Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-09-30 22:55

Jag fick tag på en gammal OA5 typ 1 högtalare för 200kr. Tänkte att den borde duga i mitt hemmagym och måste väl låta bättre än de flesta blåtandshögtalarna? Så glad i hågen beställde jag lite kinaprylar att driva den med.
TPA3116D2 ska ju vara "bra" har jag läst här:
https://www.aliexpress.com/item/1005002957402519.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.29554c4dthhCgS
Till den köpte jag en sjukt billig blåtansmodul:
https://www.aliexpress.com/item/1005002958579147.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.29554c4dthhCgS

Jag tänkte driva detta med en laptopadapter som ger 11A på 18V, men av något anledning så gick den ned till 3.8V så fort jag kopplade in den i förstärkarmodulen. Så jag fick testa med ett lab-agg istället.

Så här ser det ut:
oa5.jpg
oa5.jpg (819.61 KiB) Visad 2003 gånger

oa52.jpg
oa52.jpg (649.33 KiB) Visad 2003 gånger

OK, nu till den stora frågan, hur låter det?



Ganska taffligt faktiskt. Kanske inte oväntat men dotterns Audio Pro blåtandshögtalare låter 1000ggr bättre. Alltså det är en asgammal högtalare och billig kinaskit. Men jag misstänker att en stor del av det dåliga ljudet ligger i blåtandsmodulen. Testade denna med ett par lurar och det lät skit redan där.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav oa51 » 2021-09-30 23:16

Kul idé :D Synd bara att det inte låter bra. Har själv tankar på att göra något liknande med en eller två OA12 på landet...
Jag skulle pröva en Pi Zero W istället
https://www.webhallen.com/se/product/288686-Raspberry-Pi-Zero-W-Essentials-kit?gclid=EAIaIQobChMI6Me0vM2n8wIVB3YYCh1W6gN4EAAYASAAEgL5Z_D_BwE
Här en länk till hur man får den att lira:
https://www.piborg.org/blog/pi-zero-wifi-bluetooth
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav PerStromgren » 2021-10-01 08:37

Men hoppa över blåtand och kör gammaldags med sladd! Om du ska ha den i ditt gym, kanske du använder en telefon som källa, och den ligger bredvid högtalaren.

Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 08:52

Ni har rätt båda två. Jag tänker såhär:
Testar med mobilen först, måste bara löda ihop en monosladd.
Sedan har jag faktiskt drösvis med pi3or liggandes som kan användas till detta.
Låter det fortfarande skit lutar det åt att jag slaktar lådan och gör om den till bas med en mupps-högtalare som topp.

Sedan pallar jag inte riktigt att nörda ner mig i detta som förut, jag har för många intressen så det får gärna vara beprövat av någon annan...

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav NADifierad » 2021-10-01 09:57

Kul att du tittar in igen Kodapa :) .
Jag inbillar mig att många färdiga Blåtandsenheter har någon form av DSP-EQ inlagd?
Detta för att kunna låta lite fläskigt trots ringa storlek, och troligen med HP-filter för effekttåligheten....
Dessutom ser det ut som en gammal bredbandare i OA5 ? Nog svårt att få en sådan att låta fläskigt :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 10:03

NADifierad skrev:Kul att du tittar in igen Kodapa :) .
Jag inbillar mig att många färdiga Blåtandsenheter har någon form av DSP-EQ inlagd?
Detta för att kunna låta lite fläskigt trots ringa storlek, och troligen med HP-filter för effekttåligheten....
Dessutom ser det ut som en gammal bredbandare i OA5 ? Nog svårt att få en sådan att låta fläskigt :D .

Tackar tackar! Ja, jag vill ha fläskigt ljud helt klart, ingen fin-hajfi här inte. Günter kommer att gå på repeat!
! :twisted:

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 13:53

OK, jag ägnade lunchen åt att lyssna på högtaleren med mobiltelefonen istället för blåtandsmodulen jag köpt.
Blåtandsmodulen var helt klart värsta sortens junk. Det blev betydligt bättre med mobilen!
En del musik funkade riktigt bra, americano som t.ex Christan Kjelvander lät bra. Men med lite högre kvinnliga röster låter det ganska påträngande.

Testade med Spotifys inbyggda EQ och då blev högtalaren lyssningsbar med det mesta iaf på modest volym.

Jag noterade också att förstärkaren verkar dra sjukt lite ström. Nu har jag inte kopplat in en strömprobe och mätt på transientnivå men man får ju ett litet hum av att kolla på labaggregatet. Som mest 0.2A så typ 4W, och jag kände inte på att spela högre, det hade distat för mycket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-01 13:59

Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 14:12

Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.

Bara visuellt!
Vet inte om det blev så mycket projekt, tveksamt om det hör hemma på DIY...
Men det som jag tycker är kul är om man kan ta gamla billiga högtalare och använda dom i vardagen istället för att slänga och köpa nytt, sedan skadar det ju inte att dom är sjukt snygga!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav PerStromgren » 2021-10-01 16:48

kodapa skrev:
Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.

Bara visuellt!


Lyssna genom en papptub (till exempel en tom hushållspapperesrulle) som du håller försiktigt mot varje diskantelement så kan du konstatera om något element låter ruskigt illa, eller kanske inte alls.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav Calleberg » 2021-10-01 17:18

kodapa skrev:OK, jag ägnade lunchen åt att lyssna på högtaleren med mobiltelefonen istället för blåtandsmodulen jag köpt.
Blåtandsmodulen var helt klart värsta sortens junk. Det blev betydligt bättre med mobilen!
En del musik funkade riktigt bra, americano som t.ex Christan Kjelvander lät bra. Men med lite högre kvinnliga röster låter det ganska påträngande.

Testade med Spotifys inbyggda EQ och då blev högtalaren lyssningsbar med det mesta iaf på modest volym.

Jag noterade också att förstärkaren verkar dra sjukt lite ström. Nu har jag inte kopplat in en strömprobe och mätt på transientnivå men man får ju ett litet hum av att kolla på labaggregatet. Som mest 0.2A så typ 4W, och jag kände inte på att spela högre, det hade distat för mycket.


Tror det bör sitta en Qualcomm- krets som sköter blåtandandet om man vill att det ska låta ok.
Det har det gjort i de apparater som jag stött på som gjort det, låtit ok alltså. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 18:28

PerStromgren skrev:
kodapa skrev:
Kalejdokom skrev:Har du kollat så att diskanterna är hela? Det är väl inte ovanligt att gamla Carlsson-diskanter kan "skrapa" rejält. Jag har bytt några i gamla OA-lådor.
Kul projekt för övrigt.

Bara visuellt!


Lyssna genom en papptub (till exempel en tom hushållspapperesrulle) som du håller försiktigt mot varje diskantelement så kan du konstatera om något element låter ruskigt illa, eller kanske inte alls.

Bra tips! Tack!

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-01 18:29

Calleberg skrev:
kodapa skrev:OK, jag ägnade lunchen åt att lyssna på högtaleren med mobiltelefonen istället för blåtandsmodulen jag köpt.
Blåtandsmodulen var helt klart värsta sortens junk. Det blev betydligt bättre med mobilen!
En del musik funkade riktigt bra, americano som t.ex Christan Kjelvander lät bra. Men med lite högre kvinnliga röster låter det ganska påträngande.

Testade med Spotifys inbyggda EQ och då blev högtalaren lyssningsbar med det mesta iaf på modest volym.

Jag noterade också att förstärkaren verkar dra sjukt lite ström. Nu har jag inte kopplat in en strömprobe och mätt på transientnivå men man får ju ett litet hum av att kolla på labaggregatet. Som mest 0.2A så typ 4W, och jag kände inte på att spela högre, det hade distat för mycket.


Tror det bör sitta en Qualcomm- krets som sköter blåtandandet om man vill att det ska låta ok.
Det har det gjort i de apparater som jag stött på som gjort det, låtit ok alltså. :)

Det finns säkert andra som är OK också. Men denna var riktigt usel!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav Calleberg » 2021-10-01 18:56

Det gör det säkert, jag får för mig att blåtandsprylar som klarar aptx kan vara nåt att hålla utkik efter om man vill undvika det värsta skräpet. Kanske inte så mycket för att aptx är guds gåva till oss hifikingar :) utan för att det tyder på att ljudkvalitet varit en någotsånär prioriterad parameter.

Jag kan inte ta gift på att jag hör nån skillnad till det bättre om jag växlar mellan SBC och aptx
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-02 15:20

Calleberg skrev:Det gör det säkert, jag får för mig att blåtandsprylar som klarar aptx kan vara nåt att hålla utkik efter om man vill undvika det värsta skräpet. Kanske inte så mycket för att aptx är guds gåva till oss hifikingar :) utan för att det tyder på att ljudkvalitet varit en någotsånär prioriterad parameter.

Jag kan inte ta gift på att jag hör nån skillnad till det bättre om jag växlar mellan SBC och aptx

Absoult, skall man ha det bästa så ligger nog CSR/Qualkomm bra till. Men det här var liksom inte skillnaden mellan SBC och aptx dåligt utan på den nivån att jag hade hört skillnad om jag stått i duschen... :lol:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav dewpo » 2021-10-02 19:53

Om man skall göra om gamla högtalare till nya moderna? Kan kanske detta hjälpa?
Beocreate finns hos Kjell :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav Belker » 2021-10-02 21:45

Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-03 01:11

Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.

Nu vet jag inte hur noga du läst mina inlägg. Men efter att jag tagit bort den sjukt dåliga blåtandsmodulen så låter de som förväntat.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-03 01:15

dewpo skrev:Om man skall göra om gamla högtalare till nya moderna? Kan kanske detta hjälpa?
Beocreate finns hos Kjell :oops:

Tack för tipset! :)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav oa51 » 2021-10-03 18:02

Mycket pengar.....
Jag har en sådan här https://shop.justboom.co/products/justboom-amp-zero-phat som jag kör tillsammans med en RpiZero-W (funkar med 3 eller 4 också) Tänkte den skulle byggas in i en OA12, med en sladd till den andra. Kan bli en utmärkt Roon endpoint. Matas med +15v som även driver Rpi:n. Vet dock inte ännu hur bra förstärkaren låter.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-03 19:19

oa51 skrev:Mycket pengar.....
Jag har en sådan här https://shop.justboom.co/products/justboom-amp-zero-phat som jag kör tillsammans med en RpiZero-W (funkar med 3 eller 4 också) Tänkte den skulle byggas in i en OA12, med en sladd till den andra. Kan bli en utmärkt Roon endpoint. Matas med +15v som även driver Rpi:n. Vet dock inte ännu hur bra förstärkaren låter.


Också jättebra tips. Personligen tror att jag fortsätter med den förstärkare jag köpt och kopplar in en rbpi 3 som jag också har. Men det är bra med tips, kan ju vara andra som gör enligt era förslag. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav Belker » 2021-10-04 10:36

kodapa skrev:
Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.

Nu vet jag inte hur noga du läst mina inlägg. Men efter att jag tagit bort den sjukt dåliga blåtandsmodulen så låter de som förväntat.

:oops:

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-04 11:26

Belker skrev:
kodapa skrev:
Belker skrev:Har du uteslutit att det inte är de där antika högtalarna som faktist låter apa, kodapa? Risken är överhängande, skulle jag säga.

Nu vet jag inte hur noga du läst mina inlägg. Men efter att jag tagit bort den sjukt dåliga blåtandsmodulen så låter de som förväntat.

:oops:

Ingen fara, det har väl hänt även de bästa att de blir lite ivriga att skiva något och inte läser tråden ordentligt, särskilt när de har en "rolig" ordvits att bjuda på! :wink:

Men om vi håller oss till ämnet så är ju tanken att försöka återvinna saker. Det ska ju vara miljövänligt, dessutom är det kul och högtalaren är snygg IMO!
Nu är jag lagt totalt 320kr. Jag kommer att försöka återvinna både nätaggregat och RbPi.
Sedan kommer det till uppdateringar av högtalaren:
*Jag hoppas lite på det nya elementet från SB.
*Sedan är det diskanterna, om man skall byta till de där OBI-diskanterna från IÖ eller inte.

Det kan ju vara så också att det inte är värt att lägga några mer pengar alls på denna då det är typ1 med nedsänkta element, utan att man ska sitta halvnöjd som det är? :?:

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav oa51 » 2021-10-04 15:33

Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden. :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-04 15:56

oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden. :)

Tackar för erbjudandet, väldigt trevligt! <3 Jag återkommer när jag testat!

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-28 11:03

Nu har jag testat lite med raspberryPi.
Jag installerade moodeaudio på den och det var ju verkligen superenkelt och jättebra.
Stöd för både Bluetooth, spotify och Airplay.
Dessutom med CammillaDSP EQ.

Nackdelen var ljudet från den inbyggda hörlursutgången. Det var helt kasst.
Som tur var hade jag ett USB-kort från Roccat liggandes och det blev en väsentlig förbättring.
https://www.komplett.se/product/841181/datorutrustning/datorkomponenter/ljudkort/roccat-juke-71-externt-ljudkort?channable=00945369640038343131383176&gclid=EAIaIQobChMIg6mXr9_s8wIV1OR3Ch1S4QbREAQYAiABEgJCnfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-28 15:52

Nu fick jag snurr på nätagget också. Högtalaren står på golvet här i kontoret och spelar medans jag "jobbar". Är faktiskt sjukt nöjd med tanke på vad jag spenderat (<400). Sedan tillkommer förstås raspberry pi och ljudkort som jag redan hade i skrotlådan... (typ 500 till)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav jansch » 2021-10-28 19:14

oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden. :)


Vilken bas då?
Jag höll på i 15 år att försöka hitta en bättre ersättare till 9710M.....inte lätt.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav kodapa » 2021-10-28 20:15

jansch skrev:
oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden. :)

Vilken bas då?
Jag höll på i 15 år att försöka hitta en bättre ersättare till 9710M.....inte lätt.

Det är något på G från SB. Kolla carlssonavdeningen här på faktiskt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Göra om OA5 till blåtandshögtalare

Inläggav jansch » 2021-10-28 20:23

kodapa skrev:
jansch skrev:
oa51 skrev:Ny bas låter spännande tycker jag. Att köpa fyra nya diskanter till denna tycker jag inte är värt, hellre leta efter bra begagnade. Lyssna på en diskant åt gången via ett toalettpappersrör och PM:a mig om någon låter illa. Jag har några över som du kan få för portokostnaden. :)

Vilken bas då?
Jag höll på i 15 år att försöka hitta en bättre ersättare till 9710M.....inte lätt.

Det är något på G från SB. Kolla carlssonavdeningen här på faktiskt.


Jo, jag har sett.... men det verkar som "projeket" inte förverkligas. Det har funnits flera kandidater under åren men utbytet har antingen inte varit bättre eller pris/prestanda varit galet.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster