FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-24 11:40

Hej på er,

Jag har en yta i ett burspråk i mitt kök där jag sedan tidigare tänkt göra en rejälare fönsterbräda. Vi har katt och den älskar att kika på fåglar mm. ifrån fönstret, utöver att det skulle bli en bra avlastningsyta till köksbordet. I köket så har jag även en behändig ljudanläggning och när jag började fundera på fönsterbrädan så slog det mig att den skulle kunna bli en adderad baslåda till min köksanläggning.

Kikade på Daytons och SB Acoustics lågbyggda element:
https://www.daytonaudio.com/category/193/low-profile-series
https://sbacoustics.com/product-category/drivers/shallow-subwoofers/

När jag sedan stötte in i denna soffsubstråd (https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71680 så noterade jag att volymen på denna fönsterbräda i runda slängar är densamma som denna soffsub som det var riktigt intressant att läsa om. Jag undrar om det är en dum idé att låna grunden men justera och göra anpassningar? Formen blir för att vara en baslåda väldigt okonventionell, och jag tänker mig att jag skulle behöva råd kring placering av port och element. Porten bör bli nedåt eller framåt, där luftkanal ovanför radiator blir. Snickra och bygga kan jag utan bekymmer, men har inte just byggt några högtalare. Hjälp mig med konstruktionen och råd så bygger jag.

Infogar lite bilder och skisser:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och, ja, jag vet att köket inte är optimalt rent akustiskt och den höga placeringen av högtalarna är för att systemet främst nyttjas under matlagning. Man får ibland göra det bästa av det man har :) Måtten på lådan går att justera en aning, tex. lite högre, kan få sticka ut lite ur burspråket, men i övrigt så begränsar väggar och utrymme emellan fönster och radiatorer.

Användarvisningsbild
SigbergAudio
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-16

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav SigbergAudio » 2022-01-24 12:13

Interessant prosjekt! :)

Men denne blir over radiatorene? Hva tenker du om varme her da? Forstår jeg konstruksjonen rett så vil vel denne varmes opp ganske mye av radiatorene som er direkte under(?), det vil nok ikke en eventuell innebygget forsterker være så nöjd med. Så du bør kanskje vurdere en ekstern forsterker i alle fall. Jeg ville kanskje også vært lett bekymret for hørbare vibrasjoner fra fönsteret, så det må nok tenkes litt gjennom hvordan denne skal festes til veggen.

EDIT: Forstår heller ikke helt hvor du ser for deg at selve driveren/elementet skal sitte?
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.no)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav eljulio » 2022-01-24 12:31

Säger bara heja! Prestandan i soffsubben blev väldigt bra och jag tror att den går lika bra att hänga på väggen som att ligga platt på golvet.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-24 12:39

SigbergAudio skrev:Interessant prosjekt! :)

Men denne blir over radiatorene? Hva tenker du om varme her da? Forstår jeg konstruksjonen rett så vil vel denne varmes opp ganske mye av radiatorene som er direkte under(?), det vil nok ikke en eventuell innebygget forsterker være så nöjd med. Så du bør kanskje vurdere en ekstern forsterker i alle fall. Jeg ville kanskje også vært lett bekymret for hørbare vibrasjoner fra fönsteret, så det må nok tenkes litt gjennom hvordan denne skal festes til veggen.

EDIT: Forstår heller ikke helt hvor du ser for deg at selve driveren/elementet skal sitte?


Tack för bra input!
Jag har gjort lite test och om det bara finns utrymme rakt upp för elementens värme att stiga så verkar det gå fint. Förstärkare tänkte jag inte ha i själva lådan. Jag har nåt Behringer A800-slutsteg liggande.

Väggen är av betong och jag tänker göra lådan några millimeter mindre och sedan låta den vila på vinklar fästa i väggen med något vibrationsdämpande på. Det visar sig. Om inte så får jag försöka "frikoppla" den ytterligare.

Användarvisningsbild
SigbergAudio
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-16

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav SigbergAudio » 2022-01-24 12:50

Da høres det ut som om du har tenkt på det. Blir nok bra! :)
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.no)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-24 13:46

Kommer basmodulen att ekvaliseras?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Morello » 2022-01-24 13:54

Oj, vad har hänt med originalfönsterbågarna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-24 14:03

I-or skrev:Kommer basmodulen att ekvaliseras?


Goddag,

Japp. Jag har en MiniDSP-apparat som jag tänkte ansluta och justera med hjälp av i slutändan.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Kraniet » 2022-01-24 14:05

Väldigt smart lösning :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-24 14:07

Morello skrev:Oj, vad har hänt med originalfönsterbågarna?


:) ...det renoverades fönster innan min tid. Jag tror att medvetenheten kring att behålla och laga det gamla har ökat en aning på senare år. Man hör åtminstone mer diskussion om det.

Det är iaf. väldigt ljuddämpat utifrån, vilket är skönt när det är trafikbuller och dylikt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-24 14:21

Om det inte är tänkt att spelas med riktigt höga ljudtrycksnivåer kan man bygga en sluten låda eftersom det förenklar en del. Annars går det att bygga en basreflexlösning, men det kräver antagligen krökta portar.

P.g.a. längden på lådan behöver man använda två element för att man inte ska excitera den första böjmoden, vilket blir fallet om man monterar ett element i mitten. Två 8"- eller 10"-element kommer nog att vara ganska lagom.
Senast redigerad av I-or 2022-01-24 14:34, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-24 14:34



Är det något som är bättre än de andra av dessa?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-24 14:37

Dayton-elementen är bara att rekommendera om man monterar det ena elementet med motorn utåt för utsläckning av andratonsdistorsionen, men är betydligt billigare än SB:s motsvarighet.

Eftersom man får plats med konventionella element på höjden, så finns det egentligen ingen anledning att använda dessa dyrare varianter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-24 15:37

I-or skrev:Om det inte är tänkt att spelas med riktigt höga ljudtrycksnivåer kan man bygga en sluten låda eftersom det förenklar en del. Annars går det att bygga en basreflexlösning, men det kräver antagligen krökta portar.

P.g.a. längden på lådan behöver man använda två element för att man inte ska excitera den första böjmoden, vilket blir fallet om man monterar ett element i mitten. Två 8"- eller 10"-element kommer nog att vara ganska lagom.


Vad blir bäst? Nån eller några tusenlappar upp eller ned för element kvittar och själva byggandet är mest som terapi och något jag tycker är kul.

När du säger krökta portar i plural, tänkte du då rör eller nån slitsvariant?

Om det blir att elda för kråkorna att göra den portad med två element och nästan lika bra att ta ett BMS 12s305 eller dylikt, ja, då är det väl lika bra att bygga sluten konstruktion och så får jag lägga snickarglädje på annat :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-24 19:14

Om du mest tänker lyssna på låg till medelhög volym är det ganska bortkastat med portar, men om du tycker att det är kul och vill ha maximala prestanda kan du bygga två krökta slitsportar (placerade nära kortsidorna) med lämpligt böjbart material. Jag skulle nog använda stålplåt och fräsa spår i topp- och bottenytor för att definiera formen. Två bättre 10"-element ger prestanda som räcker och blir över i det ganska lilla rummet hur du än gör. Dessa bör placeras runt 0,5 m från ändarna för att hela lådan inte ska vibrera som en banan vid första böjmoden som kommer att ligga ganska lågt i frekvens (dessutom ger två element en något jämnare frekvensgång över rummet). Jag tänker mig någonting ungefär i stil med nedanstående fula skiss:

3NEN3c0.jpg
3NEN3c0.jpg (247.75 KiB) Visad 2046 gånger


Slitsarna blir smalare än de ser ut i skissen. Elementen kan vara någonting från Dayton eller motsvarande som får plats på höjden och med xmax om ca 8-10 mm. Övriga parametrar blir inte avgörande eftersom du ändå ska ekvalisera och har tillgång till massor av effekt.

Man bör förstås inte ignorera imponatoreffekten för en basmodul med coola portöppningar om man vill ha något samtalsämne vid middagsbordet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav spiii » 2022-01-24 19:49

Tänk på att det inte räcker med en öppning upptill för att elementet ska fungera bra.
Luften måste kunna cirkulera, alltså behövs ett luftinsläpp nedtill lika stort som utsläppet uppåt.

Edit: Som BellsnWhistles påpekar nedan, borde jag naturligtvis ha skrivit radiator :oops:
Senast redigerad av spiii 2022-01-24 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-24 20:00

spiii skrev:Tänk på att det inte räcker med en öppning upptill för att elementet ska fungera bra.
Luften måste kunna cirkulera, alltså behövs ett luftinsläpp nedtill lika stort som utsläppet uppåt.


Jag var tvungen att läsa detta 4 gånger innan jag förstod att det var radiatorn du menar, och inte högtalarelement.....
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Calleberg » 2022-01-25 10:39

spiii skrev:Tänk på att det inte räcker med en öppning upptill för att elementet ska fungera bra.
Luften måste kunna cirkulera, alltså behövs ett luftinsläpp nedtill lika stort som utsläppet uppåt.

Edit: Som BellsnWhistles påpekar nedan, borde jag naturligtvis ha skrivit radiator :oops:


Nejdå, jag fattade direkt. Däremot borde du kolla lite nogrannare på bilderna, lådan är ju bara en väldigt tjock fönsterbräda, det nedre luftinsläppet du talar om är tämligen gigantiskt :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav spiii » 2022-01-25 12:23

Ja, det ser jag nu. Jag gjorde bara den förhastade slutsatsen att lådan skulle stå på golvet...
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Kraniet » 2022-01-25 14:12

Hur många liter pratar vi om? cirka 80 totalt eller?
Kan ju va en utmaning att få till en basreflexlösning med två basa i så liten volym?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Kalejdokom » 2022-01-25 15:11

Kul projekt och fantastiskt fina renderingar (är det Sketchup?). Är det inte lite synd att skrota så fina marmorbänkar, kan du inte göra lådan så att den sluter mot fönsterbänkarna på något sätt? Jag förstår att det kan bli problem med radiatorn, men ändå?

Mitt överslag säger att det blir ca 65 liter i nuvarande utseende. Det låter ju rätt ok om det blir två element i sluten låda. Finns dock element som simulerar fint i små basreflexlådor också. Jag är t.ex. imponerad av bilbasar från GAS i mycket små lådor (för hemmabruk). GAS Alpha 8D2 har jag testat i löjligt små basreflexlådor. Problemet är att få till port(-ar) för tillräckligt låg avstämning i små lådor.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav Calleberg » 2022-01-25 15:23

För den där Dayton 10:an som jag byggde slavbas av i somras så var 25 liter lite för stort, Man kan alltså få dit två 10:or i 50 liter om man vill, dvs ekvivalent med en 15 tummare 8O. Kanske får du t.om plats med två (12") slavbasar? Men du lär inte ha turen att hitta två stycken "billigt" på tradera. :mrgreen: Så det kanske blir lite onödigt mycket över budget. Möjligen kan två RSS265HO-44 sitta som en smäck i en liten sluten lådda, lite enklare, mycket billigare.

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... cwQAvD_BwE
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-25 15:40

Frekvensgången är av liten vikt när man ekvaliserar och har tillgång till nästan obegränsat med effekt som i det här fallet. Det är ingen idé att försöka hitta "optimala" kavitetsvolymer eftersom man kan styra frekvensgången nästan helt fritt via DSP (eller eventuellt analogt, men sådana lösningar är ovanliga idag).

Det som är viktigt är maximal någorlunda linjär ljudtrycksnivå och det är förstås detta som man bör optimera efter. Man måste släppa de passiva bojorna när man utarbetar lösningar för lågfrekvensområdet med den teknik som finns tillgänglig idag.

För övrigt lär det nog vara omöjligt att få in någonting större än 10"-element om man ska undvika att excitera den första böjmoden för lådan och portarna kommer att fungera väl om man kröker dem som i skissen ovan, så några slavbasar (vilka, om möjligt, bör undvikas av både tekniska och ekonomiska skäl) behöver inte tillgripas. Hur som helst kommer sannolikt en sluten lösning att vara fullt tillräcklig om man inte kör svartklubb i köket.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-26 17:27

Kalejdokom skrev:Kul projekt och fantastiskt fina renderingar (är det Sketchup?). Är det inte lite synd att skrota så fina marmorbänkar, kan du inte göra lådan så att den sluter mot fönsterbänkarna på något sätt? Jag förstår att det kan bli problem med radiatorn, men ändå?


Ja, precis. Sketchup. Det är ett OK verktyg om man ska skissa och åskådliggöra något.

Jag kommer inte att skrota marmorbänkarna utan de kommer att finnas kvar, men blir åtminstone för nu bli förflyttade till vinden. Tanken slog mig att försöka implementera dem, men jag lyckades inte liksom få ihop det på nåt bra sätt.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-26 18:19

I-or skrev:Frekvensgången är av liten vikt när man ekvaliserar och har tillgång till nästan obegränsat med effekt som i det här fallet. Det är ingen idé att försöka hitta "optimala" kavitetsvolymer eftersom man kan styra frekvensgången nästan helt fritt via DSP (eller eventuellt analogt, men sådana lösningar är ovanliga idag).

Det som är viktigt är maximal någorlunda linjär ljudtrycksnivå och det är förstås detta som man bör optimera efter. Man måste släppa de passiva bojorna när man utarbetar lösningar för lågfrekvensområdet med den teknik som finns tillgänglig idag.

För övrigt lär det nog vara omöjligt att få in någonting större än 10"-element om man ska undvika att excitera den första böjmoden för lådan och portarna kommer att fungera väl om man kröker dem som i skissen ovan, så några slavbasar (vilka, om möjligt, bör undvikas av både tekniska och ekonomiska skäl) behöver inte tillgripas. Hur som helst kommer sannolikt en sluten lösning att vara fullt tillräcklig om man inte kör svartklubb i köket.


Jag tror att jag kanske kompromissar i den riktningen med tanke på att dsp kommer att nyttjas.

Lade en beställning på 2st sådana där Dayton Audio LS10-44. Då har jag nåt att utgå ifrån och kladda skiss baserat på. Jag skulle på höjden kunna få in något mer men jag tänkte på att jag antagligen behöver staga en del invändigt samt ta till lite skivtjocklek med tanke på att det trots allt också är en fönsterbräda. Man vill ju inte gärna knäcka den bara för att man måste vila ett knä på den då man putsar fönster :) Så det fick bli de lågbyggda.

Märkte också då jag började skissa att 10 tum troligtvis är max storlek, om man nu inte skulle ha placerat in ett 12-13 tums i mitten. Men då blir det ju som sagt lite tråkigare och enklare att bygga den.

Jag kommer att posta lite skisser när jag inventerat vad jag har för skivmaterial mm. tillgängligt. Tror att jag testar göra nåt utkast med portarna riktade i en sväng mot insidan av fönsterbrädan, dvs. så att de får sitt utlopp i själva ventilationskanalen för radiatorerna. På så sätt så skjuter jag lite på själva samtalsämnet och imponansfaktorn lite in på sentimmarna då whiskeyglasen som parkerats på fönsterbrädan börjar hoppa.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav eljulio » 2022-01-26 20:55

Väldigt roligt projekt. Ser fram emot mycket bilder och motsvarande bygghastighet som i min tråd om soffsubben (var eg. Roger som startade den...).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-27 12:23

Om portarna mynnar inåt (mot radiatorn), måste man se till att lämna minst 3 portbredders (den kortare dimensionen) avstånd till radiatorn. Detta var skälet till att jag valde att rita portarna som i skissen med mynningen framåt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav I-or » 2022-01-27 12:27

eljulio skrev:Väldigt roligt projekt. Ser fram emot mycket bilder och motsvarande bygghastighet som i min tråd om soffsubben (var eg. Roger som startade den...).


Ingen klarar eljulios ADHD-hastighet...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2022-01-27 12:50

I-or skrev:Om portarna mynnar inåt (mot radiatorn), måste man se till att lämna minst 3 portbredders (den kortare dimensionen) avstånd till radiatorn. Detta var skälet till att jag valde att rita portarna som i skissen med mynningen framåt.


Radiatorn kommer inte upp till den höjden. "Urtaget" är endast ventilationskanal där varm luft ifrån radiatorn kan stiga upp emot fönstren. Ja, eller vice versa om man nu vill ha kallras av någon anledning.

Så portöppningarna kommer att mynna med hyggligt fritt utlopp.

Ovanpå blir det någon form av luftigt galler eller klöverplåt. Ska hindra den ifrån att kunna skallra.

Jag gör som sagt några utkast sen.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: FönsterBrädeSub - Behöver konstruktionshjälp

Inläggav eljulio » 2022-01-27 21:28

I-or skrev:
eljulio skrev:Väldigt roligt projekt. Ser fram emot mycket bilder och motsvarande bygghastighet som i min tråd om soffsubben (var eg. Roger som startade den...).


Ingen klarar eljulios ADHD-hastighet...


Ha, ha... jodå, nog finns de där ute. Många bokstavskombinationer är ibland till sin fördel. :D :wink:


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster