Vituix CAD är inte helt lämpat för att simulera rumsreflektioner eftersom programmet begränsar sig till hantering av enbart första ordningens dito, varför det inte fungerar att simulera en linjekälla från golv till tak.
Keele är naturligtvis inte dum, varför CBT-konceptet helt klart fungerar som avsett. Dock räcker det inte med att bara kröka linjen, utan man måste även implementera "shading" d.v.s. sänka känsligheten för elementen mot ändarna. Annars får man liknande ojämnheter i spridningen som för ändliga raka källor. Som framgår av bilderna i det första inlägget, kommer man i hemmiljö dock att erhålla en ordentlig första golvreflektion eller en ordentlig takdito med detta koncept (beroende på hur CBT-konstruktionen kröks eller lutas). CBT-konceptet är dock fantastiskt effektivt i PA-sammanhang, när en jämn spridning är den absolut viktigaste egenskapen och det är här som hela idén i mitt tycke har sin givna plats.
Med dagens avancerade och billiga digitalteknik kan man sedan ta matriskonceptet ett jättesteg längre och driva samtliga element aktivt med lämplig fördröjning för att styra riktverkan nästan helt godtyckligt (i det fallet behöver naturligtvis inte linjen krökas för CBT-utstrålning). Man kan svepa strålningen precis som man vill och skapar man en stor tvådimensionell matris kan man t.o.m. sända ut bredbandiga ljudstrålar mot en viss position.
Det intressanta när man har lyckats skapa en ideal linjekälleutstrålning i hemmiljö är att man vid ett lyssningsavstånd om 3 meter har 5 dB högre nivå för direktljudbidragen i hela audioområdet än för rumsbidragen jämfört med utstrålning av punktkälletyp. Även man kan invända att även de reflekterade vågorna avtar mindre med avståndet, så transformeras de inledningsvis cylinderformade vågorna alltmer till ett slumpmässigt mönster via diffraktion runt möbler och asymmetrisk absorption/reflektion överallt i rummet för att slutligen utgöra ett mer eller mindre diffust efterklangsfält.
Förutom elimineringen av de första golv- och takreflektionerna kan man även tillåta sig att ha en upp till 3 (!) gånger lägre efterklangstid i rummet med bibehållen ljudkvalitet eller lyssna på betydligt större avstånd från källan utan simmighet i ljudet.