1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-05 12:38

jonasp skrev:Grym sammanställning, och kul att du kommit i mål!

Två frågor:

1. Hur skiljer sig ljudet nu mot i14 som du jämförde en del med tidigare?
2. Hur stor skillnad är det subjektivt mellan ditt slutgiltiga filter och utförande och mitt 15-minuters-utkast?

Ja, jag vet att den sista frågan är helt orimligt svår att svara på, men du får ta det ur minnet, om du alls minns! :)

Jättebra frågor Jonas,

1: Kommer i ett separat inlägg som även sammanställer andra mätningar (som jag gjort i syfte att se om jag klarade av att mäta innan jag skaffade element, gjorda på EPS2, i14s, piP, MUPPS, Tangent TM3). Dessa var ett sidospår men av stor betydelse, inte bara för att ha något lära sig mäta på, utan också för att dessa var vad jag var van vid att lyssna på och därmed subjektivt relaterade till.

2: Jättesvårt men inte så stor skillnad alls. Jag tror att punkt nr 1 ovan är det som ställt till det och fått mig att iterera onödigt många ggr. Dvs, psykologi och "Circle of confusion" är ännu mer lurigt än jag först trodde, samt just att mätresultaten för i14s m.fl skiljde sig mätmässigt och hörbart från rak frekvensgång. Detta krånglade till hela denna utvecklingsprocess något alldeles väldigt, förutom tidigare nämnda problem med simuleringar, informationsbrist eller felaktig information avseende diffraktion mm


Tack Kermit (och Sammel förstås), Kermit, grejen är att det krävs bara lite enträget arbete att från att 'inte veta något' till att kunna sånt här. Högtalarkonstruktion är ingen raketforskning, utan i många delar högstadie/gymnasiefysik kombinerat med sund arbetsmetodik. (Om man inte har I-or kunskaper eller motsvarande högskole-/doktorandnivå, - då går det att göra mycket mer komplext). Så jag fortsätter att tjata om; skaffa en UMIK eller OM1, ladda ner REW, fatta sågen, lödkolven och dra helt enkelt bara igång. :)
Senast redigerad av Maarten 2022-09-05 13:11, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Morello » 2022-09-05 12:48

Väl genomfört och slutfört projekt! Jag antar att du kommer att komplettera med basmoduler för att åstadkomma ett riktigt potent system. Ser fram att ta del av mätningar på pip, i14 osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-05 12:50

Hmm, nu sätter du lite myror i huvudet på mig. Jag har precis gått mot en mer puristisk och renodlad anläggning. Basmoduler eller ännu hellre trevägare ligger inte i planerna för den närmaste tiden, men vi får se när andan faller på.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav jonasp » 2022-09-05 13:31

Maarten skrev:
jonasp skrev:Grym sammanställning, och kul att du kommit i mål!

Två frågor:

1. Hur skiljer sig ljudet nu mot i14 som du jämförde en del med tidigare?
2. Hur stor skillnad är det subjektivt mellan ditt slutgiltiga filter och utförande och mitt 15-minuters-utkast?

Ja, jag vet att den sista frågan är helt orimligt svår att svara på, men du får ta det ur minnet, om du alls minns! :)

Jättebra frågor Jonas,

1: Kommer i ett separat inlägg som även sammanställer andra mätningar (som jag gjort i syfte att se om jag klarade av att mäta innan jag skaffade element, gjorda på EPS2, i14s, piP, MUPPS, Tangent TM3). Dessa var ett sidospår men av stor betydelse, inte bara för att ha något lära sig mäta på, utan också för att dessa var vad jag var van vid att lyssna på och därmed subjektivt relaterade till.


Detta ser jag fram emot! Det kan ta lång tid att kalibrera om sig själv från en ljudmiljö man varit van vid under lång tid. Jag har en liten misstanke om i14 (nej tänker inte säga mer än så!) dessutom!

Maarten skrev:2: Jättesvårt men inte så stor skillnad alls. Jag tror att punkt nr 1 ovan är det som ställt till det och fått mig att iterera onödigt många ggr. Dvs, psykologi och "Circle of confusion" är ännu mer lurigt än jag först trodde, samt just att mätresultaten för i14s m.fl skiljde sig mätmässigt och hörbart från rak frekvensgång. Detta krånglade till hela denna utvecklingsprocess något alldeles väldigt, förutom tidigare nämnda problem med simuleringar, informationsbrist eller felaktig information avseende diffraktion mm


Jag känner igen mig i detta i mycket stor grad! Skulle vilja säga att min inre referens ännu inte är helt stabil. Det hela blir en lärandeprocess. Ibland kan jag drivas mer av lärandet än av strävan efter välljud.

Tar man ett steg tillbaka tycker jag ditt budskap är väldigt viktigt och värt att upprepa: hifi och ljudåtergivning är inte mystik. Det är bra. Och viktigt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kermit116 » 2022-09-05 14:44

Hoppas jag inte missförstått elementvalen men bläddrar fram och åter i tråden och försöker finna i korthet vad som till sist avgjorde;
- cac i stället för nbac
- cdc i stället för adc
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Almen » 2022-09-05 15:06

Otroligt imponerande, Maarten! Grymt intressant läsning! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-09-05 15:31

Maarten skrev:Hmm, nu sätter du lite myror i huvudet på mig. Jag har precis gått mot en mer puristisk och renodlad anläggning. Basmoduler eller ännu hellre trevägare ligger inte i planerna för den närmaste tiden, men vi får se när andan faller på.


Men en 2,5 vägare kanske 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Belker » 2022-09-05 15:37

Almen skrev:Otroligt imponerande, Maarten! Grymt intressant läsning! :)

Verkligen! Man blir ju svårt byggsugen.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-06 08:30

Kul Almen! Och Belker, kämpa inte emot, det finns bara ett botemedel.

Kermit116 skrev:Hoppas jag inte missförstått elementvalen men bläddrar fram och åter i tråden och försöker finna i korthet vad som till sist avgjorde;
- cac i stället för nbac
- cdc i stället för adc

Kolla här: Mätningar sb17cac i tråden "Distorsion, jämförelser mellan element".
Och efterföljande inlägg.
Ska mäta på sb17nbac senare i höst (en vän bygger en förenklad variant av dessa lådor) och se om det mäter samma som sb17cac. Viket det troligen gör, mer eller mindre.

@Kraniet: 2,5-vägare kan ju vara en möjlighet men 3'vägare är (som diskuterats) det optimala.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav sprudel » 2022-09-06 08:57

Jag älskar att du går ”all in”! :)
Du säger att du söker en mer puristisk lösning, mindre komplicerad än en delad med separata basmoduler. Har du kommit fram till att de lägsta frekvenserna, säg under 25-30Hz kanske inte är så himla viktiga för musikåtergivning?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kermit116 » 2022-09-06 09:31

Maarten skrev:Kul Almen! Och Belker, kämpa inte emot, det finns bara ett botemedel.

Kermit116 skrev:Hoppas jag inte missförstått elementvalen men bläddrar fram och åter i tråden och försöker finna i korthet vad som till sist avgjorde;
- cac i stället för nbac
- cdc i stället för adc

Kolla här: Mätningar sb17cac i tråden "Distorsion, jämförelser mellan element".
Och efterföljande inlägg.
Ska mäta på sb17nbac senare i höst (en vän bygger en förenklad variant av dessa lådor) och se om det mäter samma som sb17cac. Viket det troligen gör, mer eller mindre.


Maarten:
cac/nbac: Tack. "Marginellt lägre dist", typ. Finns det några skillnader i förväntad åldersbeständighet i konernas ytbehandling?
cdc/adc: ?

Belker:
Lär av Oscar Wilde; det enda sättet att bli av med en frestelse är att falla offer för den. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-06 09:46

@Sprudel: Ja, det tycker jag nog. Numera blir det mest klassiskt, jazz, kör, ibland lite funk, reggae och afro (tidigare det mesta utom hip-hop o dansband) och här upplever jag att 30-35 Hz räcker rätt bra som undre gränsfrekvens, så jag håller med I-or om:
I-or skrev:Vad gäller den undre gränsfrekvensen, så räcker ca 35 Hz mycket, mycket långt. Skälet står förstås att finna i frekvensspektrum för sådär 99 % av alla inspelningar även om vissa moderna musikgenrer som t.ex. rap ibland fläskar på med lågbas ned till ca 25-30 Hz.

För elektronisk musik är 20 Hz som undre gränsfrekvens trevligt tycker jag. (Infra är för mig ointressant, eller så har jag inte fattat grejen).
Däremot tycker jag att kapacitet är fortsatt viktigt. En trevägare hade varit ännu bättre. Då hade man även kunnat uppnå ännu lite bättre frekvensgång och ytterligare lägre distorsion (den är nu mycket låg mellan 400-10000 Hz).

@Kermit: Gällande CDC/ADC så har Peter hävdat vissa skillnader där (större än för CAC vs NBAC). Jag vet inte, men kommer kanske att mäta på dem också. Tror dock att dessa skillnader är rätt obetydliga i ett större sammanhang.
Tror inte att det är någon skillnad alls i åldersbeständighet men har inga belägg för något i denna fråga.
Senast redigerad av Maarten 2022-09-06 09:56, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kermit116 » 2022-09-06 09:55

Tack.
Ska söka PS synpunkter på cdc vs adc.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav petersteindl » 2022-09-06 11:27

Jag har 2 st sb17nbac 4 ohm liggande i gömmorna. Det är versionen som inte har svarteloxerat aluminiumkon d v s de har obehandlad aluminiumfärg. Slumpas till någon som är intresserad. Skicka PM.

Vad gäller nbac kontra cac, så ser jag viss fördel med cac då det gäller sb12cac, d v s 4”.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 11:43

Maarten skrev:Däremot tycker jag att kapacitet är fortsatt viktigt...


Kapacitet var det ja... :) Visste du att ADIRE verkar börjat få igång på Försäljningen igen?

https://www.parts-express.com/search?ke ... vance:desc
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-06 12:37

Aha, visste ej. Redan ett frö till slogan såg jag:
... you can wake up the neighborhood without breaking the bank.

Mätningar behövs förstås.

EDIT: Fortfarande är det ju lite svårt att hitta riktigt bra wåffers, som spelar med låd dist mellan 30-800 Hz.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav juanth » 2022-09-06 12:59

petersteindl skrev:Jag har 2 st sb17nbac 4 ohm liggande i gömmorna. Det är versionen som inte har svarteloxerat aluminiumkon d v s de har obehandlad aluminiumfärg. Slumpas till någon som är intresserad. Skicka PM.

Vad gäller nbac kontra cac, så ser jag viss fördel med cac då det gäller sb12cac, d v s 4”.

Mvh
Peter


Pm!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 13:58

Maarten skrev:Mätningar behövs förstås.


Precis och det är här du kommer in, tänkte jag :D

Det finns flera modeller på Adires hemsida, nån ny Tumilt t.ex.
De har inte gjort så mycket väsen av sig tror jag, men att Parts express har plockat upp några modeller och att de dessutom finns i lager där känns som ett fall frammåt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kermit116 » 2022-09-06 15:04

Calleberg skrev:
Maarten skrev:Mätningar behövs förstås.


Precis och det är här du kommer in, tänkte jag :D

Det finns flera modeller på Adires hemsida, nån ny Tumilt t.ex.
De har inte gjort så mycket väsen av sig tror jag, men att Parts express har plockat upp några modeller och att de dessutom finns i lager där känns som ett fall frammåt.

Calleberg:
-Nä, nä, nä, försök inte lura in Marten på några dumheter! När han var klar med sitt eget projekt, dvs nu, så hade han (nästan) lovat att ta sig an o mäta på alla iterationer av OA-50. :-)

(nästan)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 15:21

Jag får höja insatsen lite.

Maarten, det finns RSS390HF som du kan få låna och mäta på om du vil.

830847 finns ochså, men de är ju inte lika intressanta.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-06 16:45

Men du bor väl uppåt landet C-berg?
Så kanske kan du mäta dessa? Basar är ju enkla att mäta då man mest är intresserad av distorsion tänker jag (förutom T-S). Iofs kan distorsion vara lite mer knepigt att mäta men om man mäter på lite olika avstånd; 1 cm, 30 cm och 1 m, så kan man se den röda tråden. REW, standardsvep funkar ganska ok tycker jag.

Kermit, den där OA50 är ju Juanth och AVR7000 på G med :wink: :) .
Senast redigerad av Maarten 2022-09-06 17:01, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kermit116 » 2022-09-06 17:00

Maarten
Jag vet, jag har en förhoppning om att ha en viss aning om vad som sägs i den konversationen. Tanken jag tror Du o jag diskuterade i somras var väl att mäta på de OA-50orginal som skulle kunna ha transporterats till Dig så att man skulle få en bild över hur dom låter i utgångsläget. Att OA-50.SB med inte alltför mycket arbete med filtret låter väldigt bra finns ju nu sedan en vecka tillbaka beskrivet i en tråd på Carlssonavdelningen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Calleberg » 2022-09-06 18:54

Maarten skrev:Men du bor väl uppåt landet C-berg?
Så kanske kan du mäta dessa? Basar är ju enkla att mäta då man mest är intresserad av distorsion tänker jag (förutom T-S). Iofs kan distorsion vara lite mer knepigt att mäta men om man mäter på lite olika avstånd; 1 cm, 30 cm och 1 m, så kan man se den röda tråden. REW, standardsvep funkar ganska ok tycker jag.

Kermit, den där OA50 är ju Juanth och AVR7000 på G med :wink: :) .


Någon gång kommer säkert även jag tvingas bli en sån där mätking, det finns ett vilande projekt som nog inte kommer gå i mål annars
För tillfället saknas både dator och mätlust.
Jag bor 30mil Öster om dig, men det finns ju Schenker.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-09-07 08:12

C-berg, ändå stora saker att skicka som dessutom kan paja på vägen. Vad ville du ha mätt? Dist? T-S?, FR? En låda kan ju också behövas.

Kermit: Jo. Fast nu är det i princip färdigmätt på ett tag för min del, i varje fall mer utförliga mätningar. Jag är mätt ( :? ) o belåten som det är och vill fokusera på annat ett tag.
Längre fram kanske tiden o lusten kommer till att bygga en trevägare, eller golvstående, eller nåt annat.

Sen passar jag återigen på att proklamera hur enkelt det är att mäta. Visst finns vissa fallgropar men de är inte svåra att undvika. Kostnaderna är också ringa. Man lär sig otroligt mycket. Så varför inte skaffa en Umik och ladda ner REW?
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-09-07 08:31

Kommer ihåg när jag började bygga högtalare i gymnasiet. Då var den billigaste mätutrustningen "Clio lite" för 12 000 kr.
Idag kostar en usb mic 1/10 av det och är hur smidigt som helst :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav sammel » 2022-10-08 23:39

Maarten skrev:Tycker också att du skulle kunna lägga upp byggbeskrivning på dina, om du har lust? (Det kanske finns andra som vill bygga något liknande?)

Det var ett bra tag sedan jag började försöka göra en ritning, men det har gått trögt,
Nu försökte jag igen och jag tryckte på skicka och blundade så nu finns det lite ritning gjort i Windows Paint i min medlemspresentation,
Varsågoda :)

viewtopic.php?f=16&t=59067&p=2247372#p2247372
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-10-09 07:55

Vad fint Sammel! Kul att du delar! :) :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav oa51 » 2022-11-04 19:25

Detta projekt låter perfekt för mig som ska flytta till ny lgh med snickarrum i föreningens regi. Bygga låda, filter, mäta med REW/Umik klarar jag men hur får man till baffeln? Tror inte på att stå och handjaga med rasp och slip.....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-11-04 21:08

Kan detta vara något?

Kvartsstav 27x27.jpg
Kvartsstav 27x27.jpg (18.67 KiB) Visad 2271 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-11-05 13:12

Ja Pekka, en stor kvartsstav kan vara en bra lösning för att runda kanterna.

oa51 skrev:Detta projekt låter perfekt för mig som ska flytta till ny lgh med snickarrum i föreningens regi. Bygga låda, filter, mäta med REW/Umik klarar jag men hur får man till baffeln? Tror inte på att stå och handjaga med rasp och slip.....

Om du syftar på Räven så finns i byggbeskrivningen så finns en förenklad variant med en "extrabaffel" som man figursågar. Den på bilden i byggbeskrivningen är förfärligt slarvigt sågad men ger ändå bra resultat. Om någon byggare vill använda den modellen men känner sig osäker på utformning, så är det bara att posta ett förslag i denna tråd, eller kanske i eljulios "bygga-räv-tråd" (om han tycker att det är ok, vilket jag tror), som jag då ger feedback på.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster