Individuella testade högtalarpar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 12:06

Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.

Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,
I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.

Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.

Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.


Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Morello » 2021-11-24 12:18

Äldre Carlsson-burkar torde väl också ha en ganska kraftig vinkel(uppåt) för huvudloben.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2021-11-24 12:26

tordnilsson skrev:
LeifB skrev:Fick detta svaret från Mark Audio:

Dear Leif,

Each MAOP drivers are tested and paired in our factory , so that the performance are very close to each other.

Thanks and regards

Thomas


Det som är intressant är ju vad " very close to each other" innebär... very close kan ju vara olika beroende på vem man frågar !


Jag håller med dig.
Jag vet inte mer än att jag kan säga att mina element Alpair 10Maop verkar vara väldigt bra.
Som sagt har jag inte hört några andra som är så balanserade och matchade.
Har scanspeak seas visaton. De är hästlängder ifrån dessa. Otur.. Kanske. Har skickat en fråga till Scanspeak om de tänker börja sälja matchade par.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 12:35

Morello skrev:Äldre Carlsson-burkar torde väl också ha en ganska kraftig vinkel(uppåt) för huvudloben.

Ja, men elementarrangemangen är mycket komplexa och jag vågar inte uttala mig om hur utstrålningsmönstren ser ut i detalj. Jag växte upp med dessa och man kan tyvärr knappast påstå att de låter bra, ledsen alla Carlsson-älskare. För de modernare konstruktionerna är loben riktad snett ut i rummet, vilket fungerar betydligt bättre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 12:42

LeifB skrev:
Jag håller med dig.
Jag vet inte mer än att jag kan säga att mina element Alpair 10Maop verkar vara väldigt bra.
Som sagt har jag inte hört några andra som är så balanserade och matchade.
Har scanspeak seas visaton. De är hästlängder ifrån dessa. Otur.. Kanske. Har skickat en fråga till Scanspeak om de tänker börja sälja matchade par.

Enligt ovan är det dock bara resonansfrekvensen som är noga matchad. Denna har naturligtvis ingen som helst inverkan på ljudsceneriet. I övrigt gäller bara det allmänna påståendet att "the performance are very close to each other", vilket förstås inte behöver betyda någonting i praktiken. Jag har svårt att tro att du skulle få något annat svar från nästan vilken seriös elementtillverkare som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav petersteindl » 2021-11-24 13:59

I-or skrev:
Morello skrev:Äldre Carlsson-burkar torde väl också ha en ganska kraftig vinkel(uppåt) för huvudloben.

Ja, men elementarrangemangen är mycket komplexa och jag vågar inte uttala mig om hur utstrålningsmönstren ser ut i detalj. Jag växte upp med dessa och man kan tyvärr knappast påstå att de låter bra, ledsen alla Carlsson-älskare. För de modernare konstruktionerna är loben riktad snett ut i rummet, vilket fungerar betydligt bättre.


De tidiga modellerna av Carlssonhögtalarna d v s på 1950/60-talet var konstruerade för mono och lyssning med 1 högtalare.
Jämför man så, där man lyssnar i mono på en högtalare, så kommer kanske saken i ett annorlunda läge. En traditionellt riktad högtalare låter på symfoniorkestermusik inte speciellt upphetsande i mono.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 14:13

Ja, så kan det vara. De äldre Carlsson-högtalare som jag refererade till var framförallt modellen OA-5, men även OA-14, som båda såldes efter stereons intåg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav petersteindl » 2021-11-24 15:35

I-or skrev:Ja, så kan det vara. De äldre Carlsson-högtalare som jag refererade till var framförallt modellen OA-5, men även OA-14, som båda såldes efter stereons intåg.


Jo, de såldes efter stereons intåg. OA5 konstruerades för mono. OA14 konstruerades för stereo, men det var den högtalarmodell som Stig var minst nöjd med, d v s missnöjd. Det han efteråt ville ändra på är diskantkonfigurationen. Han gillade inte att ha 2 diskanter för direktljudet riktade mot lyssnaren, antingen 1 diskant eller flera diskanter var gk. Han hade dock ingen lösning på OA14 senast jag pratade med honom om detta, det var kanske kring 1994-96.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Morello » 2021-11-24 15:41

I-or skrev: Jag växte upp med dessa och man kan tyvärr knappast påstå att de låter bra, ledsen alla Carlsson-älskare. För de modernare konstruktionerna är loben riktad snett ut i rummet, vilket fungerar betydligt bättre.


Det var som sören - jag växte upp med Heathkit-högtalare - mamma monterade en och pappa den andra; jämställt redan 1969.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Maarten » 2021-11-24 16:02

Morello skrev:Det var som sören - jag växte upp med Heathkit-högtalare - mamma monterade en och pappa den andra; jämställt redan 1969.

Och hur blev matchningen mellan de högtalarparen då? :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-11-24 16:11

Nu är väl Morello född efter den monteringen och då antar jag att "matchningen" fungerade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Morello » 2021-11-24 16:50

RogerGustavsson skrev:Nu är väl Morello född efter den monteringen och då antar jag att "matchningen" fungerade.

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2021-11-24 19:33

Scanspeaks svar på frågan om matchade par:

Hej Leif,

Scan-Speak laver ikke ”matched pairs”.

Alle enheder er målt inde for en sat tolerance inden de forlader fabrikken, derfor er der ikke nogen grund til at lave matched pairs.

Du kan læse mere i vores ”Tech Notes”: https://www.scan-speak.dk/technical/tech-notes/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 22:51

Precis, Scan-Speak, i likhet med i princip alla andra seriösa tillverkare, anser att deras normala produktionsintervall är tillräckligt litet för att matchning inte ska vara nödvändigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav paa » 2021-11-24 23:30

Om tillverkningstoleranserna hos en tillverkare är höga så kan det ju hända att matchade element från dom skiljer sig mer än mellan två icke matchade element från en fabrik där man jobbar med små tillverkningstoleranser och noggranna kvalitetskontroller.
Dessutom kan det vara så, och det är säkert också så i många fall att de högtalartillverkare som köper pallvis med högtalarelement, gör en mätning på det som kommer in och skiljer ut elementen i några olika grupper, så att de matchar själva vad som monteras in i lådorna de säljer.
Men det är ju svårare för hemmabyggaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-24 23:42

Matchning, i de fall detta förekommer, sker i princip alltid vid "incoming inspection" hos högtalartillverkaren, inte hos elementleverantören. Vid riktigt stora tillverkningsvolymer vill man dock slippa liknande övningar, varför man från högtalartillverkarens sida specificerar ett tillräckligt snävt toleransintervall för spänningskänsligheten för elementen. Om det handlar om standardelement kommer elementleverantören att sälja de bortsorterade enheterna till mindre nogräknade kunder så länge som de är någorlunda hyggliga.

En del tillverkare av digitala högtalare mäter sina produkter individuellt och skapar en unik flashminnesfil som laddas upp till högtalaren för att inte endast kalibrera bort känslighetsskillnader, utan även frekvensgångsdito.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Maarten » 2021-11-25 09:33

I-or skrev:
Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.

Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,
I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.

Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.

Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.


Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).

OK, tack! Jag förstår att jag blandar in färgningar pga lobing i en tråd som handlar om ljudsceneri. Jag hade en långsökt tanke om att det var frånvaron av sådana färgningar som TS uppskattade, men det ter sig långsökt utifrån TS beskrivningar samt att bredbandselementen ofta har ojämn frekvensgång/spridning och därmed bör bidra till färgningar (utöver distorsion), dock väl av annan art än färgningar pga lobing antar jag?

Skälet till att jag blandade in färgningar pga lobing är att jag tycker att det är ett relativt odisktuterat område på Faktiskt, varför jag är nyfiken på om du har något att säga om detta? Alla flervägshögtalare för ju hantera detta på något vis och jag tänker mig att det finns olika avvägningar här? (Tänk reflexer från tak, golv, väggar etc)

Ps. kollade upp "kontrafagottist" men hittade bara vanliga fagotter :-.
sb17nbac till alla!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav JM » 2021-11-25 10:58

Maarten skrev:Jag hade en långsökt tanke om att det var frånvaron av sådana färgningar som TS uppskattade, men det ter sig långsökt utifrån TS beskrivningar samt att bredbandselementen ofta har ojämn frekvensgång/spridning och därmed bör bidra till färgningar (utöver distorsion), dock väl av annan art än färgningar pga lobing antar jag?

Peter och jag har i ca 10 år tid diskuterat lobernas färgningar i positiv och negativ bemärkelse.
Sannolikt har du rätt att trådskrivaren upplever ett mer positivt ljud med sina högtalare pga frånvaron av störande färgningar.
Peter S högtalare har mer relevanta färgningar samt saknar mer störande färgningar av direkt ljudet relativt vanliga lådhörgtalare. Likaså ger paneldipoler typ Apogee i ett större rum mer relevanta färgningar av direktljudet.

Nykeln till förståelsen av färgningarnas betydelse är att inse att vi inte hör likt en mikrofon.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2021-11-25 11:03

Nu verkar det som att det inte finns många par av Alpair Maop kvar här i eu.
11 Maop verkar vara slut.
Några par 10Maop i Frankrike återstå till reducerat pris.
Unikt tillfälle då dom inte tillverkas i mängder.

https://en.toutlehautparleur.com/univers-des-marques/markaudio/hp-par-gamme/maop/fullrange-speaker-markaudio-maop-10-2-white-8-ohm-164-5-mm.html

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav schmutziger » 2021-11-25 11:13

Maarten skrev:
I-or skrev:
Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.

Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,

Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.

Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.


Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).

OK, tack! Jag förstår att jag blandar in färgningar pga lobing i en tråd som handlar om ljudsceneri. Jag hade en långsökt tanke om att det var frånvaron av sådana färgningar som TS uppskattade, men det ter sig långsökt utifrån TS beskrivningar samt att bredbandselementen ofta har ojämn frekvensgång/spridning och därmed bör bidra till färgningar (utöver distorsion), dock väl av annan art än färgningar pga lobing antar jag?

Skälet till att jag blandade in färgningar pga lobing är att jag tycker att det är ett relativt odisktuterat område på Faktiskt, varför jag är nyfiken på om du har något att säga om detta? Alla flervägshögtalare för ju hantera detta på något vis och jag tänker mig att det finns olika avvägningar här? (Tänk reflexer från tak, golv, väggar etc)

Ps. kollade upp "kontrafagottist" men hittade bara vanliga fagotter :-.

Maarten håller med dig om loobing, starta en ny tråd!
Hade varit väldigt intressant o diskutera vad som är viktigast map 15/45 vertikal spridning närfälthögtalare/vanliga.
Det finns ju ett källarmärke som antaglige har en urfasning vid 15grader och summerar fint vid 45gr på sin stora men som i sin 5" högtalare speelar ur fas vid både 15 o 45gr. Varför då undrar ju den vetgirige.
Själv upplevde jag ett lugn i ljudet när jag fick till 45grader vertikalt i fas och lite lagom vid 15gr istf i fas 0-25grader ifas på mina feelgoodare. Har lågt i tak där de spelar, kanske spelar roll (typ 198cm)här?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav I-or » 2021-11-25 14:57

Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Maarten » 2021-11-25 20:20

sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2021-12-30 13:42

Jag vill bara säga att A10.2Maop är den bästa högtalarelement jag har haft. Dom är helt överlägsna.
Dom har gett mig ett 3D panorama.
Har ni ett riktigt bra 3d ljud?
Har aldrig haft något liknade.. har haft 20 par högtalare minst. De slår allt..

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2022-01-07 23:07

Inga som har testat Alpair 10Maop?
Jag har lyssnat på Boenicke W5.
Inte speciellt imponerad. 59000kr.
Sitter nöjd med mina Alpair.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav smile » 2022-01-08 00:17

Jag har ett par alpair 12P i ett par Avebury horn och ett par 10PeN i ett par frugel horn -xl

De låter ganska trevligt till akustiskt, kör och glesare musik.
Ska man lira orkester, hårdrock eller elektroniskt så tycker jag man gör bäst i att välja något annat.

Jag lyckades tyvärr elda upp talspolen i ett av mina element då de inte tyckte om att spela lika högt som jag :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2023-02-24 19:03

Alpair Maop10.2 låter förbannat bra.
Man kan gott köra dom i en 11 liters låda.
Nu har jag kört dom 100 timmar.
Det är nog inspelade nu. Dom har hela tiden vuxit med tiden. Tror inte man kan få bättre audiofil ljud.
Viss dom kostar 160 euro. Vad är det jämfört med många element. Inga filter bara en låda att göra sen är man igång.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav Froggy » 2023-02-24 20:50

I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.


Den första sidoreflexen rekommenderas ju ofta att absorbera. Hur är det med den första takreflexen?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Individuella testade högtalarpar!

Inläggav LeifB » 2023-02-25 15:20

Froggy skrev:
I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.


Den första sidoreflexen rekommenderas ju ofta att absorbera. Hur är det med den första takreflexen?

Strunta i den. Den är för sen för att oroa.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster