Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slammer87th
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2009-06-19

Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav slammer87th » 2021-12-13 10:18

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att HiFi Consult (tillsammans med konstruktören Mats Andersen) erbjuder uppgraderingar i form av nya diskanter och filter för 15 tkr eller med även nya basar för 24 tkr. Jag tycker det är aningen för mycket pengar för mig just nu och dessutom ingen sport :wink:

Jag har ett par gamla QLN Signatur som jag köpte för väääldigt länge sedan men som jag tyckte spelade fantastiskt trevligt. Kabinetten är ett riktigt fina byggen dämplimmade 24 mm väggar och 36 mm baffel. Mina är fanerade i Rosewood med matchande stativ så även en juvel i rummet. Tyvärr har dom stått undanstoppade alldeles för länge efter sonens omilda behandling med för mycket effekt, renderande ett filter som är FUBAR (Fucked Up Beyond All Repair...). Även upphängningarna på basarne Scan Speak 18W/8544 var slut men dom är nu omkantade och friska :D Det har även råkat komma hem ett par Scan-Speak Illuminator D3004/660000 som skall få ersätta dom gamla orginal SEAS 25 TFF. På sikt är det är möjligt att även basarna byts mot ett par Illuminator 18WU/4747T00 men det får i så fall bli nästa steg.

Jag tänker testköra aktivt men skulle vilja knåpa ihop ett högkvalitativt filter men där är jag fullständig novis :cry: Jag har inga problem med att labba från en grund och har tillgång till mätutrustning men skulle behöva hjälp med filterdesign om någon erfaren själ kan tänka sig assistera.

Vänliga hälsningar
Joakim

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav galder » 2021-12-13 19:01

Ingen som har förbarmat sig över dig än.
Om du tar fram grunddata och lägger upp så händer det nog lite mer.
Jag använder Arta för gaetade mätningar 1m avstånd/3ms fönster. Exportera mätningen sedan, (går inte att spara utan licens).
Tänk på att mäta högtalaren fritt i rummet, annars optimerar du mätningen till platsen. Datat importerar jag i Basta (tolvan.com) ihop med impedansmätningar för respektive element.
Utifrån dessa kurvor så får man sluta sig till en lämplig delningsfrekvens. Utifrån hur kurvorna ser ut. Basta kan räkna fram grundvärden för valt filter.
Sedan får man finlira detta, och mäta högtalaren i flera vinklar.
Lite förenklat, men man måste börja någonstans. Du får nog mäta på båda högtalarna om du har kantat om dem. Kan nog skilja en del?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav Maarten » 2021-12-13 19:59

QLN Signature är en klassiker så kul projekt!

Håller med Galder ovan och tillägger att Svantes Sirp på http://tolvan.com/ är enkelt att använda och integrerar bra med Basta från samma utvecklare.

Annars funkar ju REW för mätning.
VituixCad är är snyggt med många funktioner. Sirp + Basta räcker dok långt.
sb17nbac till alla!

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav grannilsson » 2021-12-14 12:06

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att HiFi Consult (tillsammans med konstruktören Mats Andersen) erbjuder uppgraderingar i form av nya diskanter och filter för 15 tkr eller med även nya basar för 24 tkr. Jag tycker det är aningen för mycket pengar för mig just nu och dessutom ingen sport :wink:

Jag har ett par gamla QLN Signatur som jag köpte för väääldigt länge sedan men som jag tyckte spelade fantastiskt trevligt. Kabinetten är ett riktigt fina byggen dämplimmade 24 mm väggar och 36 mm baffel. Mina är fanerade i Rosewood med matchande stativ så även en juvel i rummet. Tyvärr har dom stått undanstoppade alldeles för länge efter sonens omilda behandling med för mycket effekt, renderande ett filter som är FUBAR (Fucked Up Beyond All Repair...). Även upphängningarna på basarne Scan Speak 18W/8544 var slut men dom är nu omkantade och friska :D Det har även råkat komma hem ett par Scan-Speak Illuminator D3004/660000 som skall få ersätta dom gamla orginal SEAS 25 TFF. På sikt är det är möjligt att även basarna byts mot ett par Illuminator 18WU/4747T00 men det får i så fall bli nästa steg.

Jag tänker testköra aktivt men skulle vilja knåpa ihop ett högkvalitativt filter men där är jag fullständig novis :cry: Jag har inga problem med att labba från en grund och har tillgång till mätutrustning men skulle behöva hjälp med filterdesign om någon erfaren själ kan tänka sig assistera.

Vänliga hälsningar
Joakim


Oj, det är hur svårt som helst och veta grundkunskapsnivån för att svara på så komplicerade frågor som egentligen högtalarkonstruktion innebär, om
man har högt ställda krav vill säga. Diskant elementet Scan-Speak Illuminator D3004/660000 har jag inga åsikter om, annat än att domen är ganska exponerad, har aldrig provat den,
den Illuminator 18WU/4747T00 som hänvisas till har stora uppbrytningar, som är en svårare start som nybörjare, om
ej omöjlig men varför ?, när det finns både bättre och billigare element, elementet Illuminator 18WU/4747T00 ser ut som ett rent baselement, kör då hellre med det renoverade
original element.

Ett lämpligt 6,5 " element att börja med är Scan-Speak P17WJ-00-08 och går fortfarande att köpa, har inga hyss för sig alls (ett tips om man inte går i land med det man har,
behöver i princip bara en spole i serie 1.0 -- 1,2 mH för en delningsfrekvens om C:a 3- 3,5 Khz mot rätt diskant då såklart).

Det viktigaste oavsett filter princip, passivt eller aktivt är ju att få till en bra integration mellan elementen både gällande
vid delningsfrekvensen, men även de vertikala och horisontala spridningen av HELA högtalaren, att köpa de dyraste och för ögat
frekvens rakaste elementen är att börja bakfram.

Att ett bas/mellanregister element beter sig utan stora uppbrytningar gör det hela enklare att få till med passiva filter, men även
diskanter som faller av sig själ kan vara lämpligt att använda, och kan faktiskt vara enklare, säger inte att det är enkelt men
ibland kräver det mindre komponenter då elementet ifråga kanske faller med 18db/oktav av sig själv, vilket ofta då behöver 1st reaktiv komponent
i signalvägen titta på bygg tråden EPS-2 här på faktiskt, där används ett till synes skitbilligt element till diskant Visaton DTW72 som är ett fantastiskt
diskantelement, i rätt applikation https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=29404&hilit=EPS+2


Ett tips när du kollar om du har rätt fas vid delningen är att summan av de två elementen ska summerar till 0, om du mäter de två element
var för sig först, på minst dubbla baffel bredden och noterar vart de har fallit med -6db, mät igen med båda elementen inkopplade (micken mellan bas/diskant) och notera nivån,
2st element som spelar i fas samtidigt skall summera till 0. Kom ihåg att jag inte säger att tonkurvan skall vara spikrak vid delningen, bara att summan skall vara rätt om fasintegrationen
är hyggligt inom gränsen, får man stor utsläckning, eller för hög nivå spelar de ur fas, så kallad loobing, högtalaren skall helst ha sin rakaste
tonkurva rakt fram.
O.B.S detta gäller naturligtvis när du har applicerat delningsfilter komponenterna till det tänkta filter för systemet



Mvh Göran Nilsson

PS. Sen

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav Calleberg » 2021-12-14 13:19

I TEORIN är det ganska enkelt att få till något skapligt, har du dessutom bra möjligheter att mäta på ditt arbete finns det goda möjligheter att det blir rätt ok :)

Det finns några fallgropar som alltid måste hanteras och som du behöver känna till, En alldeles utmärkt start kan vara att analysera hur det gjorts i det ursprungliga filtret. (framförallt hur det skiljer sig från ett "Standard tabellfilter" för det kommer det att göra). Svårast där blir att mäta spolarna (inte jättesvårt med rätt grejor), jag uppfattar det som att ena sidans filter är OK?

Fallgrop nummer ett är baffelsteget,
Beroende på att Mellanregistrets frekvenskurva i databladet som är mätt på en stor baffel skiljer sig från frekvenskurvan med elementet monterad på en liten högalarbaffel kommer du eventuellt behöva höja nivån upp till 6dB upp till några hundra Hertz, Basta som nämnts tidigare ger god hjälp med detta, men man kan ochså anta att man hade koll på detta i orginalutförandet, vilket ochså borde visa sig om du simulerar orginalfiltret. Normalt brukar det Röra sig om att Spolen i Mellanregistrets LP filter är ordentligt mycket större än tabellfiltret, men det ka ochså vara löst med ett passivt Shelvingfilter.

Fallgrop nummer två är att du behöver tänka på att elementens egenavrullning och filtrens avrullning påverkar varandra och summerar till en gemensam filterfunktion.
här "behöver" du FRD filer eller liknande(du kan nog handknacka dem själv utifrpån databladet har jag för mig)på dina element så att du kan simulera den summeringen så att du hamnar hyfsat rätt, den övningen kommer ochså lära dig vad du skall ändra i filtren för att påverka frekvensgången åt det håll som du vill. Det kommer du ha nytta av när du märker att det inte mäter riktigt som det simulerar :)

Det finns mer, men jag stannar där för nu.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav Kraniet » 2021-12-14 14:45

Är det inget fel på baselementet så kan jag inte se nån anledning att byta det. Är ju ett väldigt bra element.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-14 15:45

Inte kan väl originalfiltret vara så uppeldat att det inte går att se komponentvärden och design?
I så fall har du ju något att utgå ifrån, det kanske räcker med att modifiera diskatdelen på det filtret om du ska byta diskanter.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav Kraniet » 2021-12-14 15:56

Kan tycka det vore synd att "förstöra" högtalaren genom att modda den. Det är ju en väldigt kompetent genomförd konstruktion från början. En restaurering hade jag personligen sett mycket mera vinst i.
Mvh
Magnus

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav grannilsson » 2021-12-14 16:55

Håller med åvanstående talare/skrivare
behåll baselementet, implementera det nya diskantelementet bara.
Att sätta i helt andra element är inte säkert att det blir bra öht. dessa nya
element kanske skulle passat bättre i en helt annan konstruktion (ny låda helt enkelt).
Moddningar av ett färdigt koncept brukar sällan bli bättre...

/Göran

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Söker hjälp med filterdesign - moddade QLN Signatur

Inläggav martinsson » 2021-12-18 10:05

Jag skulle höra med Pär Engelhom, han har hjälpt mig med både filter från grunden och restaurering av gamla filter, och resultaten har varit kalas, kolla länkarna nedan för exempel.

https://www.martinsson.cc/blog/index.ph ... c-CD-Z5000)

https://www.martinsson.cc/blog/index.ph ... raditional

Mvh / Anders


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster