den skull vara komplicerat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kurben » 2021-11-19 15:07

Det finns en hyffsat stor nackdel med HTPC. De nya ljudformaten går inte att avkoda. Atmos samt DTS-X. Skulle denna möjlighet komma i framtiden så kommer jag definitivt gå tillbaka.
Däremot är HTPC inte populärt när det gäller WAF...

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Calleberg » 2021-11-19 16:12

I-or skrev:Nja, förutsatt att man har tillräckligt med effekt (någon kW per modul) motsvarar 2 moduler mellan tummen och pekfingret någonting mellan Y-6 och Y-8 eftersom BMS 18n862 har mycket god linjäritet och portarna är strömningstokoptimerade.

(Varför man nu ska jämföra med just detta företags produkter, det finns mycket annat på marknaden.)


Vad skiljer det i pris mellan dessa två DIY lösningar, alltså Y6 mot "BMS18-2"?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 18:04

Prof Y-6 ca 60 papp utan kabinett vs 2st basar enligt denna tråd ca 11 papp.
Senast redigerad av Glebster 2021-11-19 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-11-19 18:13

En eventuell nackdel med detta system är att det "endast" är två lådor.

Men jo det måste ju sägas va ju extremt prisvärt. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 18:21

En fundering kring större baslådor; finns det vinster med att ha basreflexutlopp och element så långt ifrån varandra som möjligt och därmed fördela utstrålningspukterna (tänk flera baslådor på rad)?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-11-19 18:38

Glebster skrev:En fundering kring större baslådor; finns det vinster med att ha basreflexutlopp och element så långt ifrån varandra som möjligt och därmed fördela utstrålningspukterna (tänk flera baslådor på rad)?


Tror Svante visade det där nån gång, att det inte är bra om de är långt ifrån varandra.
Porten är ju där för att fylla i där basen inte spelar så de ska ju verka som en enhet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-19 18:52

Kraniet skrev:
Glebster skrev:En fundering kring större baslådor; finns det vinster med att ha basreflexutlopp och element så långt ifrån varandra som möjligt och därmed fördela utstrålningspukterna (tänk flera baslådor på rad)?


Tror Svante visade det där nån gång, att det inte är bra om de är långt ifrån varandra.
Porten är ju där för att fylla i där basen inte spelar så de ska ju verka som en enhet.


Gällde det resonemanget även för frekvenser sub 80 Hz?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-11-19 19:01

Det är ju iofs små skillnader det handlar om.

viewtopic.php?t=12108
Svante skrev:
PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande. Så länge öppningen är fri och inget blockerar framför. Storleken på lådan och därmed avståndet är väsentligt. Avståndet är, praktiken, längre än kortaste vägen utmed lådans utsida.


Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda fristående högtalare.

Vid 30 Hz är ju våglängden 345/30 eller dryga 10 meter, dvs de flesta högtalar-port-avstånd är väsentligen mindre. Största skillnaden blir faktiskt en aning ovanför avstämningsfrekvensen, där ju visserligen portamplituden är lägre, men också våglängden är kortare.

Nedan är en frifältsssimulering där röda kurvan har en löpväg från porten som är 1 meter längre än från elementet. Tonkurveskillnaden blir som mest ~1 dB, runt 100 Hz. Skillnaden man kan förvänta sig pga rum och placering i rummet är betydligt större.


Bild

edit: kanske var min tolkning bara som tolkar det som "dåligt"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav I-or » 2021-11-19 19:14

Jo, man får en aning skillnad när man separerar element och port, men detta är ingen fördel. I praktiken är dock denna skillnad försumbar. Den ena delen av detta ligger i den akustiska inbördes impedansen (alltså hur strålningen från port och element påverkar varandra) och den andra delen ligger i aningen olika reflektionsmönster i rummet. Jag har för länge sedan tagit del av en JAES-rapport som beskriver det hela väl, men minns bara de stora dragen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-11-22 07:37

Tack för klargörande.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Imbecillen » 2021-11-26 10:09

Världsklass var det någon som skrev! Otroligt inspirerande bygge, inte minst att få se verkstad och jiggar/egna verktygsbyggen. Gillar verkligen bordet du byggde till sågen!

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav q77 » 2021-11-27 19:43

Kul och spännande bygge! :)
Tack för du delar med dig! Bildrika byggtrådar är näring för inspirationen och motivationen.

Anders
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-08-10
Ort: Linköping

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Anders » 2021-12-12 17:50

Kul att ni gillar bygget! Nu är de färdiga sedan någon vecka med undantag för tygfronten. Kom på att den behövde sticka ut en bra bit så att inte konen skulle slå i vid stora konutslag så det får göras klart vid ett annat tillfälle. Det är lite väl kallt att stå ute och måla nu. När jag målade portarna fick det gå undan. Med sprayflaskan i högsta hugg sprang jag ut med en port i taget, spraymålade, och sedan snabbt in igen :D Trodde att det kanske inte skulle fungera så bra men både färg och underlag hade ju rumstemperatur så det gick fint.

Har bara hunnit testa som hastigast men det finns ordentligt med kapacitet. Det behövs ingen soffskakare om man säger så 8) Nu gäller det väl att orka ta tag att ställa in allt ordentligt. Har gjort en grovinställning men det krävs nog lite mer för att få ut allt av systemet.

Jag hade egentligen tänkt att ha samma färg på portarna som resten av lådan men det blev svårt att måla tillräckligt långt in i portarna på ett snyggt sätt så de fick spraymålas med matt svart färg. Det var svårt att få ordentligt med färg i slitsarna iallafall men det blev helt ok, kanske t.o.m. bättre med svart än den mörkgråa färgen. Skruvarna smälter ju in bättre åtminstone. Jag hade heller inte tänkt att ha avrundade ytterkanter mellan portbafflarna och mot elementet till men i farten råkade jag runda av en kant som inte skulle fräsas. Jag hade ingen lust att bygga upp den kanten på nytt så då fick alla sidor bli avrundade istället. Skruvarna satte jag symmetriskt runt porthålen så att tätningslisten skulle tryckas ihop på ett bra sätt. Såhär i efterhand kanske det skulle varit snyggare att ha satt skruvarna i ytterkanterna istället men eftersom att de är svarta så syns det ju inte så mycket.

Färdigt.jpg
Färdigt.jpg (1.73 MiB) Visad 1765 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-12-12 18:38

Snyggt!
Vilket monster :twisted:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Glebster » 2021-12-13 09:37

Brutal lösning och utförande, tjusigt värre.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-13 10:37

Snyggt!
Först nu så lade jag märke till att elementet har veckad pappupphängning, det trodde jag var förbehållet enklare element med begränsad slaglängd? Och att man annars nuförtiden använder gummi, men det var tydligen fel.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav tordnilsson » 2021-12-13 11:49

BellsnWhistles skrev:Snyggt!
Först nu så lade jag märke till att elementet har veckad pappupphängning, det trodde jag var förbehållet enklare element med begränsad slaglängd? Och att man annars nuförtiden använder gummi, men det var tydligen fel.


"Surround material =Cloth" står det i specen på detta element, jag får det till att det är tyg eller liknande material.

Gratulerar till ett mycket fint bygge !

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Portad låda till BMS 18n862

Inläggav Kraniet » 2021-12-13 13:38

Veckat tyg är väldigt vanligt inom PA.
Vet inte varför det inte används inom hifi. Utseendet kanske?

Men olika material har ju olika egenskaper så det är ju inte en fråga om "bäst" utan vad som passar för applikationen.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster