Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Varför dubbel op om du bara tänker använda en?
Gör 22pF'an verkligen nån nytta?
Du kör fortfarande in kraft störningar på ingången, behövs inget filter?
Varför belasta utgången?
Varför inte en spännings regulator på kraften?
//Michael
Morello skrev:C7/R7 - vad är syftet?
Morello skrev:Jag skulle implementera filtret i återkopplingen istället.
Morello skrev:Vill du att försteget skall ha konstant frekvensgång eller försöker du kompensera för mikrofonens frekvensgång?
Morello skrev:Då behöver du göra följande:
- Plocka bort C7/R7 (som inte bara skapar krokig frekvensgång, men också onödig THD då näötet lastar OP'n avsevärt))
- Reducera kondingen över återkopplingen (R4) till cirka 22 pF eller plocka bort den helt
Morello skrev:Släpp fasen - det är ett minimumfas-system.
Om du gör som jag skrev kommer frekvensgången att bli konstant. Verifiera att försteget är stabilt med hjälp av oscilloskop.
xmag skrev:Om du menar 100 ohms motståndet är den där för att inte det hela skall börja svänga. Hur stor risken är för det vet jag inte. Har testat utan också, märkte ingen skillnad.Michael skrev:Varför belasta utgången?
Om du menar LP-filtret blev det något knas med mikrofonens bias-spänning när jag placerade filtret på ingången.
Michael skrev:xmag skrev:Om du menar 100 ohms motståndet är den där för att inte det hela skall börja svänga. Hur stor risken är för det vet jag inte. Har testat utan också, märkte ingen skillnad.Michael skrev:Varför belasta utgången?
Om du menar LP-filtret blev det något knas med mikrofonens bias-spänning när jag placerade filtret på ingången.
Nej, jag menade inte 100ohm'arn. Den belastar inte, snarare tvärtom. R7 däremot är en last, som jag inte förstår.
//Michael
Morello skrev:Att du får en högpassfunktion (avrullning nedåt) beror på att du AC-kopplat på tre ställen.
Att amplituden stiger vid hög frekvens beror sannolikt på att du har massor med parasitinduktans i uppkopplingen. Så skulle det inte se ut med ett adekvat implementerat mönsterkort. Har du tex avkopplat matningen nära OP:n?
xmag skrev:Morello skrev:Att du får en högpassfunktion (avrullning nedåt) beror på att du AC-kopplat på tre ställen.
Att amplituden stiger vid hög frekvens beror sannolikt på att du har massor med parasitinduktans i uppkopplingen. Så skulle det inte se ut med ett adekvat implementerat mönsterkort. Har du tex avkopplat matningen nära OP:n?
Den första kretsen steg inte vid högre frekvenser. Det är den andra kretsen här ovan.
Det är helt klart att kretsen på kopplingsdäcket kommer skilja sig mot samma krets på ett kretskort. Jag kommer troligen få ändra värden på en del komponenter när jag flyttar över det till kretskortet.
Några frågor:
Vad menar du med "avkoppla matningen nära OP:n"?
Vad menar du med "AC-kopplat på tre ställen"?
jansch skrev:Kan bara hålla med Morello....
Opamp:en har en helt rak frekvensgång från DC och över hela audioområdet vid en gain på ca 26 gånger.
I din testmiljö har du långa ledningar som tillför reaktanser. Lita på att opamp:en är helt frekvenslinjär vid vettig kortlayout.
Se till att de 3 RC-länkarna skär av LF-signaler till rimlig undre gränsfrekvens.
Du kommer att ha fasskillnad enligt naturlagarna. Det är helt onödigt att jobba för rak fasgång och då konstruera för en frekvensgång som går från under sådär 1Hz till 100kHz. Det skapar bara fler praktiska problem vid mätning. Mic:ens fasgång kommer vara avgörande och hur mycket "fas" skapar du också med olika mätavstånd.....
jansch skrev:xmag skrev:Morello skrev:Att du får en högpassfunktion (avrullning nedåt) beror på att du AC-kopplat på tre ställen.
Den första kretsen steg inte vid högre frekvenser. Det är den andra kretsen här ovan.
Det är helt klart att kretsen på kopplingsdäcket kommer skilja sig mot samma krets på ett kretskort. Jag kommer troligen få ändra värden på en del komponenter när jag flyttar över det till kretskortet.
Några frågor:
Vad menar du med "avkoppla matningen nära OP:n"?
Vad menar du med "AC-kopplat på tre ställen"?
Du har 3 högpassfilter ("AC-kopplat")
- C1 med R1//R2
- C8 med belastningsimpedansen
- C6 och R5
"Avkopplat" - C2 så nära opamp:ens ben som det går och i viss mån även C2.
Morello skrev:Du bör ha ett motstånd om tex 47 kohm efter C8 mot jord, så att C8 kan laddas.
RogerGustavsson skrev:Sänks verkligen brusnivån? Den maximala utspänningen höjs väl. Jag har en gäng med Nakamichi-mikrofoner och där finns modeller som matas från 1.5 V resp 9 V. Det blir bättre med den högre spänningen.
RogerGustavsson skrev:Sänks verkligen brusnivån? Den maximala utspänningen höjs väl. Jag har en gäng med Nakamichi-mikrofoner och där finns modeller som matas från 1.5 V resp 9 V. Det blir bättre med den högre spänningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 261 gäster