Mikrofonförstärkare EMA2204

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-25 11:06

Jag försöker göra min mikrofonförstärkare bättre hela tiden. Jag namnger dem för att kunna hålla isär de olika typerna. Denna heter alltså EMA2204. Electret Mikrofon Amplifier 22= året, 04=Månaden. Den bygger på Wallins förbättrade konstruktion av Jason M. Neal. Ingen av dem finns kvar på nätet, bådas hemsidor är borta.

Såhär ser den ut nu:
Xmag EMA2204-1-schema-v220326.png
Xmag EMA2204-1-schema-v220326.png (37.02 KiB) Visad 1654 gånger




Ledningsdragning:
Xmag EMA2204-2-tråddragning-v220326.png
Xmag EMA2204-2-tråddragning-v220326.png (25.77 KiB) Visad 1653 gånger





Experimentkort:
Xmag EMA2204-3-exp.kort.uppifrån.grön-v220326.png
Xmag EMA2204-3-exp.kort.uppifrån.grön-v220326.png (15.7 KiB) Visad 1654 gånger





Underifrån:
Xmag EMA2204-4-exp.kort.umderifrån.grön-v220326.png
Xmag EMA2204-4-exp.kort.umderifrån.grön-v220326.png (14.12 KiB) Visad 1654 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-25 11:12

Foto:
20220425_111023.jpg
20220425_111023.jpg (419.1 KiB) Visad 1651 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-25 11:16

Första mätningarna:
2022-04-25  EMA2204 Frekvens.png
2022-04-25 EMA2204 Frekvens.png (21.54 KiB) Visad 1650 gånger






Jämför med frekvens o fas mätt av Jason M. Neal (mellan röda strecken är 20-20khz):
fr_hi_gain-MOD.gif
fr_hi_gain-MOD.gif (40.71 KiB) Visad 1650 gånger

Min är inte exakt samma som den som mätts här ovan. Wallin gjorde några ändringar.




Distorsion med kalibrerad mätapparat:
2022-04-25  EMA2204 Distorsion.png
2022-04-25 EMA2204 Distorsion.png (28.04 KiB) Visad 1650 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-25 11:28

Jag har fått lära mig att fasen inte har så stor betydelse för mikrofonförstärkare.
Det har jag testat med att mäta ett högtalarelement med rak fas hos mikrofonförstärkaren och en med fas som faller i båda ändar. När jag mätt element med dessa olika faser lägger jag ihop båda mätningarnas faskurvor för elementet. Nu borde fasen skilja mellan mätningarna eftersom den ena mikrofonförstärkaren hade avsevärt avvikande fas. Men så blev det inte, elementens båda faskurvor var identiska.
De som påstod mikrofonfasen inte spelar någon roll tycks ha rätt.... Men... jag vill ändå försöka få rak faskurva ändå, dock är det inte superviktigt längre.

Fasen för denna mikrofonförstärkare stiger i de lägre frekvenserna och faller i de högre. Att den faller vid de högre frekvenserna beror med stor sannolikhet på de långa kablarna. Det blir helt enkelt en tidsfördröjning där.
Vid de lägre frekvenserna stiger fasen eftersom frekvenskurvan från 20hz ner till 2hz faller med 3dB. Det jag skall göra nu är alltså att göra frekvenskurvan rak ner till 2hz. Onödigt? Ja, absolut, men varför inte fixa det om man kan?
Skall också öka förstärkningen från nu ca 21ggr till omkring 28ggr. Redan där kanske frekvenskurvan under 20hz blir rak för jag har sett mätningar som visar att just denna konstruktion får rakare kurvor vid högre förstärkning.


När jag är klar skall jag rita om det hela i ett kretskortsprogram på så sätt att vem som helst med de filerna skall kunna beställa professionella kretskort. 5st färdiga kretskort tror jag låg på lite mer än 100kr.

Frågor på detta?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav jansch » 2022-04-25 14:32

xmag skrev:Jag har fått lära mig att fasen inte har så stor betydelse för mikrofonförstärkare.
Det har jag testat med att mäta ett högtalarelement med rak fas hos mikrofonförstärkaren och en med fas som faller i båda ändar. När jag mätt element med dessa olika faser lägger jag ihop båda mätningarnas faskurvor för elementet. Nu borde fasen skilja mellan mätningarna eftersom den ena mikrofonförstärkaren hade avsevärt avvikande fas. Men så blev det inte, elementens båda faskurvor var identiska.
De som påstod mikrofonfasen inte spelar någon roll tycks ha rätt.... Men... jag vill ändå försöka få rak faskurva ändå, dock är det inte superviktigt längre.

