Man kan ju bygga fyrvägare på många olika sätt, men två tämligen olika är ju Dunlavy SC4 och NHT 3.3
Jag har börjat planera för att bygga en fyrvägare när jag gjort klart det jag har element till nu och jag skulle därför vilja veta hur ni hade byggt en om ni va tvugna?
Vad för storlek på element hade ni använt?
Några specifika modeller på element ni velat använda?
Hur hade ni placerat elementen?
Vad för topologi i filtret hade ni använt/försökt använda?
Vilka frekvenser hade ni försökt dela vid?
Hur hade ni utformat baffeln?
Vad för lådvolymer hade ni tänkt till de enskilda elementen?
Ja som ni ser så är det några frågor haha.. skrev mest ut dom för att det är saker jag funderar på. Jag är ju tämligen dragen till filter av låg ordning och element som spelar i fas så mycket som möjligt, och med det i åtanke hade det nog blivit något liknande Dunlavy fast kanske med stora elementen på sidorna för få en mer trevlig bredd på lådan.
Antingen det eller något som liknar NHT eller en med alla element på baffeln och några trappsteg i baffeln då.
Jag hade nog använt mig av 12"-8"-5"-1"+WG/ej WG beroende på hur det ser ut vid översta delningen med tanke på spridning.
Dome mellanregister har jag också tänkt lite på..
Jag gillar bang for the buck så jag hade nog använt mig av följande element: HDS830869 midbas, TG9FD/10F8424/14( eventuellt i MTM för deras låga känslighet) och SB26ADC i liten WG eller kanske DA25BG08-06*.
Bas har jag ingen aning om, mer än att om de skulle vara slutet så SLS12.. Dock så känns det dumt att inte nyttja storleken en fyrvägare får per automatik genom att inte använda sig av basreflex. En del av dessa element har/ska jag ändå införskaffa så därav känns dom lämpliga här med.
Jag har en STOR kärlek för element som är versatila och kan användas i många olika högtalare utan att göra bort sig på något sätt, tex TG9 och 830869.
För mig räcker som jag har nu ca -3dB @ 38hz(Bastas tal) utan rummet medräknat gott och väl, men jag hade inte haft något emot -3dB@28 eller 18hz, men för mig kommer kravet vara lägre än 32 enligt simulation.
Basarna hade fått sitta på sidan(pga lättare hantera baffelsteget) och delats vid ca 100 där 8' tar vidare upp till baffelsteget som ligger nånstans typ 700 hz där sedan TG9 tar över och sen lämnar över till diskanten kring 3 khz.
Hur hade ni byggt? Var gärna så utförliga som möjligt om ni har lust, gärna med utsvävande motiveringar med

Högtalaren ska användas i ett normalt rum, med normal placering mot väggar, ryggen av högtalaren ca 10-20 ut från väggen.
* DA25 ska jag införskaffa för att testa att förlänga dess inbyggda wgtratt i frontplattan med olika djup som mdf normalt har, tex 12/18/24mm. Tänkte mig att först bara testa använda samma vinkel som på frontplattan men bara göra tratten djupare genom att på ytsidan av frontplattan bygga upp med material. Hittar jag något vettigt som passar ihop med viss tjocklek på skiva så får jag göra en avgjutning av det hela. Förhoppningsvis går det hitta något som funkar. Tror starkt på den diskanten av någon anledning, disten är uppmätt som tämligen bra och det beter sig bra linjärt med. Priset är magiskt bra. Att det är peerless som byggt den gör mig bara ännu mer sugen på testa den, allt jag stött på från Peerless har imponerat bra på mig.