SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-08 18:32

Tack för info Kraniet.

Försökte mig på lågbas och portmätning idag. Gick inget vidare.
Porten är avstämd till 35Hz. Basen börjar väl rulla av vid 50Hz.
Får försöka mäta igen vid ett annat tillfälle.

Jag tyckte att denna vinkelmätning fungerade bra.
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000017991

Det fungerar om man lägger en rak linje mot mikrofonen, som man passar in ena benet på vinkelmätaren mot när man har ställt in vald vinkel. Sedan är det bara att passa in högtalaren mot vinkelmätarens bas. Lättare att förstå via bilden nedan än att beskriva hur.

Bild


Snygga element, vilka låter riktigt bra. De har riktigt detaljerad upplösning av ljudbilden. Låter lätt och luftigt. Men detaljrikedomen! I mitt tycke bra bastyngd också.

Bild


För filterkomponenterna står det ”redy to send”. Betalade för leverans inom 24tim igår. Men de kommer antagligen imorgon. Man måste ju ha fräscha komponenter i filtren också.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Kraniet » 2022-03-09 10:25

Ja konen på basarna måste va de snyggaste på marknaden. :)

2020-talets 8545 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-09 11:55

Kraniet skrev:Ja konen på basarna måste va de snyggaste på marknaden. :)

2020-talets 8545 8)


Det är inte en kon, det är en klotkalott :!: :wink: 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-09 12:29

Johan_Lindroos: :D


Som väntat/hoppats på. Idag kom delningsfilterkomponenterna. Endast 2st fellevererade motstånd! Men har nog kvar några begagnade dito, så det löser sig. Får väl påtala det, så det kanske kommer ett brev med korrekta i retur, rätt snabbt.
Fick kompromissa med någon spole, (givetvis var det den (L1) med störst? påverkan till mellanbasen) då det inte var standardvärde med 1,6mH tydligen. Blev 1,7mH istället (+6,25%), lite utanför tolerans, om det var nominellt värde förståss. Har en L/C-mätare, så jag får väl mäta frekvensgången med 1,7mH, och vid för stor påverkan då rulla av några varv. Hifikit m.fl. kanske annars skulle kunna hjälpa till med detta?
Köpte dessa Mundorf kondensatorer med tanke på att de skulle vara lite mindre utrymmeskrävande, då jag blivit lite orolig om filterkorten skall få plats i utrymmet för filtren. Då det blev lite mer komplexa filter än vad jag hade trott.
Hoppas bara nu också att det lilla kvarvarande av det gamla lödtennet räcker, då det nyinköpta var en fullständig katastrof. Det betedde sig som någon sörja till dåligt långsamtorkande lim eller nå't.

Filterkomponenter
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-09 19:45

Detta blev det av filterkomponenterna i inlägget ovan. Hoppas nu bara att allt blev rätt kopplat. Var lite knepigare med dessa som inte hade parallella banor utan endast hålgrupper enligt en tärnings femma.
Det mest spännande blir om de får plats i kaviteten för filtren. De var ju designade med utgångspunkten av ett kretskort per högtalare. I värsta fall så kan man ju alltid montera ett av dem inuti lådan, men helst inte.



Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-10 22:06

Idag kontrollmätte jag delningsfilterkorten i inlägg ovan (nya komponenter). Deet gick inge vidare. Hade lite strul med dålig kontakt med det nya blyfria lödtennet. Men fick ordning på det och kunde konstatera att 1,7mH tryckte ner hela frekvensgången i en sluttande vinkel. Fick ändra nivåmotståndet från 1,8 Ohm till nu 1,2 Ohm. Men behöver kanske höja nivån någon decibel ytterligare?


Tidigare utförande (1,6mH - 1,8 Ohm; Test med 1,7mH - 0,68 Ohm; Test med 1,7mH - 1,2 Ohm båda kortsatserna.
Bild

Nya komponenterna har båda kortsatserna lägre nivå på toppen vid 6kHz (beroende på annan resistans på spolen där?). Båda kortsatserna mätte precis lika. Komponenterna är alla med låg tolerans. Kanske hade denna positiva inverkan?
Får nog testa båda kortsatserna på båda högtalarna sedan när jag har bestämt mig för rätt diskantnivå.

Fick idag besked att det andra paret SB A MW16TX-8 är på ingång, Antagligen under nästa vecka.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-11 18:27

Lite balansering av högre register. Alltså inte så mycket gjort idag. Ändrade diskantens dämpning från 1,2 Ohm till 0,92 Ohm (jodå 0,92; parallellkopplade 2st motstånd). Ändrade dämpsatsen runt 10kHz; sänkte detta område en aning. Såg också att jag hade ändrat filtret för att få ner toppen runt 6kHz.
Så nu får jag titta på området mellan 1 - 5kHz, om jag inte kan få upp det ca 1dB eller nå't. För så här kan ju inte ha det.
Man kan ju tro att det bara är att byta tillbaks nuvarande mellanbasspole 1,7mH till förra 1,6mH, men verkar inte så när jag jämför mätningarna.



Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-12 17:10

sådär, lite ytterligare balanserat. Kom undan med att trimma några motstånd för resultatet. Bilden nedan är gårdagens utförande (utf 4 REF) och dagens (utf 5) inlagt. Även dagens utförande med lite högre volym (fortfarande lågt dock).
Sätter jag markören vid nivå för 500Hz, så ligger frekvensgången inom + 0, -1 dB.
Har köpt dämpfötter till korten idag. Blev apparatfötter från Kjell & co.
Skall väl stripe'a fast spolarna också.
Beslut om invändigt kablage måste tas. Skippar nog RKK då den är så besvärlig. Kanske finns någon annan enkardelig kabel därute som är mer hanterlig. Kräver väl då klenare dimension, men det går väl inte så många ampere genom dessa.
Tips! Synpunkter?


Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav petersteindl » 2022-03-12 17:57

Sådär, nu får du fixa en housekurve på +/- 10 dB enligt traditionellt Faktisktmanér och sedan spä på med psykoakustiska kurvor och kompensation för stereosystemfel och felmastrade fonogram, så är du ju snart hemma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-12 18:02

8O :D

Jo man blir aldrig klar, eller hur?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-28 19:15

Som svar på ovanstående inlägg: jo kanske ändå?

Lite nytt!

Fick plats att montera båda filterkretskorten i kaviteten för filtret. Detta är ju avskilt från elementens kavitet. Satte diskantens, det mindre tunga i taketi detta och basarnas filter på plattan för högtalarnas fot.

Bild


Några bra saker med lådorna: hål tagna genom lådförstyningarna så att högtalarledningarna dragna till elementen hölls bra på plats. Något annat som var underbart bra var islagsmuttrarna för elementen. Kräver förståss laser/maskintillverkning för att de skall matcha hålen för elementen, och hamna rakt, så att skruvarna går att montera friktionsfritt. Inga raka motstående ytor invändigt i lådorna är ju bra också, sidostyckena är invinklade i bakände. Topp och bottenstycke är snedställda.

Håller på att försöka hitta rätt placering för dessa högtalare. För närvarande har jag bredd 240cm, 20cm från vägg i överkant (lådorna är bakåtvinklade), lyssningsplats ca 3m. Invinklade ca 2,5grader. Tycker att det är bra med denna uppställning. Ljudbilden ligger mellan högtalarna, och med tydlig kanalseparation, stereoeffekter.

Har lyssnat lite på bl.a. följande album:
Moby - Reprise. Detta album har jag fastnat för.
Sångerskan i Moby, Mindy Jones är rätt bra i Heroes (Reprise version)
Sökte upp Mindy, men det var inte många album/låtar med henne. I varje fall inte i Qobuz. Hittade dock henne i gruppen ADLT VDEO - Chameleon. Sisådär kanske.
Nik Bärtsch - Etendre jag är inget fan av piano men detta album gillar jag pianot på. I första hand låten Modul 58_12. Experimentell jazz?
Iris Bergcrantz - Young dreams. Har nog aldrig hört något mer upplöst, och detaljerat album än detta. T.ex. trumsolot i Lost bird är så krispigt och tydligt.

Tanken är också att mäta lite vinklar med denna senaste (sista?) utgåvan av filtret. Måste lyssna in mig lite först.

Reagerade på priser på filterkomponenterna. I synnerhet då kanske kondensatorerna, som ju är riktigt kostsamma. Verkar ha gått lite ormolje/high end/kabel-hysteri för dessa. Filterkostnaden stannade väl på 8500kr/par för dessa, och då är de inte speciellt komplicerade filter. Och ändå långt ifrån det dyraste segmentet.
Sedan att elementen stannade på 20.000kr är väl en annan sak. Det är de värda! Eller? Kablarna törs jag inte nämna ens.
Så nu har man en helt ny anläggning i år då.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Kraniet » 2022-03-29 09:26

Låter ju väldigt smidigt iaf.

Ang filterkomponenter så finns det nog inte så mycket att säga. Känns som det är upp till person vad de tycker är "bra".
Jag hade valt andra kondingar tex men det är ju jag det :)

Tycker du verkar fått till riktigt bra och fina högtalare som borde räcka livet ut.
En kommersiell högtalare med samma element och byggkvalitet kostar väl 200 000 iaf.
Så sett till det är dom ju billiga 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-03-29 15:44

Tack Kraniet för kommentarer/omdöme.

Delcitat:
“Ang filterkomponenter så finns det nog inte så mycket att säga. Känns som det är upp till person vad de tycker är "bra".
Jag hade valt andra kondingar tex men det är ju jag det :)

Nu blev jag nyfiken på vilka kondensatorer du föredrar? (och varför?).
Personliga preferenser: När det gäller mina angående kondensatorer är det: ångest!

Men inledningsvis så köpte jag Jantzens audio silver Z-cap. Men när de värden jag hade på dessa föll bort i.o.m. nytt filter, så kikade jag på vilka jag skulle välja istället, och detta för en rimlig kostnad. Har tidigare använt SCR, men de verkar inte lika lätta att uppbringa numera. Och vad jag tycker mig ha läst så verkar Mundorf ha bra omdömen för sina kondensatorer. Fann till slut följande försäljningsargument, som fångade mitt gillande, utan att påstå att jag förstår innebörden av detta. Bra skriven reklam alltså: benfits over the normal dimensioning of capacitors; the signal path between the huge contact areas is greatly reduced; an extremely low equivalent series resistance/ESR is achieved; thus an minimized equivalent series inductivity/ESL is achieved

Texten i sin helhet:
“The new EVO, range of capacitors from Mundorf incorporate their amazing EVOLUTION winding technology. This features an unusually narrow but tall capacitor reel. This format results in two benfits over the normal dimensioning of capacitors. Firstly, as a shorter width is required the signal path between the huge contact areas is greatly reduced, thus an extremely low equivalent series resistance/ESR is achieved. Secondly, in order to achieve the same capacitance the number of paralleled windings is larger than with regular caps, thus an minimized equivalent series inductivity/ESL is achieved.

The winding process is incredibly precise, the reels are spooled by hand in especially developed housing. Resulting in near avoidance of vibration and microphonic effects during the winding process. Furthermore Mundorf use the purest Polypropylene foil vaporized with the thickest metal layer possible. The Capacitors are manufactured with one leadout larger than the other to allow for horizontal and vertical mounting, the shorter lead also indicates the caps outer foil.

The first in the series is the MCap EVO Aluminium capacitor. Offering a lively, detailed and transparent performance. This is the direct successor to Mundorf`s RXF range. Providing a surprisingly inexpensive entry into the audiophile EVO line-up.”

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Kraniet » 2022-03-29 16:28

Det har ju avhandlats på forumet förr det där förstås. Nu kommer jag inte ihåg riktigt exakt vad slutsatsen var.
Men koncensus har väl varit att dyra "audiofil"-kondensatorer inte alltid är värda priset.
Speciellt verkar det gälla polypropylen där spannet mellan bra-dåligt är större.
Men tex SCR från Elfa och Jantzen cross-cap är bra köp.
Polyester har lyfts fram som varandes mer konsekvent "bra".

Jag har tex själv använt MKT Polyester sist jag byggde. Har inte märkt att de skulle göra ljudet sämre.

Här är en ganska ny tråd i ämnet.
viewtopic.php?f=10&t=70652
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-04-05 17:03

Utförde några reflexmätningar igår. Försökte hitta någon uppställning som skulle medföra att jag skulle kunna utöka fönsterlängden större än 3ms.Men hur jag än flyttade runt högtalare och mikrofon så fick jag samma resultat,reflexer runt 6ms, vilket fick mig att fundera på om det kan bero på någon golvstuds e.dyl? Hade jag kunnat tidigarelägga starten på mätsignalen, så hade ju det löst problemet. Men starten på mätningen beror kanske på en fördröjning i mätsystemet. I varje fall så har inte jag hittat någon inställning för detta.
Kikade lite på Spinorama, men det kräver ju en avsevärd mängd mätningar. Men fick i varje fall ihop mätningar för “Listening window”, och förståss “Axial frequency response”.

Bild


Här nedan är en beskrivning av de 6st “grundläggande” kurvorna i Spinorama. Undertill finns en länk till en mer utförlig beskrivning.

X
axial frequency response
This curve is a single measurement that represents the direct sound from the speaker

X
Listening Window
This curve is the average of 9 measurements: 0°, ±10°, ±20° & ±30° in the horizontal plane and ±10° in the vertical plane.

Early Reflections Curve
The curve is the average of eight responses: ±40°, ±60° & ±80° in the horizontal plane and ±50° in the vertical plane

sound power
weighted average of all 70 measurements

Directivity Index
curve is traditionally the on-axis response minus the sound power

Early Reflections Directivity Index
is the early reflections curve minus the sound power curve

https://www.sausalitoaudio.com/wp-conte ... Charts.pdf

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-04-05 17:24

Kul!

Här är bra tips: https://www.audiosciencereview.com/foru ... cad.21860/

Det behövs 'bara' 11 st mätningar för att skapa en hyfsad Spinorama, men ju fler desto bättre (mätningar har ju generellt en osäkerhet).
Spino-11-meas.gif
Spino-11-meas.gif (244.8 KiB) Visad 2367 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-04-05 17:42

Listening Window är ju 9st mätningar. Du nämnde 11st. Vilka är de övriga. Har även vertikalt 45grader uppmätta (tak-, golvreflex).
Borde vara vertikala mätningar?
Länken har jag läst/skummat. Men tack ändå.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-04-05 18:45

Sid 2 i länken:
For those who feel 70 measurements is too daunting, you should know that VituixCAD does a pretty darn solid job of interpolating missing angles for a spinorama.

For a typical bookshelf speaker, you can get really close to a full 70-angle spin with just 11 measured angles. This may be useful for those who are only measuring speakers casually and occasionally, rather than those of us who do speaker measurements regularly.

In my experience, the lowest density of measurements you can get away with for a typical front-firing speaker is using 30-degree intervals within the front hemisphere, plus a singular measurement at 180 degrees, omitting any mirrored angles.

That translates to H (0,30,60,90, 180) and V (+/-30, 60, 90) for a typical speaker with vertically aligned and horizontally symmetrical drivers.

You do however, have to set VCAD to interpolate and estimate the missing data with an Angle step of 10 in the 'Options' menu to get the proper results.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav pLudio » 2022-04-05 22:37

Är det ett Rinjani Be kit där du uppgraderat midwoofern?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-04-05 23:54

För att göra ett kort svar långt.

Detta började med att jag har bytt ut hela anläggningen under en kort tid. Återstod mina ombyggda L8. Jag har länge funderat på ett par små stativhögtalare, så under mitt sökande efter ett par sådana så hittade jag till slut ett par som fångade mitt intresse. De var tillfälligthetsvis nedsatta i pris. Funderade på dem ett par dagar och bestämde mig för köp. Till min förskräckelse så var de borttagna från annonsen när jag skulle trycka på köpknappen. Ringde upp försäljaren som sade att det var en annan kund som 3 timmar tidigare köpt dem. Min förhoppning var att de bara var borttagna från rean, men icke. Så vad gör man då blev funderingarna. Köpa ett par till fullpris
Men tankarna gled mer och mer mot ett beslut om ett bygge istället. Tänkte att jag behövde ett trevligt hobbyprojekt
Satte mig därför ned och arbetade fram ett koncept och ritningar eller närmare bestämt skisser. Kontaktade några snickerier som nämnts här på faktiskt, och någon jag handlat av tidigare. Dessa visade nerlagda. Kontaktade några finsnickerier, men hörde de inte av sig, så hade de inte tid blev det resultatet. Men såg att ett finsnickeri precis hade öppnat i stan, när jag precis hade börjat ge upp. Jag tänkte att han behövde kanske jobb. Om han nu inte bara startat firma och var fullbokad på något bygge eller liknande. Fick efter besök och jakt efter mobilnr kontakt med honom. Skickade in skisser och väntade på svar. Det dröjde enligt mitt korta tålamod lite för länge, så jag började se mig om efter några färdigbyggda lådor. Fick i samma veva svar från finsnickaren att lådorna skulle dra iväg i pris. Han hade kommit fram till att bara lådmaterialet skulle kosta 4500kr. Och det för ett par lådor i skokartongstorlek. Sedan skulle det ju bearbetas med tillkapning, montering och ytbehandling. Så han undrade om jag verkligen ville fortsätta med ärendet. Vi avslutade det hela då jag under tiden hade funnit några fina fabriksbyggda lådor. Beställde dessa av Hifikit och kollade efter passande element. Textreme-basarna hade jag inplanerat i 5" storlek för mina egna byggen, och de fanns ju även i större 6,5" storlek. Köpte ett par av Hifikit och det andra paret (MW16P) lånade jag från mina L8 för jämförande test. Hittade TW29BN, man måste ju matcha Textreme-basarna i kvalitet, i Danmark till betydligt billigare pris. Men leveransen drog ut månadsvis på dessa, så under tiden så fick jag testa filterlösningar för basarna. Det överraskande blev med beställningen av diskanterna att banken hade en helt annan växlingskurs än Forex som jag hade räknat om valutan hos. Så det slutade bara med ett par hundra billigare än de +1 tusen som jag såg fram emot. På det den långa leveranstiden jämfört med snabba Hifikit, som levererar typ dagen efter. Skäms lite över att ha svikit dem. Men sent om sider så har jag nu fått ihop filtren. Vilka var svårare än förväntat att forma till. Det finns några kompromisser som gnager på samvetet. Men det går ju att ändra på om man skulle ångra sig. Kan ju bli nya tag med simuleringar i höst kanske. Nu skall jag bara lyssna in mig på dessa. Gillar starkt vad de presterar ljudmässigt.
Jo just det, någon undrade visst vad det var för högtalare. Jodå det är ett par Rinjanilådor, köpta nya separat, som jag nämnde tidigare via Hifikit.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav pLudio » 2022-04-06 00:15

Kul projekt! Jag har sneglat på Rinjani och Sasandu och visst lockar det med TeXtreme då. Bara lådan för Sasandu verkar dyr men jag har dålig uppfattning om vad som är ett rimligt pris.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-04-06 08:40

Ja jag vet inte det jag, om man ser vad man får. Lådorna är välbyggda och genomtänkta. Sammanräknat komplett, så har du en högpresterande högtalare, som nog om den sålts komplett via något "märke" då nog skulle kosta betydligt mer. Gissar jag.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav pLudio » 2022-04-06 10:10

Som monterad, komplett produkt vekar de prisvärda om inte annat.

Har du sett mätningarna på Rinjani kit:et med Klippel? https://audioxpress.com/article/fresh-f ... eaker-kits

Danskarnas mätningar på kit:en verkar alla ha en dipp i basen från bristfällig mätmiljö vilket knappast säljer in dem. Basen ser bättre ut med Klippel.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-04-06 10:22

Jodå den testen har jag läst.
Men nu har ju jag en annan "modell" eller nå't.
Har för avsikt att försöka mäta den nedbantade Spinorama enligt det Maarten skrev om. Även jag har shitty miljö gör mätning av framförallt bas. Men det är ju egentligen inget problem då basutförandet är beskrivet. Skall försöka mäta på nytt med närfältsmätning.
Basen låter i varje fall i nivå som jag har förväntat mig. Kanske inget basmonster, men balanserat och detaljerat, med dessa basar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-05-01 17:02

Nu har jag lycktas mäta lite vinkelmätningar med senaste utförandet. Jag försökte ordna högre upplösning på mätningarna, men lyckades inte med det. Vilket då visar sig i första hand för basen som nu enligt Arta inte är säker under ca 300 - 400Hz. Jag mätte endast sidovinklar inåt denna gång. Med inåt avses att högtalaren inte är lika från sida till sida. Enligt följande: The facets in the top area reduce edge diffraction at higher frequencies, though this is also a design feature to give the speakers a unique appearance. Jag har alltså mätt sidan med avfasningar. Se helbild nedan för utseendet.

Bild


Mätningar, vertikalt (notera att högtalaren är vinklad bakåt i ca 7 grader; vertikalled)
Jag utförde ett par mätningar men de liknade inte nedan utförd mätning det minsta, så jag avstår från att redovisa dessa. Vilket är beklagligt då det är av stor vikt vid bedömning av slutresultatet. Alltså att man summerar 0-gradersriktningen ihop med tak-, respektive golvreflexen i 45-graders riktningen. Detta enligt följande mätmetod:
Summering av 0-gradersriktningen med respektive 45-graders vinkel; tak-, golv-, sidoreflex.
Summering av tak-, och golvreflex.

Jämffört då med följande
Bild

från
https://audioxpress.com/files/attachment/2645


Mätningar, horisontalt

0-graders riktningen
Bild


0 - 45grader
Bild

0-grader och average 0 - 45 grader
Bild


Då högtalaren lutar ca 7 grader bakåt, så tyckte jag att det kunde vara intressant att se hur den mäter lite snävare i sidled. Det blir då ca 10 grader i vertikalled för vardera, och 0, 5, 10, och 15 grader.

Average 0 - 15 grader
Bild


Man ser en antydan till förtätning i ca 2,8kHz-området. Detta är en följd av diskantens konstruktion? Om man jämför SB Acoustics mätning nedan.

Frekvensgång TW29BN-diskant
Bild


Angående basen så fick jag inte heller denna gång till några bra mätkurvor. Eller också är de det? Men glömde mäta på porten.
Men som jag har nämnt tidigare så känner jag mig trygg med hur basen presterar då dels elementen är hyfsat likvärdiga vad de presterar i det området. Även om lådorna är vastämda för den “gamla” basen. Men skall väl på sikt ändå försöka få till det ändå.

Port tuning frequency 35.5 Hz

On- and off-axis measurements show that the speaker has
relatively good low-frequency response with a rolloff below
60 Hz.

This response was a bit surprising and a greater slope than anticipated. This can be attributed to the measurement environment being 4 π and the listening position being 2 π.
It is certainly Warkwyn’s impression that the low frequency
response in a 2 π condition would indeed emphasize the low frequency enough to call it noticeable and not necessarily lacking.

Här är en uppmätning, skarvad och lappad.

RINJANI Beryllium On tweeter axis, complex sum of gated far field, nearfield and port response:
Bild

från
https://www.audiohobby.eu/et/kolarid/12 ... eoart.html

De fick väl till ett bra resultat. Hacket vid 1,2kHz kommer från den “gamla” basens upphängning. Det problemet har SB Acoustics fixat på mina basar riktigt bra.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-05-01 23:11

Har lite funderingar över nedanstående mätning. Denna visar sidovinklar om 0 - 60 grader i steg om 5 grader. Tycker mig se en liten topp/förtätning i området runt 2,8kHz.

Bild


0 - 45 grader ca + 1dB över medel om ca 1,5 - 3,0kHz, vilket är ungefär som övriga toppar
Bild

Området ovan inzoomat med medelvärde för området 0,3 - 20 kHz. I 0-graders vinkeln är det ca + 1dB från medelvärdet över ett bredare område (se nedan) om ungefär 1,5 - 3,0kHz.

Vinklar upp till ca 45 grader ligger ca + 1dB och över ca 45 grader (spannet 45 - 60 grader) ligger ca 2dB över medel.
Bild


Jämförelse av utförande nr 4 och nr 5, för område ca 1,5 - 3,0 kHz. Funderingarna angående detta ärende består alltså i frågan om jag kanske skulle åtgärda frekvensgången enligt det tidigare utförandet nr 4 för området ca 1,5 - 3,0 kHz? Det skulle sänka området om max ca 1,3dB. Men med samma utförande efter 4,5 kHz enligt utförande nr 5, så blir medelvärdet över området 0,3 - 20 kHz detsamma. Denna sänkning borde väl vara av godo? Eller är man för petig?
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-05-02 05:38

Kom att fundera på...

Hur är det ens möjligt...

Att ljudnivån stiger med större vinklar? Borde inte nivån sjunka? Kan det handla om ett mättekniskt fel jag har åstadkommit?
:|

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav petersteindl » 2022-05-02 06:01

Det ser ut som att området 700 Hz till 4 kHz skulle kunna vara en baffelegenskap i kombination med delningsfilter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav galder » 2022-05-02 06:12

Kanske skulle testa åt andra hållet då? Där är inga vinklar i baffeln.
Tillägg: jag mäter i höjd med centrum på diskanten, så då blir det väl störst verkan kanske med dessa vinklar i baffeln. Jag såg vid förra mättillfället nivåskillnader mellan mätning av sidorna. Du är nog något på spåret där petersteindl

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: SB Acoustics midbas P/PNW VS TX

Inläggav Maarten » 2022-05-02 07:10

Ja, tror också Peter kan ha identifierat två orsaker i kombination.

Tror inte att andra hållet ggr väsentligt annorlunda resultat. .

Eftersom puckeln slår igenom i många riktningar bör den även synas i energikurva. Om du mäter även lite vertikalt kan du enkelt fixa SPINs i Vcad genom att bara dra in filerna och ha rätt namn somsättning.

Även om den inte är hög så är den bred och ligger i ett för örat känsligt område


Angående
galder skrev:Kom att fundera på...

Hur är det ens möjligt...

Att ljudnivån stiger med större vinklar? Borde inte nivån sjunka? Kan det handla om ett mättekniskt fel jag har åstadkommit :|

Så verkar kantdiffraktion ofta ge ju de effekterna. Har sett det många ggr nu, både i simuleringar och i verkliga mätningar.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster