SHOTS - 5.1.4!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga skriver ut högtalare, hittat element

Inläggav solhaga » 2024-02-02 00:59

Det blir inga muppar:
Bild

Korka upp champagnen för det blir Markaudio CHR 70A Champagne enligt ovan:
Bild

För att mildra on axis-svaret mellan 10 och 15 kHz tänker jag mig något monterat framför diskantdelen, 3D-utskrivet förstås.
Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga skriver ut högtalare, hittat element

Inläggav nuffe » 2024-02-02 08:51

Är det Markaudios egen uppmätning?
Kan isåfall vara en ide att mäta upp dem själv o se hur det ser ut, kan vara förskönat eller inte.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga skriver ut högtalare, hittat element

Inläggav solhaga » 2024-02-02 10:33

nuffe skrev:Är det Markaudios egen uppmätning?
Kan isåfall vara en ide att mäta upp dem själv o se hur det ser ut, kan vara förskönat eller inte.

Henrik

Nej, det är från Joseph Crowes mätningar :


Men det är klart att jag skall göra mycket mätningar själv.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga skriver ut högtalare, hittat element

Inläggav solhaga » 2024-02-02 12:34

Det kanske var en no brainer:
Bild

Så nu kan jag "call the SHOTS"!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga skriver ut högtalare - SHOTS

Inläggav solhaga » 2024-02-02 14:05

Med lyssningssoffan dikt an bakväggen kanske ett 5.1.2-system skulle passa:


Skall då höjdkanalerna, de sista .2, vara där framme eller i mitten av rummet?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-03 11:21

Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att, med tillgänglig AVR och befintligt rum och möblemang, ett 5.1.4-system skulle vara lämpligt:



ChatGPT skriver:
Bild

Konfigurationen i AVR:en blir:
Bild
Subwoofern, YST-FSW100, bedömer jag i nuläget som tillräcklig där den står bakom soffan.

Med två element för i varje kabinett i LCR, eventuellt med port, så går det sammanlagt åt tolv element.

Eftersom jag önskar ett organiskt utseende på kabinetten där de i görligaste mån smälter in på sin position, blir varje kabinett unikt utformat.
Möjligtvis kan något kabinett bara behövas speglas vid utskrift eller montering.

Först skall dock ett generiskt kabinett designas och skrivas ut för uppmätning av elementet.
Senast redigerad av solhaga 2024-02-03 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav Calleberg » 2024-02-03 11:28

What is a 5.1.4 system?

HonESTChaGPT answer:

A deliberate way to make home theather entusiasts spend more money.

:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-03 11:56

Calleberg skrev:What is a 5.1.4 system?

HonESTChaGPT answer:

A deliberate way to make home theather entusiasts spend more money.

:mrgreen:

faktiskt.io i ett nötskal.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav Calleberg » 2024-02-03 12:24

Låt det inte kurba gör det självandet bara, jag är mycket nyfiken på hur de där bredbandarna kommer prestera.
Gillar bredbandare nästan lika mycket som du gillar 3d printers :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav Maarten » 2024-02-03 12:42

:D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis

Försök_till_spridning.png
Försök_till_spridning.png (647.16 KiB) Visad 706 gånger


Samt givetvis många mätningar!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-04 01:07

Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis

Försök_till_spridning.png


Samt givetvis många mätningar!

Intressant papper. Jag skall läsa det mer än att bara ögna i genom det.
Spontant känns E vara något att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-04 01:08

Calleberg skrev:Låt det inte kurba gör det självandet bara, jag är mycket nyfiken på hur de där bredbandarna kommer prestera.
Gillar bredbandare nästan lika mycket som du gillar 3d printers :mrgreen:

Ok, jag skall försöka bygga upp entusiasmen igen.

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav Maarten » 2024-02-04 10:50

solhaga skrev:
Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis

Försök_till_spridning.png


Samt givetvis många mätningar!

Intressant papper. Jag skall läsa det mer än att bara ögna i genom det.
Spontant känns E vara något att utgå ifrån.

Då kan detta vara intressant att kolla in: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -design-12
SPK16 reference design uses a waveguide with integral acoustic lens elements a.k.a. a ‘Coherer’ that shapes the wavefront at the throat to widen the dispersion.
(Det bygget är det mest genomarbetade jag sett hittills avseende högtalardesign .)
Hur det översätt till ett mellanregister vet jag inte. Beror nog även en del hu stor den strålande ytan är i övre diskanten.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-04 12:28

Tack Maarten.

Tweeter coherer ger en hel del sökträffar.

Ett problem med en dylik diffusionslins för diskanten i detta fall, är att den inte kommer att ha konstant avstånd till diskantdelens position då denan moduleras av hela membranets rörelser.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - 5.1.4

Inläggav solhaga » 2024-02-04 19:22

Resultat av en första CAD-session, en LR-låda:
Bild
Den måste skrivas ut i tre delar: nedre-, mellan- samt överdel. Mellandelen är 220 mm och över/underdel är vardera 100 mm.
Saknas gör hål för elementet och högtalarterminaler samt falsar med mera för att limma ihop de tre delarna.

Så här blir mellandelen i slicern:
Bild
Väggarna är sju millimeter och skall fyllas med gips. Infillmönstret är 10 % gyriod för detta ändamål.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav Prozac » 2024-02-05 14:53

Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten :roll:

Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-05 18:26

Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten :roll:

Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?

[ Bild ]

Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-05 18:55

Jag skrev ut en LR-högtalare i halvskala för att se om jag är på rätt väg.
Boxen är ju redan delad i tre innan exporten från Fusion360, men det behövdes en del tricks i slicern för att få öppna infill med mera på rätt ställe.

Bild
Bild

Jag använde rismetoden för att ta reda på volymen:

Bild
Bild

Så bruttovolymen på en LR-högtalare i fullskala är 4 liter, Vas för elementet är strax över 5 liter (5,17 liter).
Enligt Basta! går f0 från 107 Hz vid Vb= 5,2 l till 117 Hz vid Vb = 4,0 l.

Nu väntar jag på elementen och högtalarterminalerna, så att urtagen för dessa kan designas och testas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav petersteindl » 2024-02-05 20:14

Är det 1/4 ellipsoid i hörn?

Var placerar du högtalarelementet?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-06 01:03

petersteindl skrev:Är det 1/4 ellipsoid i hörn?


Eftersom två axlar är lika så är det snarare en kvarts långsmal rotationsellipsoid, en prolat.

Får sedan en semantisk kris, var är ett rums hörn?

LR hamnar i öronhöjd i väggvinklar fram, tak-LR i väggvinklar fram nästan uppe vid taket.
SLR hamnar i öronhöjd i väggvinklar bak, tak-SLR i väggtakvinklar bak eller väggvinklar bak nästan uppe vid taket.
C med två element hamnar under visaren, men får kanske en lite annorlunda form; den måste samsas med PS5:an.

petersteindl skrev:Var placerar du högtalarelementet?

Jag har inte bestämt exakta vinklar än, men varje element kommer att riktas mot lyssningssoffan; elementurtaget kan ju droppas in var som helst på ytan.

Om jag inte kan få till dispersionslinsen måste jag dock justera för detta.
Skulle någon tilltänkt vinkel innebära att elementet hamnar utanför boxens mellandel, så får jag göra om delningen av boxen.

Boxen är avhuggen bak för att dels svälja eventuell taklist men också för att högtalarterminalen skall kunna monteras plant.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav Prozac » 2024-02-06 11:20

solhaga skrev:
Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten :roll:

Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?

[ Bild ]

Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?


Har tyvärr inte hört dem men de tester jag läst (av lyssna och tyck-typ) har varit positiva. De är aktiva med inbyggd ekvaliseringsmöjlighet.

"The other is the bass end, powerful built-in amplification and the DSP (digital signal processing) used to counter the effects of room gain. Using a microphone on a motor-driven rod, the system is able to set itself up automatically, pinging a test signal around the room and measuring the results with the on-board mic.

In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.

The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.

This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BandO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-06 16:14

Prozac skrev:
solhaga skrev:
Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten :roll:

Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?

[ Bild ]

Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?


Har tyvärr inte hört dem men de tester jag läst (av lyssna och tyck-typ) har varit positiva. De är aktiva med inbyggd ekvaliseringsmöjlighet.

"The other is the bass end, powerful built-in amplification and the DSP (digital signal processing) used to counter the effects of room gain. Using a microphone on a motor-driven rod, the system is able to set itself up automatically, pinging a test signal around the room and measuring the results with the on-board mic.

In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.

The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.

This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BandO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."


Så vad är ditt förslag?

Jag har redan skrotat idéen om uppåtriktade indirekta Atmoshögtalare:

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav Prozac » 2024-02-07 10:01

B&O Beolab 5 acoustic lens.jpg
B&O Beolab 5 acoustic lens.jpg (18.53 KiB) Visad 333 gånger


Kan du 3d-printa nåt sånt?

och en baslåda under.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Solhaga skriver ut högtalare, hittat element

Inläggav Calleberg » 2024-02-07 10:08

solhaga skrev:För att mildra on axis-svaret mellan 10 och 15 kHz tänker jag mig något monterat framför diskantdelen, 3D-utskrivet förstås.


En filtremsa i precis lagom kvalitet, lagom bred för att dämpa frekvenser>10kHz i en lagom bred zon på referensaxeln.
Om man gillar ordlekar kan man kalla det för en "Filterremsa" kanske :D

Såklart behövs den någon form av hållare till remsan, jag tror du vet hur det kan lösas :wink:

Överkursen vore att göra hållaren vridbar så man kan välja om man vill begränsa horisontallt eller vertikalt eller något däremellan.
Vill man bara begränsa rakt fram kan man istället tänka sig ett galler med en rund lagom stor Filterplupp i mitten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-07 10:32

Bra idé.

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav Maarten » 2024-02-07 11:41

Undrar om inte en "tweeter coherer", som sprider, är mer lämpligt än något som dämpar? Detta för att väl (?) man vill nyttja den högre nivån i referensaxeln till att höja nivån i spridningen? Dvs omfördela energin.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav Calleberg » 2024-02-07 12:00

Maarten skrev:Undrar om inte en "tweeter coherer", som sprider, är mer lämpligt än något som dämpar? Detta för att väl (?) man vill nyttja den högre nivån i referensaxeln till att höja nivån i spridningen? Dvs omfördela energin.



Jodå, kanske svårare att få till bara, men då finns ju möjligheten att inte påverka de allra översta frekvenserna, vilket inte går med dämp.

En baktanke som jag hade med dämpning är ju att eventuella distorsionsprodukter som sammanfaller med uppbrytningen ju ochså dämpas.

Men med det sagt så är det ju i änden på det kanske inte så hörbara området och IM produkter som jag mer och mer börjar tro är det enda som vi faktiskt hör tydligt påverkas inte alls.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav I-or » 2024-02-07 12:39

Man bör vara medveten om att det främst är frekvensområdet ca 2-7 kHz som är av vikt för uppfattningen av ljudsceneriet. Spridningen i toppoktaven är egentligen bara viktig när lyssnaren är placerad vid sidan av eller ovanför sötpunkten, men då handlar det om klangeffekter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav solhaga » 2024-02-07 13:45

Jovisst, men här är det fråga om att dämpa eller sprida en ganska kraftig topp on-axis:
Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SHOTS - Yes, box, ...

Inläggav I-or » 2024-02-07 13:46

Du ekvaliserar väl?

Det är långt ifrån enbart den påtalade toppen som innebär problem i frekvensgången ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster