Peerless HDS 830869 8" Nomex

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 04:41

Hallå!

Vad tycker medlemmarna om dessa element?

Jag planerar att köpa in fyra stycken, för att bygga 2,5-vägare med, i form av i28 look a like. En tanke jag haft är att senare snickra till en ny baffel och inkorporera antingen ett mindre element eller större som mellanregister för att då få en 3/3,5-vägs högtalare. Även en tanke om att eventuellt använda 830869 som midbas i en fyrvägare någon gång kanske..

Hur har ni använt elementet? Vad tycker ni är deras styrkor och svagheter?

Fanns det även en variant med polypropenkon?

Obs, har ni några 830869 ni vill göra er av med, kontakta mig gärna!

Fridens, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-07 08:45

Jag har några av polyprop-versionen. De låter väldigt bra både i mellanregistret och basområdet.
Nomexversionen är kanske lite mer lämplig för enbart bas, men låter nog bra som midbas också. De har ju en mer tydlig kon/kant-resonans och en peak vid 3 kHz. Av de två så är nog peaken ett större bekymmer rent ljudmässigt men samtidigt nog ganska enkel att få bort. Kon/kant-resonansen går dock inte att filtrera ut.
Jag skulle hellre kikat på
Discovery 22W
Seas CA22RNY
Eller kanske Vifa P21

En annan tanke är att gå ner till 6,5-7" för att få mer utbud av element och göra lådan till basreflex (om det är tänkt som fullregister).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav schmutziger » 2021-10-07 13:34

Jag är ju lite benägen att tipsa om ca22rny vilken jag gillar. Är precis klar med en 2.5vägare med dessa.
Ca22 har dock hyss för sig vid 3khz som ställer till det lite om man vill dela just där.

Discovery 22an ser ju fin ut
Beroende på hur illa ens hifi nervousa är så kan man ju börja fundera på om det inte finns 8or med finare motorsystem där ute. AE har väl någon men den har ju både fasplugg o liten slaglängd.
Wavecor har ku nån med men den börjar se rätt trist ut över 1khz.

Om man får ihop en 8+1 lösning så ser jag inte varför man ska försöka klämma in ett mellanregister. Jag hade klämt in 1 eller 2st 12"/15" basar och lagt delningen till 8an kring 300hz kanske.
Med 15 basarna hade jag nog gått på wmtmw
Sen kan man välja o köra dem fullregister eller dela aktivt till subbasar.

Du skriver inget o diskant lösning, där behöver du något rätt ordentligt om de inte ska bli svagaste länken alldeles för tidigt.
Sb acoustics har ju släppt en jätteintressant beryllium diskant i waveguide och en mer vettigt prissatt silkesdito. De eller wavecors wg varianter hade jag tittat på idag.
Eller om du orkar pilla med 3dprintning, augerpros waveguides för sb26adc

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 13:50

Okej.

Tack får åsikterna och uppgifterna. Vad heter PP modellen?

Jag har ju lillebrorsan *8 spelandes i 2,5-vägs konfiguration här dagligen och om ljudet ur de elementen är något att gå efter så passar det iallafall mina öron finfint. I Elsinore högtalarna så delas elementen av uppåt via en seriespole och en LCR notch paralellt över elementet som är centrerad på konuppbrytningen. Detta filter tar mer eller mindre bara bort peaken och sänker nivån lite efter den. Jag har tänkt testa med ett likadant filter som lågpass även på detta elementet fast då anpassat för 830869 och andra ingående delar.

Här kan man läsa designerns tankar kring det hela. Min kunskap är inte bra nog för att kunna kritisera honom just här, även om jag inte håller med honom om långt ifrån allt han skriver.

http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm

Jag är väl ingen direkt jättekritisk lyssnare, men jag har inget att anmärka på denna lösning ihop med elliptiskt till diskanten. Liten påverkan har det iallafall på elementets frekvensgång. Även viss liknelse med sättet Ingvar brukar dela av sina midbasar tycker jag mig se. Jobbar mycket med elementens egna avrullning liksom. Detta tilltalar mig väldigt mycket faktiskt. Detta är något jag kommer att testa när jag arbetar med element lämpliga för det.

Problemet med denna lösningen ihop med standardelement är ju att delningafrekvensen hamnar där den hamnar. Spelrummet är litet. Som tur är så är peaken på 830869 en bra bit lägre i frekvens än den är för 830875 där delningen hamnar vid 3khz. Hoppas på hamna någonstans runt 2khz, men det återstår ju att se. Filtret nedan är inte det som sitter i mina Elsinore, är för en tidigare version men topologin är densamma för elementen som möter upp diskanten.

Crossover_07-01-07b.gif
Crossover_07-01-07b.gif (10.32 KiB) Visad 2223 gånger


EL-6_Xover-MFC.gif
EL-6_Xover-MFC.gif (17.34 KiB) Visad 2223 gånger



Nyare Elsinore version som använder sig av SB17MFC och SB17NRXC elementen har enbart en seriespole som filter. Dessa element bör med sina häftiga uppbrytningar kräva mer komponenter men tydligen inte. Hur resultatet blir har jag inte sett någon simulering på, än.

Jag har tittat på alla de elementen du nämner, och det är väl bland dom isåfall SS 22W som skulle vara intressant, men jag har svårt att motivera varför jag skulle ta den istället för mig själv. 830869 mäter ju tämligen bra, förutom problemet som hela familjen verkar lida av, en ganska bred topp av tredjetonsdist runt 1 khz.

Vad är det som gör att du tycker 22W är ett mer intressant element? Vore kul att veta vad det är som gör det till valet för dig, när jag själv velat mellan dom och kommit fram till 830869.

Blev rätt mycket om lågpass här men det var tvunget för att delvis förklara varför jag är intresserad av just detta elementet. Tanken/förhoppningen är att se hur filtertopologin från Elsinore blir med detta elementet istället, givetvis med justeringar då.

Har även en tanke på att göra en baffel för en Elsinore 3W, 2*830869-830875-91300+WG TMWW där jag nog till en början mer eller mindre snor T/M filtret från Elsinore rakt av till en början.
Är en riktig Peerless fanboy känner jag.. allting jag pillat med från dom uppskattar jag mycket. Speciellt med tanke på priserna.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 14:04

Schmutziger,

Jag nämnde inget om diskantlösningen för att jag nämnt det i andra trådar som ligger här i toppen i denna delen av forat. Och för att det inte är en enda lösning. Jag experimenterar för att lära mig och för att det är kul.

Dels så kommer jag använda HDS diskanten ihop med WGn från Elsinore men också SB26ADC+WG och en näve till olika diskanter som inhandlas efter tid och ihop med att wkonomin tillåter.

Satori'n med berylliumdome och WG är inte aktuell för min del, till det priset hade jag köpt Ino alla dagar, veckor månader och år. Dessutom så tycker jag inte om så stora waveguides, även om jag säkerligen kommer använda mig av det någon gång när det krävs.
Av färdiga WG diskanter så lutar jag fortfarande åt Wavecore's variant. Den eller SB's billigare modell. Inbillar mig nog att Wavecore'n är den som är mest lämpad för mig utan ha något direkt svar på varför.. Den verkar stabil :D

När det gäller att istället bygga ut neråt med såpass stora element är det inte aktuellt i just dessa lådorna, dessa delprojekten. Kanske blir sådana element i använding när detta delmomentet är avklarat någon gång förhoppningsvis mot sommaren.
Min tanke är väl istället att se om det går hitta mer välljud genom att ändra på spridningsegenskaperna såsom andra delningsfrekvenser och element ger. Jag är som sagt inte en jättekritisk lyssnare, men jag märker som de flesta att jag är känslig för förändringar i övre mellanregistret/nedre diskanten.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 14:18

Schmutziger och Kraniet,

Kan ni försöka förklara varför ni valde andra element före detta? Lite har ni varit inne på men frågar igen.
För min del så är det det väldigt linjära uppmätta frekvensgången ihop med att det funkar i rätt små lådor det som främst attraherar. Sen distar det förhållandevis lite för priset, om man bortser ifrån den breda toppen med tredjeton de flesta HDS element har. Jag har trots mina återkommande högspelningar som innebär maxxande(full volym under längre tid) av PRE25/C270 inte kunnat höra något jag stör mig på från mina Elsinore, iofs lite lite mer konyta i det registret men 830875 toppen ligger dessutom än högre upp i frekvens än 830869's topp.

Vetenskapligt test? Absolut..

Sen spelar helt klart det att jag är väldigt nöjd med allt annat Peerless jag pillat på in en hel del. Helst så skulle jag vilja hedra mitt hemland och köpa enbart Seas men den stora skillnaden i pris och det i mina ögon sämre uppträdandet tillåter inte det tyvärr.

Kolla tex klang&tons test. Disten är tämligen väl kontrollerad och jag tycker väl den står sig rätt bra även på hificompass, CA22 är ju runt två gånger så dyr och 22W bara en näve dyrare.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-07 14:51

Bättre tonkurva och lägre/"bättre" dist är det som kan fås med de andra elementen som jag nämnde ovan.
Det mindre elementen ser absolut bättre ut men har ju även det en besvärande kon/kant-uppbrytning.
Mvh
Magnus

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 15:54

Okej. Vad ä tonkurvan på både 22W och CA22 RNY är det som är bättre? Jag har precis printat ut tonkurva/distorsion/impedans och vattenfall från hificompass på 830869 och CA22RNY och sitter och tittar på dom nu.

Ska försöka anlysera dom, kan du tänka dig göra det med kanske? Vore kul få reda på vad det är som du ser som bättre hos ena jämfört med mig. Tänker då nu på HDS och seas då det är bara dom som finns på hificompass.
Sånt här kan säkerligen en hel del människor lära sig en del av, tror jag. Inklusive mig. Kan inte sluta klura på vad det är som gör att vi tycker så olika..

Tonkurva då

HDS är helt linjär +-1dB mellan 400hz till ca 2,3khz sen 6dB topp @ 3,3khz och efter det ren avrullning till 64dB @ 10khz.

CA22 ligger -3+2dB mellan 400 till 4khz. Rejält mycket större skiftningar.
Tänkt delningsfrekvens är max 2,5khz. Vinnare måste ju vara HDS?

Distorion at 315mm at 5,6V, borde la vara 96 och 97db respektive, eller? Tänker dubbla V borde ge + 6dB?(???)

HDS thd är lägre mellan 100-500hz men för övrigt får den spö pga oroligare kurvor och generellt lite, ytterst lite högre dist. CA's kurvor är mer utspridda så som dom bör vara.
Fråga då, hur hörbar är denna lilla skillnad i ett system där man har 440cm2 yta till ett normalt vardagsrum?

Impedansmätning

HDS topp ligger på 80Z, minimum på 6Z @200hz, svag svag krusning vid 800hz sen standard stigande kurva utan minsta avikelse. LE 1,26mH.

CA22 topp ligger på 33Z minimum på 6,5Z @ 300hz, synlig liten knyck vid 400 och en rejäl knyck mellan 6-900hz på lite mer än 1Z. Fortsätter vobbla svagt lite här och där i kurvan upp mot 10khz @ 24Z. Le 0,3652 mH..... WHAT?? Är inte lågt Le tecken på en motor med bra tänk? Hur kan då kinesen med sitt långt högre Le piska skiten ur CA22 när det gäller renlighet i impedansgång? Detta vill ja gärna ha svar ifrpn isodor elöer iö angående om!!

Vattenfall

HDS har en skarp och tydlig utringning ihop med toppen i konen, men förutom det så är kurvan helt klart jämnare och klingar ut snabbare än CA22.

CA22's kurva är rätt kaotisk och klingar inte ut lika snabbt som HDS, i mina ögon ser det ut som att konen är mer resonant på CA22, men jag är bara en nybörjare.

Resultat av analys enligt mig:

HDS är marginellt sämre än CA22 när det gäller dist, dock bättre i området sär konen rör sig mycket. Resten, är enligt mina novisa ögon ren utklassning. Med tanke på att jag får två HDS för en CA22 så ah, så kan inte ens jag som enbart Norsk medborgare(nix, jag är inte svensk medborgare) ens med någon form av hjärna välja Seas i detta fallet.

Vad är det ni ser som jag inte ser??

Vill här lägga in ett tips till alla som tycker element är intressant. Köp en billig skrivare, ett gäng pärmar och printa ut varenda en PDF på exakt alla element som finns och organisera efter storlek så som jag har gjort. Det är HUNDRAMILJONER GÅNGER SNABBARE ATT LÄRA SIG VILKA ELEMENT SOM ÄR VAD OCH VILKA SOM ÄR VETTIGA FÖR VAD. Bara gör det!!!
Tar en dag och kostar med skrivare och pärmar runt en tusenlapp.
Efter nån månads bläddrande bland katalogerna så lär man sig alla namnen och minns hur frekvensgången är på allt som är intressant. LÄTT BÄSTA jag någonsin gjort för mitt hifiintresse..


Så, kan du Kraniet och gärna Schmutziger göra samma analys av dessa element och sen skriva vad ni ser som inte jag ser? Vad de ni är som är värt mera för er?

Då tror jag detta kan bli en bra referenstråd för nya medlemmar som undrar hur och vad man ska titta på för att välja element?

Eller har jag fått storhetsvansinne kanske? :lol: :roll:
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-07 16:36

8 tum är en besvärlig kategori av element då det finns så begränsat utbud. Att välja mellan elementen är att välja vilken kompromiss man kan stå ut med.

Jag har blivit väldigt allergisk till element med branta dist och frekvenstoppar (speciellt i mellanregisterområdet). De är mer svårjobbade och även om man lyckas tämja frekvensgången så kan de låta störande.
Jag tar då hellre en något högre men jämnare distprofil.

Jag skulle tex aldrig använda 8545 som midbas (igen).
Jag är inte ens helt nöjd med mina Wavecor BD18204.

Nu finns ju inte HDS med polykon att köpa längre, men utifrån databladen så verkar det ju bättre som midbas.

Med det sagt så har jag ju inte hört Nomexvarianten så det är ju bara spekulering.
Mvh
Magnus

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-08 02:15

I 6,5" formatet skiljer det extremt lite mellan PP och Nomex även frekvensmässigt, men de som testat båda k samma konfiguration då PPs diskant enbart behövs dämpas ca 0,5 dB så föredras oftast nomex som något lite mer precisa vad det nu innebär :)

Hur många i PP har du? Vill du sälja? Är det 830868?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Maarten » 2021-10-08 08:08

Här är en jämförelse där 830875 hamnar i bottenskiktet: viewtopic.php?f=3&t=71806

Peerless 830869 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... ess-830869
ser i detta avseende lika dålig ut som 830875 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... ess-830875


Av dina tre kandidater hade jag satsat på Vifa p21, mest för att jag inte har hittat några distorsionsmätningar som är avskräckande, men också för att den har en fin roll-off och spridning för ett 8-tumslement. Ihop med Wavecor 22 mm eller CAT378, så kanske det kan bli bra?

Intressant att läsa http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm
Vet inte om jag håller med om analysen, får läsa noggrannare.
sb17nbac till alla!

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-08 11:24

Sedärja, hittade även Klang&Ton test på 830869 och på 22W/8534 så även dom kan jämföras på lika grunder.

Är enligt min mening inte heller nåt tvivel kring vilket element som är bäst.. vad ser ni? Hmm får försöka ladda upp pdfen, går det här? Annars har Hifisound.de pdf test på rätt många element bland annat dessa två element.

Maarten,

Jag har sett dina jämföringar i tråden. Elementet hammar i gruppen dåligt resultat, och det jämförs med element som inte kan användas på det sätt jag främst är intresserad av, dvs filter av låg ordning. Inte så konstigt för min del att det åker på stryk av element med styva membran eller mot element som kostar 5-10 gånger så mycket.

Det går alltid att hitta något bättre, frågan är ju vad för nåt man ska ge avkall på för att få det? Ekonomi? Smidighet och versalitet i användandet?

För mig är ekonomi en enormt tung punkt och jag tror nog att även om jag hade bättre ekonomi, så hade jag nog hållt mig tvivlande till om skillnaden i distorsion det påvisas i dina jämföringar är hörbara. Tror du att dom är det?
Har tex läst åsikter från hificompass att han föredrar CRC/MFC elementen före NBAC i samma storlek. Minns inte hur han jämfört dock.

Allt beror ju på vad man är ute efter, men de element som nämnts i tråden här går att använda på ungefär samma sätt och är av samma karaktär. Priserna är väl hyfsat lika, fast ena elementet är fortfarande dubbelt så dyrt.

Jag är nog av uppfattningen att det är viktigare att ett element beter sig snyggt än att det har superlåg dist.

Joe har väl en hel del avvikande tankar som jag inte riktigt är kunnig nog att ifrågasätta. Verkar dock vara rätt hyfsat känd inom ljudvärlden framförallt i Australien då. Håller definitivt inte med om allt han skriver men en hel del av set tilltalar mig och när det gäller just detta angående LP filtreringen så fungerar det ju uppenbarligen eftersom han inte är ensam om att konstruera så. Nu är det ju massor annat som skiljer men hur han delar mellan mid/diskant är ju tämligen likt vad Ino har i de modeller jag fått tag i nog med komponentvärden på för att kunna klura ut hela filtret.

Men å andra aidan så är det ju mycket som fungerar, frågan är bara hur bra det fungerar..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Maarten » 2021-10-08 12:38

Ok, förstår dina prioriteringar mer Mattias!

Känslighet för distorsion varierar och som I-or har skrivit så är frekvensgång och spridning viktigare. Det finns många trådar om detta så jag utvecklar inte mer här.

Utifrån det du skrivit, framförallt gällande filter, så hade då tittat mer på p21 och wavecor, tror det kan bli intressant och även kul att följa. Men aldrig fel att sondera lite till, bland annat utifrån vad som skrivits här, i denna tråd och andra, och på andra siter :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav schmutziger » 2021-10-08 13:00

Ca22rny har ju gått upp kraftigt i pris, det kostade mindre än peerless eller samma när jag började,
Förutom att jag fick tag på några billigt så var det slaglängd för fullregisterbruk,: effekttåligheten.samt spridning Som jag gillade samt hur seas specar sina t/s paranetrar.
Ville egentligen också ha en pp kon.
Har inte provat andra åttor men ca22 levererar för mina behov iaf.

Sen tyckte jag nog att peerless elementen (särskilt varianten med fasplugg) var för fula utan dustcap och trunkerad korg är ju inte roligt att försänka.

Vidare så är det något konstigt med hificompass mätningar, de uppvisar en hängmatta vid 300hz är det va(höftar lite från minnet här)? Som inte finns i en vanlig låda iaf.

Maarten vad är det.morel cat378 som du tycker är bra?
Och hur hur tänker du krong delning med tw22 och p21? Ser inte någon bra frekvens där du inte kompromissar med effekttålighet eller spridning?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-08 13:10

Såhär ser Troels mätning på 22W ut

Bild

Man får inte missta den där jämna ökningen mot högre frekvenser som något dåligt. Scan-Speak utformar tonkurvan på det sättet för att elementet ska vara lättare att filtrera när man vägen in baffelstegseffekter osv.

Det man kan se är att elementet saknar den dipp runt 800 Hz som är typisk för 8". Den kon/kant-resonans som alla element får om det är för stor missmatch mellan upphängningens dämpning och böjvågor i membranet. Det är normalt sett väldigt hörbart.
Det saknar också störande resonanser vid högre frekvenser. Det har en mild peak strax före 4kHz som är väldigt enkel att filtrera bort.

edit: men det har ju enbegränsad off-axis som kräver speciell hänsyn i filterkonstruktion
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav schmutziger » 2021-10-08 13:18

Kraniet skrev:Såhär ser Troels mätning på 22W ut



edit: men det har ju enbegränsad off-axis som kräver speciell hänsyn i filterkonstruktion

Skulle precis kommentera vad som händer vid 2,5kHz :)
Här kan man ju hänta inspiraation från Tarzans bygge, då han använde detta element. vet inte om hans filter finns kvar dock

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-08 13:55

Scmutz,

Ja hade elementen haft samma pris så hade det varit ett svårare val.

Kraniet,

Japp jag vet att det är inbyggt för att man ska få till baffelsteget enklare, men jag bygger inte i
och är inte intresserad av små högtalare då jag kräver en viss dynamisk kapacitet. Därför blir många av SS's element tex flera Revelator lite fel designade för vad jag tänker bygga. Baffelsteget tar jag ju med antingen .5 eller ytterligare en delning.
Dessutom så låser det ju fast baffelbredden och minskar användarvänligheten enligt mig. Vill elementen jag använder ska ha så lite begränsningar som möjligt.

Vet att jag kanske tänker lite avvikande från normen, men det finns uppenbarligen lyckade konstruktioner utifrån hur jag vill bygga. Allt är kompromisser, men jag gillar eleganta lösningar, inte brute force lösningar om man kanske kan formulera det så.


Konceptet som tvåvägare är som jag ser det alltid en stor kompromiss såvida man inte kan designa element själv. Det kan låta väldigt bra men ofta också långt ifrån bra.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav MathiasJK » 2021-10-08 14:15

Såhär ser frekvensgången ut på 22W hos dibirama
Här är knäcken på on axis synbar, som då "vill" ha en särskild bredd på baffel för att ihop med en enda spole kunna delas så som tarzan och Ino gör i vissa konstruktioner. Jag har för mig att Tarzans baffel är en bra bit bredare än min tänkta som är 28cm. Tror han använde sig av pi60 bredden dvs 33(?)cm.

scan_speak_22w-85345g00_risp.jpg
scan_speak_22w-85345g00_risp.jpg (87.25 KiB) Visad 2043 gånger


Och såhär ser 830869 ut under samma föhållanden

peerless_hds-p830869_risp.jpg
peerless_hds-p830869_risp.jpg (52.6 KiB) Visad 2043 gånger


I mitt 2,5 vägsfall är detta bättre att utgå ifrån anser jag. Lägger man notchen rätt så får man till en snygg avrullning utav bara den även om jag tror att det lär tillkomma en spole med när baffeln väl är inräknad.

Distorsion på deras sätt att visa den är helt värdelöst så är ingen ide ens bifoga.. båda ser ut att hålla sig på samma nivå vilket i det här fallet är 1-2 procent, dvs tämligen dåligt sätt att redovisa dist på.

Sen så ska jag ju bygga en 2,5 vägare, så att elementet trivs bra i mindre lådor är viktigt, min nuvarande Elsinore på 115*28*38 är max i storlek såvida jag inte bygger en fyrvägare längre fram i tiden.

Elsinore ska vara på 75L invändigt utan stag/element/port borträknat, byggd i 25mm med dubbelt i baffeln.
Helst så önskar jag mig en lite mindre högtalare än så, med samma bredd på baffeln. Diskanten ska i mitt fall ligga på 90-92cm och med lite spelrum för större WG's ger det minst 102 cm så då kanske 105 blir lagom att lägga sig på i höjd. Djup har ja inga särskilda krav på.

Blir ju lite dumt med ungefär samma avstånd i tre direktioner runt diskanten.. men jag är högst tveksam till att det är en version utan WG som kommer låta bäst i slutändan och då är det betydligt mindre viktigt med avstånden runt diskanten.

Det blir som jag nämnt i andra trådar en universal låda med avtagbar baffel så jag kan experimentera rätt fritt med olika kombinationer tills jag hittar något som låter bäst, och då eventuellt bygger en finare version av.

Utgår jag från samma baffelmått så kan ju mycket av uppmätta elementdata återanvändas vid andra senare byggen, bara jag har baffelmåtten med mig.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Maarten » 2021-10-09 09:19

schmutziger skrev:Maarten vad är det.morel cat378 som du tycker är bra?
Och hur hur tänker du krong delning med tw22 och p21? Ser inte någon bra frekvens där du inte kompromissar med effekttålighet eller spridning?

Jag har inte tänkt så värst långt utan mer utgått ifrån vad Tarzan kom fram till:
Tarzan skrev:- https://www.tymphany.com/transducers/p22wo03-08/ på grund av tonkurvan. I en ca 30 cm bred baffel blev det en puckel (på grund av baffelsteget) vid ca 1kHz. Med det här elementet kommer en liten puckel strax ovanför, vilket gör att puckeln från baffelsteget och elementets puckel inte överlappar, vilket gör allting enklare. Off-axis ser rätt snygg ut för en delning vid 2-4 kHz.
...
Jag hade chansat på Vifa p21 med Morel CAT 378...

Som refererar till hans tråd: viewtopic.php?f=3&t=63680

Jag skulle ju idag inte bygga riktigt enligt dessa principer men det är en annan fråga som TS inte har ställt. Jag har dock funderat i här nämnda banor tidigare och med rätt element kan det nog blir bra.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-11 10:31

Tror det absolut kan bli ganska bra ändå. Vi är ju inne på detaljer som snarare kommer skifta karaktären på den färdiga högtalaren än att nåt blir "förstört". Dvs om vi pratar om kompetent utförda konstruktioner :)
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Maarten » 2021-10-11 15:42

+1 på det och som du väl (?) skrev tidigare, svårt att hitta bra 8-tumslement.
Missade för övrigt länken till citatet av Tarzan, så här kommer det: viewtopic.php?f=3&t=68650&p=2049624&#p2049624
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav schmutziger » 2021-10-11 20:18

Kraniet skrev:Tror det absolut kan bli ganska bra ändå. Vi är ju inne på detaljer som snarare kommer skifta karaktären på den färdiga högtalaren än att nåt blir "förstört". Dvs om vi pratar om kompetent utförda konstruktioner :)


Det här med kompetent utfört, vilka konstruktioner är ansedsa att vara det och varför? Och hur vet man när en konstruktion är just det.
Det är ju extremt dåligt med bra information om just detta.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav Kraniet » 2021-10-13 09:13

schmutziger skrev:
Kraniet skrev:Tror det absolut kan bli ganska bra ändå. Vi är ju inne på detaljer som snarare kommer skifta karaktären på den färdiga högtalaren än att nåt blir "förstört". Dvs om vi pratar om kompetent utförda konstruktioner :)


Det här med kompetent utfört, vilka konstruktioner är ansedsa att vara det och varför? Och hur vet man när en konstruktion är just det.
Det är ju extremt dåligt med bra information om just detta.


Jag tänkte nog närmast på att man sett till att få så bra övergång mellan elementen som de tillåter. Med rimligt rak tonkurva och bra spridning.
Det är ju en massa "wiggle room" där förstås. Men det kommer åtminstone ge välljudande högtalare även om två olika konstruktioner antagligen kommer ha olika karaktär.

Men pratar vi "optimalt" utfört så köper man en INO-högtalare. :D

edit: Harbeth 30.2 låter nog väldigt bra också.
https://www.stereophile.com/content/har ... asurements
Mvh
Magnus

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav grannilsson » 2022-12-28 14:38

Här är en jämförelse där 830875 hamnar i bottenskiktet: viewtopic.php?f=3&t=71806

Peerless 830869 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... ess-830869
ser i detta avseende lika dålig ut som 830875 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... ess-830875


Av dina tre kandidater hade jag satsat på Vifa p21, mest för att jag inte har hittat några distorsionsmätningar som är avskräckande, men också för att den har en fin roll-off och spridning för ett 8-tumslement. Ihop med Wavecor 22 mm eller CAT378, så kanske det kan bli bra?


Maarten skrev:
Intressant att läsa http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm
Vet inte om jag håller med om analysen, får läsa noggrannare.


Vad är det du inte håller med om ang. "Joe Rasmussen Approach to Crossover" ?
tycker det stämmer ganska bra, det mesta, och det är en väldigt väl genomtänkt högtalarkonstruktion "Elsinore" en utöver de vanliga för att vara DIY, kanske den mest
genomtänkta jag sett Faktiskt :-)

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav I-or » 2022-12-28 19:46

Nu är jag inte Maarten, men eftersom jag avskyr ren desinformation innerligt, så: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73563&p=2252991&hilit=audio+interruptus#p2252991

Sidan förtjänar I-ors dödskallemärkning:

skull.png
skull.png (64.83 KiB) Visad 1139 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Peerless HDS 830869 8" Nomex

Inläggav grannilsson » 2023-01-11 02:16

Dödskallevarningen noterad


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster