Passiv delning mot monobas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Passiv delning mot monobas

Inläggav DrBoar » 2022-01-01 19:44

3DfilterHiFIKit.jpg
3DfilterHiFIKit.jpg (1.83 MiB) Visad 698 gånger
Jag har en fundering kring ett 3D filter (två sateliter och två sidosystem. Se bifogad fil.
Delningarna är 6 dB oktav 300Hz och skall dela mellan ett RT bashorn och sidosytemt med JBL 2110. (Jag har en mycket diger samling spolar och elektrolytkondingar för bygge) Jag ser två problem med HiIFlKits konstruktione. Dels att det delas för högt dels för att det krävs många effektmotstånd för att de skall hålla om man drar på.

Jag hade tänkt att strunta i seriemotstånden och i stället koppla på tillräckligt många spolar i serie för att få rätt totalt motstånd dels vinner jag effekttålighet dels kommer man ner i delningfrekvens uppskattningsvis mellan 80-150 Hz i stället för 300 Hz. Jo jag vet att det vettiga vore att köra aktiv digital delningen men om man nu vill återskapa något som liknar orginalsystemen :D

Åsikter och tips mottages tacksamt

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav PerStromgren » 2022-01-02 09:25

Jag vill minnas att jag brände sluttrissor med en sådan koppling. Min Semicon (sic!) PA 77 tålde inte monkopplingen i basen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav paa » 2022-01-02 11:37

Jag har bränt Sentec PA9 med liknande koppling mellan monoförstärkarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav DrBoar » 2022-01-02 18:45

Det är ju ingenting mellan negativa/jord på höger och vänster och det är 4-5 ohm mellan signal/plus men jag kan tänka mig att en del slutsteg inte gillar detta.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav PerStromgren » 2022-01-02 18:53

DrBoar skrev:Det är ju ingenting mellan negativa/jord på höger och vänster och det är 4-5 ohm mellan signal/plus men jag kan tänka mig att en del slutsteg inte gillar detta.


Japp. Du bör nog fundera på om du ska gå den vägen, ändå. Har du inget slutsteg ståendes du kan använda till basen? Ett passivt filter för linjenivå är ju lätt att knåpa ihop.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav DrBoar » 2022-01-03 21:40

Jag köpte Vintage K25H bashorn och säljaren vill ha en vintage setup, skulle jag sätta upp subwoofer så skulle det bli med aktiva delningsfilter. Säljaren är trevlig och jag har ett digert lager av komponenter från och till delningsfilter, mycket koppartråd blir det! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav Nattlorden » 2022-01-04 16:20

Det måste väl vara ett bryggkopplingsbart slutsteg för att det skall finnas en rimlig chans på det där? Vill i alla fall minnas att det gällde för liknande kopplingar i bilsammanhang...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Passiv delning mot monobas

Inläggav Calleberg » 2022-01-04 17:13

Nattlorden skrev:Det måste väl vara ett bryggkopplingsbart slutsteg för att det skall finnas en rimlig chans på det där? Vill i alla fall minnas att det gällde för liknande kopplingar i bilsammanhang...


Nej, höger och vänster kanal är parallellade över basen bara. Du tänker på något snarlikt, Simultaneous mono eller vad det kallades där man kunde köra ett tvåkanals slutsteg bryggat och stereo samtidigt.

Med det sagt, det må vara vintage och nostalgiskt, men sånna där kopplingar tar jag kraftigt avstånd ifrån, det är dåligt på SÅÅ många sätt... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster