Tänkte göra service på ett par JBL 044ti diskanter sittandes i ett par JBL 240Ti högtalare.
Skum dämparen bakom dome'n "ruttnar" med tiden och ersättnings dämpare slutade tillverkas för länge sedan.
Finns en del forum (Altec Lansing) och YouTube klipp med hur man byter skum pucken men inget om densitet och material på pucken.
Tänker mig att, då pucken ligger an mot titan dome'n, densitet/material kan vara avgörande.
JBL 033ti diskanten (sittandes t.ex. i JBL L80, 100 etc.) hittade jag ett kit med dämpare till, där, förutom skumpucken, en liten gummipuck ska sättas under skumpucken. Gissar att det är för att "lyfta" skumpucken på mitten, dvs följa dome strukturen bättre. Detta har inte 044ti tweetern, dvs bara skumpuck.
Så frågan: vilken funktion har skumpucken bakom titan dome'n och är densitet/material avgörande?
Måtten på original pucken är 10x22mm.
Ställt frågan på en JBL Facebook grupp (se länk) utan respons så provar här med kanske djupare teknisk kompetens.
I länken delade jag ett initialt försök att skära ut 10x22mm skumdämpare med rakblad och ICA disksvamp (!!!) men vågar mig inte på att gå vidare förrän jag förstått dämparens funktion (framförallt densitet/material)

https://www.facebook.com/groups/386963905356670/permalink/897934690926253/