Diskanter med väldigt bra spridning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Diskanter med väldigt bra spridning

Inläggav MathiasJK » 2021-09-30 12:20

Kollade runt lite på olika sidor med många uppmätta diskanter och upptäckte att jag redan äger en diskant som sprider ovanligt bra, faktiskt till och med bättre än SB26ADC upp till 15khz, Peerless HDS/SS913000. Har mina i waveguide just nu, i högtalarna jag har som referens och där låter dom ju superbt nu.

Blir ju till att testa med dom, som jag dessutom vet VFC på.

Blir även ett par SB26ADC och ett par SB21 som det ska testas med. Alla dessa finns det ju waveguides till dessutom om man kikar runt. Alla kommande byggen blir med waveguide tack vare de fina fördelarna det ger. TW030WA12, SB26STWGC och även CAT378 är diskanter jag planerar införskaffa inom närmsta året. DXT har jag funderat på, men jag köper bara ett par av dom om jag hittar begagnat då den verkar klurig att implementera och inte riktigt passar mina tankar med låga ordningstal på filtret alt elliptiska filter. SB26STWGC mäter ju bättre frekvensmässigt än vad databladet uppger i test hos hificompass.

Tänkte bara lägga till detta om det är någon annan längre fram som letar efter samma egenskaper hos diskanter.

Om någon har ett par/en enskild av dessa element och vill göra sig av med dom, kontakta mig.

Fridens JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Diskanter med väldigt bra spridning

Inläggav juanth » 2021-09-30 13:37

Spännande.
Har du nån länk till SB26stwgc?
Jag hittar inte den hos hificompass
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Diskanter med väldigt bra spridning

Inläggav Ronnie » 2021-09-30 16:25

juanth skrev:Spännande.
Har du nån länk till SB26stwgc?
Jag hittar inte den hos hificompass

Här är den på sajten som jag letade diskanter på:
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Diskanter med väldigt bra spridning

Inläggav juanth » 2021-09-30 22:25

Ronnie skrev:
juanth skrev:Spännande.
Har du nån länk till SB26stwgc?
Jag hittar inte den hos hificompass

Här är den på sajten som jag letade diskanter på:
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/tweeter/706-sb-acoustics-sb26stwgc-4-tweeter-1-4-ohm-240-wmax.html


Tack Ronnie!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Diskanter med väldigt bra spridning

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 04:34

Yes det är på dibirama jag såg den. Sämre uppmätningar än hificompass på alla tänkbara sätt men dom har en hel del udda element där och mer eller mindre nästan alla vanligare element. Dibirama ihop med hificompass täcker nog 90% av alla element som en diyare kan tänkas vara intresserad av att bygga med.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster