1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-21 21:50

Här tycker jag skillnaderna syntes tydligare, där den avrundade varianten ser jämnare ut överlag förutom runt 10 KHz. Sådana dippar verkar förekomma på WGs ibland.
En egenhet för 30~graderskurvan (att den stiger mellan 6~10 KHz) verkar ha minskat också.

Vidare verkar kurvorna en aning mer ihoppackade i den andra bilden, ser jag fel?

Är det samma frekvensupplösning och samma förutsättningar? Jag undrar för en del av ovan skillnader (t ex 10 KHz dippen) skulle kunna förklaras av högre upplösning i den senare mätningen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav sammel » 2022-06-21 22:25

Tyvärr är nog inte förutsättningarna ähelt identiska, provade tidigare med att sänka upplösningen på den senare men tyckte inte det gjorden någon skillnad, sedan finns en skillnad till och det är att för den första mätningarna så har jag micken i höjd med diskanten sedan på de senare (fasad baffel) så är micken mitt i mellan diskant och mellanregister så alltså ca 8 cm lägre för att få bättre upplösning , Vet inte vad det gör på 1 meters avstånd.
Jag borde göra mätningar med så lika som möjligt, vet inte om jag får till det. Om jag gör det och det blir nåt revolutionerande så lägger jag kanske upp det i min medlemspresentation.
Edit glömde :) Kurvorna ihoppackade kan inte säga vad det kan beror på, tycker att dom faller jämnare, de första spretar mer. Får
kolla mer om jag hittar nåt fel :)
Tack Maarten

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav MacBruce » 2022-06-21 23:25

galder skrev:Maarten, har du simulerat något.
Jag lade in mina högtalares mått i följande kalkylark.

http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html

Som det verkar så skulle jag behöva uppåt 50mm kantradie.
Kanske kan den beräkning ge lite mer konkreta råd, än trial and error?
Bara en tanke.


Laddade hem Diffraction & Boundary Simulator 1.30.xlsm och släppte den på Mac Numbers, och den verkar "i stort sett" fungera – med de begränsningar som visas i skärmskottet. Har hittills inte "ballat ur" i alla fall men då har jag inte heller gjort så mycket mer än ändra lite siffror fram och tillbaka i den modell som "kommer upp" vid start. Skall bli intressant att labba lite mera med den... :-)
Bilagor
Skärmavbild 2022-06-21 kl. 23.15.04.png
Skärmavbild 2022-06-21 kl. 23.15.04.png (180.7 KiB) Visad 2674 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav galder » 2022-06-22 07:25

Sammel, jag tycker att du kan luta dig tillbaka och njuta, oavsett till orsaken till förbättringarna.

Läs Kraniets inlägg. Han är kunnig som få.

viewtopic.php?p=2232256#p2232256

Det va ju ganska stor skillnad ändå mot för vad man skulle kunna tro.
Lite mindre förtätning runt 5 kHz och mindre dipp vid 2,5 kHz. Ganska mycket som händer 7-10 kHz också.
Verkar ju väl värt insatsen iaf


Fantastiskt resultat :)

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-22 08:27

galder skrev:
Läs Kraniets inlägg. Han är kunnig som få.



Det va nog dagens rejäla överdrift :lol:

Jag är nog inte ens en glad amatör. Kanske en butter sådan :P
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-22 09:02

Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-22 19:35

Ja, det hade varit fint att få tag på en form för JBLs utformningar, som bevisligen mäter bra och nog har mycket arbete bakom sig. Men Sonasomus ser också fina ut.

@McB: Ja men bra att det funkar för Mac också. Den ger samma resultat som Edge/Basta och Vcad.

En allmän fråga, vad ser minst knepigt ut, att placera elementen offcenter närmat lyssnaren eller längst ifrån? På en baffel vinklad mot lyssnaren?
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-23 07:53

Maarten skrev:Ja, det hade varit fint att få tag på en form för JBLs utformningar, som bevisligen mäter bra och nog har mycket arbete bakom sig. Men Sonasomus ser också fina ut.

@McB: Ja men bra att det funkar för Mac också. Den ger samma resultat som Edge/Basta och Vcad.

En allmän fråga, vad ser minst knepigt ut, att placera elementen offcenter närmat lyssnaren eller längst ifrån? På en baffel vinklad mot lyssnaren?


Insidan är ju snyggast. Sen har det väl snackats om hur det får vågfronterna att mötas bättre. Men om det kan sägas va allmängiltigt vet jag inte.
Estetiskt ser det iaf överdrivet bäst ut tycker jag.
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav JM » 2022-06-23 09:53

Maarten skrev:Ja, det hade varit fint att få tag på en form för JBLs utformningar, som bevisligen mäter bra och nog har mycket arbete bakom sig. Men Sonasomus ser också fina ut.

@McB: Ja men bra att det funkar för Mac också. Den ger samma resultat som Edge/Basta och Vcad.

En allmän fråga, vad ser minst knepigt ut, att placera elementen offcenter närmat lyssnaren eller längst ifrån? På en baffel vinklad mot lyssnaren?

Jag har mellanregister o diskanter lateralt om jag har förstått din fråga rätt.

JM
Bilagor
sSkärmavbild 2022-06-22 kl. 20.50.45.jpg
sSkärmavbild 2022-06-22 kl. 20.50.45.jpg (268.07 KiB) Visad 2557 gånger
Skärmavbild 2022-06-22 kl. 20.52.02 2.png
Skärmavbild 2022-06-22 kl. 20.52.02 2.png (1.95 MiB) Visad 2557 gånger
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav sammel » 2022-06-23 09:53

Tycker också utåt estetiskt o vågmässigt
men sen hamnar man väl mer offaxis i förhållamde till
diskanten men det är nog försumbart.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-23 10:28

JM, ja precis och bra bild. Där ser väl inåt lite mindre konstigt ut (tyckte nog jag, även om jag innebär på utåt först). Eller tycker du att utåt ser bättre ut, du som har dessa?

Kraniet tyckte inåt och Sammel utåt?
sb17nbac till alla!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav JM » 2022-06-23 10:52

Lateral är utåt. Egentligen borde placeringen vara inåt av peceptionsskäl då vägen till laterala väggen blir något längre. Dvs förseningen av reflexerna blir längre. Men jag placerade mina NS-1000 utåt av estetiska skäl.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav petersteindl » 2022-06-23 10:57

Man kan tänka på att vid offset vertikalt mellan elementen kommer gångsträckan till lyssnaren/mikrofonen bli olika mellan elementen.
Då kommer fas ändras olika och summering vid delningen bli olika.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-06-23 11:01

JM skrev:
Maarten skrev:Ja, det hade varit fint att få tag på en form för JBLs utformningar, som bevisligen mäter bra och nog har mycket arbete bakom sig. Men Sonasomus ser också fina ut.

@McB: Ja men bra att det funkar för Mac också. Den ger samma resultat som Edge/Basta och Vcad.

En allmän fråga, vad ser minst knepigt ut, att placera elementen offcenter närmat lyssnaren eller längst ifrån? På en baffel vinklad mot lyssnaren?

Jag har mellanregister o diskanter lateralt om jag har förstått din fråga rätt.

JM


Du är väl läkare vad jag känner till.
Nej, lateralt är ortogonalt jämfört med vad du skriver.
Det verkar som att du inte vet vad lateralt betyder. Häpnadsväckande! 8O
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-06-23 11:05

JM skrev:Lateral är utåt. Egentligen borde placeringen vara inåt av peceptionsskäl då vägen till laterala väggen blir något längre. Dvs förseningen av reflexerna blir längre. Men jag placerade mina NS-1000 utåt av estetiska skäl.

JM


Nej, det är inte "utåt".
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav JM » 2022-06-23 11:14

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Jag har mellanregister o diskanter lateralt om jag har förstått din fråga rätt.

JM


Du är väl läkare vad jag känner till.
Nej, lateralt är ortogonalt jämfört med vad du skriver.
Det verkar som att du inte vet vad lateralt betyder. Häpnadsväckande! 8O


Förstår inte hur du tänker. Har använt ordet lateralt dagligen i över 35 år utan någon har opererat fel område eller inte förstått vad jag menar.

I skärningen mellan frontalplan och transversalplan, höger-vänster, som medial (mot mitten) respektive lateral (mot sidorna) eller transversell.
Lateralt refererar till medianplanet dvs sagitalplanet i medellinjen.

JM
Bilagor
Skärmavbild 2022-06-23 kl. 11.05.30.png
Skärmavbild 2022-06-23 kl. 11.05.30.png (606.67 KiB) Visad 2539 gånger
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Morello » 2022-06-23 11:30

Ja, laterellt är vid sidan om. Mitt högra örat fungerar, liksom mitt kontrallaterala, vänstra öra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-23 12:08

Så, nu har jag förflyttat mig transversalt mellan cheesecaken i ugnen till garaget för att såga :) .

Bra bild JM och här förstår jag nog vad Johan och Gustaf menar, eftersom jag själv blev förvirrad av ordet 'lateral', ifall det betydde utåt eller inåt.
I bemärkelsen utåt från centrum, sett från lyssnaren blir ju 'lateral' rätt men från högtalaren sett blir det ju lateralt både med utåt och inåt-placering.
Gustaf hade väl för övrigt placering inåt på sina Morello-1, vill jag minnas.

@Peter, bra påminnelse, nu blir det nog rätt små sidojusteringar (vars nytta därmed kan ifrågasattes) men om jag finner större vara av värde behöver jag mäta om.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-23 12:18

IÖ har centralt placerad diskant för att spridningen ska bli lika åt båda sidor.

Men ska du ha en väggnära högtalare måste du antagligen ha en absorbent på 70-100 mm vid högtalaren. Så det som sprids inåt kommer ju till stor del absorberas av denna.

Jag har 100mm på insidan av mina högtalare. Utan dämppanelen låter det inte bra. Både diskanten blir ju lidande med regnbågseffekt men sen får du utsläckningar runt 200 Hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav petersteindl » 2022-06-23 12:31

I fallet med Yamahahögtalarna är bas, mellan och diskant vertikalt placerade i förhållande till varandra, men mellan och diskant är lateralt förskjutna i förhållande till bas. Basen är lateralt symmetriskt placerad på högtalarlådan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav juanth » 2022-06-23 12:48

Är det inte förvirrande att använda ett uttryck som lateralt i såna här sammanhang?
Det måste framgå vad uttrycket refererar till. Är det lyssnaren eller högtalaren?
På bilden så är det en människa och öronen pekar då i den laterala riktningen medan på högtalaren sitter diskanterna snarare där ögonen skulle sitta pekandes i ventral riktning. Visserligen förskjutna lateralt men även diagonalt i förhållande till basen i coronalplanet. Dvs både cranialt och lateralt förskjutet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-23 13:02

Nu kanske det blir lättare att tycka till, om de ska placeras inåt eller utåt? (Inte noggrann placerade, utan bara för att ge en bild.)
Båda elementen är i samma ledd vertikalt (vad fasen det nu heter på anatomiskt språk).

Edit, jag mäter nog upp skillnaden och ser ifall det är värt förfulningen. Inte säker på att så är fallet att döma av tidigare mätningar, men minnet sviker mig just här.

Kraniet, ja, absorbent behövs. Egentligen skulle ju baffeln vara så stor att det inte skulle behövas, men än så länge försöker jag rida på båda åsnorna samtidigt.
Bilagor
Screenshot_20220623-125612-522.png
Screenshot_20220623-125612-522.png (1.11 MiB) Visad 2498 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-23 13:47

Jag tycker fortfarande insidan är rätt. Blir nåt slags "fiskögon" när de sitter på utsidan :)
Mvh
Magnus

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Torskar » 2022-06-23 14:09

I Edge fick jag alltid bättre frekvensgång när elementen placerades närmare insidan, mot lyssnaren, då jag testade programmet.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Maarten » 2022-06-23 14:29

Bra input! Jag har märkt att om det ser bra ut i en riktning, så ser det sämre ut i andra. Det går liksom bara runt. Enda lösningen som jag har funnit är att runda ordentligt. Se bla här för mer detaljer.

OBS: Alla mätningar nedan är gjorda på 140 cm (i några fall 110 cm) avstånd, ofönstrat. Dock 1/24 oktav smurfning. Mätningarna är gjorda på hela högtalaren med passivt filter enligt tidigare.


Nu tog några provskott till och kommer inte att placera dem off-center, tycker inte att det ger tillräckligt. Se nedan:
Grön, 10 resp 16 cm till kanter, gul, 10 resp 12 cm till kanter.png
Grön, 10 resp 16 cm till kanter, gul, 10 resp 12 cm till kanter.png (299.43 KiB) Visad 2477 gånger


Extrabaffel
Som en del i att hantera sb26cdc's pucklar mellan 5-8KHz, har jag lagt till en extrabaffel. Det kommer att vara denna ihop med rundningen av kanterna som rätar ut frekvensgången, i synnerhet onaxis. Egentligen skulle man bara kunna slipa ner baffeln till rätt form men med en extrabaffel blir det lätt att reproducera och man behöver inte försänka elementen.
I bilden nedan är gul och grönt omvänt mot bilden ovan men båda mäter rätt lika, trots att de har 22 resp 26 cm bredd och att diskanten är 45 % resp 38 % off-center:

Med extrabaffel, Gul, 10 resp 16 cm till kanter, grön, 10 resp 12 cm till kanter.png
Med extrabaffel, Gul, 10 resp 16 cm till kanter, grön, 10 resp 12 cm till kanter.png (174.69 KiB) Visad 2477 gånger


Här är en tidigare mätning med jmf extrabaffel, här då i en 250*420 mm stor baffel:
Grön bara baffel-250-420, gul med extraskiva.png
Grön bara baffel-250-420, gul med extraskiva.png (117.33 KiB) Visad 2475 gånger



Bafflar, för sista gången:-)
För att ännu en gång kolla hur storleken på baffeln kan påverka, gjordes ytterligare mätningar, denna gång bara horisontellt. I flertalet mätningar är det samma baffel som bara sågats av på bredd och höjd.
Måtten på baffeln först, därefter c-c mått för diskar och bas räknat från toppen.

Det man kan göra med bafflar är att välja dimensioner så att referensaxeln något sånär följer energikurvan.

Jmf-bafflar_igen.png
Jmf-bafflar_igen.png (373.3 KiB) Visad 2468 gånger


Same procedure as every year James...
Summa summarum, jag landar i samma slutsats som sist; RUNDA BAFFELN. Men välj gärna också dimensioner som gör att referensaxeln följer energikurvan. (Om man vill följa Floyd&co's forskningsrön).

Här är en tidigare mätning med den lila rejält rundade baffeln men här mer dämpning av diskant. Det är samma passiva filter som för ovan mätningar.
Hoppas kunna landa i något sådant men med anpassning för placering i rummet:
Räv-L, lila baffel med modellera, samt dämpat disk..png
Räv-L, lila baffel med modellera, samt dämpat disk..png (135.75 KiB) Visad 2474 gånger
sb17nbac till alla!

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Torskar » 2022-06-23 16:49

Kan placera diskanten en bit inåt vara en god idé? Direktiviteten(?) och den vertikala responsen runt delningen bör väl bli bättre?


MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav MacBruce » 2022-06-23 19:16

Maarten skrev:Ja, det hade varit fint att få tag på en form för JBLs utformningar, som bevisligen mäter bra och nog har mycket arbete bakom sig. Men Sonasomus ser också fina ut.

@McB: Ja men bra att det funkar för Mac också. Den ger samma resultat som Edge/Basta och Vcad. [...]


Ja, jag har observerat tidigare, att Excel-filer ofta (inte alltid) fungerar som de är eller med minimala ändringar under Numbers. Jag har ju Svantes utmärkta "svit" på en gammal iMac med Win 2000 -emulering, men hade hoppats kunna pensionera den maskinen. (Av utrymmesskäl).

P.S. Det har visst smugit sig ner en uppdatering av Numbers medan jag vände ryggen till ett tag. Hoppeligen innebär inte det, att jag måste se över alla "snål-skript" som jag har lånat från Excel...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Torskar » 2022-06-23 20:30

galder skrev:Läs detta


viewtopic.php?p=2232551#p2232551

Jo, men fördelarna med asymmetrisk placering kanske överväger nackdelarna? Sen var väl Peters inlägg bara som info?
Här är ett par slumpvis :D utvalda modeller som skall låta väldigt bra och kan kanske antas ha en bättre vertikal spridning än brukligt för tvåvägsmodeller.

Yamaha NS-3000.jpg
Yamaha NS-3000.jpg (24.35 KiB) Visad 2395 gånger


Bremen 3D8.jpg
Bremen 3D8.jpg (123.26 KiB) Visad 2395 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav Kraniet » 2022-06-27 15:12

Apropå breda bafflar
Devore är en av få som gått den vägen. Ser ju lite speciellt ut med 7" element på 375mm bred baffel.

Bild

https://devorefidelity.com/devore-fidel ... -speakers/
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster