Det har blivit många inlägg med mycket information, här är några utvalda:
Lobing, Snell, Svante, IÖ m.fl
I-or om golv-, takreflektioner, linjekällor kontra punktkällor mm
I-or om frekvensgång kontra spridning, vertikal riktverkan mm
Summering Floyd's Ljud Repro (utgåva år 2008) med fokus på spridning och interferenser.
Summering Faktiskt-trådar innefattande bla Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence, "Högtalarna försvinner....Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning mm
Lite mer om tolkning av spinorama
En bit ner här: Olive's formel för välljud
En bit ner här: Evidensbaserade högtalare?
Samt: early reflections
och Summering av Floyd Toole's Sound Repro
Simuleringar
Test av påverkan från baffel, placering, elementens diameter och filter exkl elementens spridning?
... svårt att optimera mot mer än en riktning åt gången
Inverkan av varierande c-c-avstånd, 50-170 mm
Oroligheter från baffel
I-ors FEM-simulering av rundad baffel
Sen har Kimmen gjort några riktigt intressanta inlägg om simulering av lobing och ev problem med summering med fasskillnader i VituixCad:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2212191
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2213302
Mätningar
Test av Troels Gravesens SB61-NAC, SBA Bromo-kit, triangulära bafflar m fl.... Runda baffeln!
Svårigheten att optimera mot flera riktningar
Mer tester: RUNDA BAFFELN igen!!
Resultatet högtalaren Räv-L
Ritning mm
Baffelns utformning
3D-printat Baffel av Solhaga
Byggbeskrivning Räv-L
https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf
Tråden börjar här:
Startar en tråd om spridning, lobing pga fysiskt separerade element och filter med begränsad branthet. Tycker mig inte ha sett det diskuteras så mycket (däremot en del om psykoakustik och "hörande", denna tråd är fokuserar mer på spridning och lobing som resultat av delning och elementkonfigurationer, vilket i sin tur rimligen ger färgningar). En delmängd av detta rör:
schmutziger skrev:Hade varit väldigt intressant o diskutera vad som är viktigast map 15/45 vertikal spridning närfälthögtalare/vanliga.
Så vilka riktningar ska man ha koll på? Avseende löptider och vinkel ur psykoakustisk synvinkel? Som I-or skrev i annan tråd:
I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.
Hur färgar olika typer av lobing?
Hur färgar olika typer av reflektioner, tid och infallsvinklar?
Branta filter vs flacka filter?
Elementkonfiguratior?
Annat att tänka på?
T ex är MTM inte att rekommendera enligt denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=72378&hilit=MTM#p2194660
- Vid MT får man interferenser vid delningen.
- Vid MTM får man utöver ovan MT-interferenser även interferenser långt under delningen pga. att midbasarna interfererar.
Kanske några mätningar som diskussionsunderlag?
För att ha något konkret att utgå ifrån illustrerar jag lite med egna mätningar på EPS2.1 (justerat filter) och test med Spinorama, som är lätt att få till enligt denna guide: https://www.audiosciencereview.com/foru ... cad.21860/
Lite om mätningarna:
Även om Sirp är lite segt så gillar jag att man enkelt kan justera fönstring och lätt se när reflexer infaller. Mikrofon är en nyligen införskaffad Omni1. Mätavstånd 2 m.
Mätningarna är gjorda i relativt fritt fält där första reflexen efter 20 ms, dvs det är väl en frekvensupplösning på ca 50-60 Hz eller så:
Kalibrering
Eftersom jag är nybörjade på mätningar, Inleder jag med lite jämförelser med kända och professionellt uppmätta objekt som referens, här egna mätningar av piP vs Soundstages mätningar i ekofri miljö av Qm10. (Se t ex viewtopic.php?f=9&t=72096&p=2182153&#p2182070)
- Standardavvikelsen 100 - 20000 Hz egna mätningar av piP vs Soundstages mätningar av Qm10 är 1,3 dB.
Har även testat att mäta med ARTA, REW och Sirp och som synes är resultaten i princip identiska. Mätningar gjorda vid olika tillfällen och lite olika uppställning ger små avvikelser (inom någon db).
- Standardavvikelsen 100 - 20000 Hz egna mätningar av piP vid olika tillfällen och med Sirp, REW och ARTA är 0,65, 0,67 samt 0,88 dB.
Jag tänker att detta ger en hyfsad indikation om att jag inte klantat mig helt.
Frekvensrespons on-axis, spriding och Spinorama, EPS2.1
Först är en mätning EPS2.1 on-axis med ARTA:
Sen horisontell spridning:
Vertikal spridning uppåt:
Vertikal spridning neråt:
Hjilp, hjilp, en heffaklump och avgrundsdjupa dalar!
Här syns ju effekterna av los lobos tydligt!
Men så här ser det ju alltid ut med fysiskt separerade element och filter med begränsad branthet.
Därav frågorna i denna tråd
Spinorama
Slutligen ett försök till Spinorama, här har jag bara mätt 0-90 grader horisontellt samt + - 90 vertikalt med 10 graders steg. En riktigt Spinorama mäter även bakre sfären.
Dessutom har jag inte närfältsmätt basen och adderat den med justerad nivå.
Dock ska det nog inte påverka validiteten så himla mycket enligt denna bild:
Ovan 11 mätningar är 0, 30, 60 och 90 grader horisontellt och 30, 60 och 90 grader vertikalt uppåt och neråt samt en ätning rakt bakåt och de ger alltså en ganska god överensstämmelse med Spinoramas 70 mätningar.
Lite om Spinorama:
The upshot of a Spinorama chart is that it tells us much (but not all) of what we need to know regarding how “good” a speaker is likely to sound when we put it in a room. Properly controlled double blind listening tests are very, very difficult and expensive to undertake.
However, it is possible from measurement data alone to get a high degree of confidence in how a speaker’s sound quality would be perceived in such a test. Dr. Sean Olive of Harman actually created a predictive algorithm which allows for the input of measurement data and outputs a preference rating score with very good accuracy.
….
To summarize:
1. If your work concerns itself with loudspeakers and how they perform in rooms, and you haven’t read “Sound Reproduction” by Dr. Floyd Toole, I strongly recommend you do so.
2. It is possible from measurement data alone to get a high degree of confidence in how a speaker’s sound quality would be perceived in a controlled listening test.
3. Spinorama charts, and the implied sound quality represented, apply to all types of loudspeakers. The “rules” for good sound apply equally to home speakers, cinema speakers, sound reinforcement speakers, wireless counter top speakers, soundbars, etc.
4. The data cannot be obtained with the loudspeaker in situ in a room.
5. The axial frequency response curve is the single most important curve in evaluating a loudspeaker.
6. The Listening Window curve shows us what a person who is sitting somewhere generally in front of the speaker will hear on average. The closer that the listening window curve matches the axial response the better.
7. Most of the sound we hear in rooms is reflected from the room boundaries.
8. If the loudspeaker has “good” behavior off axis, the sidewall reflections are beneficial to our perception of timbre, image width and stability.
9. In a good sounding speaker, the shape of the early reflections curve will be similar to the on-axis and listening window curves.
10. In a speaker judged to be excellent sounding, the sound Power curve will not have broad “undulations”, and largely parallels the other curves.
11. The higher the directivity index the more directional a speaker is.
12. As a general rule of thumb, lower DI speakers (DI’s in the 5dB to 7dB range) will be preferred in blind listening tests.
13. The early reflections DI tells us how much of the total energy the loudspeaker produces is biased to the far-off axis response of the loudspeaker.
Så igen, vilka riktningar ska man ha koll på? Avseende löptider och vinkel ur psykoakustisk synvinkel? Som I-or skrev i annan tråd:
I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.
Hur färgar olika typer av lobing?
Hur färgar olika typer av reflektioner, tid och infallsvinklar?
Branta filter vs flacka filter?
Elementkonfiguratior?
Annat att tänka på?