Det står såklart mycket mer i boken än de valda korta summeringarna nedan, som dessutom är godtyckligt utvalda för eget kommande bruk (och utifrån ett fokus på stereoåtergivning och inte multikanalljud):
Inspelningen har stor betydelse för spatialt intryck
The principal conclusion is that recording technique is often the prime determinant of spatial impressions perceived in sound reproduction. The directivity of the loudspeakers is a factor, as is the reflectivity of the surfaces involved in the first lateral reflections, especially in recordings incorporating left- or righthand panned sounds.
Vissa reflektioner ger timbre (klangfärg), bredd och omslutning
Reflektioner kan vara bra, i synnerhet laterala. De bidrar till ASW (apparent source width) och envelopment (omslutning eller "att vara där"). De minskar också problemen med fantomcenter, dvs stereosystemfelen, som är mer eller mindre omöjliga att undvika utan centerkanal.
... destructive acoustical interference will occur at the frequency at which this is one-half of a period: 1.85 kHz…. In normally reflective rooms, reflections that arrive from other directions at different times will help to fill in the spectral hole because there will be no acoustical interference associated with those sounds. Reflections and reverberation added to the mix will also help. However, the more acoustically “dead” the listening environment and the closer we sit to the loudspeakers, the more dominant will be the direct sound and the stronger will be the effect. This means that the common practice of eliminating reflections in control rooms and the common use of so-called “near-field” loudspeakers, sitting on the meter bridge of a console, both create situations where this problem is more likely to be audible. [color=#0000BF]It seems that reflections in rooms are coming to our rescue more often than they are creating problems[/color].
Kamfiltereffekter, fula men sällan problematiska?
Kamfiltereffekter (de som uppstår när två ljud blandas och interfererar);
... ser ofta värre ut än vad de är men det beror helt vad orsaken är. Kamfiltereffekter som beror på tidsfördröjningar och som kommer från samma riktning är värre, än de som kommer från andra riktningar.
Den dipp som infaller runt 1,85 KHz och som ibland har refererats till avseende stereosystemfelen, är ett resultat av kamfiltereffekt och gångvägsskillnader till öronen från resp högtalare. De högre upp i frekvens menar Toole är irrelevanta då ljudet dämpas för mycket vid högre frekvenser när de ska försöka "komma runt huvudet".
Stereosystemfelen rör även "circle of confusion", se t ex https://seanolive.blogspot.com/2009/10/ ... usion.html . Dvs, de kompenseras ofta medvetet eller omedvetet vid mixningen och så länge standard saknas, är problemet svårlöst. Kanske är puristiska akustiska inspelningar mindre drabbade av "circle of confusion"?
Se även: viewtopic.php?f=9&t=70890&p=2130367&hilit=stereosystemfel#p2130367
Dämpning, frekvensoberoende och 'lagom' samt välplacerad?
Dämpning ska göras så frekvensoberoende som möjligt vilket ofta leder till tjocka dämpväggar. Hellre då ingen dämpning (i synnerhet gällande laterala reflexer) än dålig sådan.
Front, bak-väggar bidrar inte positivt, dessa kan därmed dämpas om man vill, eller har stora avstånd till dem (vilket ger ett lite annat resultat).
Undvik givetvis fladder-eko (de som studsar mellan motsatta väggar, t ex genom diffusering).
Rumsanpassning?
Små rum är svårare än lite större rum, bla för att tidsfördröjningar för reflexer blir väl korta.
Complete listener gratification is likely to require reflections that are higher in level and later in time than those naturally occurring in small listening rooms.
Det har varit för stort fokus på rummets dimensioner inom akustiken. Det är många fler variabler (som ofta är okända) som avgör var bukar och noder hamnar.
Likaså skriver han ang efterklang och tidiga reflektioner att :
What we hear in a small listening room is dominated by the directional characteristics of the loudspeakers and the acoustic behavior of the room boundaries at the locations of the strong early reflections. RT reveals nothing of this. As a measure, it is not incorrect; it is just not useful as an indicator of how reproduced music or films will sound. Nevertheless, excessive reflected sound is undesirable, and an RT measurement can tell us that we are in the ballpark, but so can our ears, or an “acoustically aware” visual inspection.
Människor har en stor förmåga till adaption, på gott och ont. Man vänjer sig och bortser snart från rummets egenskaper.
Jämn och lagom spridning
Jämn spridning är bra, då de ger större sweetspot och hjälper till avseende ASW ((apparent source width)) och envelopment (omslutning).
Lite lagom invinkling av frontar är bra men ställer högre krav på god spridning. Man kan dämpa delar av sidoväggar men helst inte där första laterala reflexen infaller.
For maximum “preference,” it seems that refl ections from about 30° to 90°are most effective. The most important message is that “preference” is associated with a strong “spatial impression.”
Surroundhögtalare ska ha +-90 graders spridning. Man nyttjar då spegelkällor i övriga väggar (men kanske helst inte spegling i front resp bakvägg).
Skattningar och lyssningstester, lurigt!
Skattningar av välljud är i snitt är lägre för blinda tester gentemot öppna. Lyssnares träning spelar roll.
Icke förvånande skriver de att
"So strong is that attachment of “perceived” sound quality to the identity of the product that in sighted tests, listeners substantially ignored easily audible problems associated with loudspeaker location in the room and interactions with different programs."
These findings mean that if one wishes to obtaincandid opinions about how a loudspeaker sounds, the tests must be done blind.
Hörselns förmåga och hörselskador
Toole tar även upp en del om hörselns förmåga och hörselskador och att det inte är ovanligt att musiker och andra professionella inom audio-industrin har nedsatt hörsel inom vissa områden.
Ålder är självklart en faktor som berör alla. Vidare nämner han faktorer som 'maskering'.
Frånvaro av bakgrundsljud i lyssningsrum är förstås viktigt.
Vad hör vi?
Vi hör ej fas men är känsliga för amplitudvariationer. Med alla reflektioner under inspelning och uppspelning kan man dessutom glömma linjär fas.
Vi kan höra en avvikelse om 0,1db/oktav från rak frekvensgång men vi kommer att adaptera till den.
'Toppar' hörs generellt lättare än 'dalar' och toppar beror ofta på resonanser (och interferenser) medan dalar oftare beror på interferenser
Resonanser är en viktigt del för att skapa klangen i ett musikinstrument men är destruktivt vid ljudåtergivning.
Möjlighet att detektera missljud beror på programmaterialet (och lyssnares hörsel resp träning).
Bortsett från tidigare nämnda kamfiltereffekter, som kan se värre ut än vad är, är resonanser lätta att se på frekvenskurvor, om de har tillräcklig upplösning och är fria från rumsinterferenser, vilket långt ifrån alltid är fallet.
Låga Q-värden för resonanser ger bredare 'toppar' och exciteras (triggas) lättare. De exemplifierar med Q=1 som ger hörbara effekter med någon db's avvikelse, trots att denna avklingar snabbt (inom någon cykel).
Höga Q-värden ger smala och höga toppar.
Toole varnar för tolkning av vattenfallsdiagram som inte beaktar hörbarhet av resonanser och hur lätt dessa exciteras.
Det finns annat att nämna här, som bland annat rör riktning. Delar av detta finns med indirekt i övriga delar av detta inlägg.
Distorsion då?
Toole tar även upp lite om distorsion och maskeringseffekter, där han nämner synsättet att maskeringseffekterna påverkar övertoner mer än de nedblandade produkterna, dvs skillnadstonerna stör mer.
Dock säger han (som andra här på Faktiskt, ffa Morello) att dessa olika distorsionsmått bara är olika sätt att kvantifiera olinjäriteter. Toole närmast förkastar distorsionsmåtten då dessa inte tar hänsyn till maskering. Alla som läst tråden med den danska studien vet att detta var en förhastad slutsats, då korrelationen mellan THD och upplevd ljudkvalitet var hög; 0,46. Danskarna ger mått på psykoakustiskt anpassade distorsionsmått med mycket hög korrelation. Se viewtopic.php?f=9&t=72114&hilit=danska&start=30#p2182949
Toole tar upp kompression och att egenskaperna hos högtalare kan ändras ganska markant med kraftigt ökande ljudtryck (här 102 db). Detta känns som alltför sällan undersökt fenomen.
Proportioner direktljud och reflekterat ljud?
Slutligen, gällande ASW (apparent source width), ljudbild och envelopment, så finns det en optimal balans mellan direktljud och reflekterat ljud (helst lateralt), som naturligtvis är beroende på rummet och placering av högtalare och lyssnare.
Han refererar till Klippels experiment på tidigt 90-tal;
The optimum amount by which the combined reflected sounds should exceed the direct sound is about 3 dB for speech, 4 dB for a mixed program, and 5 dB for music. There is no frequency dependence considered in these numbers, and we know that loudspeakers do not exhibit constant directional behavior at all frequencies.
(difference between the reflected and direct sound fields as represented by the sound power and on-axis measurements of a loudspeaker)
A good loudspeaker for this purpose would therefore be one that has two qualities: wide dispersion, thereby promoting higher levels of reflected sound, and a relatively constant directivity index so that the direct-sound and refl ectedsound curves have similar shape.
Enligt bild 20.2 gäller detta upp till 5 KHz.
Olive's formel för att prediktera välljud
Därefter går han igenom Olive's formel för att prediktera välljud (korrelation om 0,86) som kan ses slutet av första sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210837
I korthet ska högtalare inte ha några tvära kast i frekvenskurvorna on- resp off-axis, samt on-axis ska vara så 'rak som möjligt'. De övriga kurvorna ska inte nödvändigtvis vara raka (då de beror på uppställning), däremot utan toppar och dalar.
.."there is no doubt about the importance of minimizing coloration due to spectral undulations and narrow-band bumps associated with resonances."
Se tidigare inlägg i denna tråd som utvecklar Spinorama och Olive's formel för välljud:
viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210837
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=30#p2210874
En liten kul bild som visar gamla JBL-grejer. Bra grejer var bra då liksom de är rätt bra nu (dock alldeles för "taggiga" kurvor men medelvärdena hamnar inte helt obalanserat):