Audes istället för HDS 164

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Leffemannen

Audes istället för HDS 164

Inläggav Leffemannen » 2005-08-15 22:26

Hejsan folk,

Bygde mig en högtalare för en tid sedan (bild fins här: http://home.swipnet.se/Karlssons/speeker/frontside.jpg ), Lådan mäter 105 x 20 x 27 invändigt (ca: 55 liter), 2 vägare delad vid 1800 hz, portad TL.

Elementen är 2 st HDS 164 med plug + vifa PL27TG-35-6 (silkes dome).

Trots flera månaders flitigt pilande med filter, ul & vägg reflexer så är jag inte riktigt nöjd med dom, viserligen låter dom väldigt "vakert", (till akustisk musik & även filmer så är dom kanon, även dunka, dunka tekno funkar på sätt & vis bra). Dom dras med en bred grop i basen, mellan gisningsvis ca 60 - 150 hz vilket gör dom tråkiga. Dessutom skulle jag gärna ha lite mer "pappers" ljud i dom.

Så jag letar efter 6.5" - 7" högtalare som är lite lämpligare till min låda, såg desa audes 6.5" på hifikit: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=290 för rimliga pengar. Kan det va nått tro? Audes kompleta högtalare har ju bra rykte.

Annars så fin ju S-S tex: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1117 Fast dom är ju så äkligt dyra, jag behöver ju 4 st...

Någon som testat åvanstående Audes element eller har anndra bra förslag? Gärna utan att ruinera min plånbok fulständigt...

Tack på förhand,

Leif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-15 23:06

Svårt att säga vad för element som passar, själv tycker jag det element du har är kanon (men i sluten låda). Du får en utsläckning pga av golvreflex men den ligger lite högre i frekvens ca 300-400Hz skulle jag gissa.
Problem i det frekvensområde som du anger har oftast med rum att göra om det nu inte är så att du har problem med högtalarens ljudledning.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-08-17 00:02

Du skulle kanske kunna ha rätt i det där med lådans ljudledning, stoppar jag in T/S parametarna i mathcad skripten ifrån www.qarter-wave.com så får jag snygga kurvor, kör jag därimot i program som bara utgår ifrån en ren BR låda te.x winsid eller liknade (har prövat några stycken, inklusive basta!) så får jag kurvor som ligger närmare min verklighet. Får pilla lite.

Svakan är tydlig om jag ställer högtalarna mitt på golvet (fult hörbar för mig) med en singnal generator inkopplad.

Ska också påpekas att rummet dom står i är rätt kass ur akustisk synvikel, just nu står högtalarna i ett hörn med tv'n i mellan, ca 10 cm i från vägarna - det är så dom låter bäst.

Ska jag byta ellement så värkar det som jag ska sikta på ellement med på Was 20+ & fs under 40 Hz som på papret orkar ner mot 30 - 38 Hz. Då blir det fina kurvor överalt.

Leif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-17 09:18

Mina peerless hade rätt så högt Fs (53Hz vill jag minnas) kanske detta ställer till det för dig oxå.

manw

Prova att lägga högtalaren ner!

Inläggav manw » 2005-08-18 09:15

Förutom golvreflexen så finns ju detta med "Baffelsteget" som påverkar frekvensgången.

Innan du börjar byta några element, prova som ett experiment att lägga högtalaren ner på golvet. Lär låta ganska illa i mellanregistret på grund av alla tidiga reflexer, men då har du eliminerat både golvreflexen och i alla fall till hälften baffelsteget. Lyssna om basen får en helt annan karaktär. Ett billigare sätt att skaffa sig info än att köpa nya element...

Titta även mer på Baffelsteget, Svante har gjort ett program för att enkelt räkna på det och beräkna en kompensation, elektriskt för detta.

Med två element en bit ifrån varandra så smetas ju dippen i golvreflexen ut en del, men baffelsteget kvarstår som sagt. Har du dessutom basreflexporten nere vid golvet så kopplar den mycket starkare till rummet än elementen och du får en djupbastung återgivning som kanske ändå är klen i högbasen.

Talar av egen erfarenhet :oops: , men att göra fel lär man sig massor av :lol:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-18 09:31

På nåt sätt tror jag att effekten från baffelsteget börjar göra sig påminnt redan vid 400Hz, med tanke på hur lådan ser ut. Men helt klart måste man ta hänsyn baffelsteget.

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-08-19 18:11

Hej Mats, Skrutten,

Har flyttat om ullen i lådan lite, blev mycke bättre. Fast det käns på något sätt på ljudet att jag pressar mina stakars hötalare till något dom inte riktigt vill.

Tänkte på både baffelsteg & golvreflex redan innan hötalren blev bygd (lite chockad skälv där: jag, planerar!?! ... :))

Bas porten sitter en bit upp på baksida av lådan och pekar nerot inuti, bild här: http://home.swipnet.se/Karlssons/speeker/back.jpg

Baffelsteg har jag också kompenserat för (ganska mycket faktisk), det var en hel del pillande innnan det lät rätt. Så här ser filtert ut just nu: http://home.swipnet.se/Karlssons/speeke ... 0x%202.jpg

En simulering på lådan oxå, ifal någon är nyfiken: http://home.swipnet.se/Karlssons/speeke ... L%20-%20TL).jpg

Stort tack för tipsen grabbar,

Leif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-19 20:19

Vad bra att det blev bättre. Jag tycker nog att du delar Vifan lite väl lågt, troligen en källa till problem om du spelar lite högre?

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-08-20 11:07

Den där vifan är en knepig sak, vist jag delar lågt (2'a ordningen, ~1900Hz, å det med en rätt slö rolloff) -den har ju fs=750 Hz. Men det funkar faktiskt mycket bätre en man kan tro, kan spela bra höght innan den ballar ur. Högre än jag normalt gör.

Dock så är den äkligt känslig för alla former av impedans sänkande åtgärder (det handlar väll om Q igentligen?), det är därför jag har så pass stora parallel motsånd & spole, försöker jag köra med te.x mormal dämpning enligt någon "kokbok" så ringer den som en kyrkklocka... Samma sak om jag kör med för tight spole.

Jag är mer eller mindre förälskad i den där diskanten, låter väldigt öppet, detalgerat & fint (när allt väl funkar).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-20 13:11

Har du mätt upp elementen och simulerat filtret?

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-08-21 19:30

Ja vist, viserligen med en rätt kass multimedia mic, men tillräkligt för att kuna simulera en hyfsat rak frekvens & fas gång runt delningsfrekvensen. Impedans mätninigen snodde jag från en kille som kör med liknade element. (Hds 164 utan plug + SS 9300)

Filtret simulerades i demoversionen av lspcad 6.0.

Jag har veriferat frevensgången efteråt också, ok från 300 -> 8000 Hz (resten går inte å mäta med min mic) bortset från en dipp runt 1000 Hz som jag tror hör i hop med någon typ av reflexer från tak, golv eller liknade.

Återgå till DIY-forum