Fyrvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Fyrvägare

Inläggav MathiasJK » 2021-10-07 07:39

Fyrvägare ju inte så vanliga bland konsumenthifi men desto mer vanliga bland det dyrare segmentet. Det läggs ofta fram som argument till konstruktionen att man bara låter elementen arbeta inom sitt mest linjära område.

Man kan ju bygga fyrvägare på många olika sätt, men två tämligen olika är ju Dunlavy SC4 och NHT 3.3

Jag har börjat planera för att bygga en fyrvägare när jag gjort klart det jag har element till nu och jag skulle därför vilja veta hur ni hade byggt en om ni va tvugna?

Vad för storlek på element hade ni använt?
Några specifika modeller på element ni velat använda?
Hur hade ni placerat elementen?

Vad för topologi i filtret hade ni använt/försökt använda?
Vilka frekvenser hade ni försökt dela vid?

Hur hade ni utformat baffeln?
Vad för lådvolymer hade ni tänkt till de enskilda elementen?


Ja som ni ser så är det några frågor haha.. skrev mest ut dom för att det är saker jag funderar på. Jag är ju tämligen dragen till filter av låg ordning och element som spelar i fas så mycket som möjligt, och med det i åtanke hade det nog blivit något liknande Dunlavy fast kanske med stora elementen på sidorna för få en mer trevlig bredd på lådan.

Antingen det eller något som liknar NHT eller en med alla element på baffeln och några trappsteg i baffeln då.

Jag hade nog använt mig av 12"-8"-5"-1"+WG/ej WG beroende på hur det ser ut vid översta delningen med tanke på spridning.
Dome mellanregister har jag också tänkt lite på..

Jag gillar bang for the buck så jag hade nog använt mig av följande element: HDS830869 midbas, TG9FD/10F8424/14( eventuellt i MTM för deras låga känslighet) och SB26ADC i liten WG eller kanske DA25BG08-06*.
Bas har jag ingen aning om, mer än att om de skulle vara slutet så SLS12.. Dock så känns det dumt att inte nyttja storleken en fyrvägare får per automatik genom att inte använda sig av basreflex. En del av dessa element har/ska jag ändå införskaffa så därav känns dom lämpliga här med.
Jag har en STOR kärlek för element som är versatila och kan användas i många olika högtalare utan att göra bort sig på något sätt, tex TG9 och 830869.

För mig räcker som jag har nu ca -3dB @ 38hz(Bastas tal) utan rummet medräknat gott och väl, men jag hade inte haft något emot -3dB@28 eller 18hz, men för mig kommer kravet vara lägre än 32 enligt simulation.

Basarna hade fått sitta på sidan(pga lättare hantera baffelsteget) och delats vid ca 100 där 8' tar vidare upp till baffelsteget som ligger nånstans typ 700 hz där sedan TG9 tar över och sen lämnar över till diskanten kring 3 khz.

Hur hade ni byggt? Var gärna så utförliga som möjligt om ni har lust, gärna med utsvävande motiveringar med :)

Högtalaren ska användas i ett normalt rum, med normal placering mot väggar, ryggen av högtalaren ca 10-20 ut från väggen.

* DA25 ska jag införskaffa för att testa att förlänga dess inbyggda wgtratt i frontplattan med olika djup som mdf normalt har, tex 12/18/24mm. Tänkte mig att först bara testa använda samma vinkel som på frontplattan men bara göra tratten djupare genom att på ytsidan av frontplattan bygga upp med material. Hittar jag något vettigt som passar ihop med viss tjocklek på skiva så får jag göra en avgjutning av det hela. Förhoppningsvis går det hitta något som funkar. Tror starkt på den diskanten av någon anledning, disten är uppmätt som tämligen bra och det beter sig bra linjärt med. Priset är magiskt bra. Att det är peerless som byggt den gör mig bara ännu mer sugen på testa den, allt jag stött på från Peerless har imponerat bra på mig.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Fyrvägare

Inläggav schmutziger » 2021-10-07 13:44

Ta inspiration från dessa, chrisss fick verkligen till en fantastisk högtalare. Fast kanske med en lite wg på diskanten då
viewtopic.php?t=21273

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Fyrvägare

Inläggav Morgan » 2021-10-07 18:11

Om pengar inte vore en faktor hade jag velat testa att bygga en väldigt lågdistande högtalare baserad på följande:
Diskant: SB26ADC (alternativt Bliesma T34B-4) i waveguide.
Mellanregister: 2st SB17CAC35-4. För att få upp känsligheten och klara att spela starkt.
Mellanbasar: 2st Satori WO24P-8. Dubbla niotummare - lägst dist på marknaden 80-600Hz? Liten sluten låda.
Basfundament: Scan Speak 26 W 4534 G00 Discovery - Basreflex. Elementet placerat så som på NHT 3.3 för bra väggstöd.

Inte MTM-konfiguration, utan TMM.

Delningsfrekvenser :
T/M Beroende på diskantvalet någonstans kring 1600-2100Hz - mycket experimenterande nödvändigt.
M/B kanske kring 300Hz
B/W 80Hz

Eftersom pengar oftast är en faktor att ta hänsyn till hade en plånboksvänligare variant varit denna:
Diskant: H25TAF/D (H534) eller ännu hellre AX2,5LTS, som är en förfinad variant.
Mellanregister: 2st PX17-LTS om de går att hitta, annars SEAS P17RCY (H352) eller ett par SB17NBAC35-8. I mina drömmar förstås INO B67, och då räcker det med en enda.
Mellanbasar: 2st CX21-LTS om de går att hitta, eller i andra hand ett par P21LTS annars typ SB29NRX75-8
Åsså NHT 1259 i basen (fast det egentligen inte behövs) - gärna 4st per kanal (Om Infinity får kalla sina IRS series V för "en" högtalare, så får mina trevägare med basmoduler kallas fyrvägare).
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fyrvägare

Inläggav Kraniet » 2021-10-08 09:00

Jag tycker ju kanske inte att stora fronthögtalare är speciellt nödvändigt. Men trevägare med subsystem är ju inte dumt på sitt vis.
Tror dock att en korrekt utformad golvstående trevägare är bättre än en fyrvägare i samma lådstorlek/fotavtryck.


NHT 3.3 är ju unika i sitt formspråk och låter väldigt bra.

Tycker Revels Ultima Salon2 är rätt stilig

Bild

Men jag tycker nog det räcker med trevägare
Bild


Magico S7 är ju en väldigt potent högtalare
Bild

Annars gillar jag B&W 801 Matrix (801 Nautilus är ju kanske snyggare)
Bild

Wilson Audio WITT
Bild

Wilson har ju många till utseende intressanta fyrvägare, men kanske inte så "bra" högtalare..

Annars är ju de här gamla Von Schweikert VR8 inte så dumma.
Bild

Sen har ju Troels Gravesen en hel del intressanta byggen också som man kan ta inspiration från.

Själv så planerar jag ett bygge som liknar Naim DBL :)
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fyrvägare

Inläggav I-or » 2021-10-11 13:53

Min inställning är att fyrvägshögtalare i praktiken inte tillför någonting av värde relativt trevägsdito. Extra meningslöst är det att använda ett element för låg-/mellanbas och ett annat för mellan-/högbas eftersom ett bättre baselement utan problem hanterar frekvenser upp till 300-700 Hz beroende på storlek.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fyrvägare

Inläggav Nattlorden » 2021-10-11 14:05

Är det inte i grund och botten hur konstruktören ger sig an designen som styr vad det mynnar ut i? Om det förälskats sig i något specifikt element, så kanske det inte alltid lyckas hitta andra som kompletterar så pass väl att exempelvis då en trevägslösning blir det bästa?

Börjar man från ett annat håll och kanske till och med kan beställa element efter tänkt design så blir det något annat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fyrvägare

Inläggav Morello » 2021-10-11 14:47

Hur jag än vrider och vänder mina tankar slutar det med trevägskonstruktion om vi talar om ambitiösa fullregisterhögtalare. Min nästkommande högtalare kommer garanterat vara av trevägstyp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Fyrvägare

Inläggav Morgan » 2021-10-12 10:40

I-or skrev:Min inställning är att fyrvägshögtalare i praktiken inte tillför någonting av värde relativt trevägsdito. Extra meningslöst är det att använda ett element för låg-/mellanbas och ett annat för mellan-/högbas eftersom ett bättre baselement utan problem hanterar frekvenser upp till 300-700 Hz beroende på storlek.


Det skulle väl möjligen vara om man av någon anledning vill använda ett mycket litet mellanregisterelement som blir slaglängdsbegränsat väldigt tidigt (låt säga 700Hz som du skriver) och dessutom har som absolut krav att högtalaren ska spela rakt ner till 17Hz och ha stor ljudtryckskapacitet i det lägre basregistret. Antalet baselement på marknaden som klarar att både ha ett utstrålningsmönster kring och ovanför delningen så att det möter upp det lilla mellanregistret väl, och dessutom har slaglängd och rätt T/S-parametrar, torde vara mycket litet. Men jag kanske har för dålig koll på marknaden i detta avseende. En rimligare hållning är förstås att ifrågasätta varför man ska använda just det veka mellanregisterelementet och inte något som kan spela betydligt djupare och starkare, så att man kan matcha med andra basar. Det finns ju massvis med suveräna mellanregister som klarar 300-3000Hz utan besvär.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fyrvägare

Inläggav Nattlorden » 2021-10-12 11:14

Morgan skrev:
I-or skrev:Min inställning är att fyrvägshögtalare i praktiken inte tillför någonting av värde relativt trevägsdito. Extra meningslöst är det att använda ett element för låg-/mellanbas och ett annat för mellan-/högbas eftersom ett bättre baselement utan problem hanterar frekvenser upp till 300-700 Hz beroende på storlek.


Det skulle väl möjligen vara om man av någon anledning vill använda ett mycket litet mellanregisterelement som blir slaglängdsbegränsat väldigt tidigt (låt säga 700Hz som du skriver) och dessutom har som absolut krav att högtalaren ska spela rakt ner till 17Hz och ha stor ljudtryckskapacitet i det lägre basregistret. Antalet baselement på marknaden som klarar att både ha ett utstrålningsmönster kring och ovanför delningen så att det möter upp det lilla mellanregistret väl, och dessutom har slaglängd och rätt T/S-parametrar, torde vara mycket litet. Men jag kanske har för dålig koll på marknaden i detta avseende. En rimligare hållning är förstås att ifrågasätta varför man ska använda just det veka mellanregisterelementet och inte något som kan spela betydligt djupare och starkare, så att man kan matcha med andra basar. Det finns ju massvis med suveräna mellanregister som klarar 300-3000Hz utan besvär.


Ja, det var ungefär så jag tänkte. Ett "klassiskt" exempel har väl varit de som velat använda en mid-dome ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Fyrvägare

Inläggav Morgan » 2021-10-12 11:41

Morello skrev:Hur jag än vrider och vänder mina tankar slutar det med trevägskonstruktion om vi talar om ambitiösa fullregisterhögtalare. Min nästkommande högtalare kommer garanterat vara av trevägstyp.


Nästkommande? Die Rerefenz är inte tillräckligt kapabel och välljudande? 8O
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fyrvägare

Inläggav I-or » 2021-10-12 13:00

Morgan skrev:Det skulle väl möjligen vara om man av någon anledning vill använda ett mycket litet mellanregisterelement som blir slaglängdsbegränsat väldigt tidigt (låt säga 700Hz som du skriver) och dessutom har som absolut krav att högtalaren ska spela rakt ner till 17Hz och ha stor ljudtryckskapacitet i det lägre basregistret. Antalet baselement på marknaden som klarar att både ha ett utstrålningsmönster kring och ovanför delningen så att det möter upp det lilla mellanregistret väl, och dessutom har slaglängd och rätt T/S-parametrar, torde vara mycket litet. Men jag kanske har för dålig koll på marknaden i detta avseende. En rimligare hållning är förstås att ifrågasätta varför man ska använda just det veka mellanregisterelementet och inte något som kan spela betydligt djupare och starkare, så att man kan matcha med andra basar. Det finns ju massvis med suveräna mellanregister som klarar 300-3000Hz utan besvär.


Man väljer förstås ett vettigt mellanregisterelement, liksom man väljer ett vettigt baselement och ett vettigt diskantdito. Ett 12"-element i en basreflexlösning med en undre gränsfrekvens om 17 Hz och en delningsfrekvens om 500 Hz kan användas i kombination med ett kalottelement för mellanregistret á la t.ex. Yamaha NS-2000: https://en.wikipedia.org/wiki/NS-2000. Det finns avgjort 12"-element på marknaden som klarar detta och även en högre delningsfrekvens om 700 Hz för lite klenare kalotter än denna.

Utstrålningsmönstret är inget större problem, då vågtalet* ka = 1,6 för ett 12"-element vid 700 Hz, vilket ska jämföras med ka = 4,4 för ett 8"-element vid 3 kHz. 8O

Annars finns det förstås även mycket goda mellanregisterelement av kontyp att tillgå, vilket ger större frihet i val av baselement. Det är betydligt bättre att spara in på det fjärde elementet och tillhörande filter och lägga pengarna på tre högklassiga element istället. Man erhåller då en mycket rimlig och logisk uppdelning i frekvensområden om ca en dekad per element.


*För en bafflad cirkulär kolv är ljudutbredningen halvsfärisk upp till ka = 1 med en lämplig spridningsgräns vid ca ka = 2. Vid ka = 3 är ljudutbredningen mycket riktad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fyrvägare

Inläggav Morello » 2021-10-12 13:11

Morgan skrev:
Morello skrev:Hur jag än vrider och vänder mina tankar slutar det med trevägskonstruktion om vi talar om ambitiösa fullregisterhögtalare. Min nästkommande högtalare kommer garanterat vara av trevägstyp.


Nästkommande? Die Rerefenz är inte tillräckligt kapabel och välljudande? 8O


Ja, någon gång kommer jag helt säkert att konstruera en ny högtalare. Det skall inte tolkas som att jag är missnöjd med die Referenz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 500
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Fyrvägare

Inläggav tordnilsson » 2021-10-12 14:07

I-or skrev:
Morgan skrev:Det skulle väl möjligen vara om man av någon anledning vill använda ett mycket litet mellanregisterelement som blir slaglängdsbegränsat väldigt tidigt (låt säga 700Hz som du skriver) och dessutom har som absolut krav att högtalaren ska spela rakt ner till 17Hz och ha stor ljudtryckskapacitet i det lägre basregistret. Antalet baselement på marknaden som klarar att både ha ett utstrålningsmönster kring och ovanför delningen så att det möter upp det lilla mellanregistret väl, och dessutom har slaglängd och rätt T/S-parametrar, torde vara mycket litet. Men jag kanske har för dålig koll på marknaden i detta avseende. En rimligare hållning är förstås att ifrågasätta varför man ska använda just det veka mellanregisterelementet och inte något som kan spela betydligt djupare och starkare, så att man kan matcha med andra basar. Det finns ju massvis med suveräna mellanregister som klarar 300-3000Hz utan besvär.


Man väljer förstås ett vettigt mellanregisterelement, liksom man väljer ett vettigt baselement och ett vettigt diskantdito. Ett 12"-element i en basreflexlösning med en undre gränsfrekvens om 17 Hz och en delningsfrekvens om 500 Hz kan användas i kombination med ett kalottelement för mellanregistret á la t.ex. Yamaha NS-2000: https://en.wikipedia.org/wiki/NS-2000. Det finns avgjort 12"-element på marknaden som klarar detta och även en högre delningsfrekvens om 700 Hz för lite klenare kalotter än denna.

Utstrålningsmönstret är inget större problem, då vågtalet* ka = 1,6 för ett 12"-element vid 700 Hz, vilket ska jämföras med ka = 4,4 för ett 8"-element vid 3 kHz. 8O

Annars finns det förstås även mycket goda mellanregisterelement av kontyp att tillgå, vilket ger större frihet i val av baselement. Det är betydligt bättre att spara in på det fjärde elementet och tillhörande filter och lägga pengarna på tre högklassiga element istället. Man erhåller då en mycket rimlig och logisk uppdelning i frekvensområden om ca en dekad per element.


*För en bafflad cirkulär kolv är ljudutbredningen halvsfärisk upp till ka = 1 med en lämplig spridningsgräns vid ca ka = 2. Vid ka = 3 är ljudutbredningen mycket riktad.


Intressant med 12" element som har kapacitet neråt 17 Hz, finns det något / några förslag på sådana ? Kan vara intressant i framtiden till mitt "multiribbon-projekt"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fyrvägare

Inläggav I-or » 2021-10-12 15:27

Det krävs en basreflexlösning, vilken ökar luftpumpningskapaciteten med sådär en faktor 3 för att uppnå ordentliga ljudtryck vid 17 Hz även med ett bättre 12"-element. Alla 12"-element med ett xmax om minst 10 mm och en vettig motorstyrka kan komma ifråga här, helst även med god linjäritet överlag förstås. Ett inte alltför stort rum och inte alltför sladdriga begränsningsytor ger ordentligt rumsstöd vid så pass låga frekvenser. Ekvalisera gärna eftersom en passiv lösning med endast ett mindre fall mot låga frekvenser leder till låg verkningsgrad i referensregistret.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Fyrvägare

Inläggav Maarten » 2021-10-12 15:43

En tanke som återkommit några gånger är en sb26 i wg, sb17cac (som Morgan nämnde ovan och som varit uppe ett antal ggr) samt BMS 12S305 i en 70-100l låda med rätt bred baffel. Tyvärr har sb17cac lite låg känslighet jmf 12s305, hade hellre sett det som ett renodlat mellanregister och högre känslighet.
4 ordn L-R i toppdelen + ev 3 ordn B-W till bas-mellan? Som utgångspunkt men såklart med justeringar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Fyrvägare

Inläggav I-or » 2021-10-12 15:58

Med det baselementet får man förlita sig på ett ordentligt rumsstöd och/eller ekvalisering om man vill ha en riktigt låg undre gränsfrekvens.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fyrvägare

Inläggav Morello » 2021-10-12 16:15

Vad hos BMS-elementet är det som lockar herrarna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Fyrvägare

Inläggav Maarten » 2021-10-12 17:03

Mitt svar vilar på I-ors:
I-or skrev:De har ett fantastiskt bra 12"-element också, men det hade jag tänkt att smyghålla på. :mrgreen:

Ja, ja: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-12s305-8-ohm-12-inch.html

De fattar inte riktigt själva hur bra det är utan har mätt det i en idiotisk låda med liten baffel, vilket höjer den uppmätta distorsionen ordentligt. Egentligen är det ännu bättre än vad deras mätresultat visar.


Sen gjorde jag en Basta-simulering som gör att lådan kan bli relativt liten. Men visst får den ett tapp som inte är optimalt, se: viewtopic.php?f=3&t=71842

Tycker dock att det är svårt att hitta bra (=låg distorsion) som inte kräver enorma lådor och heller inte kostar skjortan.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fyrvägare

Inläggav Morello » 2021-10-12 17:25

Vad skulle du välja om det fick kosta skjortan, slipsen och därtill? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Fyrvägare

Inläggav Calleberg » 2021-10-12 18:16

Finns denna med i din kurvsamling Maarten?

Mycket låg känslighet och rejäl induktans talar emot den.
I Övrigt rätt OK, borde inte ta mycket plats.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l76-4.html
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Fyrvägare

Inläggav Maarten » 2021-10-12 20:54

Morello skrev:Vad skulle du välja om det fick kosta skjortan, slipsen och därtill? :D

Bra fråga som fick mig att fundera ytterligare. Nu är det ju I-or som är gurun här och jag har ringa kunskap i jämförelse. När jag har kollat på nätet så har jag svårt att finna element som uppvisar låg distorsion både i djupbasen och upp till nedre mellanregister, som ju kan vara viktigt här beaktande att det är trevägare vi tänker oss. Av de jag kollat på (här viewtopic.php?f=3&t=71806 och här; viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167412 ligger följande bäst till: ScanSpeak 32W/4878T01 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 2w/4878t01
6300 :- på Hifikit: https://www.hifikit.se/revelator-32w-4878t01.html

Snabb simulering i 115 liters låda utan några justeringar ger att det bör kunna funka:
Jmf-bas_element.png
Jmf-bas_element.png (120.18 KiB) Visad 2819 gånger

Jmf-bas_element-spl.png
Jmf-bas_element-spl.png (111 KiB) Visad 2819 gånger

Här ser man ju att 12s305 inte funkar så bra (hade glömt bort hur den tappade i basen, men med aktiv delning och ekvalisering är det lösbart).

Distorsion:
ScanSpeak 32W-4878T01.png
ScanSpeak 32W-4878T01.png (409.45 KiB) Visad 2811 gånger


Här är ytterligare test på nästan samma element: https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
32W-4878T00 SoundCheck distortion plots.png
32W-4878T00 SoundCheck distortion plots.png (317.7 KiB) Visad 2810 gånger


Calleberg skrev:Finns denna med i din kurvsamling Maarten?

Mycket låg känslighet och rejäl induktans talar emot den.
I Övrigt rätt OK, borde inte ta mycket plats.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l76-4.html

Bra förslag, bra med andras ögon, har gått förbi denna. Men lite problem har den väl, se nedan?
SB Acoustics SB34NRXL75-8.png
SB Acoustics SB34NRXL75-8.png (273.16 KiB) Visad 2819 gånger


Edit, fel element nedan.
Intressant vid att kolla mer på,
https://www.hifikit.se/sb34swnrx-s75-6. ... zontalTab1

Men är den inte svår att få till avseende frekvensrespons? Samt att det har låg känslighet och hög Le.
Jmf-bas_element-2.png
Jmf-bas_element-2.png (114.07 KiB) Visad 2810 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Fyrvägare

Inläggav Calleberg » 2021-10-12 22:53

Ja den där SWPL basens USP är den långa slaglängden och att den ser ut att prestera rätt OK i 15 liter slutet. (-3@44Hz)
Man skulle alltså kunna tänka sig att strössla med 4 per sida utan att det tar så mycket plats.
Dvs konarea i 21 tumsklassen med 15mm slaglängd som ryms i en slimmad 70 liters golvare. 8)

Men den kunde gärna fått vara lite billigare... och bättre :D
Portat så blir portstorleken en utmaning, typisk slavbaskandidat.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fyrvägare

Inläggav Kraniet » 2021-10-13 09:00

Pratar vi högkvalitativ basåtergivning så är det ju kanske 120-150 liter man bör sikta på med lämpligt(-a) element.
Då förutsätter jag att man vill ha bra bas ned till 20 Hz.

32W4878 är nog en väldigt bra kandidat.

INOs 12 tummare är en annan.

Många PA-element är extremt välbyggda med avancerade motorer så de kan ju va bra kandidater. Men det brukar va ovanligt att nå ned till, eller strax under 20 Hz, med såna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fyrvägare

Inläggav paa » 2021-10-13 10:33

Kraniet skrev:Många PA-element är extremt välbyggda med avancerade motorer så de kan ju va bra kandidater. Men det brukar va ovanligt att nå ned till, eller strax under 20 Hz, med såna.

PA-element är gjorda för högre ljudtryck, och då kan man inte göra en kompromiss som funkar för subwoofer med 12", det skulle kräva en omöjligt lång slaglängd. Därför är subb-elementen för PA vanligen på 18" eller större.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fyrvägare

Inläggav Kraniet » 2021-10-13 10:48

paa skrev:
Kraniet skrev:Många PA-element är extremt välbyggda med avancerade motorer så de kan ju va bra kandidater. Men det brukar va ovanligt att nå ned till, eller strax under 20 Hz, med såna.

PA-element är gjorda för högre ljudtryck, och då kan man inte göra en kompromiss som funkar för subwoofer med 12", det skulle kräva en omöjligt lång slaglängd. Därför är subb-elementen för PA vanligen på 18" eller större.


Ja precis. Och även då kan de ha T/S som ändå kräver EQ för att man ska komma ned i frekvens.
Men absolut en hel del fina kandidater där.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Fyrvägare

Inläggav Maarten » 2021-10-13 12:33

Kraniet skrev:Pratar vi högkvalitativ basåtergivning så är det ju kanske 120-150 liter man bör sikta på med lämpligt(-a) element.
Då förutsätter jag att man vill ha bra bas ned till 20 Hz.

Varför då? Man kan väl offra en del känslighet med små lådor men det är sällan ett problem inom hifi enligt de inlägg I-or skrivit om komprimering mm.
Jag tycker dessa stora moduler känns så... Magoo :-)




https://youtu.be/KWYAuxBgk_0
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Fyrvägare

Inläggav Calleberg » 2021-10-13 12:35

Calleberg skrev:Men den kunde gärna fått vara lite billigare... och bättre :D


Nämen, det fanns ju en som var lite bättre.

Lite känsligare, lite mindre induktans, två 4 Ohm spolar, så 8 Ohm om man vill. MYCKET effektåligare och tyvärr lite dyrare.
Katten flådd lite annorlunda alltså men ungefär samma prestanda i slutna 15 liters låddor (-3dB vid 45 Hz) men totalt sett mycket mer användbar pga effektåligheten:

Brasklapp: framgår inte hur spänningskänsligheten är mätt, ofta mäts det med parallellade spolar för att visa snygga siffror alltså i detta fallet 2 Ohm, men det skulle innebära under 79dB vid 2.83V @ 8 Ohm.
En liten hint är att både Le, Re och impedanskurvan verkar vara mätt Seriellt, därför tror jag känsligheten ocså är mätt för 8 Ohm, BL är 26,5 så motorstyrka finns.

https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... ations.pdf

Finns det distorsionsdata på denna, jag blev lite sugen...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fyrvägare

Inläggav Kraniet » 2021-10-13 13:05

Maarten skrev:
Kraniet skrev:Pratar vi högkvalitativ basåtergivning så är det ju kanske 120-150 liter man bör sikta på med lämpligt(-a) element.
Då förutsätter jag att man vill ha bra bas ned till 20 Hz.

Varför då? Man kan väl offra en del känslighet med små lådor men det är sällan ett problem inom hifi enligt de inlägg I-or skrivit om komprimering mm.
Jag tycker dessa stora moduler känns så... Magoo :-)


[ YouTube ]


https://youtu.be/KWYAuxBgk_0


Jag delar inte den uppfattningen alls. Det är både dyrt och tillför onödig komplexitet, jag tycker det är feloptimerat helt enkelt.
Men visst för den som har extremt lite plats kan jag förstå det.

Jag har byggt en baslåda nu med inos tiotummare, 90 liter basreflex. Det är helt galet bra bas. Ska bli fyra st totalt och det kan nog bli riktigt bra.
Då jämför jag med två 15 tum som sitter i varsin sluten volym på 70 liter.
Den ensamma basreflexlådan spelar bättre bas.

Planen nu är sen att sätta 15-tummarna i ca 140-150 liter basreflex (i de Naim DBL kopior jag tänkt göra). Det ska bli kul att höra :)
Mvh
Magnus

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Fyrvägare

Inläggav RolffRojs » 2021-10-13 13:10

Vad är det för 15 tummare?

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fyrvägare

Inläggav Kraniet » 2021-10-13 13:37

RolffRojs skrev:Vad är det för 15 tummare?


Monacor SPH-390TC.
Väldigt prisvärt element som pumpar ungefär samma mängd som en xls-12".

Bra T/S för små slutna lådor med EQ.
Men även med 70 liter sluten låda så spelade jag lös dammkåporna på båda basarna. Men lätt åtgärdat med karlssons klister :)
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster