Gammalt horn bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-06-25 14:03

Härmed bjuder jag på bilder av ett gammalt horn bygge från 1989, håll till godo.
Då dessa lådor var tänkt till mobilt disco så blev dom för stora och tunga, men vi alla har varit små...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav NADifierad » 2022-06-25 14:43

Blev det nån stuns, i tratten? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav BellsnWhistles » 2022-06-25 17:20

Precis, hur lät de?
Rejält Ax/Ah-förhållande ser det ut som, är det vanligt att ha så liten öppningarea i hornet?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57243
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Nattlorden » 2022-06-25 17:21

Trist att bygga något så avancerat och det inte blir användbart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-06-27 00:28

Det lät bra :) Hur mycket byxfladder har jag ingen uppgift om, vi mätte aldrig det :)

Angående öppningsarea, så var nog det enligt formel. Slutarean kunde väljas fritt (genom att välja längd), om jag minns rätt. Skrev väl ett program i turbo pascal för area beräkning. Kanske skall försöka minnas bättre :?

De agerade också scen ett par gånger.

//Michael

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav 944_Driver » 2022-06-27 12:48

Alla högtalare som måste flyttas med gaffeltruck ska ha respekt.

// Magnus

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav AndersP » 2022-06-29 14:51

Var det vid den här tiden som Michael vann Elektronikvärldens högtalarbyggtävling tro?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav MacBruce » 2022-06-29 19:15

Jag "ritade" faktiskt om ett 70/80-horn till att ackommodera 2 st 10"-element, på enträgen begäran av en kompis till en bekant. Kompisen i fråga var övertygad om, att dessa element skulle överträffa allt annat som var rekommenderat för hornet, ty han hade hört dem spela - visserligen i en vanlig lådhögtalare... Jag är ju aldrig/(sällan) nödbedd när det gäller "kuliga" utmaningar, och "kompisen" var enträgen, så jag ritade ihop en en intialdel för att passa elementen och i möjligaste mån vara anpassad till 70/80-hornet.

Det blev ju en något komplicerad initialdel med två st element – snickaren som skulle såga ut bitarna sade sig hellre ta livet av sig än försöka att få vinklarna rätt (får inte "utbildade snickare" nuförtiden/dåförtiden lära sig vanlig yrkesmatte?) – så jag fick ange dem explicit i ritningen.

Hur lät det då? Jag fick aldrig avlyssna resultatet, men enligt min bekant var hans kompis "supernöjd"! ;-)

(Hoppas att jag hittar ritningen under min "flyttlådes-arkeologi". Jag skymtade den under min näst senaste flytt).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav JM » 2022-06-29 20:43

Jag byggde ett 70/80 horn på 1970-talets början. Hornet var fel på alla sätt. Ljudet var färgat av resonanser i högre frekvenser. Initialt användes hornet upp till 400 Hz om jag minns rätt. Dvs reflexer i hornet pga för många oktavers frekvensområde. Basen var obefintlig. Hornet var för kort för lågbas.
Skippade Isophon elementet och placerade 2 12" i fronten plus en massa glasull i kaviteten för att minska de högre frekvenserna i hornet. Vips blev det ett bakladdat horn. Lät bättre än original men tyvärr ingen lågbas.
Osmart att låta två korta horn dela på högtalarvolymen. Kanske hade varit bättre att låta ett längre horn expandera med samma hals/munareor för att sänka undre gränsfrekvensen och sätta övre frekvensen till 80 Hz i stället för 400 Hz för att undvika hörbara reflexer i hornet. Skulle inte välja hyperbolisk expansion pga högre distortion.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav MacBruce » 2022-06-29 21:38

Ja, 70/80-hornet blev ju "omåttligt" populärt, trots att det saknade förutsättningar för att generera någon lågbas. Tror att en av mina modifieringar publicerades i R&T; den var dock endast (i huvudsak) avsedd att eliminera oönskade resonanser (en pianist ringde mig och tackade för att jag hade "avlägsnat" en resonans som han fann "olidlig ;-) ). En annan del av modifieringen avsåg att "nödtorftigt" ge hornet en exponentiell utvidgning för att ge hornet bästa möjliga förutsättningar inom dess arbetsområde.

(Har sett på forumet, att min modifiering av 70/80-hornet betecknas som "snake oil", då det inte fixade lågbas-området. Detta bestäms dock i huvudsak av hornets fysiska dimensioner och jag vill minnas att jag explicit nämnde i artikeln, att lågbas-området inte påverkades av mina modifikationer).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav BellsnWhistles » 2022-06-29 22:08

JM skrev:Osmart att låta två korta horn dela på högtalarvolymen. Kanske hade varit bättre att låta ett längre horn expandera med samma hals/munareor för att sänka undre gränsfrekvensen och sätta övre frekvensen till 80 Hz i stället för 400 Hz för att undvika hörbara reflexer i hornet. Skulle inte välja hyperbolisk expansion pga högre distortion.


Precis JM, detta har jag också tänkt på, då längden är en så pass orubblig parameter vid horn så är det rätt märkligt att inte prioritera denna om avsiken är att nå djupt i basen och volymen är en begränsning (vilket den alltid är).
När det gäller hyperbolisk expansion så medger det längre hornlängd för samma volym så jag skulle nog säga att det, som vanligt, är en fråga om optimering/prioritering utifrån vilka egenskaper man söker.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav DrBoar » 2022-07-04 00:18

Angående 70/80
Leker man med att simulera hornet i HornResp så ser man att basen inte påverkas av flaren (när men redan har en fixerad hornlängd och mynningsarea. Valet av element och kammarvolym påverkar rundningen av högpassfunktionen. Så något som 70/80 eller Klipsh LaScala kan inte bli djupbashorn.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Helmut » 2022-08-13 22:18

Var sugen på att köpa baselementet men var lite osäker på hur pinnen i mitten fungerade. Satt dammskyddet fast i metallpinnen eller var det någon form av glidlager i nylon dom gled över pinnen. Konen hade så lång slaglängd så pinnen i mitten var ett måste för att hålla talspolen i mitten.
Var mest imponerad av slaglängden på membranet och att men skulle kunna koppla in högtalaren direkt till 220 volts uttaget utan riska för att talspolen skulle brinna upp.
Fast det blev inget köp eftersom varken jag eller grannarna gillade mina bashorn och så ville jag ha djupare bas vilket inget av mina bashorn presterade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-08-14 01:30

Helmut: Jag är osäker på vilket element du avser. Tänker du på det som syns i första inlägget... Så är det inte samma som du tänker på. Du tänker nog på Cerwin-Vega (röd). Finns ingen mittkåpa på dessa element. Skruv i mitten som sitter fast. Den rör alltså inte på sig. Det där med att ansluta till vägguttaget (som användes i Cerwin-Vega reklam). Hade jag fundering på om det verkligen gällde i sverige/europa, eller om det kommer från usa. Där de hade 110 volt. Blir ju fyra gånger så mycket effekt här.

//Michael

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Calleberg » 2022-08-14 08:39

Michael skrev:Det där med att ansluta till vägguttaget (som användes i Cerwin-Vega reklam). Hade jag fundering på om det verkligen gällde i sverige/europa, eller om det kommer från usa. Där de hade 110 volt. Blir ju fyra gånger så mycket effekt här.

//Michael


Jag tror du har helt rätt, som jag kommer ihåg det så var det Amerikanska vägguttag det handlade om.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-10-02 16:24

Apropå 70/80-hornet. Brorsan köpte ett par sådana lådor. Han hade då ett par Ljudia högtalare med två Sinus 10-tummare och två piezo skrikor. Han moterade de i 70/80-hornet, i mittskivan framtill. Jag har inget minne av hur vi tyckte ljudet blev.

De där stora bashornen, som tråden började med, fick toppar med Fane ST 5020 och fyra Studio 8M. Med slutsteg på baksidan.
Bild
Bild
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav jonasp » 2022-10-02 16:27

Vilket bygge! 8O :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-10-04 10:44

AndersP skrev:Var det vid den här tiden som Michael vann Elektronikvärldens högtalarbyggtävling tro?

Ja det tror jag du har rätt i, tror detta stora horn bygge var ett år innan. Kanske kan skriva och lägga upp lite info om det i min medlemstråd.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Gammalt horn bygge

Inläggav Michael » 2022-10-05 19:49

Innan dessa bauta stora horn så hade vi ett par JBL femtontummare i basreflex låda. Det hände väl något med ena elementet (eller båda) så jag konade om de. Passade då på att byta model. Fanns två snarlika element, det ena högre känslighet och det andra lägre frekvens som kunde pumpa mera luft. Dessa basar gick parallellt med ett par Peerless tiotummare. Dessa höll, men en gång kommer jag ihåg att det var nåt missljud och luftström från ena elementet. Kantupphängningen hade släppt lite från chassit. Limmade och körde på. Ett par årtionden senare hörde jag att de fortfarande funkade och användes i en replokal för ett band. Dessa Peerless i horn var vårt första system för små disco. Vi fick hjälp av Stefan på Mozart. Han tyckte vi skulle bygga basreflex, men vi ville ha horn. Han letade fram en ritning som borde passa. Peerless elementet (kommer inte ihåg om vi eller han valde det) var en tio tummare ur en serie med effekttåliga element från Peerless, 300 W (om jag minns rätt). Vi byggde lådor och Mozart mätte, vill minnas att det var Sören som gjorde mätningarna. Han tyckte att det var ovanligt jämn frekvensgång i hornet. Så här såg lådan ut:
Bild
Undra om jag inte ritade denna ritning under ett sportlov i skolan. Jag satt där och lärde mig AutoCAD (snäll lärare). Kan även vara så att jag ritade denna ritning långt efter vi byggt lådorna. Kan även berätta att jag använde AutoCAD hemma för att rita mönsterkort. Fyllda cirklar (donut) tog processor kraft, kunde se när den fyllde i runtom i cirkeln. Köpte en 287 matteprocessor och tryckte i PC'n och då gick det betydligt snabbare.

Denna ritning var det vi fick:
Bild

Mätningar gjordes även på en topplåda, med mellanregister och diskant. Plus att de tog fram ett delningsfilter. Vi körde dock aktivt till basen. Kommer ihåg att jag även byggde ett subsonic filter och det var förbättring. Gick att spela högre och bättre bas. Kom ihåg att detta var på tiden med skivspelare, ni vet de där svart platta plast skivorna! Mellanregistret har jag för mig var ett Audax 6,5". Med ovanlig upphängning, som var platt (borde alltså varit töjbar). Diskanten var en Sinus/Vifa/EAI (minns ej). En dome med en tratt framför. Ej riktigt horn, för begynnelse arean var samma som domen. Rätt lång tratt, jämfört med andra varianter jag sett. Åh så tråkigt när man inte har några bilder.
Bild

Här ett par mätningar:
Bild

//Michael


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael, RogerGustavsson och 8 gäster