Fasen för denna mikrofonförstärkare stiger i de lägre frekvenserna och faller i de högre. Att den faller vid de högre frekvenserna beror med stor sannolikhet på de långa kablarna. Det blir helt enkelt en tidsfördröjning där.
Vid de lägre frekvenserna stiger fasen eftersom frekvenskurvan från 20hz ner till 2hz faller med 3dB. Det jag skall göra nu är alltså att göra frekvenskurvan rak ner till 2hz. Onödigt? Ja, absolut, men varför inte fixa det om man kan?
Skall också öka förstärkningen från nu ca 21ggr till omkring 28ggr. Redan där kanske frekvenskurvan under 20hz blir rak för jag har sett mätningar som visar att just denna konstruktion får rakare kurvor vid högre förstärkning.


När jag är klar skall jag rita om det hela i ett kretskortsprogram på så sätt att vem som helst med de filerna skall kunna beställa professionella kretskort. 5st färdiga kretskort tror jag låg på lite mer än 100kr.

Frågor på detta?


Fasens betydelse kräver kanske lite förklaring.

När man mäter högtalare AKUSTISKT är man mer intresserad av konsekvensen av fasförskjutning vilket då visar sig på frekvensgången. T.ex övergången mellan bas- och diskantelement. Det är då FASSKILLNADEN som påverkar, inte den den absoluta fasvinkeln. Att mäta FASSKILLNAD går ju faktiskt att göra för en given frekvens i en given punkt även om mikrofonens/mätförstärkarens fas varierar över frekvensbandet.

"De lärda" tvistar också om hur vi överhuvudtaget reagerar för fasskillnad. Viktigt! Det handlar då om fasskillnad mellan olika toner/frekvenser från EN ljudkälla! Att vi använder fas för riktningsbestämmande eller vid fantomprojektion vid stereo är en helt annan sak.
Vill man höra hur 180graders fasskillnad låter mellan öronen kan man fasvända ena sidan på ett par hörlurar och lyssna på MONO (Detta experiment går inte att göra med högtalare då superposition sker i luften). Man kan ibland detektera en anings skillnad men det låter inte fel. Trots allt har man ju då presenterat en signal där fasskillnaden motsvarar en riktning som varierar för olika frekvenser. Dessutom är 180graders fasskillnad på alla frekvenser under ca 1kHz då overkliga. Man kan ju aldrig nå 180graders fasförskjutning på t.ex 100Hz från EN ljudkälla, då skulle huvudet, avståndet mellan öronen, vara ca 1,7meter!
Trots detta låter det inte fel men man kan antyda skillnad.

Ett annat argument för att fasskillnad inte påverkar är att i ett vanligt rum blandas direktljud med diffusljud, superposition uppstår och därmed också fasskillnad. Man kan då hävda att korta reflexer stör men gissningsvis handlar det om precedens där hörseln har svårt att bestämma riktning när hörseln uppfattar "två direktljud".

Nåväl,
Alla analoga kretsar, och mekaniska system såsom mikrofoner, har fasförskjutning som speglar sig i frekvensgången. Vill man ha "rak" fas måste frekvensgången vara "rak" från "0" till oändligheten.
Nedan är en bild av min mätförstärkare (Bruel&Kjaer 2690). där kan man se hur fasen ändra sig för olika filterinställningar. Jag använder oftast 20Hz respektive 22,4kHz filter för "vanliga" mätningar för att undvika eventuella störningar. Att t.ex använda 0,1Hz filter till förmån för "rak" fas ner till 20Hz skapar problem då blåst (tryckändring inomhus), långtradare, tåg, etc. kan vara ett problem. Filtrens gränsfrekvens är definierade med -1dB påverkan på frekvensgången.
Bifogar i nästa inlägg också faskurva från en mikrofon.
Bilagor
frekvensgång.jpg
frekvensgång.jpg (608.33 KiB) Visad 1631 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-25 16:20

jansch skrev:
xmag skrev:Jag har fått lära mig att fasen inte har så stor betydelse för mikrofonförstärkare.
Det har jag testat med att mäta ett högtalarelement med rak fas hos mikrofonförstärkaren och en med fas som faller i båda ändar. När jag mätt element med dessa olika faser lägger jag ihop båda mätningarnas faskurvor för elementet. Nu borde fasen skilja mellan mätningarna eftersom den ena mikrofonförstärkaren hade avsevärt avvikande fas. Men så blev det inte, elementens båda faskurvor var identiska.
De som påstod mikrofonfasen inte spelar någon roll tycks ha rätt.... Men... jag vill ändå försöka få rak faskurva ändå, dock är det inte superviktigt längre.

Fasen för denna mikrofonförstärkare stiger i de lägre frekvenserna och faller i de högre. Att den faller vid de högre frekvenserna beror med stor sannolikhet på de långa kablarna. Det blir helt enkelt en tidsfördröjning där.
Vid de lägre frekvenserna stiger fasen eftersom frekvenskurvan från 20hz ner till 2hz faller med 3dB. Det jag skall göra nu är alltså att göra frekvenskurvan rak ner till 2hz. Onödigt? Ja, absolut, men varför inte fixa det om man kan?
Skall också öka förstärkningen från nu ca 21ggr till omkring 28ggr. Redan där kanske frekvenskurvan under 20hz blir rak för jag har sett mätningar som visar att just denna konstruktion får rakare kurvor vid högre förstärkning.


När jag är klar skall jag rita om det hela i ett kretskortsprogram på så sätt att vem som helst med de filerna skall kunna beställa professionella kretskort. 5st färdiga kretskort tror jag låg på lite mer än 100kr.

Frågor på detta?


Fasens betydelse kräver kanske lite förklaring.

När man mäter högtalare AKUSTISKT är man mer intresserad av konsekvensen av fasförskjutning vilket då visar sig på frekvensgången. T.ex övergången mellan bas- och diskantelement. Det är då FASSKILLNADEN som påverkar, inte den den absoluta fasvinkeln. Att mäta FASSKILLNAD går ju faktiskt att göra för en given frekvens i en given punkt även om mikrofonens/mätförstärkarens fas varierar över frekvensbandet.

"De lärda" tvistar också om hur vi överhuvudtaget reagerar för fasskillnad. Viktigt! Det handlar då om fasskillnad mellan olika toner/frekvenser från EN ljudkälla! Att vi använder fas för riktningsbestämmande eller vid fantomprojektion vid stereo är en helt annan sak.
Vill man höra hur 180graders fasskillnad låter mellan öronen kan man fasvända ena sidan på ett par hörlurar och lyssna på MONO (Detta experiment går inte att göra med högtalare då superposition sker i luften). Man kan ibland detektera en anings skillnad men det låter inte fel. Trots allt har man ju då presenterat en signal där fasskillnaden motsvarar en riktning som varierar för olika frekvenser. Dessutom är 180graders fasskillnad på alla frekvenser under ca 1kHz då overkliga. Man kan ju aldrig nå 180graders fasförskjutning på t.ex 100Hz från EN ljudkälla, då skulle huvudet, avståndet mellan öronen, vara ca 1,7meter!
Trots detta låter det inte fel men man kan antyda skillnad.

Ett annat argument för att fasskillnad inte påverkar är att i ett vanligt rum blandas direktljud med diffusljud, superposition uppstår och därmed också fasskillnad. Man kan då hävda att korta reflexer stör men gissningsvis handlar det om precedens där hörseln har svårt att bestämma riktning när hörseln uppfattar "två direktljud".

Nåväl,
Alla analoga kretsar, och mekaniska system såsom mikrofoner, har fasförskjutning som speglar sig i frekvensgången. Vill man ha "rak" fas måste frekvensgången vara "rak" från "0" till oändligheten.
Nedan är en bild av min mätförstärkare (Bruel&Kjaer 2690). där kan man se hur fasen ändra sig för olika filterinställningar. Jag använder oftast 20Hz respektive 22,4kHz filter för "vanliga" mätningar för att undvika eventuella störningar. Att t.ex använda 0,1Hz filter till förmån för "rak" fas ner till 20Hz skapar problem då blåst (tryckändring inomhus), långtradare, tåg, etc. kan vara ett problem. Filtrens gränsfrekvens är definierade med -1dB påverkan på frekvensgången.
Bifogar i nästa inlägg också faskurva från en mikrofon.


Tack för en utomordentlig förklaring kring fasen!

"De lärda" tvistar också om hur vi överhuvudtaget reagerar för fasskillnad.

På den tiden man var notoriskt petnoga med saker som egentligen inte vara så noga med var jag inne i en hifi-affär. En av "de lärda" jobbade där som säljare. Min vän som var med kom i diskussion med säljaren om att fasen måste vara korrekt hela vägen till örat. Säljaren bjöd oss då att sitta i lyssningsrummet på bästa plats. Han spelade lite olika låtar från en Dahlquist DQ-10 (alltså en sådan som man måste dra åt alla skruvar på när den var ny för att den inte skall skramla sönder). Efteråt frågade han hur vi tyckte det lät genom högtalaren. Min vän tyckte den lät fantastiskt bra, nästan det bästa han hört. Vad konstigt, sade säljaren, för jag vände fasen till oigenkännlighet mellan högtalarna. Efter det sade min vän aldrig något mer om hur viktig fasen är. Jag själv slutade stirra på dyrkablar och började inse att hifi inte handlar om hur bra grejerna är utan vad man klarar att höra (fö'låt mig Svalander).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-26 23:32

Nu när jag var klar skulle jag börja greja med bias-spänningen. Den skall ligga på exakt 4,17volt vilket den gjorde när jag mätte sist men jag vill ha den högre. Men nu när jag kontrollmäter igen ligger den på 1,35v!?? Vad har hänt?? När jag mätte den igår låg den på exakt 4,17v precis som Wallin förklarade på sin hemsida (som inte finns kvar men som jag laddat ner). Va'trött jag blir, nu börjar felsökningstiden igen...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav jansch » 2022-04-27 01:26

Felvänd zenerdiod.....tror jag. Mät spänningen över den

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-27 03:17

jansch skrev:Felvänd zenerdiod.....tror jag. Mät spänningen över den

Kan det mäta rätt en dag men fel en annan dag om dioden är felvänd?

Zenerdioden är till för att hålla rätt spänningsnivå med ökad temperatur. Wallin skriver att den inte behövs "men det kostar så lite att ha den". Den behövs alltså inte när temperaturen bara rör sig omkring 5 grader fram och åter. Jag tänkte testa att ta bort den och höja nivån från 4,17 volt till 8 volt. I övrigt höll den exakt 4,17volt oavsett vad för nivå jag lade nätaggregatet på ner till 5volt. Under 5volt fungerar ändå inte förstärkaren.

Kan man bara ta bort den eller skall jag lägga dit något annat, en bygling kanske?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-27 11:12

Bytte OP-amp, ingen skillnad.

Tog bort förbindelsen mellan dioden och R3 men inte till ingång 5 på OP:n. Nu steg spänningen till 3,57volt.

Byglade R3 och spänningen är fortfarande 3,57volt. Tog bort byglingen igen.

Kopplade från OP stift 7 där R2, R3 och R4 sitter ihop förbi R5 direkt till signal in (+IN) och fortfarande utan diod, Nu blev det 10v bias.
Samma som ovan men nu kopplar jag in dioden, nu får jag 4,17volt som det skall vara.

Alltså när jag kopplar förbi R5 och R4 får jag rätt spänning:

Koppla förbi.png
Koppla förbi.png (12.25 KiB) Visad 1558 gånger




Kan det vara fel på C1 då? Eller annat?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-27 11:19

Nej, det går inte koppla så, då får jag ingen signal från ljudkortet.

Återställer allt och byglar bara R5. Bias stiger från 1,35v till 2,8v men nu stoppas också signalen från ljudkortet.

Detta är för märkligt!
Jag mätte när jag kopplat färdigt kretskortet och fick då ut 4,17v. Sedan dess har jag mätt en massa gånger frekvenskurvor, distorsion mm. Nu när jag mäter ger bias 1,35v utan att jag gjort något alls med kortet mellan mätningarna förutom att jag bytt en kondensator som inte alls har med bias att göra. Vad kan ha hänt?

Får fortsätta ikväll, skall åka bort nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-27 23:16

Har jobbat några timmar med bias-problemet nu.

Jag har tydligen suttit nersjunken i mina egna snäva tankar när jag jobbat med bias-problemet. Jag har inte tittat längre bort än kretskortet. Nu när jag gått igenom allt och ser att det är rätt kopplat och lödat om alla lödpunkter men ändå får 1,35v lyfte jag blicken för att titta utanför "boxen". Då ser jag det självklara! Mätlådan jag använder har en potentiometer på utgången. Med den simulerar jag en mikrofons känslighet. Det är motståndet i den potentiometern som sänker bias-spänningen till 1,35v. Jag kopplar bort tråden till mätlådans potentiometer och vips hoppar bias-spänningen upp till 4,17 volt :D

Sensmoral: Lyft blicken och titta bortom boxens kanter... 8)
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 00:23

Nu börjar jag bli nöjd!

- Jag har höjt förstärkningen från 22ggr till 26ggr.
- Ökat utgångskondensatorn till 100uF. När jag höjde förstärkningen vek frekvenskurvan av neråt före 20hz. Det rättade detta till
- Tagit bort högfrekvensfiltret. Behövs inte med ferritkärnor.
- Lagt till ferritkärnor för ingången. Skall filtrera bort högfrekvent skräp som tas upp av mikrofonkabeln. När jag testmätte med 3m lång mikrofonkabel ökade bruset. Läste på nätet om det och såg att en del använde ferritkärnor på både signal in och signaljord in. När jag lade till ferritkärnor försvann mesta bruset från kabeln (lite brus tillför kabeln alltid).



Så här ser frekvensgången ut nu (Försökte ligga på samma nivå som grafen längst ner. Fick rakare fas på köpet men det var inte avsikten):
2022-04-29-Frekvensgån v220439.png
2022-04-29-Frekvensgån v220439.png (15.08 KiB) Visad 1510 gånger




Så här såg det ut före ovanstående ändringar:
2022-04-25  EMA2204 Frekvens.png
2022-04-25 EMA2204 Frekvens.png (21.54 KiB) Visad 1510 gånger


Kommer mer sedan. Är trött nu...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 10:29

Så här ser kopplingsschemat ut nu:

Xmag EMA2204-1-schema-v220425.png
Xmag EMA2204-1-schema-v220425.png (36.28 KiB) Visad 1493 gånger






Tråddragningschema:
Xmag EMA2204-2-tråddragning-v220425.png
Xmag EMA2204-2-tråddragning-v220425.png (24.94 KiB) Visad 1493 gånger





Kretskort ovanifrån:
Xmag EMA2204-3-exp.kort.uppifrån.grön-v220425.png
Xmag EMA2204-3-exp.kort.uppifrån.grön-v220425.png (15.61 KiB) Visad 1493 gånger


Jag har tagit bort en kondensator så det är ett hopp i numreringen. Skall fixa det senare.


Jag lägger inte ut några fler mätresultat denna gång eftersom de ser ut som tidigare. Kan säga att distorsionen är ännu lägre nu och oscilloskopet visar stabila kurvor vid alla frekvenser utan den minsta krusning eller annat skräp.
Efter att jag läst på en del om mikrofonkapslar låter jag bias-spänningen ligga kvar på 4,17v. De flesta använder ca 2volt men det blir bättre med högre spänning, dock avtar tydligen förbättringen över 4volt så 4,17 volt verkar vara ett bra värde. Bias-spänningen med den koppling denna mikrofonförstärkare har är mycket stabil. Den ligger cementerad på 4,17 - 4,16 volt hur man än gör. Först när spänningen till förstärkaren sänks till under 5 volt ger den upp men då har förstärkaren sedan länge (under 6volt) själv gett upp så det spelar ingen roll. Förstärkaren kan användas från 9v till 15v medan 10-12v är optimalt.

Nu skall jag lära mig (huga mig) rita kretsar i "ExpressPCB" för att få fram snygga och bra kretskort till denna mikrofonförstärkare. När det är klart kan vem som helst använda de filerna för att själva beställa färdiga snygga kretskort.

Äras den som äras bör:
Denna mikrofonförstärkare är utvecklad ur Eric Wallins mikrofonförstärkare som utvecklat den ur Jason M. Neal:s dito. Tyvärr verkar båda tagit ner skylten, åtminstone på nätet. Jag hittar dem ingenstans.
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav jansch » 2022-04-29 15:23

Det slog mej att du skrivit tidigare att "Behringerburken" har ganska låg inimpedans, kanske jag minns fel men något i stil med 1kohm?
Har du mätt mikrofonföstärkaren med Behringerburken som last.
Undre gränsfrekvens kommer påverkas av primärt C9 men också kanske R11 beroende på hur impedansen i Behringerburken ser ut över audiofrekvensbandet.

Förslagsvis mäter du frekvenssvaret med ansluten/påslagen Behringerburk om du inte gjort det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-29 16:41


Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 17:45

jansch skrev:Det slog mej att du skrivit tidigare att "Behringerburken" har ganska låg inimpedans, kanske jag minns fel men något i stil med 1kohm?
Har du mätt mikrofonföstärkaren med Behringerburken som last.
Undre gränsfrekvens kommer påverkas av primärt C9 men också kanske R11 beroende på hur impedansen i Behringerburken ser ut över audiofrekvensbandet.

Förslagsvis mäter du frekvenssvaret med ansluten/påslagen Behringerburk om du inte gjort det.

För Behringer är in-impedansen ca (approx.) 27kohm och ut-impedansen ca 400ohm.

Jag har mätt också med RMAA men den visar den sammanlagda frekvenskurvan av ljudkortet och mikrofonförstärkaren. Frekvenskurvan blir exakt samma som bara ljudkortet vilket visar att frekvenskurvan för mikrofonförstärkaren är rak.

EDIT:
Byglar jag R11 (kör utan R11) blir fasen vid 20khz -5grader med R11 är den -6grader. Någon skillnad på frekvenskurvan kan jag inte se. Men ökning av kondensatorn (C9) gjorde en del på både fasen och frekvenskurvan. Bytet berodde just på att göra frekvenskurvan rakare. En rakare fas fick jag på köpet.
Egentligen behöver inte mikrofonförstärkaren i Matrojig R11 eftersom den går med kort tråd direkt till en potentiometer. Men min tanke är att vem som helst skall kunna bygga den och vissa har den nära mikrofonen då kan den långa mikrofonkabeln få mikrofonförstärkaren att börja konstra. Därför väljer jag att ha R11 kvar.
Senast redigerad av xmag 2022-04-29 18:11, redigerad totalt 5 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 17:50

RogerGustavsson skrev:Eric Wallin gjorde en version 2, https://dokumen.tips/documents/mic-prea ... tions.html

Se där, där är ju en lite fläkt av Wallin. Snygg produkt! Kan undra vart Wallin tagit vägen?
Jag blir lite konfunderad när en "Brian Bell" nämns i texten som första designer av schemat.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-29 18:48

Tror att det är efter Wallins schema och att man "produktifierat" den.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 21:04

RogerGustavsson skrev:Tror att det är efter Wallins schema och att man "produktifierat" den.

Ja, det låter rimligt!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 21:05

Jag skrev en bit upp:
Nu skall jag lära mig (huga mig) rita kretsar i "ExpressPCB" för att få fram snygga och bra kretskort till denna mikrofonförstärkare.

Det är fel, jag menar att jag skall lära mig EasyEDA. ExpressPCB var det jag började med men tycker inte om den.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 22:44

Det tar sig:

Image 1.png
Image 1.png (24.19 KiB) Visad 1435 gånger



Det är svårt men man kommer på rätt fort hur det fungerar...och man kan fuska...
.
.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav jansch » 2022-04-29 22:46

xmag skrev:
jansch skrev:Det slog mej att du skrivit tidigare att "Behringerburken" har ganska låg inimpedans, kanske jag minns fel men något i stil med 1kohm?
Har du mätt mikrofonföstärkaren med Behringerburken som last.
Undre gränsfrekvens kommer påverkas av primärt C9 men också kanske R11 beroende på hur impedansen i Behringerburken ser ut över audiofrekvensbandet.

Förslagsvis mäter du frekvenssvaret med ansluten/påslagen Behringerburk om du inte gjort det.

För Behringer är in-impedansen ca (approx.) 27kohm och ut-impedansen ca 400ohm.

Jag har mätt också med RMAA men den visar den sammanlagda frekvenskurvan av ljudkortet och mikrofonförstärkaren. Frekvenskurvan blir exakt samma som bara ljudkortet vilket visar att frekvenskurvan för mikrofonförstärkaren är rak.

EDIT:
Byglar jag R11 (kör utan R11) blir fasen vid 20khz -5grader med R11 är den -6grader. Någon skillnad på frekvenskurvan kan jag inte se. Men ökning av kondensatorn (C9) gjorde en del på både fasen och frekvenskurvan. Bytet berodde just på att göra frekvenskurvan rakare. En rakare fas fick jag på köpet.
Egentligen behöver inte mikrofonförstärkaren i Matrojig R11 eftersom den går med kort tråd direkt till en potentiometer. Men min tanke är att vem som helst skall kunna bygga den och vissa har den nära mikrofonen då kan den långa mikrofonkabeln få mikrofonförstärkaren att börja konstra. Därför väljer jag att ha R11 kvar.


Då mindes jag fel....
"Stör" inte R11 (och C9) är det bra. R11 är ett utmärkt sätt att få en opamp att jobba inom bra betingelser.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-29 23:08

jansch skrev:
xmag skrev:
jansch skrev:Det slog mej att du skrivit tidigare att "Behringerburken" har ganska låg inimpedans, kanske jag minns fel men något i stil med 1kohm?
Har du mätt mikrofonföstärkaren med Behringerburken som last.
Undre gränsfrekvens kommer påverkas av primärt C9 men också kanske R11 beroende på hur impedansen i Behringerburken ser ut över audiofrekvensbandet.

Förslagsvis mäter du frekvenssvaret med ansluten/påslagen Behringerburk om du inte gjort det.

För Behringer är in-impedansen ca (approx.) 27kohm och ut-impedansen ca 400ohm.

Jag har mätt också med RMAA men den visar den sammanlagda frekvenskurvan av ljudkortet och mikrofonförstärkaren. Frekvenskurvan blir exakt samma som bara ljudkortet vilket visar att frekvenskurvan för mikrofonförstärkaren är rak.

EDIT:
Byglar jag R11 (kör utan R11) blir fasen vid 20khz -5grader med R11 är den -6grader. Någon skillnad på frekvenskurvan kan jag inte se. Men ökning av kondensatorn (C9) gjorde en del på både fasen och frekvenskurvan. Bytet berodde just på att göra frekvenskurvan rakare. En rakare fas fick jag på köpet.
Egentligen behöver inte mikrofonförstärkaren i Matrojig R11 eftersom den går med kort tråd direkt till en potentiometer. Men min tanke är att vem som helst skall kunna bygga den och vissa har den nära mikrofonen då kan den långa mikrofonkabeln få mikrofonförstärkaren att börja konstra. Därför väljer jag att ha R11 kvar.


Då mindes jag fel....
"Stör" inte R11 (och C9) är det bra. R11 är ett utmärkt sätt att få en opamp att jobba inom bra betingelser.

Ja, men jag skall erkänna att jag testade blint en hel del. När jag var nöjd, dvs den mätte bäst och såg bäst ut i oscilloskopet, tittade jag sedan på värdena som jag satt dit och det är de värden jag har nu. Dvs, snarlikt originalet.
Jag brukar testa blint utan att veta vad jag sätter dit inom ramar jag sätter upp först. Jag vill så att säga inte bli påverkad av vad det står på komponenterna så att jag når fram till så objektivt resultat som möjligt.
Som exempel plockade jag fram kanske 10st motstånd från 47ohm till 1kohm. Sedan bytte jag ut R11 med slumpvis valt motstånd och mätte på olika sätt. När jag gått igenom alla jämförde jag mätvärdena och valde det motstånd som "vann" mätningarna. 120 ohm var bäst men valde ändå till slut 100ohm för skillnaden var väldigt liten och 100 ohm är vad de flesta använder. Sedan gjorde jag på samma sätt med C9. Knasig metod? ja, kanske, men jag har jäkligt roligt under tiden...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Michael » 2022-04-30 22:46

Tråddragningsschemat blev lite fel... nere till vänster :wink:


Lite skumt att använda symbol för polar konding, men skriva non-polar. Bättre ta rätt symbol.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-30 23:05

Michael skrev:Tråddragningsschemat blev lite fel... nere till vänster :wink:


Ja, jäklar, får fixa det.

Lite skumt att använda symbol för polar konding, men skriva non-polar. Bättre ta rätt symbol.



Nu tar jag risken att verka helt borta:
Det skall alltså vara en elektrolytkonding som är non-polar eller bi-polar som det kanske heter. Om jag använder samma symbol som C2 kan det missförstås som annat än elektrolyt.
Wallin använder också samma symbol som elektrolyt som är polar men gör som jag, dvs tar bort "+". Eller finns det en särskild symbol för bipolära elektrolytkondensatorer?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-04-30 23:10

Nu börjar jag få kläm på hur EasyEda fungerar. Har fortfarande lite problem med komponentval. De gör ju det inte lätt med en massa konstiga namn för komponenterna osv. Nå, nu ser det ut så här:



EE-schema.png
EE-schema.png (56.47 KiB) Visad 1407 gånger


C3 i schemat ovan har ett "+". Det är en icke polar elektrolytkondensator och skall alltså inte har ett "+". Problemet är att jag inte hittar någon symbol för en sådan kondensator. Kanske skall ta en symbol för icke elektrolyt och skriva att det är en bipolar elektrolyt.




EE-kretskort.png
EE-kretskort.png (76.97 KiB) Visad 1407 gånger







3D.png
3D.png (135.14 KiB) Visad 1407 gånger




Någon som vet varför OPA:n eller kontakterna inte kommer med på den renderade bilden (3D-bilden)?
Jag försöker nu närmast göra längre avstånd mellan hålen där ferriterna sitter (de gröna "motstånden" till vänster). De ferriter jag använder är längre än de på bilden. Det är inte nödvändigt att använda längre ferriter men om någon vill det vill jag ha längre mellan hålen. Har försökt ett tag att ändra på det men det verkar omöjligt. Jag är inte heller klar med textningen på kretskortet. På bilden är en del text vänt åt felhåll och en del går in i vita linjer mm, Ser också att bentexten till OP:n är med, det skall bort sedan.

Någon som har ändringsförslag på designen, alltså komponentplaceringen?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-05-01 07:45

Det är nog så enkelt att kopplingen mellan schema-P B-3D modell inte är gjort för OPA (som har en DIP 8 kapsel) och kontaktdonen.

Det står nog i manualen hur man definierar upp allt sådant. Betänk att det är gratis programvara. Man får vara beredd på att pilla lite själv..

Jag tycker layouten ser bra ur.
Det är viktigt att man kommer åt att löda ordentligt. När du löder ferriterna vill du inte ha för mycket koppar att värma så du steker dem, de kan vara lite värmekänsliga (ävrn om curietemperaturen är långt över vad en lödkolv kan generera, dvs där du tar bort deras magnetiska egenskaper)

Det är inte superkänsligt i en sådan här förstärkare heller.

Jag har själv själv börjat utveckla en relation till KiCad, och vad jag har sett så kommer den bli långvarig.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-01 11:26

rikkitikkitavi skrev:Det är nog så enkelt att kopplingen mellan schema-P B-3D modell inte är gjort för OPA (som har en DIP 8 kapsel) och kontaktdonen.

Det står nog i manualen hur man definierar upp allt sådant. Betänk att det är gratis programvara. Man får vara beredd på att pilla lite själv..

Jag tycker layouten ser bra ur.
Det är viktigt att man kommer åt att löda ordentligt. När du löder ferriterna vill du inte ha för mycket koppar att värma så du steker dem, de kan vara lite värmekänsliga (ävrn om curietemperaturen är långt över vad en lödkolv kan generera, dvs där du tar bort deras magnetiska egenskaper)

Det är inte superkänsligt i en sådan här förstärkare heller.

Jag har själv själv börjat utveckla en relation till KiCad, och vad jag har sett så kommer den bli långvarig.

Jag skall titta på KiCad!

Har man långt mellan ferriter och lödpunkter har man en bra garanti för att de inte avmagnetiseras. Det är en av anledningarna till att jag vill öka avståndet mellan lödpunkterna. Den andra orsaken är att jag har en massa ferriter hemma som är lite längre än de som finns på bilden.

Du har säkert rätt i det där med att komponenter skall vara kopplade till mjukvaran för att de skall kunna ritas upp. Jag skall titta på den detaljen senare även om det mer handlar om att det skulle vara kul om den kunde rita upp dem också. Inte så viktigt alltså.

Gratis programvara smakar gott och då får man, som du påpekar, vara beredd på att tänka själv ibland.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2777
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-01 11:29

Där det står CO1, CO2 och CO3 skall ändras till IN, 9-12v och OUT.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster