Maarten skrev:Gott! En kraftigt utjämnad frekvensgång ger en aning om hur det kommer att bli avseende klangbalans.
Det som jag tycker lättast går att se i ovan mätningar är spridningen, samt stödet i hörn.
Alla presentationer är i 1/12 oktav. Spridningen över 5 kHz är lite väl spretig.
Maarten skrev:Rätt låg distorsion för ett så litet element. Nog ungefär i samma eller lägre nivå som TG9 över ~700hz, och kanske lite bättre i basen?
Medhålles.
Maarten skrev:Om du mäter mer fritt från reflexer (t ex liggande på marken utomhus eller i stort rum och mikrofon ovanför) så är det lättare att se hur de mäter. Och mätningar av distorsion blir även mer exakta. Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.
Det är något omständligt att mäta ute för mig; det blir många burkar att ta ut. Får se vad jag kan göra med rummet.
Mätning normal och golv återfinns nedan.
Jag har matematiskt och perceptuellt lite svårt för distorsionsiffror i
pocent, men om det underlättar för er så...
Calleberg skrev:Ser ju rätt bra ut det där, instämmer ochså med Martens kommentar om presentation av distorsion, plus att man om möjligt gärna får presentera övertonerna separat per ordningstal eftersom det har rätt stor betydelse.
Många diagram blir det...
Ingen ring, ring version 1, ring version 2 med överhäng, ring version 1 med primitiv plug:
Ring version 2 med överhäng är den klara förloraren.
Jag ser inget signifikativt här.
Ring version 1 med plug, 0 till 30 grader:
Detta verkar lovande!
Distorsion, utgråat markerar under brusnivån:
Ring version 2 utmärker sig igen.
Till sist en jämförelse mellan golvmätning och vanlig vertikal mätning:
Det får nog mätas ute om det skall ge något.
Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.