Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav PAL14 » 2022-05-12 11:41

Hej!
Jag tänker bygga en baslåda som skall användas upp till ca 80hz.
60 liter, mått ca 43x43x43 cm.

Duger det med 15mm konstruktionsplywood? Eller vad skall man använda?

Mvh Per Anders

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Calleberg » 2022-05-12 12:22

Det kan funka men är lite tunnt, har du redan materialet så kör på det. några extra interna stag kan nog vara smart isåfall.

Sist jag byggde nåt blev det en blandning av 18mm K-plyfa och 18mm Björkplywood.
viewtopic.php?f=3&t=72306&p=2193744&hilit=slavbas#p2191211

Björkplywooden är en dröm att jobba med jämfört med k-plyfan, fast dyrare, Betalde då 830 spänn ungefär, undrar vad det kostar nu 8O
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-12 16:48

Skillnaden relativt 18 mm björkplywood blir försumbar (annat än utseendemässigt, förstås). Den höga E-modulen (materialstyvheten) för plywood är en stor fördel relativt MDF för basmoduler och det spelar då mindre roll att förlustfaktorn (materialdämpningen) är lägre.

Frågor som denna kommer upp ganska ofta och därför kan det vara värt att illustrera ungefär hur det ser ut. Här är en simulering med ett 12-tumselement som väger ca 9 kg (15 mm plywood - kub med 43 cm sida, rho = 600 kg/m3, E-modul = 7 GPa, isotropa egenskaper, ideala limfogar, ingen intern stagning):


basmodul1.png
basmodul1.png (169.91 KiB) Visad 2708 gånger


Intressant nog är det baksidan som går igång först i det här fallet, något att kontemplera när diverse tillverkare skryter över sina tjocka bafflar.

basmodul2.png
basmodul2.png (166.26 KiB) Visad 2708 gånger


En första strukturmod vid ca 300 Hz medför att strukturljudavstrålningen (lådljudet) blir helt ohörbar i praktiken när den övre gränsfrekvensen är 80 Hz, nästan oavsett branthet på LP-filtret.

Andramoden kan också vara intressant för att få lite mer förståelse (baksidan rör sig i princip inte alls):

basmodul3.png
basmodul3.png (166.45 KiB) Visad 2705 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Maarten » 2022-05-12 17:31

Kanon, pedagogiskt. Alltså en suboptimering. Eller här egentligen två av olika betydelse.. (Almens fel som började notera uttrycket :D ).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav PAL14 » 2022-05-12 23:49

Jättetack för svar!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Glebster » 2022-05-13 08:17

Vilken är egentligen slutsatsen; 15 mm plywood är tillräckligt men man bör staga samtliga sidor i centrum? Vilken tjocklek är isf att föredra med MDF?

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Kraniet » 2022-05-13 08:31

Konstruktionsplywood är inte ett jättebra alternativ. Billig plyfa är oftast inte helt homogen. Kan finnas stora partier inuti skivan där det saknas delar av faneren osv.

MDF är ju standardmaterialet för högtalarlådor. 18-19 mm duger fint med några stag.
Spånskiva funkar också. Golvspånskiva är bättre variant av spånskiva men är då 22mm
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav JM » 2022-05-13 08:34

Hur får du fram ca 306 Hz som lägsta resonans? Hur ser den generella formeln ut för godtycklig låda.
Har du ngn länk?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Maarten » 2022-05-13 09:16

Tror inte sims'en är gjorda algebraiskt utan via FEM/BEM med några av randvillkoren ovan.

Sen drar jag slutsatsen att för basmoduler är plywood (av bra kvalitet som Kraniet nämner) men för mellanregister kommer dämpningen in mer som en faktor, eftersom det är svårt att 'trycka upp' moderna i ultraljudsområdet.
Stagning trycker upp moderna förstås men det ska till rätt stora lådor för att basmoduler behöver stagning att döma av ovan simulering.
Senast redigerad av Maarten 2022-05-13 10:59, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Calleberg » 2022-05-13 09:49

Glebster skrev:Vilken är egentligen slutsatsen; 15 mm plywood är tillräckligt men man bör staga samtliga sidor i centrum? Vilken tjocklek är isf att föredra med MDF?


Min egen slutsats är att Spånskiva kan man skippa , MDF är super om det skall fräsas och mojjas mycket, men är annars ett rätt överskattat material till lådbyggen. Tjock MDF från 18mm och uppåt är väldigt mjuk i mitten så där blir det lätt lite sämre finish när man fräser. Björkplywodd blir rätt snyggt om man fräser, och är homogent.
K-plyfa är precis som skrivits tidigare inte hundra homogent eftersom kvisthål utan kvist kan finnas lite överallt inne i faneret, men det går bra att använda ändå, speciellt om ytfinishen är nålfiltsmatta.

Staga bör man alltid, så skillnaden mellan 18 &15 kommer ju på det viset inte spela någon roll eftersom stagen gör hela skillnaden.

Ibland kan 15mm kännas lite tunnt om man skall försänka element och anslutningar, men det kan man ju avhjälpa genom att limma en bit på insidan.
Till elementen brukar jag ibland göra två eller tre bananformade bitar att skruva/limma på insidan för att spara på material. Göra man hålet i baffeln som yd på elementet får man försänkningen på köpet.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav juanth » 2022-05-13 11:50

JM skrev:Hur får du fram ca 306 Hz som lägsta resonans? Hur ser den generella formeln ut för godtycklig låda.
Har du ngn länk?

JM


Den här tar bara hänsyn till måtten:
http://www.mh-audio.nl/Calculators/stan ... inbox.html
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav JM » 2022-05-13 12:15

juanth skrev:
JM skrev:Hur får du fram ca 306 Hz som lägsta resonans? Hur ser den generella formeln ut för godtycklig låda.
Har du ngn länk?

JM


Den här tar bara hänsyn till måtten:
http://www.mh-audio.nl/Calculators/stan ... inbox.html

I något inlägg antydde Svante att "mindre stumt" material kommer att sänka totala effektiviteten men inte påverka resonanserna om jag minns rätt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-13 13:24

Slutsatsen är att man för en mindre låda som denna klarar sig mer än väl prestandamässigt med 15 mm konstruktionsplywood. Lådan behöver ej stagas. Bättre plywoodsorter av t.ex. björk och större materialtjocklek ger inga ljudmässiga fördelar här. Hur det ser ut är en annan sak, förstås.

MDF används i princip enbart för att det är billigt och lättbearbetat och är ett klart sämre val för basmoduler eftersom E-modulen är runt 3-4 gånger lägre (vilket i och för sig kan kompenseras med stagning). Med relativt tunn plywood, även av lägre kvalitet, hamnar den första strukturmoden i det här fallet så långt utanför det aktiva frekvensområdet att strukturljudavstrålningen blir helt försumbar. Däremot kan MDF vara ett bättre val för fullspektrumhögtalare och toppar, vilka alltid uppvisar strukturmoder i det aktiva frekvensområdet, eftersom förlustfaktorn är högre (vilket medför att utklingningsförloppet blir kortare och hörbarheten lägre).

Resonansfrekvenserna och modformerna ovan är beräknade med FEM eftersom det inte finns analytiska lösningar för annat än balkar och plattor. Här har förutom lådan även hänsyn tagits till elementets inverkan, liksom luftkopplingen internt.
Senast redigerad av I-or 2022-05-13 13:38, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-13 13:35

JM skrev:I något inlägg antydde Svante att "mindre stumt" material kommer att sänka totala effektiviteten men inte påverka resonanserna om jag minns rätt.

JM


Ett material med lägre E-modul ger lägre resonansfrekvenser, vilka är proportionella mot kvadratroten ur E, förutom att lådförlusterna i lågfrekvensområdet ökar något (väggarna rör sig en aning även i det styvhetskontrollerade området under den första resonansfrekvensen även om det oftast kan anses vara försumbart).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav spiii » 2022-05-15 00:06

Jag har funderat på golvspånskivor. Tunga, styva och bra hållfasthet (vad det verkar) Dom är mycket hårdare och tyngre än vanliga spånskivor.
Men jag tror, liksom MDF att dom är svåra att skruva i. Byggde en lite låda med spillbitar, bara för att känna på hur det kan bli.
Materialet inger förtroende, rent subjektivt. Jag har inga mätningar eller data. Men lådan (4-5 liter) känns nästan oförstörbar.
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Helmut » 2022-05-15 19:08

spiii skrev:Jag har funderat på golvspånskivor. Tunga, styva och bra hållfasthet (vad det verkar) Dom är mycket hårdare och tyngre än vanliga spånskivor.
Men jag tror, liksom MDF att dom är svåra att skruva i. Byggde en lite låda med spillbitar, bara för att känna på hur det kan bli.
Materialet inger förtroende, rent subjektivt. Jag har inga mätningar eller data. Men lådan (4-5 liter) känns nästan oförstörbar.

Använder själv 22 mm golvspånskivor till min högtalare. främst för att det är lättare att transportera 60 cm breda golvspån och så är det alltid bra att ha ett lager spånskivor liggandes i garaget för kommande projekt. Tycker inte att det låter sämre än björkplywood.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-16 20:31

Vanligtvis låter det inte alls om väggarna i hyggligt utförda basmodullådor eftersom den första böjresonansfrekvensen ligger en bra bit ovanför den övre gränsfrekvensen. Om man vill kunna använda basmodulen högre än normalt i frekvens eller använder sig av en flackare LP-filtrering, så kan det dock vara värt att överdimensionera en aning om man inte istället väljer plywood för att göra en tunnväggigare och därmed lättare låda.

För den låda som denna tråd handlar om skulle man nog i praktiken kunna krypa ned mot sådär 9 mm plywoodtjocklek utan hörbara konsekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Kurben » 2022-05-20 14:43

Hur är det med väldigt stora lådor?

Har tänkt att bygga två subbar att ha i hörnen bakom mig i bion. Dessa är tänkta att ha en trekantsform och gå från golv till tak. Så ganska smala och höga "pelare". Blir förmodligen Dayton MX15-22 portade.

Har alltid tänkt att subbar alltid ska ha så tjocka väggar som möjligt tills jag läste här.....

Gick in på länken ovan för att göra en provberäkning och leka lite med siffror. Ser då att resonansen på höjden blir problematisk i mitt fall. Med en 190 cm hög låda så kommer den ner i 90hz vilket är olyckligt.

Är det bättre att göra lådan mindre för att justera resonansen till åtminstone över 200hz? Så jag kan använda mindre tjocklek ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-20 16:40

Man måste skilja mellan två olika fenomen:

1. Akustiska resonanser i kaviteten. När den interna dimensionen motsvarar en halv våglängd erhåller man en mod som kan påverka konen och leda till en dal i frekvensgången. Endast mycket stora basmoduler kan bli problematiska här.

2. Mekaniska böjresonanser i lådan. När frekvensen blir tillräckligt hög kan man inte längre betrakta lådväggarna som stela och i värsta fall kan man erhålla hörbar strukturljudavstålning (lådljud) eftersom lådan fortsätter att alstra ljud även efter att konen är i vila.

De akustiska resonanserna kan man komma åt genom en genomtänkt placering av elementen och eventuellt även dämpmaterial i lådan. De mekaniska resonanserna kan man också dämpa bort via en hög förlustfaktor (i praktiken s.k. constrained layer dämpning - två styva skikt med dämplim mellan), men det är oftast smartare att göra lådan så styv att resonanserna hamnar minst en oktav över den övre gränsfrekvensen. Man kan även utnyttja kraftbalansering med motmonterade element.

I just det här fallet bör man montera elementen mitt i lådan i höjdled eftersom man då undviker att excitera den första akustiska höjdmoden (95 Hz) och erhåller problem först vid andramoden (190 Hz). Med en delningsfrekvens om 80 Hz är detta dock ingenting att bry sig om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav dewpo » 2022-05-20 18:10

Blir det inte problem att de tunnväggiga basmodulerna blir så lätta att de dansar runt på golvet om man drar på lite? Även om styvheten är tillräcklig?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-20 18:49

Det är en möjlighet som naturligtvis måste kontrolleras separat. Den statiska friktionskraften måste vara större än den dynamiska toppkraft Fdyn = mm*xmech*w^2 som elementet producerar.

Ett element med den rörliga massan 0,08 kg och xmech = 0,02 m vid 40 Hz måste ha en statisk friktionskraft som är större än 100 N, vilket i praktiken betyder att basmodulens totala massa bör vara sådär 12-15 kg om man förutsätter gummifötter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Glebster » 2022-05-20 20:33

Känns som diskussionen är lite snedvriden med tanke på hur enkelt och billigt det är att staga upp en låda. Just do it och du blir rikligt belönad. :o

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav I-or » 2022-05-21 13:04

Jo, men ingenjörsmässighet innebär även att inte överarbeta lösningarna när det inte behövs. Med plywood kan man bygga både volymsnålt (tunnväggigt och utan stagning), lätt och enkelt. Kapa till sex stycken lådväggar, ta upp hål i en av dem, limma ihop, klart!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav paa » 2022-05-21 14:54

I-or skrev:Det är en möjlighet som naturligtvis måste kontrolleras separat. Den statiska friktionskraften måste vara större än den dynamiska toppkraft Fdyn = mm*xmech*w^2 som elementet producerar.

Ett element med den rörliga massan 0,08 kg och xmech = 0,02 m vid 40 Hz måste ha en statisk friktionskraft som är större än 100 N, vilket i praktiken betyder att basmodulens totala massa bör vara sådär 12-15 kg om man förutsätter gummifötter.

Man kan ju också montera högtalarlådan fjädrande uppställd, där fjäderkraften vid rörelsen pga reaktionskrafterna blir mindre än friktionskrafterna. Troligen mycket mindre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Calleberg » 2022-05-21 16:30

I-or skrev:Jo, men ingenjörsmässighet innebär även att inte överarbeta lösningarna när det inte behövs. Med plywood kan man bygga både volymsnålt (tunnväggigt och utan stagning), lätt och enkelt. Kapa till sex stycken lådväggar, ta upp hål i en av dem, limma ihop, klart!



Glöm inte tuben med "ideal limfog" :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Torskar » 2022-05-21 18:01

Jag har en låda med korgen monterat utåt. Vid 20 Hz, fs, och högt pådrag skakar lådan och korgen, men inte annars. Lådan står på SD-fötter och är nedsänkt till 3 mm från golvet. Jag började sätta ihop två element medelst gängstång, men med tummen både där och här så la jag det på is. Är det någon som testat konceptet eller på andra grunder kan uttala sig om förväntat resultat?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav DQ-20 » 2022-06-02 19:13

Torskar skrev:Jag har en låda med korgen monterat utåt. Vid 20 Hz, fs, och högt pådrag skakar lådan och korgen, men inte annars. Lådan står på SD-fötter och är nedsänkt till 3 mm från golvet. Jag började sätta ihop två element medelst gängstång, men med tummen både där och här så la jag det på is. Är det någon som testat konceptet eller på andra grunder kan uttala sig om förväntat resultat?


Hela poängen med SD-fötter är att lådan skall vibrera, fast linjärt. SD-foten dämpar inte särskilt mycket utan ger en mjuk fjäder som inte lådan kan ta spjärn emot och den kan därmed inte skapa resonanser i området från ca 10-15 Hz och uppåt. I alla fall inte om fötterna är rimligt viktanpassade. Om det inte är en resonans utan bara en rörelse som beror på massakvoten membran/högtalare så är det enda som händer att du får lite lägre nivå.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav paa » 2022-06-03 15:56

Egentligen är "isolationsfötter" en bättre beskrivning än "dämpfötter". Men resultatet blir ju trots allt minskade vibrationer i golvet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav DQ-20 » 2022-06-03 16:18

paa skrev:Egentligen är "isolationsfötter" en bättre beskrivning än "dämpfötter". Men resultatet blir ju trots allt minskade vibrationer i golvet.


The man himself. Straight from the source! Bra idé - jag skall ALDRIG kalla SD-foten eller några andra högtalarfötter av Sylomer för något annat än "isolationsfötter". Jag föreslår att alla på forumet gör detsamma. "Dämpfötter" - pyttsan.

Bästa hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Inläggav Glebster » 2022-06-26 20:40

E-moduler i all ära men efter att ha jämfört MDF med konstruktionsplywood (båda 18mm) på byggmax idag föll valet snabbt på MDF. Plywooden kändes både svajig och spröd vid jämförelse och hade dessutom en yta med struktur sannolik svår att få tät. Måhända är byggmax plywoodskiva sämre än standard eller vad som avses i denna tråd men den lär vara bedrövlig att snickra med i jämförelse.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster