Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.
Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.
Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.
Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.
Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).