DIY klipsch La Scala

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Fredrik N
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-09-28

DIY klipsch La Scala

Inläggav Fredrik N » 2021-09-30 23:22

Hej!
Jag har hängt för mycket på Forum & EBay senaste veckorna och konstaterar att jag villhöver bygga mig ett par La Scala.
Har i dagsläget inga element eller horn- eller lådor för den delen!
Så jag har allt det roliga framför mig kan väl sägas.

Blir inte riktigt klok på om man ska gå på Tex Crites element & filter, eller hålla sig till Klipsch original rakt igenom.
Finns ju även eminence baselement som alternativ- nära till hands och till bra pris- med en mer trögdriven högtalare som följd, den besparingen leder ju till ev dyrare utrustning(elektronik) i andra änden, Dock får man ju elementen snabbare osv!
Nämnde jag volti? Ett komplett sett drar iväg. Men deras midhorn med HFhorn vid sidan av, någon som har erfarenhet av dom?

Det enda som i dagsläget ligger ute på eBay i EU är ett(1st) gammalt midhorn utan diskant, ett par Atlas middiskanter och eminence basar.
Vilket gör att det i dagsläget ev lutar mot egenbyggda midhorn(plywood) om inte annat tills annat dyker upp, basar från Eminence(tillgänglighet & pris), dock återstår ju fortfarande diskanten!

Sedan är det ju detdär med filter, nog måste det väl finnas billigare alternativ är importera från USA för typ 5000sek?

Det jag läst mig till tyder ju på att man kanske inte ska påstå att det ena är bättre än det andra utan mest annorlunda.


Är det någon fler som bollat för och emot och kommit fram till något?

Synpunkter mottages gärna!

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Maarten » 2021-10-01 06:08

Häftigt projekt! Vet ej mycket om sådana, men min input är att hitta bra element, men så låg distorsion som möjligt och anpassad spridning. Visst skulle man kunna argumentera för att det ska låta så likt originalet som möjligt, men varför inte nyttja de möjligheter som finna idag? Även EQ (och aktiv delning såklart) skulle kunna komma till användning?

Blev nyfiken, kort gurgling:

Några snabba citat: https://community.klipsch.com/index.php ... ptions-uk/
From reading various threads on here and elsewhere I have noted the following options:
Woofer
Eminence Kappa 15C - Locally available at £230 a pair
Crites CW1526 - Roughly the same price per unit but would need to be imported

Mid-Driver
Crites A-55G - Costly at £280 a pair and would need to be imported
Atlas PD-5VH - Slightly less expensive at £220 a pair but again will need importing
Selenium D250-X - These would need to be imported but are substatially cheaper at around £80 a pair

Tweeter
Crites CT125 - Seem very fairly priced at £130 a pair but again will need importing

Are there any other options that I could look at??

………...
Hi John! Thanks for the pointer. I like the sound of that, to my mind, simpler is better.
I own the DE 250. It has a wonderful mid/HF sound, articulate but not harsh. I use mine in a DIY 2-way box with a 15" pro woofer. The horn I have is actually a 12" SEOS. I bet a 15" SEOS would work great in a large 2-way box.

….
&C audio out of Italy and have UK distributor. I use their 12 in woofer in Heresy set, and many folks, including me, use their tweeter drivers. Mid range also available but not as widely used, but certainly worth checking if more local to you. Keep us posted with your project.

https://www.diysoundgroup.com/speaker-p ... uides.html


Här https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... clone.html
Nämner de:
I would definately change the mid driver to the selenium D 250X which is as good as a stock K55 and just a few dollars more than the one you have chosen.

...This is the woofer many are replacing the woofer in the Lascala and say it is an upgrade.

http://www.parts-express.com/eminenc...4-ohm--290-459

T ex: 2% distorsion men relativt lättdelad frekvensgång:
Selenium-D250-X-HD-1-Phenolic-Horn-Driver-1-3-8-18-_57.jpg
Selenium-D250-X-HD-1-Phenolic-Horn-Driver-1-3-8-18-_57.jpg (158.67 KiB) Visad 1691 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Kraniet » 2021-10-01 08:38

Vet inte vilka parametrar basen bör ha

Men här har du ett par JBL 2226 till bra pris
https://www.blocket.se/annons/halland/j ... m/96123936

Specs
https://jblpro.com/en/site_elements/222 ... tion-sheet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav PerStromgren » 2021-10-01 10:49

Effekt är billigt! Om du hittar element lättare med lägre verkningsgrad borde det inte hindra dig från att gå den vägen.
... tycker jag!

Per

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Kraniet » 2021-10-01 10:56

PerStromgren skrev:Effekt är billigt! Om du hittar element lättare med lägre verkningsgrad borde det inte hindra dig från att gå den vägen.


Fast grejen med Klispch är ju att det är hög verkningsgrad. Tänker att mycket av charmen med den här typen av högtalare är just det.
Om inte så finns det ju betydligt bättre högtalarprinciper att bygga efter.. 8)
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav JM » 2021-10-01 11:22

Kraniet skrev:
PerStromgren skrev:Effekt är billigt! Om du hittar element lättare med lägre verkningsgrad borde det inte hindra dig från att gå den vägen.


Fast grejen med Klispch är ju att det är hög verkningsgrad. Tänker att mycket av charmen med den här typen av högtalare är just det.
Om inte så finns det ju betydligt bättre högtalarprinciper att bygga efter.. 8)

Finns det distorsionsmätningar?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav paa » 2021-10-01 16:32

En grundläggande sak med sådana icke-oändligt långa horn är ju att det behövs en subwoofer för att nå ner till de lägre oktaverna. Även om man inte "behöver" 16 hz utan nöjer sig med 32 hz så når dom inte dit heller.
Då kan man fundera på om inte ett rakt horn för övre basen är bättre än en ett veckat, mindre resonanser och färgningar bör det ju bli.
Ett sådant är de raka bas-hornen för ner till 80 resp 100 Hz som dr Bruce Edgar konstruerade, de kunde kanske kompletteras med t.ex ett SEOS 15-horn, plus naturligtvis några subwoofers.
Men allra intressantast tycker jag att Danley's Synergi-princip är, se denna tråden för en intro:
viewtopic.php?p=1481505

Patentet finns översatt till svenska här:
http://user.faktiskt.io/paa/Danley_patent_sv.pdf
Senast redigerad av paa 2021-10-01 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav PerStromgren » 2021-10-01 16:44

Kraniet skrev:
PerStromgren skrev:Effekt är billigt! Om du hittar element lättare med lägre verkningsgrad borde det inte hindra dig från att gå den vägen.


Fast grejen med Klispch är ju att det är hög verkningsgrad. Tänker att mycket av charmen med den här typen av högtalare är just det.
Om inte så finns det ju betydligt bättre högtalarprinciper att bygga efter.. 8)


Enbart verkningsgraden är väl inte något som hörs? Syns, möjligen, om du inte gömmer slutsteget.

Brasklapp: verkningsgraden kanske är korrelerad med en massa andra parametrar som gör charmen, men det är inget jag vet om.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav DrBoar » 2021-10-01 22:04

Det finns två huvudvägar
1. Bygga så nära Klipsch det går
2. Bygga en egen tolkning av LaScala.
A. Bredda "the dog house" några cm så att alla 15" element ryms, staga upp sidoväggarna.
B. Byta ut 1" driver/horn till 1,4" eller 2" Något som Faital Pro LTH142 bör fungera bra i hemmamiljö
C. Beyma CP25 eller andra diskanthorn.
Provar man att modellera LaScala i HornRespons så spelar flaren i stort sett ingen roll det är längd och mynningsarea som spelar roll.

Fredrik N
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-09-28

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Fredrik N » 2021-10-02 13:55

Hej allihopa!
Jag har inte glömt bort tråden eller för delen bestämt mig för något helt annat, utan läser era inlägg kors och tvärs. Mycket matnyttigt!
Väldigt roligt med era synpunkter och råd.

Paa, Synergyhorn hade förstås varit roligt att ge sig i kast med, men går bort denna gång, kommer det ett färdigt kit eller om någon tänkt klart och fått till något rimligt hade det kunnat bli intressant i framtiden.

DrBoar, är ju väldigt lockande att köpa hornen och elementen du föreslog, dels för pris, tillgänglighet.

Har inte hunnit kollat måtten på hornens mynningar, spontant borde man ju dock få plats med Beyma CP25 vid sidan av LTH142(vad föreslår du för passande kompressionsdiskant?) förutsatt att man vill hålla samma mått på lådorna som orginalen, skulle man dock bredda doghouse som du föreslog för att få plats med fler 15" kan man ju vid behov bredda ytterväggarna i bägge kabinetten. men då hade jag nog behövt hjälp med någon av erfarenhet av beräkna hur det påverkar.. ja det mesta.
Att ställa hornen ovanpå varandra borde resultera i en högre låda för att få plats med allt. bildsöker man så finns det ju en hel del fula hemmagjorda LS där man just gjort lådorna högre för att få plats med nya horn.

Är ju något med lådornas mått i förhållande till varandra som slår an något från första början. lägg därtill att sedan basens låda triggar igång snickarbyxorna och sambon utbrast oj vad snygga.. Ja det är ju läge att smida.

Ang avsaknad av de lägre frekvenserna. Det man läser sig till tyder ju precis som ni säger att det inte finns mycket att hämta under 50hz, man rekommenderas att ha dom nära hörn på div trådar när det kommer på tal, detta för att förlänga hornets ena sida(eller vanliga rumsresonanser?), mitt rum har två fina hörn. Skulle det dock inte räcka så finns det en del att söka på La scala basbin DIY, dock bygger det på höjd, men skulle man sätta sig ner och försöka få samma form på den nya nedre kabinettens basrör som doghouse i övre kanske man skulle kunna få till något som alla i hemmet gillar(en framtida extra låda känns mest som mysigt pyssel när jag tänker på det), att det i princip är en lika stor låda som den som hornen sitter i, fast under baslådan samt att man vänder baslådan uppochner och serviceluckan fungerar som den naturliga förlängningen av den före detta sluta doghouse känns ju som en ganska galant lösning, skulle man ångra sig kan man bara ta bort den nya nedersta lådan och vända tillbaka allt och locka igen serviceluckan. Annars finns ju altid subbar.
Jag resonerar lite för tillfället att just den delen får bli som det blev.
Men är självklart öppen för förslag!


(Ska jag vara ärlig så är jag nöjd att ha med mig övriga i hemmet på någonting större än ett par OD11, vilket har varit blanka nej tills nyligen).
Bilagor
649744874_thumb_ed5bd94f75f8b2e9bb3cfa64b00436e7.jpg
bass bin
649744874_thumb_ed5bd94f75f8b2e9bb3cfa64b00436e7.jpg (10.77 KiB) Visad 1439 gånger

Fredrik N
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-09-28

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Fredrik N » 2021-10-04 12:31

Har funderingar på överlappningen på Faital Pro LTH142 mot eminence kappa 15c.
Kappan verkar man bryta vid 500hz medans LTH142 verkar rekommenderas ner till 800hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav paa » 2021-10-04 12:58

Kolla på SEOS 24
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Emanuelgbg » 2021-10-04 13:55

Nu vet jag inte vilka egenskaper som basen behöver besitta men jag vet att Faital Pro pr400 har en fin kurva on-axis lång upp i frekvens. Troels har ju bla byggt med denna.

Fredrik N
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-09-28

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Fredrik N » 2021-10-04 14:52

Oj! Jag som nästan hade tänkt alternativen klart,

snabbt sammanfattat-
Eminence Kappa 15C (plug n play mot org. +tillgängliga)
Beyma CP25 (många byter till dom när dom uppgraderar.+tillgängliga)
Atlas PD-5VH (2" Behöver annat horn än org. ev bygga eget av plywood. +tillgängliga)

Leker med tanken att man kanske försöker sig på att bygga dessa som förebild
https://www.klipschupgrades.com/khornupgrades3.shtml
Dock ska dom rymmas i Khorn, Belle & Jubilee(?) med plats för CP25 vid sidan om.
Däremot hittar(eller har jag förträngt? vet knappt lägre vart jag läst vad.. Eller varför) jag inga trådar hur själva Fc260II DIY Hornet låter med ett par Atlas PD-5VH.

Sedan separat sub vid behov, kanske nästa projekt? :D

Filter.
Lite oklart, hade varit fint att hitta i Sverige. annars DSP, känns dock lite si & så, var ju som sugen på rör.

Paa
Så när du kommer med nya alternativ till midhorn blev härdsmältan nära :lol:
Seos hade ju kunnat vara ett alternativ till att bygga egna midhorn, dock är Seos 24 inte 2" vilket kastar tillbaka mig ett snäpp igen, inget fel förstås,
(kanske hade funkat med adapterplatta) vad skulle man ha för comp driver till? klipsch org? svårt att hitta info överlag om Seos, men klart jag snubbla ju över domhär i samma veva:

http://horns-diy.pl/horns/k-horn/

Men nu kändes det helt plötsligt som flera snäpp bakåt igen, tur dom verkar vara svår att få tag i!
eller? 8O

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav Kraniet » 2021-10-04 15:30

Tror det kan vara bra att klargöra vad det är som eftersöks.

Vill du ha ljudet som Klipsch erbjuder?
Är det utseendet som är intressant?
Är det hög känslighet/verkningsgrad?

Klipsch använder exponetiella horn. Så vill du ha "Klipschljud" måste du använda det då de typiskt tillför en viss karaktär.

Om det är utseendet så är du ju ganska fri vad gäller middelen men inte bashornet.

Om det är hög känslighet/verkningsgrad som eftersöks så finns det massvis med lösningar som kan vara bättre.

Sen är det ju så att om du inte vill utveckla filter osv själv så måste du ju följa nån byggtråd/instruktion som redan finns och då blir ju elementval osv väldigt enkelt (följ instruktionen)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: DIY klipsch La Scala

Inläggav paa » 2021-10-04 16:33

Fredrik N skrev:Paa
Så när du kommer med nya alternativ till midhorn blev härdsmältan nära :lol:
Seos hade ju kunnat vara ett alternativ till att bygga egna midhorn, dock är Seos 24 inte 2" vilket kastar tillbaka mig ett snäpp igen, inget fel förstås,
(kanske hade funkat med adapterplatta) vad skulle man ha för comp driver till? klipsch org? svårt att hitta info överlag om Seos, men klart jag snubbla ju över domhär i samma veva:

http://horns-diy.pl/horns/k-horn/

Men nu kändes det helt plötsligt som flera snäpp bakåt igen, tur dom verkar vara svår att få tag i!
eller? 8O

Det som är bra med SEOS-hornen är att dom låter inte som horn alls!
Man kan använda en mindre driver med adapter, men en större driver än hornhalsen blir inget bra. Men du pratade om 1.4" förut så jag spann på det.
Men du kan ju kolla om det inte går att beställa SEOS-horn med 2" hals.
Det är vid den där polska adressen som dom tillverkas om du är intresserad.
Eller så bygger du helt enkelt bara ett horn för 2" i plywood.
Här finns en utmärkt beskrivning för beräkning och tillverkning av dubbelkoniskt plywood-horn:
http://libinst.com/SynergyCalc/Synergy%20Calc%20V5.pdf
http://libinst.com/SynergyCalc/Synergy%20Calc%20v5.xls

Instruktionerna gäller som synes även för Synergy-horn men om man inte stoppar in mer än en driver i hornet så funkar det också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster