SHOTS - 5.1.4!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-21 01:19

Johan_Lindroos skrev:
snip

Föreställ dig en förlängning av konens kurvatur som sedan ska ansluta sig till lådans form (där yttre diametern på täckringen "tar slut").

Jag kan testa med chamfer istället för fillet för kurvaturen på täckringen.
Mina första försök visar dock att det kan vara svårt att få till det; jag måste nog dela upp innerdiametern i mindre segment.

Johan_Lindroos skrev:
snip

Du kan då göra om täckringen och låta den täcka större delen av gummiupphängningen för att förminska interferensen som den nuvarande täckringen ger på grund av sin diffraktion. Har du tur kan du få gynnsam effekt på frekvensgången i olika riktningar. Kan ju vara värt ett experiment för att undersöka och jämföra olika täckringar vad som blir bäst.

Bild
För små konutslag är det en bra idé, men blir det inte för större konutslag allvarligare med abrupta skillnader mellan konkanten och täckringskanten?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-02-21 01:35

Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen. Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.

”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Ronnie » 2024-02-21 02:40

Det är lite svårt att se exakt hur du gjort, men jag tänker nog som Johan. I Fusion-termer: extrude från driverns monteringsring -to object: ellipsoidens yta (om du kan trolla fram den ytan utan hålet för elementet) tänker jag mig borde funka. Eller bara extrude:a en hel massa och sen Split Body med ellipsoidens yta som verktyg.
Med det sagt så är det kanske exakt det du har gjort. Som sagt svårt att se riktigt. :lol:

därefter chamfera av innerkanten i samma vinkel som och linjerande med konens yta.
Skruvarna skulle du kunna låta gå igenom ringen och försänka skallarna om det sitter bättre så. Ännu petigare vore en kurvatur som börjar kon-rak och övergår i låddans form utan någon tvär övergång.
Överkurs är, som Lindroos föreslog, att låta ringen börja mitt i upphängningen eller ännu närme konen än så, med så lite kavitet mellan elementet och ringen som möjligt utan att hindra konen.
Johan: chamfer = avfasning och fillet = avrundning

Edit: tror inte jag tillförde så mycket. Strök det som jag tror är gjort redan. Förresten: beror tunnheten i ytterkanterna på att ringen ligger utanpå skruvskallarna utan urgröpning för dem? Isf gröp ur ringen för dem eller skruva igenom ringen med längre skruv!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-21 10:21

Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.

Ja, någon milimeter borde man ju kunna gå över kantupphängningen.

Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.

För 90 dB vid 100 Hz blir konutslaget nästan fyra millimeter, Xmax för elementet är 4,3 millimeter.

Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.

Som Ronnie skrev.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-02-21 11:25

solhaga skrev:
Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.

Ja, någon milimeter borde man ju kunna gå över kantupphängningen.

Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.

För 90 dB vid 100 Hz blir konutslaget nästan fyra millimeter, Xmax för elementet är 4,3 millimeter.

Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.

Som Ronnie skrev.


Svårt det här med att beskriva i ord… Ungefär så här tänker jag mig:

IMG_9235.jpeg
IMG_9235.jpeg (1.87 MiB) Visad 664 gånger


Med så stora konutslag så blir det troligtvis avsevärd dist. Högre högpassfilterfrekvens vore bättre. Alternativt ha fler ljudkällor á la Ino. Eller både och. Om du kan få ned konutslaget till någon millimeter topp till topp vore det nog bra.

För övrigt: Kul bygge! :P
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-21 13:05

Johan_Lindroos skrev:
solhaga skrev:
Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.

Ja, någon milimeter borde man ju kunna gå över kantupphängningen.

Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.

För 90 dB vid 100 Hz blir konutslaget nästan fyra millimeter, Xmax för elementet är 4,3 millimeter.

Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.

Som Ronnie skrev.


Svårt det här med att beskriva i ord… Ungefär så här tänker jag mig:

[attachment]IMG_9235.jpeg[/attachment]

Med så stora konutslag så blir det troligtvis avsevärd dist. Högre högpassfilterfrekvens vore bättre. Alternativt ha fler ljudkällor á la Ino. Eller både och. Om du kan få ned konutslaget till någon millimeter topp till topp vore det nog bra.


Bild
Ja, det var så jag förstått dig och Ronnie.
Jag kommer att mäta distorsion vid olika ljudnivåer, så jag tar ett beslut i från de resultaten.

Johan_Lindroos skrev:För övrigt: Kul bygge! :P

Tack Johan_Lindroos!
Förhoppningsvis så kommer det att visa på vad man kan göra om man tänker 3D.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Ronnie » 2024-02-21 13:23

...och nu såg jag att du redan hade skrivit att du har 0 mm från elementet till ytan i sidled. Det förklarar glipan ja, och jag inser att jag bidrog med absolut ingenting i natt. :lol:

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-21 13:28

Ronnie skrev:[s]Det är lite svårt att se exakt hur du gjort, men jag tänker nog som Johan. I Fusion-termer: extrude från driverns monteringsring -to object: ellipsoidens yta (om du kan trolla fram den ytan utan hålet för elementet) tänker jag mig borde funka. Eller bara extrude:a en hel massa och sen Split Body med ellipsoidens yta som verktyg.
Med det sagt så är det kanske exakt det du har gjort. Som sagt svårt att se riktigt. :lol:

Jag gör nästan så; jag gör en revolve och cut med större "radie" än lådan.

Ronnie skrev:därefter chamfera av innerkanten i samma vinkel som och linjerande med konens yta. Skruvarna skulle du kunna låta gå igenom ringen och försänka skallarna om det sitter bättre så. Ännu petigare vore en kurvatur som börjar kon-rak och övergår i låddans form utan någon tvär övergång.
Överkurs är, som Lindroos föreslog, att låta ringen börja mitt i upphängningen eller ännu närme konen än så, med så lite kavitet mellan elementet och ringen som möjligt utan att hindra konen.

Ja, det är så jag gör. Men med noll millimeter i nivå horisontellt och sju millimeter vertikalt, så blir det svårt att göra fasning eller rundnng utan att det blir hål i ringen.
Men nu är elementet sänkt två millimeter.
När ringen är färdigutvecklad, så skulle man kunna låta skruvarna gå igenom. Innan dess så skulle det bli ett evigt in- och utskruvande.

Ronnie skrev:Edit: tror inte jag tillförde så mycket. Strök det som jag tror är gjort redan. Förresten: beror tunnheten i ytterkanterna på att ringen ligger utanpå skruvskallarna utan urgröpning för dem? Isf gröp ur ringen för dem eller skruva igenom ringen med längre skruv!

Jag har sänkt elementet med två millimeter, så nu finns det material där. Det finns urtag för skruvarna i ringen.

Ronnie skrev:...och nu såg jag att du redan hade skrivit att du har 0 mm från elementet till ytan i sidled. Det förklarar glipan ja, och jag inser att jag bidrog med absolut ingenting i natt. :lol:

Jodå, det fick mig att komma på en lösning.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-25 18:26

Efter en hel del slabb med gipsgjutningen där jag till sist fann att en del gips och en del vatten fungerade bra, så var det dags för sammanfogning av de tre delarna:
Bild
Biltemas billiga CA-lim fungerade alldeles utmärkt!

Lite sprayfärg senare:
Bild
Bild

Har syns både sammanfogningslinjerna och 3D-utskriftens artifakter.
Jag tänker dock inte lägga ner någon tid på finish; det får bli ett svart trikåtyg istället.
Jag limmade fast en liten träskiva på högtalaren så den blir självstående under de kommande mätningarna.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Calleberg » 2024-02-25 18:53

Svart och Guld, mycket snyggt!
0a3596335d8aba70a106b65589873947.jpg
0a3596335d8aba70a106b65589873947.jpg (54.59 KiB) Visad 573 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav Ronnie » 2024-02-25 20:20

Intressant med gips!
Jag har klurat på vad man bör fylla liknande byggen med, men inte kommit fram till nåt. Visst skulle man kunna slabba med silikon kanske, eller förgifta sig med akryl.
Vad är det för gips? Fyllde den utrymmena snällt utan att det blev bubblor?
Gipsputs har jag slabbat med för ett antal år sen, men vanligt gips (om det är nån skillnad) har jag inte lekt med sen grundskolan.

Lookalike:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-25 21:08

Ronnie skrev:Intressant med gips!
Jag har klurat på vad man bör fylla liknande byggen med, men inte kommit fram till nåt. Visst skulle man kunna slabba med silikon kanske, eller förgifta sig med akryl.
Vad är det för gips? Fyllde den utrymmena snällt utan att det blev bubblor?
Gipsputs har jag slabbat med för ett antal år sen, men vanligt gips (om det är nån skillnad) har jag inte lekt med sen grundskolan.

Lookalike:

[ Bild ]


Det är denna från WS & Co:
Bild

Gyroidinfillen tillåter att gipsen flyter igenom.
Gyroid infill
The Gyroid is our favorite and one of the best infills. It’s one of the few 3D structures that provide great support in every direction. Plus it’s printed relatively fast, saves material, doesn’t cross itself at one layer and looks great. The special shape of this infill allows filling it with resin or another liquid.

It's 3 dimensional - giving it equal strength in all directions
It can be printed fairly quickly
It doesn't cross itself in the same layer
It has a good strength/weight ratio
It allows filling it with resin or another liquid.
(We think) it looks really neat

Bild

Jag fick dock hjälpa till med en hemmagjord excenterknack (Dremel med sliprull med tejp).
Nettovikten på lådan är 472 gr, det vill säga nästan en halv rulle filament.
Fylld med gips väger den 1711 gr, det vill säga mer än tre gånger så mycket.
Med element väger den nu 2,2 kg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Prototyp

Inläggav solhaga » 2024-02-25 21:10

Calleberg skrev:Svart och Guld, mycket snyggt!
0a3596335d8aba70a106b65589873947.jpg
Om man skall vara noga så heter "färgen" Champagne, men det passar ju också bra vid F1-lopps segerfirande.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-26 18:17

Första mätningar av SHOTS-prototypen vid 1W, 1m.
Ingen yttre ring är applicerad.

SPL och distorsion:
Bild

SPL vid 0, 10, 20 och 30 grader:
Bild
Jag får nog göra fler mätningar mellan 10 och 20 grader med 2,5 graders upplösning eller så.

Hörnplacerad:
Bild
Bild
Basstöd och rumsmoder har tillkommit.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav Maarten » 2024-02-28 07:22

Gott! En kraftigt utjämnad frekvensgång ger en aning om hur det kommer att bli avseende klangbalans.
Det som jag tycker lättast går att se i ovan mätningar är spridningen, samt stödet i hörn.

Rätt låg distorsion för ett så litet element. Nog ungefär i samma eller lägre nivå som TG9 över ~700hz, och kanske lite bättre i basen?

Om du mäter mer fritt från reflexer (t ex liggande på marken utomhus eller i stort rum och mikrofon ovanför) så är det lättare att se hur de mäter. Och mätningar av distorsion blir även mer exakta. Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav Calleberg » 2024-02-28 11:05

Maarten skrev:..Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.


Ser ju rätt bra ut det där, instämmer ochså med Martens kommentar om presentation av distorsion, plus att man om möjligt gärna får presentera övertonerna separat per ordningstal eftersom det har rätt stor betydelse.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-28 15:27

Maarten skrev:Gott! En kraftigt utjämnad frekvensgång ger en aning om hur det kommer att bli avseende klangbalans.
Det som jag tycker lättast går att se i ovan mätningar är spridningen, samt stödet i hörn.

Alla presentationer är i 1/12 oktav. Spridningen över 5 kHz är lite väl spretig.

Maarten skrev:Rätt låg distorsion för ett så litet element. Nog ungefär i samma eller lägre nivå som TG9 över ~700hz, och kanske lite bättre i basen?

Medhålles.

Maarten skrev:Om du mäter mer fritt från reflexer (t ex liggande på marken utomhus eller i stort rum och mikrofon ovanför) så är det lättare att se hur de mäter. Och mätningar av distorsion blir även mer exakta. Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.

Det är något omständligt att mäta ute för mig; det blir många burkar att ta ut. Får se vad jag kan göra med rummet.
Mätning normal och golv återfinns nedan.
Jag har matematiskt och perceptuellt lite svårt för distorsionsiffror i pocent, men om det underlättar för er så...

Calleberg skrev:Ser ju rätt bra ut det där, instämmer ochså med Martens kommentar om presentation av distorsion, plus att man om möjligt gärna får presentera övertonerna separat per ordningstal eftersom det har rätt stor betydelse.

Många diagram blir det...

Ingen ring, ring version 1, ring version 2 med överhäng, ring version 1 med primitiv plug:
Bild
Ring version 2 med överhäng är den klara förloraren.

Bild
Jag ser inget signifikativt här.

Ring version 1 med plug, 0 till 30 grader:
Bild
Detta verkar lovande!

Distorsion, utgråat markerar under brusnivån:
Bild
Ring version 2 utmärker sig igen.

Bild

Bild

Bild

Till sist en jämförelse mellan golvmätning och vanlig vertikal mätning:
Bild
Det får nog mätas ute om det skall ge något.

Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav I-or » 2024-02-28 17:07

Om man medelvärdesbildar bort toppar och dalar (orsakade av rumsreflektioner) i distorsionsresultaten ovan så får man hyggliga närmevärden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-28 17:27

Ja, man får skumma lite med ögonen.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav RSG » 2024-02-28 22:36

Kan bara säga.

Heja heja!

Fortsätter sen att följa utvecklingen, kul tråd!

/Johan

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav nijo » 2024-02-28 23:43

solhaga skrev: Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.


Iom att det är tänkt att vara vägghängda högtalare så borde du kunna göra en förstrad mätning med högtalarna liggandes på golvet. Jag har fått bra resultat på det sättet

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav I-or » 2024-02-29 00:12

Korrekt. På detta sätt kan man utnyttja ett i sammanhanget mycket långt tidsfönster med påföljande hög frekvensupplösning. Man bör komma upp mot 8 ms (125 Hz) på ett avstånd om 1 m i mitten av ett normalt bostadsrum.

I en sådan mätning kommer dock en ganska påtaglig SBIR-dal att framträda när löpvägen från element till golv motsvarar 1/4 våglängd, men denna dal fylls åtminstone delvis igen av övriga rumsbidrag i en ofönstrad mätning för lyssningspositionen som är att föredra under ca 500-1000 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-29 00:27

RSG skrev:Kan bara säga.

Heja heja!

Fortsätter sen att följa utvecklingen, kul tråd!

/Johan

Tack, Johan.
Jag följer också din tråd SB17 o SB26WG med stort intresse.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-29 00:30

nijo skrev:
solhaga skrev: Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.


Iom att det är tänkt att vara vägghängda högtalare så borde du kunna göra en fönstrad mätning med högtalarna liggandes på golvet. Jag har fått bra resultat på det sättet

Japp, nu är det ju fråga om att mäta olika pluggars inverkan på direktiviteten över 5 kHz.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-29 00:41

I-or skrev:Korrekt. På detta sätt kan man utnyttja ett i sammanhanget mycket långt tidsfönster med påföljande hög frekvensupplösning. Man bör komma upp mot 8 ms (125 Hz) på ett avstånd om 1 m i mitten av ett normalt bostadsrum.

I en sådan mätning kommer dock en ganska påtaglig SBIR-dal att framträda när löpvägen från element till golv motsvarar 1/4 våglängd, men denna dal fylls åtminstone delvis igen av övriga rumsbidrag i en ofönstrad mätning för lyssningspositionen som är att föredra under ca 500-1000 Hz.

Taget!

En fördel med golvmätning är att med ett spänt trådkors över elementen, så kan olika pluggar lätt appliceras och mätas.
Förhoppningsvis så skall de inte själva vibrera; jag börjar dessa mätningar vid några kHz.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-29 11:51

SHOTS är bara 10 centimeter djup, så en liggande på golvet i ett kuddhav borde minimera SBIR.
Med mikrofonen fastsatt i ett snöre från högtalaren kan jag då lätt kvantitativt utvärdera olika pluggar spelandes periodiskt skärt brus och samtidigt röra mikrofonen +/- 30 grader i alla riktningar med samma avstånd från elementet och titta på RTA.

Några förslag på hur en plugg borde se ut, storlek, tjocklek, form?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav I-or » 2024-02-29 13:02

Det inte fel att se golvet som en del av baffeln här. I praktiken erhåller man alltid dessa effekter vid väggmontage. Det finns alltså ingen anledning att försöka bli av med SBIR-effekten vid mätningar, men man måste även hålla i minnet att frekvensgångsdalen oftast minskar i lyssningspositionen när rumsbidragen gör sig gällande.

För övrigt inverkar även baffelns bredd här, då det är den totala löpvägen till ytan bakom som är avgörande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rigi
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2019-01-07

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav rigi » 2024-02-29 13:09

I-or skrev:Det inte fel att se golvet som en del av baffeln här. I praktiken erhåller man alltid dessa effekter vid väggmontage. Det finns alltså ingen anledning att försöka bli av med SBIR-effekten vid mätningar, men man måste även hålla i minnet att frekvensgångsdalen oftast minskar i lyssningspositionen när rumsbidragen gör sig gällande.

För övrigt inverkar även baffelns bredd här, då det är den totala löpvägen till ytan bakom som är avgörande.


Så har man högtalare nära vägg och dåligt dämpat bakom så kan man eqa högtalaren på detta sätt? Pratar nu över 500-1000hz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav I-or » 2024-02-29 13:20

Ja, men i praktiken hamnar denna dal nästan alltid under 500 Hz med någorlunda normala storlekar på högtalarlådorna och då bör man förstås ekvalisera efter den ofönstrade frekvensgången i lyssningspositionen istället.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Mätningar

Inläggav solhaga » 2024-02-29 15:24

Eftersom mitt mål med mätningarna är att se om jag kan få ner en on-axispuckel över 5 kHz utan att dämpa off-axis, så vill jag kunna isolera dessa från artifakter från andra fenomen.

Att testa hur golvmätningar ter sig utan lurvig matta, med lurvig matta eller i ett kuddhav låter sig utföras lätt.

solhaga skrev:Några förslag på hur en plugg borde se ut, storlek, tjocklek, form?

Jämte material; mjuk filt, hård yta mm.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster