SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav I-or » 2022-07-05 15:13

galder skrev:I-or
Du har använt uttrycket smalbandigt här och i flera andra inlägg. Jag undrar hur du definierar detta? Är det kopplat till olika nivåer, och/eller endast frekvensberoende?

Kan ju vara en bra grundläggande information att ha i åtanke vid högtalarkonstruktion, eller ekvalisering.


Tja, det är förstås medvetet halvslarvigt, men kanske 1/2 oktav eller smalare*. Detta är mest för att skilja mellan oktavbreda (eller mer) och mycket hörbara ojämnheter och typisk smalbandig orolighet för höga frekvenser, vilken t.o.m. kan vara helt ohörbar med musik. T.ex. gör +/-1 dB bredbandig skillnad i de två oktaverna 200-800 Hz i mellanregistret en enorm skillnad mellan varm/kall klang och även märkbar skillnad för rumslighet och detaljering, medan uttalat smalbandiga variationer (< 1/4 oktav) om +/- 3 dB över 1 kHz eller så mest leder till lite olika nyanser i återgivningen.

Tilläggas bör angående referensen till Toole ovan att bandbredden är omvänt proportionell mot Q-värdet, så att Q = 1 motsvarar en bandbredd om 1 oktav och Q = 3 motsvarar 1/3 oktav.


*Om man ska vara noggrann så är detta nära relaterat till hörselns kritiska band, vars bandbredd varierar en del och är ganska hög framförallt för låga frekvenser och någorlunda konstant för höga: https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_band. För musikåtergivning är det dock stor skillnad mellan det typiska grundtonsområdet ca f < 2 kHz och övertonsområdet däröver eftersom hörseln mer tycks bunta ihop övertonerna så att dessa totalt i de kritiska banden håller en rimlig nivå relativt grundtonen, medan frekvensgången i grundtonsområdet måste vara nära konstant även smalbandigt för att vi ska uppfatta det hela som fullt korrekt (förutsatt att musiken faktiskt har frekvensinnehåll även i eventuella problemområden).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-08 16:04

Tack I-or för utförligt svar


Jaha då trillade den nya DAC’en in så småningom, mitt under högsommarvädret. Sålde S.M.S.L. m400 till förmån för Lindemann Limetree USB-DAC. Då är man ?avchinesefierad?. Har nu endast europeisk elektronik.
Försök till jämförelse mellan DAC’ar, med då S.MS.L. m400 ur hörselminnet.
S.M.S.L. m400 uppfattade jag nu lyssnandes till USB-DAC som skarpare i detaljer, och tyngre basåtergivning. Det var inledningsvis. Sedan med USB-DAC upplever jag den som att ha bättre återgivning överlag, med stramare bas, och röster som låtandes mer naturliga. Inte så skarp i tonen överlag.
Det i varje fall vid en första lyssning med S.MS.L. m400 i någotsånär färskt hörselminne. I fortsättningen så får jag nog inrikta mig på hur USB-DAC låter istället. Upplevde i varje fall skillnaden som påtagligt stor.

Skrattade till när jag tittade upp och såg att honkatten tittade på högtalaren när jag spelade låten You want it darker med Leonard Cohen (bilden nedan). Både innan och efter så hade hon legat och vilat, så något fångade hennes uppmärksamhet. Kanske den mörka rösten? Hankatten låg annars lugnt kvar hos husse och snusade oberört vidare.

Felice
Bild

Lindemann Limetree USB-DAC
Bild


Lite av musiken som provspelats helt eller delvis

Eriks Esenvalds - Urgency of now
The Black keys - Droupout boogie
Era - Live experience
Lykke Li - EYEYE hur illa är detta inspelat. Stod något om att den är inspelad i hennes sovrum i LA på Qobuz. Har för mig att jag läste någonstans något om att de använt någon kass mikrofon.
Iris Bergcrantz - Young dreams min; mitt referensalbum, trum och bassolo m.m.
Leonard Cohan - You want it darker
Morcheba blue - Blackest blue
Janita - Here be dragons
Josef Salvat - The Close / Le reveil; ytterligare en svår inspelning, svårlyssnad
Bob Marley & the Wailers - Live at the Rainbow, 2’ june 1977

Får också jobba vidare med att hitta rätt avstånd och invinkling på högtalaruppställningen, då jag när jag vid ett tillfälle böjde mig fram och hamnade i någon slags sweetspot, omsluten av ljudbilden.

Tillägg: Allo Shanti är använd som nätenhet istället för medical grade pluggar medskickade Lindemann Limetree

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-18 19:09

Var tvungen m.a. av I-or’s inlägg om mätningar för ekvaliseringar viewtopic.php?p=2235101#p2235101
att kolla vad jag har utfört för mätningar och främst då med längre avstånd. Jag kunde konstatera att för längre avstånd om 2m eller mer, så fanns ingen, men däremot 1st mätning på 1,8m.


1,8m, 500ms
Bild

1,0m, 650ms (max)
Bild

Får vid senare tillfälle mäta som herrn beskrev i inlägget ovan.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-20 15:45

Har hela tiden retat mig lite på området ungefär 1,5 - 3,0kHz. Detta ligger knappt +1dB från medellinjen för området 300 - 20.000Hz, bild nr 1. Tittar man på mätningen för 650ms (vilket man inte skall över 500Hz, enl. I-or), bild nr 2. så ser det ju förfärligt högt ut där. Jag sitter ju ända hemma med AC igång under 2 dagar nu, så något skall man ju göra. Tänkte hänga på en RLC-krets rakt över/bakom diskanten tillsvidare, bild nr 3. Får provlyssna och senare mäta, åtgärda kretskort, om lyssningssejouren faller väl ut.


Mätning 1m ca 3ms
Bild

Mätning 1,6m 2.5ms resp. 650ms
Bild

Teoretiskt resultat enligt VituixCAD2 av åtgärd
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-21 19:57

Utförde en mätning på quickfixen avsedd att sänka området runt ca 1,5 - 3,5kHz.
Denna mätning gjorde jag på högtalarens plats nära vägg och sidovägg. Alltså inte fritt placerad i rum. Vilket den jämförande mätningen med förra utförandet är gjort.

Jämförelse innan efter quickfix
Bild]

REW quichfix
Bild


Kunde notera ett stort lyft på basen mellan 100Hz och avstämningen ca 45Hz.

Bild

Har ännu inte lyssnat till detta utförande ännu.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-22 18:51

Har lyssnat en del idag, och... superlativ, blabla, superlativ...
Upplevde ingen försämring i något avseende. Tycker att det låter riktigt bra.

Läste I-or’s inlägg om ekvalisering, där han skrev i ett inlägg “Jag skulle till att börja med prova att ta ned 700 Hz-toppen eftersom denna tillför en ibland eufonisk färgning som kan tillföra "tydlighet" men även ge en påfallande ljushet för bl.a. välinspelade röster.”.
Läser man sådant så blir man ju lätt nojig, med tanke på att min minnesbild om att området under 1kHz har just en höjning. Nagelbitande!

Uppmätt på 1,5m med 500ms, smoothed mätning för tydlighetens skull
Bild

Simulering i VituixCAD2 med nuvarande och ev. åtgärd
Bild

Mer pyssel i vardande alltså. Bygger nog nya kortsatser så att jag “bara” har att skifta, än riva ned befintliga. Dubbla kortuppsättningar alltså = typ 5000kr ytterligare. Svider!

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-07-22 20:08

Kul att det blir (ännu) bättre!
Måste du verkligen skaffa helt ny sats? Varför inte fixa något där du kan byta komponenter och därmed spara pengar?

Alternativt att du labbar med ekvalisering för att testlyssna innan köp?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-23 18:41

Detta med basnivån blev problematiskt. Om jag skulle förutsätta att nivån är enligt ovan så skulle det innebära helt nya delningsfilter för att rätta till det. Ingen quickfix där inte. Hittade några mätningar utförda inpå elementen, vilka visade på helt annan frekvensgång. Nu är ju i.o.f.s. låg-, mellanbasar inte summerade, så det medför oklarheter om frekvensgången. Så läget anser jag vara högst osäkert för att göra någon åtgärd. Men man kan nog säga att jag lade för lite uppmärksamhet på basnivåns detaljer, och förlitade mig på vad som syntes, och med förtroende med den färdiga avstämningen av lådan för basarna, vid framtagande av filtren. Avstämningen ligger tydligen på 35Hz.
Man skulle ju kunna slänga in en DSP mellan streamer och DAC, men i.o.m. att basfrekvensgången är så pass oklar så är ju inte det lösningen. Men kan ju vara en smidig metod när basfrekvensgången är fastställd. Då kan man ju även trycka ner bulan under 100Hz, som härrör från rummet m.m.


Mellan och lågbas uppmätta inpå
Bild

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-07-23 19:41

Se upp med SBIR samt tolkning av närfältsmätningar.
Du kan även kolla på viewtopic.php?f=3&t=72656&start=330#p2230878
... avseende balans i lägre register relativt högre register.
Jag vet inte hur ditt filter ser ut men jag skulle gissa på väl stor baffelstegskompensation.
En annan möjlighet är lite lägre avstämning av basarna men 35 Hz låter inte orimligt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-07-24 14:13

Kikade på filtren för att se hur jag kunde få ner området under 1kHz till mer i nivå med högre frekvenser. Som det verkar nu -svårt att verifiera nivån i.o.m. brist på tillräckligt stor fri yta- så är det ett lyft om några, ospecifierat, dB högre nivå i området kanske 300 - 1000Hz enligt 1,5m 500ms mätning, redovisad i tidigare inlägg.
Jag gjorde lite förändringar i mellanbas filtret, vilket verkar ge en gynnsam sänkning i det berörda området. Jag justerade också diskantfiltret, dels för att utesluta quickfixen, och nivåbalans/förbättring till det nya basfiltret.
Dets ser väl rätt bra ut, MEN

Hur pass mycket kan man lita på VituixCAD2’s resultat. I den kombinerade bilden nedan är den nedre kurvan enligt det nya utförandet. Den övre däremot är det nuvarande utförandet med quixfix’en! Jämför denna övre kurva med bild nr 2 nedan. Ser någon, någon likhet mellan dessa? Räck i sådana fall upp handen, och beskriv det för mig. Jag kan då inte se hur man skall kunna ta fram ett trovärdigt filter med hjälp av VituixCAD2 utan att i efterhand justera om man har tur smärre avvikelser.

En annan sak med quickfixen och den ev. av denna ersatta åtgärden, är att detta borde vara gynnsamt för den s.k. förtätningen av diskanten runt ca 2,7kHz.

Kombinerad nuvarande utförande och teoretiskt nytt utförande
Bild

För okulärkontroll av frekvensnivån
Bild

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-07-24 14:39

Lite svårt för mig att fatta vilken kurva som visar vad men du kan testa även i Basta och jämföra.
När det inte stämmer skulle jag i första hand kolla på fasen inkl ev inlagda avstånd mellan elementen (y- och z-led) och i andra hand impedans.
Sen har ju Vcad konstaterats uppvisa egenheter avseende uträkning av lobing men jag tror mer på ovan.

Slutligen är mätningar oexakta, I-or nämnde att det är svårt att uppnå bättre noggrannhet än +-1-2 db eller nåt sånt. Det ska man ha i åtanke vid jämförelser.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-14 18:39

Det ser ju ut som om hösten straxt är över oss med färgsprakande scenarier i naturen och mindre trevligt väder med blåst, kyla och mörker. M.a.o. dags för diy’are att ta upp sitt projekt. I mitt fall till att börja med mäta upp hur quick-fixen blev (sänkning av nivå runt ca 1,5 – 3,5kHz). Har ju mätt i 0-gradersriktningen på 1,5m, men behöver ju se hur det blev i vinklarna också. Plus försöka få en bättre bild på basens frekvensgång under 1kHz. Nu om ca 2-3veckor skall fönstren bytas ut i lägenheten, så då måste jag flytta undan möbler så att de kommer åt med detta jobb. Det för ju det goda med sig att utrymme skapas för mätningar. Eller räcker ytorna till för detta? På 1m bör det nog kunna mätas i varje fall, 1,5m, nja, kanske i sovrummet (ca 5,5 x 3,5m, takhöjd 2,75m) Blir till att testa i varje fall.

Funderar på att skaffa mig en förstärkare avsedd att användas vid högtalarmätning. Har funderingar på någon av dessa enkla förstärkare:

Nikabe D2
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-w-p23906

Nördic
https://www.elgiganten.se/product/tv-lj ... are/181845

Vad tror ni? Kan dessa fungera för detta. Rullar kanske av i högsta diskanten?

Har detta ljudkort (Focusrite Solo) antagligen i gen. 1

https://www.scandinavianphoto.se/focusr ... 3c7dd418db

Mikrofon (Line audio design OM1)

http://www.lineaudio.se/OM1.html

Vad jag vill minnas så köpte jag denna sorterad med +/- 0,5dB, eller missminner jag mig?
Såg nu att det står ett förbehåll vad gäller mätning: on axis, 1m distance, 1/12 oktav narrow smoothing!
Hm, innehålls då inte angiven tolerans vid t.ex. avstånd längre än 1m? Antagligen inte.
Jag har i.o.f.s. en annan mikrofon
Behringer ECM8000 en usel mikrofon, även med kalibreringsfilen. Mätresultatet skiljde en hel del mot OM1 mikrofonen vid kontroll, så kanske det inte är någon nytta med den.

Jag har upplevt något glapp när jag rör OM1 mikrofonen, och tror att det kan ha att göra med glapp i XLR-sladden. Så jag köper en ny och testar.

Har beställt en ny vridplatta istället för den från Biltema. Det lokala båtvarvet hade en variant av denna med större diameter på ”vriddelen”. Kanske fungerar bättre i.o.m. det? Bara att testa. Annars om någon har ett förslag på en bevisligen fungerande produkt, så tipsa då gärna om den.

Har nya filterförslag (omgörningar) för diskant och mellanbas att åtgärda ev. avvikelser. Men det är alltid osäkert med simuleringar. Det brukar ändå aldrig stämma rakt av.

Utgångsläge: uppmätt 0-graders riktning vid 1,5m nära vägg, 2,5ms, no smoothing

Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-15 08:59

Quotar mitt eget inlägg för att lyfta frågan.

Såg nu att det står ett förbehåll vad gäller mätning: on axis, 1m distance, 1/12 oktav narrow smoothing!


Det rör alltså mikrofonen Line Audio Design OM1, som numera verkar vara en vanligt förekommande mätmikrofon på forumet.
Så toleransen är alltså uppnås endast vid innehållet avstånd om 1m.
Även riktad rakt mot mätobjektet tydligen.
Mätningen utjämnas (smoothing) även enligt 1/12 oktav.

Det låter som ganska begränsande förbehåll.
Nu står ju inget om vad den presterar vid mätningar utanför kraven.
Märkligt också om mikrofonen som det nämns utjämnar mätresultatet. Kanske handlar om att membranet inte klarar hela uppmätta dynamiken?

Vad finns för alternativ utan dessa begränsningar i det mer rimligt prissatta segmentet för en diy'are.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-15 09:03

Qoutqr mitt eget inlägg i syfte att lyfta frågan.

Funderar på att skaffa mig en förstärkare avsedd att användas vid högtalarmätning. Har funderingar på någon av dessa enkla förstärkare:

Nikabe D2
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-w-p23906

Nördic
https://www.elgiganten.se/product/tv-lj ... are/181845

Vad tror ni? Kan dessa fungera för detta. Rullar kanske av i högsta diskanten?


Ingen med synpunkter, tips?

Jag vill alltså slippa släpa runt på min ordinarie förstärkare och tänkte att något sådant här kanske kunde fungera utan att vara en negativt påverkande faktor för mätresultatet.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-09-15 09:27

Jag har svårt att tro att toleransen på Om1 är avståndsberoende. Det är bara ett sätt att redovisa förutsättningar.
Sök på vad I-or skrivit om Om1 och Umik. Minns inga förbehåll, snarare tvärtom. (Frånsett att om mäter man i rum på lite avstånd så ger den ökande direktiviteten en sänkning i diskanten). Själv har jag märkt att puffskyddet dämpar översta oktaven, så mät utan.

Jag tror att de billiga förstärkarna i bästa fall kan fungera för FR-mätning (bortsett kanske översta oktaven beroende på hur de mäter) men troligen inte för distorsion i hela spektrat. Själv har jag använt Denon-reciever, två olika.

Edit: från viewtopic.php?f=3&t=71806&p=2222625&hilit=Om1#p2222625
I-or skrev:OM1 är egentligen en ännu bättre mikrofon än UMIK-1 och går till skillnad från denna även att utnyttja för inspelningar. UMIK-1 är dock tillräckligt bra och betydligt smidigare för mätningar genom USB-anslutningen och den medföljande kalibreringsfilen som fungerar mycket smidigt ihop med t.ex. REW (som frågar efter kalibreringsfilen vid uppstart).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav I-or » 2022-09-15 09:43

När det gäller Line Audio OM1 skulle jag tro att anledningen till formuleringen i specen är att det handlar om en mätning på 1 m från en referenskälla som har mätts med en spårbart kalibrerad referensmikrofon. Man jämför alltså frekvensgången mot referensmikrofonen här och det är troligt att det handlar om en fönstrad mätning eftersom man utnyttjar MLS. Mikrofonen i sig kommer inte att uppvisa något avståndsberoende för frekvensgången.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-15 09:47

Tack I-or för att du lyfte tanken en nivå. Förklaringen låter högst sannolik vid närmare eftertanke.
Läste spec igen och såg nu förklaringen till smoothing. "mätt med...".
Lite pinsamt spekulerande av mig i inlägget. :lol:


https://www.pinknoise-systems.co.uk/lin ... phone.html

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-16 16:18

galder skrev:Qoutar mitt eget inlägg i syfte att lyfta frågan.

Funderar på att skaffa mig en förstärkare avsedd att användas vid högtalarmätning. Har funderingar på någon av dessa enkla förstärkare:

Nikabe D2
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-w-p23906

Nördic
https://www.elgiganten.se/product/tv-lj ... are/181845

Vad tror ni? Kan dessa fungera för detta. Rullar kanske av i högsta diskanten?


Ingen med synpunkter, tips?

Jag vill alltså slippa släpa runt på min ordinarie förstärkare och tänkte att något sådant här kanske kunde fungera utan att vara en negativt påverkande faktor för mätresultatet.



Kollade upp Nördic förstärkaten +/- 3dB på frekvensomfånget 8O
Nikabe D2 är en Vistron BTA-100 tror jag det varjag kom fram till. Som är från en obekant China-tillverkare. Kunde inte finna tol. på frekvensomfånget på denna. Går därför bort.

Kikade lite på audiosciencereview.
Var på väg att köpa Loxjie, men hittade i slutänden lite oroande läsning.
Fastnade till slut för Aiyima A07. Den faller någon dB i högsta frekvensen. Men det kan jag leva med. Jag kan ju verifiera resultatet med min Norma.
Såg nu i efterhand att det finns en tråd på Faktiskt.io om just denna Aiyima A07 förstärkare. Kunde ingen föreslagit den så hade jag sparat någon timmes letande. :? :)

Köpte på Amazon för 868kr. Gratis frakt som sker på tisdag.

Köplistan för kommande mätningar:
Mätförstärkare (liten att ha i lådan med mätprylar) ✓
Högtalarkabel/kablar✓ (fanns nya Jantzens hemma)
XLR-kabel (ännu inte köpt, finns väl på Kjell.com, antar jag)
Mätkort✓ (finns ju sedan tidigare Focusrite Solo)
Mikrofonstativ✓ (finns ju sedan tidigare)
Vridplatta/Snurrplatta✓ (beställt denna att testas: https://www.navinordic.com/motor/stolar ... stolstativ )

Så nu närmar det sig med mätningar. Prel. om 14 dagar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-16 21:35

Länk till genomgång av förstärkaren av amirm på audiosciencereview.
Utvald som speciellt bra produkt.

https://m.youtube.com/watch?v=byj_BDf5x ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-21 13:22

Då har man kommit ett steg närmare ommätningen av högtalarna. Aiyima A07 förstärkaren, (mätförstärkare) har dykt upp.
Var nyfiken på hur den lät, så jag kopplade upp den via laptop, Focusrite Solo och till mina högtalare. Får nog hålla med om att för den summan 868kr, så låter den 8O Hur undrar någon. :D Inte så illa som befarat, hyfsat ändå. Som jämförelse Aiyima som ett lågupplöst pixlat foto, jämfört mot Norma som ett högupplöst foto med hög detaljeringsgrad. Lite så. Lite samness över ljudet. Den knäppte i högtalarna ibland när jag bytte låt i Win11 Qobuz-appen. Brummade rätt bra i högtalarna när jag stängde ner laptop/Focusrite. Men ändå fullt acceptabel för slölyssnande.

Bild

Nästa steg är vridplattan för vinkelmätning som dyker upp på som tidigast nu på fredag. Blir spännande att se om vridfunktionen fungerar bättre på denna jämfört med Biltemas för syftet kassa variant.
Sedan väntar jag på fönsterbytena vilka har förskjutits framåt i tiden med någon/några veckor? Fönsterbytena innebär att jag måste flytta undan möblerna, så då är det ju förberett för mätning när de nya fönstren är på plats. Ett stort orosmoment är om de nya fönstren dämpar ljudet lika bra som mina nuvarande extra ljuddämpande glas, vilka är flerskikts laminatglas på någon cm tjocklek. Installatörerna flåsade och gnällde att de var tunga när de skulle på plats. Androidappen Ljudmätare visar på under 20dB SPL i rummet med dessa.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-09-25 19:52

Utförde en kontrollmätning med förstärkare Norma – Aiyima. Tyckte att det kunde vara av intresse, så att man inte får en överraskning om man skulle justera frekvensgången med resultatet från Aiyima förstärkaren. Det fanns visst fog för att det är skillnad i mätresultatet mellan dem. Specen för Aiyima visar ju på att fall om ca 1dB i högsta diskanten och det visar sig ju på uppmätningen. Den faller från ca 8kHz.
Mitt syfte är att försöka få till bra mätningar för basgången, vilket den ser ut att fungera för. Det kan ju vara lite smidigare med Aiyimas vikt jämfört med Normas 15kg.
Beställd vridplatta skall komma i slutet på kommande vecka, och fönsterbytena påbörjas imorgon. Så förhoppningsvis så kan man då snart börja mäta.




Bild


En mätning av vänster högtalare utförd den 2022-07-21 med smoothing 1-1 (lite reflexer kom med i mätningen). Denna skall ju vara rak. Men i detta fall så är ju inte basen under ca 1kHz bra uppmätt med fria ytor. Denna högtalarmätning är med senaste utförandet med sänkt nivå ca 1,5 – 3,5kHz (quick fix, RLC), och högsta diskanten är sänkt (motstånd R1 från 1,2 till 1,6Ohm).

Bild


Svor lite under processen då Win11 uppdateringarna hade ställt till det lite :evil:

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-03 19:27

Utförde lite mätningar idag. I huvudsak inriktat på basen då den har varit oklar tidigare. Förutom då att avstämningen är utförd av SB Acoustics, så den är fast.
Skall väl summera ihop basmätningarna i Vituixcad2 vid tillfälle.
Som mätningarna visar så bör frekvensen ligga inom +/- 1dB 60Hz - >20kHz


Mätning på 1m 4ms, samtliga element
Mätning säker ned till 250Hz (mätförstärkaren Aiyima rullar av i högre frekvenser)
Bild

Låg och högbas, mätning på 10cm, 500ms
Mätning säker ned till 20Hz
Bild

Mätning av övre och undre port på 10cm, 100ms
Bild



Kontrollmätte också påverkan av quickfixen, vilken reducerade förtätningens peakar. Med förbehåll sagt att jag vred högtalaren för hand i vinklar 0 – 50 grader. Detta då jag ännu inte har fått hem någon vridplatta från båtvarvet. Har dock en vridplatta med kulagerbana och som tål tyngden 30kg. Pris 500kr så jag avvaktar först den beställda för att se om den fungerar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-05 13:29

Avbeställde vridplattan från båtvarvet då de trots löften om leverans i två veckors tid inte kunnat hålla detta.
Beställde nu istället från nedanstående firma vilka skulle leverera inom 5-dagar. Och detta för samma vridplatta med frakt billigare än båtvarvet tog för enbart vridplattan. 120kr mot 195kr
Denna vridplatta blir nog bra då jag såg att den har kullager och blir sannolikt lättare att vrida på en den liknande från Biltema som jag testade och inte kunde använda. Det finns ju flera varianter på vridplattor men ofta då med större diameter vilket kan skapa problem om man skall innehålla dessa 50mm.


https://www.slojd-detaljer.se/produkter ... eslag-2662

När jag kikade på dokumentet ANSI-CTA-2034-A för Spinorama och uppställning av högtalaren så finns mått angivet för max spel om 50mm bakom baffeln. Min högtalare lutar ju bakåt 7grader så det måttet måste jag överskrida då höjden på diskanten innebär att den sitter längre bak. Så jag sätter vridpunkten utifrån diskantmembranet.
I annat fall så skulle jag behöva vinkla upp högtalaren. Men det är ju inte enda måttet jag får göra avkall på, eller antal mätningar. Jag mäter enligt Maartens förslag med mindre antal mätningar då det visade sig korrelera rätt bra med en komplett mätning.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-10-05 13:40

Det låter bra med att placera rotationscentrum under diskanten. Och som du nämnde, det går bra med 11 mätningar. Sen går det så snabbt när man väl ställt upp att 30 mätningar går av bara farten (70 behövs ej).
HOR 0,10... 90, 135 0ch 180
VER +10...90
VER -10...90

Fin och rak kurva ovan och jag är nyfiken på Spino! Se om du kan öka avståndet till reflexer, om det inte är för mycket jobb.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-13 15:33

Vridplattan dök upp i veckan, så igår blev det till att mäta lite vinklar. Den var väldigt lätt att vrida utan någon kraft alls, då den är kullagrad. Vridplattan fäste jag med dubbelhäftande tejp i botten på högtalaren. Jag fäste den med centrum 110mm in, vilket skall motsvara måttet till diskantmembranet, i.o.m. att högtalaren/baffeln lutar bakåt. Använde en plastplatta för stöd baktill av högtalaren, så att den stod plant. Tyvärr så lyckades jag endast uppbåda en fri cirkel om 1m runt högtalaren, så resultatet under åtminstone 1kHz är osäkert.
I.o.m. att baffeln lutar bakåt, så blir ju följden av detta att t.ex. 0-gradersriktningen mäts nästan 10 grader off axis vertikalt (minus). Slarvade lite med vertikalmätningarna, vilka är lite knepiga att mäta upp. I synnerhet om man skulle ha innehållit 2m avstånd enligt Spinoramastandarden.


Horisontal mätning 0 – 90grader, för jämförande kontroll av tidigare uppmätt förtätning och mätresultat efter införande av quick fix för att motverka detta.

Bild


Normaliserad
Bild


Redovisning av frekvensgång över 20kHz. Min hörsel klarar väl lite över 10kHz? Så överstigande frekvens över detta får väl katterna njuta av.
Bild



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har nedan använt mig av översatt text från följande sajt.

https://thenextweb.com/news/how-to-unde ... hey-matter


( Dokumentet ”Interpreting Spinorama Charts” från Sausalito Audio är ju också bra att använda för att få information om krav på mätningarna.

Data – Sausalito Audio )



Kurvorna On-Axis (nn) och Listening Window (nn) representerar högtalarens "direkta" ljud före eventuella reflektioner, och de bör vara relativt raka.

On-Axis mäts med högtalaren riktad direkt mot mikrofonen. Listening Window är ett genomsnitt av 9 vinklar (H representerar horisontellt och V representerar vertikalt): 0°, ± H10°, ± H20°, ± H30°, ± V10°.

Som det första och starkaste ljudet som kommer till våra öron har det direkta ljudet en enorm inverkan på vår uppfattning om tonalitet.

Bild


---
Kurvan för tidiga reflektioner (nn, topp) är särskilt viktig, som diskuterats tidigare. Den beräknas genom att ta medelvärdet av fem medelvärden, som vart och ett representerar de ljud som sannolikt kommer att reflekteras från väggarna i de flesta rum:

Fram: 0°, ±H10°, ±H20°, ±H30°
Sida: ±H40°, ±H50°, ±H60°, ±H70°, ±H80°
Bak: ±H90°, ±H100°, ±H110°, ±H120°, ±H130°, ±H140°, ±H150°, ±H160°, ±H170°, 180°
Tak: ±V40°, ±V50°, ±V60°
Golv: ±V20°, ±V30°, ±V40°
ER-kurvan bör i allmänhet luta ner några dB från 20Hz till 20kHz; hur mycket kommer att bero på högtalarens riktningsegenskaper. Det viktigaste är att dess form ungefär matchar det direkta ljudet, vilket indikerar att de reflekterade ljuden är lika till karaktären.

Bild


---- skippat
Ljudeffektkurvan (nn, topp) representerar ett genomsnitt av högtalarens ljud i alla riktningar. Det är inte lika användbart som de andra kurvorna för högtalare som mestadels utstrålar ljud framåt, men det borde generellt sett se ut som en ännu brantare version av ER-kurvan.

---
Kurvan för Predicted In-Room Response (nn) uppskattar hur en högtalare kommer att mäta i ett verkligt rum genom att kombinera data från LW-, ER- och SP-kurvorna. Det är på sätt och vis en förfining av ER-kurvan. För de flesta högtalare ser PIR-kurvan väldigt lik ut med Early Reflections-kurvan men lutar lite mer, så den utelämnas ofta.

Bild


---

Kurvorna för riktningsindex (nn, botten) och Early Reflections DI (nn, botten) berättar hur likt ljudet utanför axeln är det direkta ljudet. Dessa beräknas genom att subtrahera kurvorna för ljudeffekt och tidiga reflektioner från lyssningsfönstret.

Bild


---

Raka DI-kurvor är ett snabbt och enkelt sätt att bedöma riktverkan. En nackdel med spinorama-standarden är dock att den inte skiljer mellan horisontell och vertikal prestanda när det senare är viktigare för ljudbilden.

För detta väljer jag personligen att beräkna en "horisontell ERDI" (nn, streckad) som endast tar hänsyn till de horisontella elementen i ERDI-kurvan. Särskilt denna linje bör vara väldigt rak för en bra ljudbild.

Bild


---
Totalt enligt ovan
Bild


Traces för färgkodning av mätningarna
Bild

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skall väl härnäst mäta basen med högtalarna på plats. Det kan ju vara intressant att se eventuella utsläckningar.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-10-13 15:49

Snyggt jobbat och kul att vridplattan fungerade så bra! Den Biltema jag körde var lite väl trög, som du noterade.

Du har gjort en bra översatt förklaring av de olika Spino-kurvorna! Väl värd för många att läsa.


Nu har jag en bra bild av hur dina högtalare låter, frånsett distorsionen. När man labbat mycket med denna typ av mätningar får man en bra känsla för hur olika kurvorna påverkar ljudet. Som vanligt är "Circle of confusion" en faktor att beakta.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-15 17:24

Mätte upp en högtalare placerad mot bakre vägg, för att kontrollera eventuella utsläckningar pga nära väggplacering. Uppmätningen har alltså utförts med högtalaren på dess tänkta placering i rummet. Kort avstånd till bakre väggen om 150 – 300mm (högtalaren luter bakåt), mindre än 1m till sidovägg. Uppmätt på ca 1,3m avstånd (glömde spara ner mätning med längre avstånd dessvärre) med full möblering på plats. Alltså i rummet. Fönster 100ms. Fönster med 500ms gav ingen noterbar skillnad, vad jag kunde se. Tycker inte att dippen mellan 100 – 200Hz ser så farlig ut. När jag tittar på kortare fönster så kan det dyka upp riktigt smalbandiga dalar, men dessa kan ju knappast påverka negativt. Är lite förundrad över resultatet.

100dB 50dB
Bild Bild


Funderar på att skaffa outriggers, då högtalaren svajar betänkligt när man kommer emot den. Bävar för om någon katt skulle få för sig att hoppa upp på toppen, så det kan nog vara en god ide att förebygga detta.
Någon som har tips på sådana?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-16 22:11

Lade in mätningar över basmätningar för jämförelse.
Närfältsmätning av övre bas, avstånd 10cm
Mätning med högtalaren vid väggnära placering, avstånd 1,3m (nivåjusterad)

Ser ut som om det matchar bra

Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-10-22 16:37

Jag har framöver lite annat att pyssla med än högtalare, som bokutgivning, och reparation av krockad MC, så jag kommer inte med att göra något som inbegriper några mätningar eller ingrepp på högtalarna på åtminstone ett ospecifierat tag.
En kort sammanfattning så här långt: då det tidigare fanns några outredda oklarheter så har detta hela tiden funnits i bakhuvudet i form av ett misslyckande vad gäller konstruktionen. Tänker då närmast på den s.k. förtätningen. Om vilken jag hade misstankar om att mätningarnas utförande inte hade skett på rätt sätt. Så efter ett utdraget letande efter en fungerande vridplatta så kunde jag då äntligen få svar på mina misstankar. Men då skall vi inte förglömma att jag också har infört en delningsfilterförändring i form av den s.k. quickfixen. Så denna nya mätomgång ger väl i.o.f.s. inte svaret på vad som egentligen ligger bakom det förändrade resultatet angående detta.
Men de horisontella mätningarna visar dock en klar förbättring, då den s.k. förtätningen numera lyser med sin frånvaro. Check!
Det finns dock en liten som vissa benämner som en skönhetsfläck, i form av en svag höjning i horisontella vinklar i området 3 – 4kHz. Denna borde kanske ses över.
I övrigt vad gäller Spinorama redovisningen, så uppfylls ju de flesta krav, helt eller delvis för högsta kvalite? Eller i varje fall de viktigaste sammanräkningarna, i form av: referensvinkeln, lyssningsvinkeln, ERDI total, och direktivitetsvinkeln. Referensvinkeln är gott och väl rak inom kraven. Lyssningsvinkeln skall ju helst ligga inom någon dB från referensvinkeln, vilket den till stora delar gör, men faller isär lite mer i de allra högsta frekvenserna. ERDI total och direktivitetsvinkeln, skall helst ligga inom 5dB, men ligger över detta i de allra högsta frekvenserna. In room response har en liten svacka i området 2 – 3kHz, men faller i övrigt av som sig bör. Så sammantaget anser jag att resultatet under förutsättningarna är bra.
Hur jag upplever ljudet: sammantaget tycker jag att en hög grad av nöjdhet har uppnåtts. Mitt sinne är förlikad med upplevelsen som presenteras som trovärdig. Igår upplevde jag dock något som jag kommer att ägna lie tid åt, nämligen, invinklingen. Med nuvarande svaga invinkling så upplever jag ljudbilden som skall vi säga tre lite mer framträdande punkter, centrum och sidor. När jag sedan vid ett lyssningstillfälle böjde mig fram så förändrades ljudbilden till att bli som om att jag blev innesluten i den, eller åtminstone att balansen från sida till sida ligger i samma nivå, där de närvarande ljuden presenterades bättre i djupled. Detta kan ju vara värt att lägga ned lite tid på att uppnå även vid nuvarande lyssningspunkt. Känslan av upplevelsen var som namnet på ett högtalarmärke, magico (Fue una experiencia inolvidable).

Jag är också glad att jag lade ner lite tid på att kontrollera basgången under 1kHz, då när jag har använt Androidappen Spectroid för att skanna musikens frekvensnivåer konstaterat att till största delen så ligger musiken under 1kHz. Alltså oerhört viktigt och givetvis kanske också svårast att mäta upp för kontroll, då det kräver stora fria utrymmen. En kompromiss är att göra som jag har gjort - delvis i kombination med mätningar på lite längre avstånd - är närfältsmätningar. Så när jag räknade fram medelvärdet för frekvenser större än 1kHz, så hamnade det precis i nivå med frekvenserna från 60Hz till 1kHz. Och detta med rakhet inom +/- 1dB dessutom.

Något annat som jag har noterat på senare tid, förutom då det suveräna hjälpmedlet Spinorama för att bedöma kvaliteten på högtalare, är I-or’s ovärdeliga råd. När man läser om vad han skriver så kommer man förhoppningvis till insikt med hur stor okunskap det förekommer i branschen, och guidar oss, (läs mig) hur vi uppnår välljud och kan runda alla fällor från branschens metod att skapa osäkerhet hos kunder i tron att de besitter kunskaper om hur man uppnår ljudnirvana. Tycker att man kan dra en liknelse med prästerskapet här. Oops!
Så nu kan man borsta av axeln från den där osäkerheten som alltid har suttit där och viskat i örat, grundad i okunskap och har drivit på uppgraderingshetsen.

En nackdel blev de nya fönstren som inte dämpar ljud i lika hög grad som mina tidigare extra dämpade gjorde. Kommer att testa med ljuddämpande gardiner att dra för vid känsliga lyssningstillfällen, d.v.s. alltid, som en första åtgärd.

Bild

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav pLudio » 2022-10-30 13:22

Nämen; https://sbacoustics.com/wp-content/uplo ... ematic.pdf

Fast du har inte TX-diskanten.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster