Ptja, om referensen är hur det lät i studion så blir det aningen knepigt eftersom man där oftast utnyttjar små s.k. närfältsmonitorer* (direktfält är en mer korrekt benämning) som sitter monterade ovanför mixerbordet och dessutom med ganska stort avstånd till högtalarväggen, vilken oftast till stor del är av glas och därmed odämpad. Dessutom är lyssningsavståndet för närfältsmonitorerna mycket kort, varför förstareflektionen mot högtalarväggen har betydligt lägre relativ nivå än i hemmiljö. Utöver dessa har man normalt även större monitorer, s.k. fjärrfältsmonitorer, med väggnära montering. Naturligtvis låter det totalt olika både spatiellt och klangmässigt om dessa monitorer.
Sammantaget kan man nog ändå påstå att man för multimikrofoninspelningar i typisk studiomiljö har betydligt mindre inverkan från högtalarväggens förstareflektion än i hemmiljö. Audiofilinspelningar av fåmikrofontyp brukar dock utnyttja mer typiska konsumentuppställningar speciellt för kontrollrum på plats, men oftast utnyttjar man här lite större högtalare, vilka inte har pyttebafflar som minimonitorer.
När man konstruerar en grund högtalare för väggnära placering är det extra fördelaktigt med en större baffel eftersom SBIR-dalen annars lätt blir mycket kraftig och dessutom hamnar mitt i mellanregistret, där den inte via en genomtänkt placering av högtalaren kan balanseras av övriga rumsreflektioner.
*Jag besökte nyligen en av landets mest högprofilerade musikstudior och vilka närfältsmonitorer fann man där om inte de hemska Yamaha NS10.

(För att vara helt ärlig så var jag faktiskt inte särskilt förvånad.)
Ungefär så här brukar det se ut, både med NS10:or och större monitorer:

- NS10_horizontal.jpg (21.51 KiB) Visad 3091 gånger