Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Är det Markaudios egen uppmätning?
Kan isåfall vara en ide att mäta upp dem själv o se hur det ser ut, kan vara förskönat eller inte.
Henrik
Calleberg skrev:What is a 5.1.4 system?
HonESTChaGPT answer:
A deliberate way to make home theather entusiasts spend more money.
Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis
Samt givetvis många mätningar!
Calleberg skrev:Låt det inte kurba gör det självandet bara, jag är mycket nyfiken på hur de där bredbandarna kommer prestera.
Gillar bredbandare nästan lika mycket som du gillar 3d printers
solhaga skrev:Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis
Samt givetvis många mätningar!
Intressant papper. Jag skall läsa det mer än att bara ögna i genom det.
Spontant känns E vara något att utgå ifrån.
(Det bygget är det mest genomarbetade jag sett hittills avseende högtalardesign .)SPK16 reference design uses a waveguide with integral acoustic lens elements a.k.a. a ‘Coherer’ that shapes the wavefront at the throat to widen the dispersion.
Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?
[ Bild ]
petersteindl skrev:Är det 1/4 ellipsoid i hörn?
petersteindl skrev:Var placerar du högtalarelementet?
solhaga skrev:Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?
[ Bild ]
Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?
Prozac skrev:solhaga skrev:Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
[ Bild ]
Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?
Har tyvärr inte hört dem men de tester jag läst (av lyssna och tyck-typ) har varit positiva. De är aktiva med inbyggd ekvaliseringsmöjlighet.
"The other is the bass end, powerful built-in amplification and the DSP (digital signal processing) used to counter the effects of room gain. Using a microphone on a motor-driven rod, the system is able to set itself up automatically, pinging a test signal around the room and measuring the results with the on-board mic.
In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.
The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.
This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BandO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."
solhaga skrev:För att mildra on axis-svaret mellan 10 och 15 kHz tänker jag mig något monterat framför diskantdelen, 3D-utskrivet förstås.
Maarten skrev:Undrar om inte en "tweeter coherer", som sprider, är mer lämpligt än något som dämpar? Detta för att väl (?) man vill nyttja den högre nivån i referensaxeln till att höja nivån i spridningen? Dvs omfördela energin.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst