Maarten skrev:Tack Jansch, bra sammanfattning och känner igen delar av det du skriver. Korta avstånd mellan elementen vore schysst, dessvärre är det svårt i praktiken men normala storlekar på element och delningsfrekvenser, vilken bilden ovan av RSG visar.
En kärnfråga i första inlägget är att det är lobingen man ska fokusera på, dvs fas och delningsflanker och inte olinjära frekvensberoende tidsfördröjningar (grupplöptid) eller absolut fas, därför att det första är klart hörbart medans det andra inte är det, inom följande ramar?
https://en.wikipedia.org/wiki/Group_del ... y_in_audio Samt att det är svårt med asymmetri i de olika reflexerna. Kanske ett bra skäl till oa52-design, eller?
Först och främst bör man skilja på fasskillnad och tidsskillnad vilket artikeln i wiki både gör och inte gör och det blir otydligt när man blandar in grupplöptid på det sättet. Att t.ex polvända ett diskantelement påverkar fas 180grader men inte tidsskillnad.
För det andra hänvisas ofta till hörlurslyssnande (eller frifält) vilket är en onaturlig miljö för hörseln. I ett normalt lyssningsrum påverkas amplitud och fas hela tiden p g a superposition av direktljud och diffusljud utan att HÖRSELN reagerar negativt.
För det tredje, i ett stereosystem, påverkas hela frevensbandet av superposition och det finns bara en punkt (.) där direktljudet är opåverkat .....om vi spelar mono. Tyvärr(?) har vi 2 öron så punkten
kan aldrig upplevasVi får helt enkelt stå ut med att i verkligheten finns t.ex EN saxofon (en ljudkälla) men i stereoåtergivning "två" saxofoner (2 ljudkällor). Allt för att försöka fejka riktning.
För det fjärde måste an ha tvärkoll på hur en studie utförts och dess syfte.
I wiki presenterar man antal våglängder där fasskillnad (groupdelay) är hörbar, t.ex 6 perioder vid 4kHz. Det är en "fasskillnad" på 2160grader! Eller rättare sagt, fasskillnaden är "0" men tidsskillnaden är 1,5 millisekunder.
Menar man tidsskillad eller fasskillad?
Återigen, man måste skilja på fas och tid. Hur man än konstruerar ett filter är det verkligen svårt att uppnå 2160grader!
Vi vet att hörseln uppfattar fasskillnad som riktning men behöver, vid högre frekvenser, "skuggning" av ena örat för att få ihop det till rätt riktning...... och direktljud d v s första vågfront. När väl diffusljudet når hörseln är det kört om vi inte innan har definierat riktning.
Dessutom, all inspelad musik innehåller "fasskillnader". Inte ens mic:ar direkt in i en A/D omvandlare ger rak fasgång. För att inte tala om fasskillnader som uppstår p g a olika mic-placering.
Jag kunde också bara skrivit:
Vid stereolyssning i rum finns det ingen chans att hålla ordning på fasen utom kanske för direktljudet i MONO.
Skriver detta för att det finns så många förenklade teorier och rapporter/studier som kan missuppfattas.
Ovanstående skall inte blandas ihop med "utsläckning" mellan 2 högtalarelement, d v s superpostion som stör direktljudstonkurvan.