finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskant

Inläggav cameltoe » 2021-12-03 23:34

sitter o klurar lite på ett par nya toppar. just nu har jag ett par jbl 305 aktiva studiomonitorer. med 5 tummare.

det är 2 problem med dom.
1: dom kan inte spela så högt som jag vill.

2: efter en viss nivå så tycker jag inte det blir "bättre" det blir bara högre. och vanligtvis så blir det ju bättre ju högre man spelar.
jag gissar här att det är stärkarna som suger balle helt enkelt.

sen finns det nog en tredje grej ändå nu när jag tänker efter. även fast jag har delat dom aktivt vid runt 100hz så kan dom inte spela högre än när dom körs fullrange. för det verkar sitta nån slags limiter i dom.

som bassystem kör jag 2st "piotrbasar".

--------------

jag vill kunna spela betydligt högre. och jag har funderat på passiva toppar med 5/6,5/8/10 tummare. helst väldigt små och slutna. max 10-12L.
kanske skulle ett par 5 tummare utan limiters och med bra kräm kunna funka. men om jag ändå ska bygga så vill jag nog ta ett större steg upp helt enkelt.

6,5 tummare. ja verkar finnas en del bra här.
8 tum, ja nu börjar man tappa en del off axis. lite större lådor OM man inte kollar på PA grejer.
10 tummare, PA grejer. har sett grejer som går in i så små lådor som 15-20L och för mig så verkar det ok för ett sånt stort element.

så nu undrar jag helt enkelt vilka tillverkare som gör bra 10 PA-tummare? verkar generellt va dåligt med off axis responsgrafer. osv. dessutom är det inte så mycket folk som mäter på dessa grejer. och dåligt med mätningar från olika testsiter.

vilka är dom bra tillverkarna man ska kolla på?

vad ska man ha som diskant till såna om man inte vill ha horn?


har sett att seas har en stor diskant som ligger på 95db typ. går bara upp till 15k men det kanske räcker?

vad ger man upp med en PA 10tummare jämfört med en 6,5 hifibas generellt förrutom det man kan se på en on axis frekvenskurva? (och att man tappar mer off axis så klart?)
och hur "dåligt" egentligen är det man ser på en on-axis frekvenskurva generellt skulle ni säga? (brukar ju "spricka upp" bra vid 3-4k etc), är detta acceptabelt?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav cameltoe » 2021-12-03 23:40

glömde att säga att jag vill ta ett ganska bra steg upp i spl från mina jbl.

jag tänker:

bra 5 tummare med externa stärkare. 1 steg upp. (ingen limiter)
6,5 tummare generellt. 1 steg till.
8 tum ett steg till.
10 tum PA. ett till. minst.

jag har bra baskapacitet och jag vill kunna ha denna kapacitet även i högre register helt enkelt.

så ni får gärna spåna om annat än just 10 tums PA element om ni känner för det!

10 tums PA var bara en grej jag kom på för att jag såg att här finns det bra med känslighet och dessutom hyfsat små lådor, plus att dom klarar ganska mycket kräm.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav I-or » 2021-12-04 16:51

Som många mindre aktiva högtalare är JBL 305 ganska hårt pressad när det gäller höga ljudtrycksnivåer. Här finner man bra mätningar av mk II-versionen: https://https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_305pmk2/.

Som synes är dessa högtalare ganska illa ute redan vid 96 dB, 1 m, frifält med ca 5 % THD i mellanregistret. Det går helt enkelt inte att få ut mycket högre ljudtrycksnivåer. Detta beror på att baselementet inte har särskilt hög verkningsgrad och dessutom endast har ca 40 W att tillgå. En limiter går in när innivåerna blir alltför höga för att försöka skyla över detta faktum och rädda högtalarna från alltför svåra missljud (och eventuella skador), men detta märks förstås ändå tydligt som svår kompression. Dessutom är klass D-förstärkarna i den här typen av produkter inte alltför roliga och producerar en hel del distorsion även vid lägre uteffekter.

Eftersom det handlar om toppar och lådvolymen är liten, kan det vara bra att sikta på jämn frekvensgång, bra spridning och låg distorsion från ett lite mindre element istället för ett större dito. Något beroende på din uppställning kan du med fördel välja att dela vid 100-150 Hz för att optimera systemet. Man bör även försöka att hålla baffelytan så stor som möjligt av både verkningsgrads- och framförallt spridningsskäl, d.v.s. att man inte följer rådande mode med smala men djupa lådor. Yttermått om ca 35x25x18 cm (H,B,D) är en ganska vettig utgångspunkt.

Ett 6,5"-element med en spänningskänslighet om ca 90 dB, 2,83 V, 1 m är nog lämpligt tillsammans med en förstärkare om ca 100-150 W i 8 ohm och sådär 150-250 W i 4 ohm. På så sätt kommer du att kunna spela runt 10 dB högre än idag någorlunda distorsionfritt, vilket är en hel del. Dessutom blir ljudet betydligt renare än för JBL 305P om du väljer ett bättre element och en vettig förstärkare. Om du kombinerar med ett diskantelement med samma känslighet och en delningsfrekvens mellan 2 och 3 kHz, så har du en långt mycket högre ljudkvalitet och en helt annan ljudtryckskapacitet. Om du väljer att ekvalisera systemet behöver du inte krångla med baffelsteg och diverse andra frekvensgångseffekter och kan nöja dig med enklast möjliga läroboksfilter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav martinsson » 2021-12-04 17:26

B&C har som tillverkare alltid imponerat på mig, åtminstone på konelement sidan, har även kört deras de250 och de75 drivers och me60 samt me45 horn vilka inte var så tokiga, men jag tror faital eller 18-sound kanske har mer lättjobbade alternativ, har anars kört med B&C av och till under ca 25 år med enstaka avstickare, har dock alltid återvänt till dem.

Beträffande ditt vat, hur avser du använda dem? Vilka frekvensområden och syften är aktuella (hemma lirande eller publikt)?

Användarvisningsbild
ssoep
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2005-04-17

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav ssoep » 2021-12-10 22:33

Hej!
Byggde ihop ett par små toppar till källaren för att testa. En JBL 2123 10" och 2426 1" och Hypex steg.
Tyvärr går de inte så lågt med den lilla lådan men spelar ganska starkt även med den begränsade effekten.
Tycker de låter bra och kan tänka mig att mer tillgängliga element låter lika bra. Att hitta en Hifi diskant som hänger med en PA 10" tror jag blir svårt.
Bygg och testa.

Här är mitt bygge:
https://www.minhembio.com/ssoep/381444/

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav rigi » 2021-12-11 00:19

I-or skrev:Som många mindre aktiva högtalare är JBL 305 ganska hårt pressad när det gäller höga ljudtrycksnivåer. Här finner man bra mätningar av mk II-versionen: https://https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_305pmk2/.

Som synes är dessa högtalare ganska illa ute redan vid 96 dB, 1 m, frifält med ca 5 % THD i mellanregistret. Det går helt enkelt inte att få ut mycket högre ljudtrycksnivåer. Detta beror på att baselementet inte har särskilt hög verkningsgrad och dessutom endast har ca 40 W att tillgå. En limiter går in när innivåerna blir alltför höga för att försöka skyla över detta faktum och rädda högtalarna från alltför svåra missljud (och eventuella skador), men detta märks förstås ändå tydligt som svår kompression. Dessutom är klass D-förstärkarna i den här typen av produkter inte alltför roliga och producerar en hel del distorsion även vid lägre uteffekter.

Eftersom det handlar om toppar och lådvolymen är liten, kan det vara bra att sikta på jämn frekvensgång, bra spridning och låg distorsion från ett lite mindre element istället för ett större dito. Något beroende på din uppställning kan du med fördel välja att dela vid 100-150 Hz för att optimera systemet. Man bör även försöka att hålla baffelytan så stor som möjligt av både verkningsgrads- och framförallt spridningsskäl, d.v.s. att man inte följer rådande mode med smala men djupa lådor. Yttermått om ca 35x25x18 cm (H,B,D) är en ganska vettig utgångspunkt.

Ett 6,5"-element med en spänningskänslighet om ca 90 dB, 2,83 V, 1 m är nog lämpligt tillsammans med en förstärkare om ca 100-150 W i 8 ohm och sådär 150-250 W i 4 ohm. På så sätt kommer du att kunna spela runt 10 dB högre än idag någorlunda distorsionfritt, vilket är en hel del. Dessutom blir ljudet betydligt renare än för JBL 305P om du väljer ett bättre element och en vettig förstärkare. Om du kombinerar med ett diskantelement med samma känslighet och en delningsfrekvens mellan 2 och 3 kHz, så har du en långt mycket högre ljudkvalitet och en helt annan ljudtryckskapacitet. Om du väljer att ekvalisera systemet behöver du inte krångla med baffelsteg och diverse andra frekvensgångseffekter och kan nöja dig med enklast möjliga läroboksfilter.



Man får alltså både bättre spridning och högre verkningsgrad med större baffelyta. Mycket intressant. Är det så att det är värt att bygga om toppar för att resultatet blir så mycket ”bättre”?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav paa » 2021-12-11 12:40

Jag tänkte bygga med PA bas-mid elementet Beyma 10G40, men tolvtummaren Beyma 12G40 ger 2 dB mer och verkar ha jämnare frekvensgång, så jag valde den i stället. Den har också en lite mer begränsad spridning i mellanregistret, som passar bättre vid övergången till SEOS-waveguiden.
Se bygget här:
viewtopic.php?p=1650826
Den ger väl ca 96 dB känslighet i låda och med filter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: finns det några bra PA 10or? för 2vägare med hifi-diskan

Inläggav I-or » 2021-12-11 18:28

rigi skrev:Man får alltså både bättre spridning och högre verkningsgrad med större baffelyta. Mycket intressant. Är det så att det är värt att bygga om toppar för att resultatet blir så mycket ”bättre”?


Nja, högre verkningsgrad får man förstås, dock minskar spridningen för en större strålande area. Sedan kan det vara en fördel med mindre spridning ibland, men i någorlunda normala rum och uppställningar är det ganska trevligt med god horisontell spridning, delvis p.g.a. fördelar för det spatiella intrycket i sötpunkten, men inte minst eftersom klangen inte förändras alltför mycket när man rör sig ut mot sidorna i rummet.

Det är sällan en bra idé att modifiera befintliga konstruktioner med nya element. Då är det bättre att börja från början.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster