Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvudet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvudet!

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 12:57

I linje med rådande medialogik har jag spetsat till rubriken. Upprinnelsen är att jag haft anledning att titta igenom och löda av ett antal lödningar i högtalare gjorde av ett lika stort antal av varandra oberoende entusiaster. För nytillkomna tittare är EKU vanlig "ringledning", dvs. en 0.38 mm2 tvåledare - vanligtvis med pvc-isolering. Förtennad om man har tur. Ledarna ligger bredvid varandra så att ledarnas höljen lätt kan delas. Skälet till att jag tycker att alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvudet (nåja...) är lödningarnas utförande, samtidigt om det knappast går att anföra att en resistans på 0.1 ohm per meter tvåledare är så mycket att bry sig om för de korta sträckor de gäller. De är ju om inte annat lätt att designa in eftersom de flesta delningsfilter har förlustresistanser som är större i alla sina grenar. EKU har flera fördelar som alla beror på de karaktäristiska mekaniska egenskaperna: den är tunn och enkardelig:

1. Den är tunn med ledningar som passar på högtalarnas lödanslutningar och är i paritet med filterkomponenternas ben.
2. Den är lättlödd i kraft av sitt tunna utförande och att den ibland verkar vara förtennad. Att löda in en 2,5 mm2 högtalarkabel med en vanlig lödpenna tar för lång tid om det ens går. Värmen leds effektivt bort från lödstället. Då är lödkolv med mer massa i spetsen lättare att använda, men en känsla av grovsmide infinner sig. Att löda in 0,38 mm2 enkardelig med en lödpenna går blixtsnabbt. Ett inte ovanligt senario är att lödtennet verkar krypa utmed de vävda talspoleledarna på elementen när man löder länge på tjocka tilledare, med resultatet att de blir styva en eller ett par cm in på ledarna. Isolering smälter. Lödtenn rinner och droppar ned. Ingen ände på eländet...
5. Den är enkardelig och mjuk, vilket gör det enkelt att förankra den mekaniskt på lödöron och komponenter före lödning, vilket främjar lödningens kvalitet. Faktum är att den är så mjuk att man kan böja den i läge med fingrarna.
4. Den håller formen när man böjer den i lådan så att man lätt kan förankra den i lådväggarna.
5. Allt detta gäller även när man skall löda av hela skiten. En i sammanhanget inte oviktig aspekt.
6. För stora baselement kan jag tänka mig att rucka på mina dogmer. Man vill ju inte framstå som omöjlig.

Så, för att summera mina slutsatser. Allt annat än EKU i högtalare för hemmabruk är skit. EKU är internledarnas Taj Mahal: tidlöst utsökt.

Tack, nu känns det bättre.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav hifikg » 2022-01-04 14:16

Jag ska genast riva upp mina OA52 och byta om det inte redan sitter sådana i dem... eh... nä. Säkert ett bra tips för DIY :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Almen » 2022-01-04 14:41

DQ-20 skrev:EKU har flera fördelar som alla beror på de karaktäristiska mekaniska egenskaperna: den är tunn och enkardelig:

1. Den är tunn med ledningar som passar på högtalarnas lödanslutningar och är i paritet med filterkomponenternas ben.
2. Den är lättlödd i kraft av sitt tunna utförande och att den ibland verkar vara förtennad. Att löda in en 2,5 mm2 högtalarkabel med en vanlig lödpenna tar för lång tid om det ens går. Värmen leds effektivt bort från lödstället. Då är lödkolv med mer massa i spetsen lättare att använda, men en känsla av grovsmide infinner sig. Att löda in 0,38 mm2 enkardelig med en lödpenna går blixtsnabbt. Ett inte ovanligt senario är att lödtennet verkar krypa utmed de vävda talspoleledarna på elementen när man löder länge på tjocka tilledare, med resultatet att de blir styva en eller ett par cm in på ledarna. Isolering smälter. Lödtenn rinner och droppar ned. Ingen ände på eländet...
5. Den är enkardelig och mjuk, vilket gör det enkelt att förankra den mekaniskt på lödöron och komponenter före lödning, vilket främjar lödningens kvalitet. Faktum är att den är så mjuk att man kan böja den i läge med fingrarna.
4. Den håller formen när man böjer den i lådan så att man lätt kan förankra den i lådväggarna.
5. Allt detta gäller även när man skall löda av hela skiten. En i sammanhanget inte oviktig aspekt.
6. För stora baselement kan jag tänka mig att rucka på mina dogmer. Man vill ju inte framstå som omöjlig.

7. Den hamnar inte så lätt i hörbar resonans, som tjockare, stela kablar kan göra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Lennart » 2022-01-04 14:52

Nackdelar? Om man använder en vanlig avbitare för skalning, så får man se upp att inte få en brottanvisning på kardelen. Den kan då lätt gå av vid återmontage, böjning mm.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 15:31

hifikg skrev:Jag ska genast riva upp mina OA52 och byta om det inte redan sitter sådana i dem... eh... nä. Säkert ett bra tips för DIY :)


Därav placeringen på forumdelen ”DIY”.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav sprudel » 2022-01-04 15:35

Grym tråd! (sug på den :D )

Angående skalning, skalpell är fint.
Senast redigerad av sprudel 2022-01-04 15:43, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 15:41

Lennart skrev:Nackdelar? Om man använder en vanlig avbitare för skalning, så får man se upp att inte få en brottanvisning på kardelen. Den kan då lätt gå av vid återmontage, böjning mm.


Jag använder Weicons kabelskalare och lägger en ny skalning vid omlödning. Har även provat IÖ:s tips att skala med tänderna. Det fungerar bra för kabeln, men dåligt för tänderna. Jag vet inte hur han är skapt. Jag känner mig som Ozzy Osbourne, fast utan fladdermus. Slöa avbitare fungerar också bra. Men ja, man ska vara försiktig med enkardeliga ledare. Man kan ju öva lite innan skarpt läge.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 15:49

Almen skrev:7. Den hamnar inte så lätt i hörbar resonans, som tjockare, stela kablar kan göra.


Ja, kanske. Men det stora problemet är lödningarna. Att löda 2,5 mm2 till ett mellanregisterelement skapar problem men löser inga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 15:58

sprudel skrev:Grym tråd! (sug på den :D )

Angående skalning, skalpell är fint.


Tur att du redan fått ett epitet av admins. Annars hade jag föreslagit ”Dexter”. :P

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Calleberg » 2022-01-04 16:42

Man måste såklart ha rätt grejor när man löder. 4 kvadrat är då inga problem om man nu prompt skall löda sånt här överhuvudtaget. Jag gör det inte längre.
RK och kabelskor kör jag med, EKU är rena rama skiten, bara idioter använder det till nåt annat än tele...
:wink:

Resized_20220104_153122.jpg
Resized_20220104_153122.jpg (241.19 KiB) Visad 2765 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Belker » 2022-01-04 17:00

Jag har börjat svetsa alla kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Calleberg » 2022-01-04 17:22

Belker skrev:Jag har börjat svetsa alla kablar.


Ok då vinner DU dumstrut-tävlingen, struten får du svetsa själv, GRATTIS!
Uppdatera gärna profilbilden när struten är klar... :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Belker » 2022-01-04 18:09

Calleberg skrev:
Belker skrev:Jag har börjat svetsa alla kablar.


Ok då vinner DU dumstrut-tävlingen, struten får du svetsa själv, GRATTIS!
Uppdatera gärna profilbilden när struten är klar... :lol:

Perfekt, då slipper jag ju 5G mind control, också!

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav bootstrap » 2022-01-04 20:07

Belker skrev:
Calleberg skrev:
Belker skrev:Jag har börjat svetsa alla kablar.


Ok då vinner DU dumstrut-tävlingen, struten får du svetsa själv, GRATTIS!
Uppdatera gärna profilbilden när struten är klar... :lol:

Perfekt, då slipper jag ju 5G mind control, också!


Tar du emot beställningar?

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav steveo1234 » 2022-01-04 20:33

Skönt, då har jag fått förklaringen för VARFÖR jag är dum i huvudet. Innan var det bara en teori..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav MorganM » 2022-01-04 21:38

Jag har faktiskt gjort test med mina B&w 600 serie i bion.Original mot Eku 0,38.
Eku låter bättre.Så allt kablage i min 7.2.2 B&W uppsättning fick nytt kablage.

Ps!
Ljudet blev lugnare mer detaljerat.Dock små skillnader.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 22:34

Calleberg skrev:Man måste såklart ha rätt grejor när man löder. 4 kvadrat är då inga problem om man nu prompt skall löda sånt här överhuvudtaget. Jag gör det inte längre.
RK och kabelskor kör jag med, EKU är rena rama skiten, bara idioter använder det till nåt annat än tele...
:wink:


Det framgår tydligt av bilden att det är bilsterio du pysslar med. Och det ligger inget nedsättande i det. Jo, det gör det förresten. Sorry. Jag är bara glad att du inte lade ut en bild på svetsen också.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 22:44

MorganM skrev:Jag har faktiskt gjort test med mina B&w 600 serie i bion.Original mot Eku 0,38.
Eku låter bättre.Så allt kablage i min 7.2.2 B&W uppsättning fick nytt kablage.

Ps!
Ljudet blev lugnare mer detaljerat.Dock små skillnader.


8O Kul! Krävs ganska mycket is i magen för att ge sig på en hel hög med B&W. Det ger 30 extra poäng om jag läser tabellen rätt. Jag vet faktiskt inte så mycket om skillnaderna i ljud, men det kan ju knappast bli sämre. Vad jag däremot är helt säker på är att man slipper skada elementen genom att försöka löda på eller av för tjocka kablar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Bill50x » 2022-01-06 12:57

Calleberg skrev:Man måste såklart ha rätt grejor när man löder. 4 kvadrat är då inga problem om man nu prompt skall löda sånt här överhuvudtaget. Jag gör det inte längre.
RK och kabelskor kör jag med, EKU är rena rama skiten, bara idioter använder det till nåt annat än tele...
:wink:

Resized_20220104_153122.jpg

Håller inte med om EKU men när det gäller lödning är du rätt ute. Det värsta man kan hålla på med är för veka lödkolvar. Att sitta och värma upp en tjock kabel/kraftig infästning med en lödpenna med tunn spets är dömt att misslyckas. Minst 50-75 watt (beroende på konstruktion) med en ordentlig massa nära lödspetsen så man snabbt kan värma upp lödytorna är det som gäller. När man löder kablar på högtalarelementfästen kan man med fördel leda av värme från tråden som går ner till elementet med en metallklämma med tjock kabelstump på. Och naturligtvis inget flussmedel i vätskeform som kan rinna ner i tråden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-06 14:31

Bill50x skrev:När man löder kablar på högtalarelementfästen kan man med fördel leda av värme från tråden som går ner till elementet med en metallklämma med tjock kabelstump på.

Jag gör likadant. Lika bra att vara säker oavsett kabelarea.
Och Weller is da shit!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-07 12:16

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:När man löder kablar på högtalarelementfästen kan man med fördel leda av värme från tråden som går ner till elementet med en metallklämma med tjock kabelstump på.

Jag gör likadant. Lika bra att vara säker oavsett kabelarea.
Och Weller is da shit!


Ja, i synnerhet WE1010. Lödkolv har jag inte haft hemma på länge, men jag kanske borde skaffa. En ren rejäl en. Bra att ha om man skall löda på typ båten... Lite spännande att gissa spetstemperaturen är det allt. YOLO.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Calleberg » 2022-01-10 10:12

Min viktigaste poäng kanske gick förlorad vid åsynen av den enorma lödyxan. :mrgreen:

Löd inte, kör med rullkrimpade kabelskor istället.

Köpte ganska nyligen denna https://www.conrad.se/p/toolcraft-plc-4 ... mm-2226982 att modda för vinklade kabelskor, men jag får nog köpa en till för denna enkla modell är numer min nya favorit.
Knipex har en liknande variant som jag nog hade köpt om inte det ursprungliga syftet varit att såga sönder den.

Observera att nästan allt är skräp på denna typ av tänger & motsvarande tång för isolerade kabelskor borde det vara försäljningsförbud på :twisted:
Det är alltså bara rullkrimpkäftarna som är användbara och dessutom förvånansvärt bra, bättre i mitt tycke än de lite dyrare som klämmer både isolering och ledare i samma moment.

Och till trådämnet, ett twinnat par 0,75 RK terminerat med riktiga kabelskor är bättre än lödd EKU alla dar i veckan, nu vet ni. Var inte idioter :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-10 14:13

Calleberg skrev:Min viktigaste poäng kanske gick förlorad vid åsynen av den enorma lödyxan. :mrgreen:

Löd inte, kör med rullkrimpade kabelskor istället.

Köpte ganska nyligen denna https://www.conrad.se/p/toolcraft-plc-4 ... mm-2226982 att modda för vinklade kabelskor, men jag får nog köpa en till för denna enkla modell är numer min nya favorit.
Knipex har en liknande variant som jag nog hade köpt om inte det ursprungliga syftet varit att såga sönder den.

Observera att nästan allt är skräp på denna typ av tänger & motsvarande tång för isolerade kabelskor borde det vara försäljningsförbud på :twisted:
Det är alltså bara rullkrimpkäftarna som är användbara och dessutom förvånansvärt bra, bättre i mitt tycke än de lite dyrare som klämmer både isolering och ledare i samma moment.

Och till trådämnet, ett twinnat par 0,75 RK terminerat med riktiga kabelskor är bättre än lödd EKU alla dar i veckan, nu vet ni. Var inte idioter :)

Har inte den tången funnits i alla år typ?
Vi hade den då jag jobbade extra som elektriker på gymnasiet. Otroligt bra!

Att samtidigt klämma både isolering och ledare är snabbare men mindre bra tycker jag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-10 23:51

Calleberg skrev:Min viktigaste poäng kanske gick förlorad vid åsynen av den enorma lödyxan. :mrgreen:

Löd inte, kör med rullkrimpade kabelskor istället.

Köpte ganska nyligen denna https://www.conrad.se/p/toolcraft-plc-4 ... mm-2226982 att modda för vinklade kabelskor, men jag får nog köpa en till för denna enkla modell är numer min nya favorit.
Knipex har en liknande variant som jag nog hade köpt om inte det ursprungliga syftet varit att såga sönder den.

Observera att nästan allt är skräp på denna typ av tänger & motsvarande tång för isolerade kabelskor borde det vara försäljningsförbud på :twisted:
Det är alltså bara rullkrimpkäftarna som är användbara och dessutom förvånansvärt bra, bättre i mitt tycke än de lite dyrare som klämmer både isolering och ledare i samma moment.

Och till trådämnet, ett twinnat par 0,75 RK terminerat med riktiga kabelskor är bättre än lödd EKU alla dar i veckan, nu vet ni. Var inte idioter :)


Det är till att ha kostat på sig ser jag. Men jag är tveksam till att inte löda fast kablarna på elementen och bara dra på kabelskor även om det är smutt om man är mycket inne och rotar i sina lådor. Åsså är det ju förstås detta med enkardeligheten, men det är ju diskutabelt. Förr eller senare är man ju tvungen att löda mot komponenter eller kort om man inte har snajdiga hanar för anslutning till kortet. Men visst: för produktion och/eller för kraftigare doningar tycker jag det verkar uteslutet med lödning om man har ett val. I synnerhet om det är en terminering. En välkrimpad (kom ihåg var ni läste ordet först) kontakt ger en inre tillfredställelse och är den grund varpå samhället vilar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Ted_B » 2022-01-11 00:54

Jag är en sån som gärna löder. Intresset vaknade när farsan lödde saker när jag var liten, och jag har fortsatt löda saker hela livet :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Adhoc » 2022-01-11 01:09

Gott o höra att det gått bra för dig. En lödare i stugan är bättre än tio lodare på torget. :)

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav Griff » 2022-01-14 20:59

Heja DQ-20, varför ska man överhuvudtaget överväga någonting annat än EKU i högtalare? Det i många avseenden det mest ingenjörsmässiga valet man kan göra. Dina argument är stenhårda och går överhuvudtaget inte att tekniskt argumentera mot. Heja igen!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav jonasp » 2022-01-14 21:38

Har aldrig använt EKU! Jag gillar kaos! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Alla som inte använder EKU i högtalare är dumma i huvude

Inläggav DQ-20 » 2022-01-25 17:47

Griff skrev:Heja DQ-20, varför ska man överhuvudtaget överväga någonting annat än EKU i högtalare? Det i många avseenden det mest ingenjörsmässiga valet man kan göra. Dina argument är stenhårda och går överhuvudtaget inte att tekniskt argumentera mot. Heja igen!


Tack! Med insamlad empiri följde vissa normativa slutsatser som jag tyckte världen måste delges. Jag slipade mina vapen och skred till verket en likt Don Quixote - riddaren av den sorgliga skepnaden. På grund av min anemiska gestalt ger jag mig helst i kast med väderkvarnar, halmdockor och redan inslagna dörrar. Det är ett smutsigt jobb, men någon måste ju göra det.

Emanuelgbg skrev:https://www.tradera.com/item/170306/523328938/4-kg-2-tradig-kabel


Du, de där rullarna hade varit med om en hel del. Sett världen, liksom. Tjockt pvc-hölje i en inte alldeles vit kulör.

Sålunda sjönk jag ned och kvad jag:

"Jag förnimmer doften av en lyckligare värld,
då EKU var EKUA och en krona en krona värd."

God fortsättning,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster