Mikrofonförstärkare EMA2204

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Michael » 2022-05-01 19:54

xmag skrev:Eller finns det en särskild symbol för bipolära elektrolytkondensatorer?

Nej, inte vad jag känner till. För då skulle det väl också finnas egen symbol för polyester och så en egen symbol för polykarbonat och så en egen symbol för polystyren och så en egen symbol för keramisk... ja du kanske förstår att det kanske inte det är så det är tänkt. Istället finns symbol för polar och non-polar. (jösses borde inte svenska polisen titta in i denna tråd).

Så mitt förslag är använd en av de två standard symboler som finns och hitta inte på nån egen. Är den okänslig för plus/minus så är det en non-polar så använd den symbolen. Sedan om du vill styra upp vilken typ eller exakt vilken komponent som skall användas. Så får det synas i en komponentförteckningslista.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-01 21:47

Michael skrev:
xmag skrev:Eller finns det en särskild symbol för bipolära elektrolytkondensatorer?

Nej, inte vad jag känner till. För då skulle det väl också finnas egen symbol för polyester och så en egen symbol för polykarbonat och så en egen symbol för polystyren och så en egen symbol för keramisk... ja du kanske förstår att det kanske inte det är så det är tänkt. Istället finns symbol för polar och non-polar. (jösses borde inte svenska polisen titta in i denna tråd).

Så mitt förslag är använd en av de två standard symboler som finns och hitta inte på nån egen. Är den okänslig för plus/minus så är det en non-polar så använd den symbolen. Sedan om du vill styra upp vilken typ eller exakt vilken komponent som skall användas. Så får det synas i en komponentförteckningslista.

//Michael

Jo, jag vet att det är så men blev förvirrad av att Wallin använder polar-symbol för nonpolar men bara tagit bort plustecknet. Utöver det blir det problem med EasyEDA för om jag väljer tecknet för nonpolar ritar den upp en fyrkantig yta där det skall sitta en rund elektrolyt. Jag har letat länge efter en kondensator som inte är polar och där EasyEDA skapar en rund yta på kretskortet för kondensatorn. Det skall gå rita själv och välja bort EasyEDAs symbol men så långt har jag inte kommit ännu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-02 22:47

Har jobbat hela dagen med EasyEDA. Den har en låg tröskel för att komma igång och åstadkomma något med och resultatet blir kanon. Men om man skall göra något avancerat, som att rita egna komponenter har plötsligt tröskeln blivit till ett höghus. Jag har exempelvis ritat en egen komponent. Ritprogrammet är knöligt och inte alls förlåtande. Minsta fel (som man inte ens upptäcker) och det vill inte fungera. Ritprogrammet består i två delar, en del för schemat och en del för kretskortet. Av någon märklig anledning placeras åtkomsten till dem på helt olika platser. När man ritat båda komponenterna skall de kopplas ihop. Det är inte det enklaste att göra eftersom olika parametrar skall stämma osv. När man väl lyckats koppla ihop dem är det ändå inte säkert det fungerar. Jag lyckades till slut koppla ihop de två. Man får både en komponentbild till schemat och en till kretskortet. När man sedan vill se en renderad 3D-bild av det hela ser man bara de vita strecken där komponenten skall sitta och hålen de skall lödas i. Någon 3-D bild finns inte. Man måste alltså också koppla en 3-d bild till komponenten. Hur den görs har jag inte hittat någon förklaring till men skall fortsätta leta.

Nå, nu ser kretskortet ut så här:
2022-05-02-3D.png
2022-05-02-3D.png (148.18 KiB) Visad 1418 gånger


Ferritkärnorna skall vara de två gröna som ser ut som stora motstånd på längst till vänster. De är för tjocka och för korta i jämförelse till de jag har kopplat in i verkligheten. OPA:n finns inte heller med i bild inte heller kontakterna. Jag jobbar på det!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-03 23:19

Jag kan konstatera att det inte är lätt att få in en 3D-bild på komponenter som inte har det från början. Därför kommer ferriterna att sakna sådan bild tills vidare. Men jag har nu fått till rätt längd på platsen för ferriterna.

Nu har jag fått in alla 3D-bilder utom för ferriterna genom att fuska lite. Så här ser det ut nu:


2022-05-03-3D.png
2022-05-03-3D.png (133.44 KiB) Visad 1392 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-05 12:53

Har nu kopplat in mikrofonförstärkaren i min test-Matrojig.
Förstärkningen i mikrofonförstärkaren är fullt ok med 26ggr.

Så här ser några testmätningar ut med batterier och nätaggregat:

Frekvenskurva 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån. I övrigt mätte jag i ett 12m2 stort rum.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån.png
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån.png (21.94 KiB) Visad 1370 gånger






Distorsion 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån distorsion.png
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån distorsion.png (76.48 KiB) Visad 1370 gånger





Distorsion 1cm från elementet.
2022-05-05 Test med 5tum element distorsion.png
2022-05-05 Test med 5tum element distorsion.png (62.2 KiB) Visad 1370 gånger





Vattenfall 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån vattenfall.png
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån vattenfall.png (230.51 KiB) Visad 1370 gånger






Vattenfall 1cm från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element vattenfall.png
2022-05-05 Test med 5tum element vattenfall.png (271.51 KiB) Visad 1370 gånger






Spektrum analys av element 0,5m ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element.png
2022-05-05 Test med 5tum element.png (54.74 KiB) Visad 1370 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-05 13:14

Gjorde flera olika tester i jämförelse med tidigare mikrofonförstärkare som jag kallar EMA2201, den med två lysdioder i.

De mäter exakt lika på alla punkter. Det som skiljer dem åt är lägre distorsion och brus för den nya men framförallt är den nya inte alls känslig för strömmens beteende. Man kan i stort sett inte se någon skillnad alls mellan batteri och nätaggregat. Det senare har jag dock inga mätningar på. EMA2204 är det som denna tråd handlar om medan EMA2201 är den tidigare mikrofonförstärkaren:

2022-05-05  Distorsion - Skillnad mellan EMA2201 och EMA2204.png
2022-05-05 Distorsion - Skillnad mellan EMA2201 och EMA2204.png (36.69 KiB) Visad 1369 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-05 14:06

xmag skrev:Har nu kopplat in mikrofonförstärkaren i min test-Matrojig.
Förstärkningen i mikrofonförstärkaren är fullt ok med 26ggr.

Så här ser några testmätningar ut med batterier och nätaggregat:

Frekvenskurva 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån. I övrigt mätte jag i ett 12m2 stort rum.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån.png






Distorsion 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån distorsion.png





Distorsion 1cm från elementet.
2022-05-05 Test med 5tum element distorsion.png





Vattenfall 0,5m från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element 0.5m ifrån vattenfall.png






Vattenfall 1cm från elementet på en bänk med närmaste yta ca 5cm och en större yta ca 70cm ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element vattenfall.png






Spektrum analys av element 0,5m ifrån.
2022-05-05 Test med 5tum element.png



Kommentar angående den sista kurvan "Spektrum analys av element 0,5m ifrån":

Du skulle behöva kolla upp mätprogrammet, för det är något som inte stämmer. Jag får det till att andratonsdisten är ca 0,4 %, med liknande fel på övriga övertoner också. Det beror på att excitationsfrekvensen ( 1 kHz) har nivån ca -33 dBfs och inte -6 dBfs som felaktigt används av programmet. Något du behöver vara medveten om alltså och se upp med.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-05 19:38

Johan_Lindroos skrev:

Kommentar angående den sista kurvan "Spektrum analys av element 0,5m ifrån":

Du skulle behöva kolla upp mätprogrammet, för det är något som inte stämmer. Jag får det till att andratonsdisten är ca 0,4 %, med liknande fel på övriga övertoner också. Det beror på att excitationsfrekvensen ( 1 kHz) har nivån ca -33 dBfs och inte -6 dBfs som felaktigt används av programmet. Något du behöver vara medveten om alltså och se upp med.

Jag använder en lägre upplösning för att den skall mäta snabbare, dvs 32FFT istället för 64FFT och lite annat för att höja farten. Med högsta upplösningen för alla inställningar tar det omkring 25 minuter att mäta hela frekvenskurvan (fast denna gång använde jag samma inställningar för att bara mäta vid 1khz). Kan vara det du ser som fel. I övrigt är spektrumanalys nytt sätt för mig att mäta så jag kan inte kommentera mer än så.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-05-05 22:38

Man kan konstatera att mikrofonförstärkarens bidrag till distortionsmätningarna är försumbart :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-06 00:29

rikkitikkitavi skrev:Man kan konstatera att mikrofonförstärkarens bidrag till distortionsmätningarna är försumbart :)

Ja, så är det!
Jag vill gå längre och säga att man i detta fall inte vet vad man mäter när man mäter distorsionen från en bra mikrofonförstärkare. Är det mikrofonförstärkarens distorsion man mäter eller är det övrig utrustning som signalen passerar man mäter? Hur som helst mäter de avsevärt bättre än mikrofonkapslarna presterar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-06 16:50

Nu börjar allvaret:


EE-schema.png
EE-schema.png (49.35 KiB) Visad 1317 gånger







2022-05-06-kretskort.png
2022-05-06-kretskort.png (40.71 KiB) Visad 1317 gånger






2022-05-06-3D.png
2022-05-06-3D.png (158.53 KiB) Visad 1317 gånger







Image 5.png
Image 5.png (66.49 KiB) Visad 1317 gånger







Image 4.png
Image 4.png (47.49 KiB) Visad 1317 gånger




Omräknat till Svenska pengar blev det totalt: 224kr och 38 öre för 5 kretskort.
Ca 100kr drogs bort i rabatt eftersom det var första köpet. Har ca 50kr kvar i rabatt att utnyttja.

Kostar bara några kronor mer för varje kretskort över 5st så det lönar sig att beställa många om man har avsättning för alla.


Nu skall jag vänta tills de kommer och sedan provbygga. Möjligt jag får justera något men efter det lägger jag ut Gerberfilerna för var och en som vill beställa eller om någon gör ett gruppköp. Material är alltså fritt för var och en att använda. Jag skulle uppskatta om texten på kretskortet får vara som den är, enligt bilderna här ovan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Svempa » 2022-05-06 20:45

Har du inte förväxlat + och - ingångarna på OPn i schemat? Jämför med den ursprungliga ritningen.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-06 22:48

Svempa skrev:Har du inte förväxlat + och - ingångarna på OPn i schemat? Jämför med den ursprungliga ritningen.

Du har rätt!
Det är komponentvalet i EasyEDA som lade in det så och jag byggde vidare av bara farten utan att titta vad det står. Jag skulle göra detta snabbt så jag blir färdig någon gång.
Sensmoral: Man skall inte förivra sig då tar det längre tid.

OK, då får jag köra en vända till....

Tack för att du upptäckte felet!!!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-06 23:09

Gick fort att rätta min palaver. Det är fördelen med programvara som gör mesta delen av jobbet :D



EE-schema.png
EE-schema.png (50.45 KiB) Visad 1288 gånger







Kortet i ungefär naturlig storlek;
2022-05-06-kretskort.png
2022-05-06-kretskort.png (33.6 KiB) Visad 1288 gånger







3D:
2022-05-06-3D.png
2022-05-06-3D.png (126.24 KiB) Visad 1288 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-06 23:20

Förlorade ett par hundra kronor på missen, det får bli lärpengar!


EDIT:
Har beställt 5st nya för ca 320kr.

Varje ytterligare kort kostar ca 2:50 kr/st. Alltså om jag beställer 30st kostar de lite under 400kr.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Michael » 2022-05-07 00:19

Jag finner det märkligt med så tunna ledare. Hur ser lödsidan ut?

PS. Mindre känslig för kraftmatningen, kan ju kanske bero på att du nu inte kör in den signalen rakt in på mik signalen. Utan har filter. Som påtalades för länge sedan.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-07 00:57

Michael skrev:Jag finner det märkligt med så tunna ledare. Hur ser lödsidan ut?

PS. Mindre känslig för kraftmatningen, kan ju kanske bero på att du nu inte kör in den signalen rakt in på mik signalen. Utan har filter. Som påtalades för länge sedan.

//Michael

Lödsidan ser ut på samma sätt med tunna ledare. Få se hur det tar sig i verkligheten när jag fått hem mina kort.
Jag, nu är den inte alls känslig för strömmens påhitt. Jag testade på alla möjliga sätt men den gav inte med sig utan fortsatte mata på med 4,17 volt bias, av vad jag kan se helt utan störningar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-07 11:09

Michael skrev:Jag finner det märkligt med så tunna ledare. Hur ser lödsidan ut?

PS. Mindre känslig för kraftmatningen, kan ju kanske bero på att du nu inte kör in den signalen rakt in på mik signalen. Utan har filter. Som påtalades för länge sedan.

//Michael

Svarade inte så bra på detta så jag gör det en gång till:
Som Michael med rätta upprepat flera gånger skall man inte mata in spänning (fantom eller bias) direkt från strömkällan via ett motstånd till mikrofonen. Då går allt som kan hända med strömmen rakt in i mikrofonen och stör signalen som sedan går in i förstärkaren och förstärks. Man bör/skall alltså ha ett filter mot sådant. Det som kan störa är dåliga nätaggregat som släpper in mer än ren likström. Långa kablar från nätaggregatet fungerar som radiomottagare. Någon maskin eller liknande i närheten kan tillföra olika former av skräp i likströmssignalen men värst är switchade nätaggregat som tillför signalpikar över 2khz. Med tanke på att 99% av alla nätaggregat är just switchade är risken överhängande att få in oönskat till mikrofonen som sedan också förstärks mellan 20 och 100ggr beroende på förstärkning man valt. Det förstör allt man vill uppnå med sin mikrofonförstärkare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav MacBruce » 2022-05-07 13:40

xmag skrev:
Michael skrev:
xmag skrev:Eller finns det en särskild symbol för bipolära elektrolytkondensatorer?

Nej, inte vad jag känner till. För då skulle det väl också finnas egen symbol för polyester och så en egen symbol för polykarbonat och så en egen symbol för polystyren och så en egen symbol för keramisk... ja du kanske förstår att det kanske inte det är så det är tänkt. Istället finns symbol för polar och non-polar. (jösses borde inte svenska polisen titta in i denna tråd).

Så mitt förslag är använd en av de två standard symboler som finns och hitta inte på nån egen. Är den okänslig för plus/minus så är det en non-polar så använd den symbolen. Sedan om du vill styra upp vilken typ eller exakt vilken komponent som skall användas. Så får det synas i en komponentförteckningslista.

//Michael

Jo, jag vet att det är så men blev förvirrad av att Wallin använder polar-symbol för nonpolar men bara tagit bort plustecknet. Utöver det blir det problem med EasyEDA för om jag väljer tecknet för nonpolar ritar den upp en fyrkantig yta där det skall sitta en rund elektrolyt. Jag har letat länge efter en kondensator som inte är polar och där EasyEDA skapar en rund yta på kretskortet för kondensatorn. Det skall gå rita själv och välja bort EasyEDAs symbol men så långt har jag inte kommit ännu.



Hade missat den här diskussionen. Håller med om, att man inte behöver någon speciell "elektrolyt"-symbol för bipolära lytar. Dock finns det de som gärna använder symbolen i mitten i bilden nedan, om man av någon anledning vill markera vilken pinne som ett metalliskt hölje är anslutet till.
Bilagor
kondsymb.gif
kondsymb.gif (1.26 KiB) Visad 1262 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-07 18:53

MacBruce skrev:
xmag skrev:
Michael skrev:Nej, inte vad jag känner till. För då skulle det väl också finnas egen symbol för polyester och så en egen symbol för polykarbonat och så en egen symbol för polystyren och så en egen symbol för keramisk... ja du kanske förstår att det kanske inte det är så det är tänkt. Istället finns symbol för polar och non-polar. (jösses borde inte svenska polisen titta in i denna tråd).

Så mitt förslag är använd en av de två standard symboler som finns och hitta inte på nån egen. Är den okänslig för plus/minus så är det en non-polar så använd den symbolen. Sedan om du vill styra upp vilken typ eller exakt vilken komponent som skall användas. Så får det synas i en komponentförteckningslista.

//Michael

Jo, jag vet att det är så men blev förvirrad av att Wallin använder polar-symbol för nonpolar men bara tagit bort plustecknet. Utöver det blir det problem med EasyEDA för om jag väljer tecknet för nonpolar ritar den upp en fyrkantig yta där det skall sitta en rund elektrolyt. Jag har letat länge efter en kondensator som inte är polar och där EasyEDA skapar en rund yta på kretskortet för kondensatorn. Det skall gå rita själv och välja bort EasyEDAs symbol men så långt har jag inte kommit ännu.



Hade missat den här diskussionen. Håller med om, att man inte behöver någon speciell "elektrolyt"-symbol för bipolära lytar. Dock finns det de som gärna använder symbolen i mitten i bilden nedan, om man av någon anledning vill markera vilken pinne som ett metalliskt hölje är anslutet till.

Bra idé!
Problemet är att EasyEDA inte har den symbolen och jag kan inte hitta någon för bipolar elektrolyt. Orsaken beror säker på mig själv som bara för några dagar sedan började jobba med EasyEDA så jag har inte hundra koll på hur man gör ännu. Men det kommer 8)
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Michael » 2022-05-08 09:30

Är det en standard vilken pinne som är ansluten till höljet på en bipolär?
och hur är det med standard ellyt, är det ALLTID minus till höljet?


xmag skrev:Lödsidan ser ut på samma sätt med tunna ledare.
Oj
Tråkigt du inte la upp för granskning innan beställning. Du kunde fått några kommentarer och förbättringsförslag.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-08 10:36

Michael skrev:Är det en standard vilken pinne som är ansluten till höljet på en bipolär?
och hur är det med standard ellyt, är det ALLTID minus till höljet?

Vad jag förstått är det någon slags pseudo-minus som är kopplad till höljet men jag är inte säker.
Jag har testat att köra mikrofonförstärkaren med en vanlig elektrolyt, det gick bra det också.

xmag skrev:Lödsidan ser ut på samma sätt med tunna ledare.

Oj
Tråkigt du inte la upp för granskning innan beställning. Du kunde fått några kommentarer och förbättringsförslag.

//Michael

Det är lugnt, jag kommer att testa kretskortet när jag får det och lägga ut resultatet här och vad man kan göra för ytterligare förbättringar. Då vill jag gärna höra vad du tycker man skall åtgärda.
På något sätt vill jag att så många som möjligt skall vara inblandade i det jag gör eftersom jag gör allt gratis tillgängligt för alla att använda.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-12 16:19

Efter 6 dagar kom mina kretskort:

De korrekta.
20220512_161243.jpg
20220512_161243.jpg (1.55 MiB) Visad 1189 gånger


Jag fotade i all hast därför blev inte bilden bra. Det som ser ut som kladd eller skadat är reflexer från omgivningen. Tar bättre bilder senare.
Jag är mer än nöjd! Korten är som vilka proffskort som helst.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-12 18:52

Nu förberedde jag mig bättre för att fota:

20220512_184546.jpg
20220512_184546.jpg (229.88 KiB) Visad 1183 gånger



Ändringar till nästa gång:
Plus och minus längst ner har flyttats ner närmare de fyrkantiga rutorna.
Texten "= Bipolar" och "OPA2134" har gjorts större.

EDIT:
- "Plus och minus längst ner har flyttats ner närmare de fyrkantiga rutorna".Nej, jag flyttade de fyrkantiga rutorna närmare Plus och minus. Delar av kontakterna hamnade annars utanför kretskortet om man använder 90 graders böjda kontakter (som jag).
- Drar om jordledningarna så att de inte bildar slingor.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav sammel » 2022-05-12 23:35

Snyggt Xmag :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav Michael » 2022-05-13 00:06

+ Bredare ledare
+ Jordplan på bägge sidor
+ C7 vid power in

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-13 01:16

sammel skrev:Snyggt Xmag :)

TACK!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-13 01:25

Michael skrev:+ Bredare ledare
+ Jordplan på bägge sidor
+ C7 vid power in


Jag skall bygga denna först och se hur den mäter mm.
Jag skulle helst vilja att allt alla mellanrum mellan banorna skulle vara jord men tillverkaren har etsat bort allt där.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav MacBruce » 2022-05-26 03:33

Kicad:

Då och då känner man sig som "lelle-pôjken", trots att jag snubblade över 80-strecket för några veckor sedan. Är ansluten till [kicad-users] epost-lista och där kom under natten (vår tid) :

"Greetings all;

New subscriber, here, but not new to electronics in general.
I'm currently 87 yo, and 20 years retired. [...]"
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mikrofonförstärkare EMA2204

Inläggav xmag » 2022-05-26 10:00

MacBruce skrev:Kicad:

Då och då känner man sig som "lelle-pôjken", trots att jag snubblade över 80-strecket för några veckor sedan. Är ansluten till [kicad-users] epost-lista och där kom under natten (vår tid) :

"Greetings all;

New subscriber, here, but not new to electronics in general.
I'm currently 87 yo, and 20 years retired. [...]"

Härligt med folk som bara ser framåt oavsett ålder.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster