Basbygge till hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-07 15:03

Dayton RSS315HF-4 är sannolikt utmärkta element, där det enda man kunde ha önskat sig vore en lägre rörlig massa för aningen högre verkningsgrad över ca 50 Hz.

BMS 12s305 var tidigare via sitt i sammanhanget låga pris (ca 190 EUR vill jag minnas) att föredra, men Dayton RSS315HF-4 kostar nu endast 28 EUR mer än BMS 12s305-4 (från de återförsäljare som i dagsläget erbjuder lägsta pris) och då har man ett xmax om 14 mm mot 11 mm, vilket kan vara värt att betala lite extra för. Dessutom erhåller knasbollar som inte ekvaliserar oftast en något bättre passiv frekvensgång med Dayton RSS315HF-4.

Vad jag vet finns inga oberoende mätresultat att tillgå för Dayton RSS315HF-4, men mätresultat för BMS 12s305 och ett par konkurrerande element hittar man här: https://forums.melaudia.net/attachment.php?aid=24006
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-07 16:36

Feltänk.
Senast redigerad av Glebster 2022-07-07 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-07 16:37

Maarten skrev:12s305 finns här, obs, skalans förskjutning med 20 db och 100 w ineffekt: https://www.bmsspeakers.com/fileadmin/b ... d_20dB.bmp
Skulle kunna lägga in den för jämförelse om det vore intressant?

Kunde ej hitta mätningar för Dayton 12 HO/HF vid snabb googling.

Ser fram emot dina!


Saknar tid, kunskap och utrustning för att mäta. Tyvärr.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-07 20:48

I-or skrev:Dayton RSS315HF-4 är sannolikt utmärkta element, där det enda man kunde ha önskat sig vore en lägre rörlig massa för aningen högre verkningsgrad över ca 50 Hz.

BMS 12s305 var tidigare via sitt i sammanhanget låga pris (ca 190 EUR vill jag minnas) att föredra, men Dayton RSS315HF-4 kostar nu endast 28 EUR mer än BMS 12s305-4 (från de återförsäljare som i dagsläget erbjuder lägsta pris) och då har man ett xmax om 14 mm mot 11 mm, vilket kan vara värt att betala lite extra för. Dessutom erhåller knasbollar som inte ekvaliserar oftast en något bättre passiv frekvensgång med Dayton RSS315HF-4.

Vad jag vet finns inga oberoende mätresultat att tillgå för Dayton RSS315HF-4, men mätresultat för BMS 12s305 och ett par konkurrerande element hittar man här: https://forums.melaudia.net/attachment.php?aid=24006


Jag kanske har otur när jag googlar men Daytonelementet verkar tom billigare än BMS för tillfället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-08 13:20

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-08 14:28

Tack, TLHP dök inte upp när jag sökte.

Dayton-element går att få lite billigare i USA (tex Parts express med 5-10% rabatt som ny kund) men då måste man såklart ha möjlighet att plocka hem dem själv. Vill minnas att jag gav ca 1.800 SEK/st för mina. Finns kanske även andra spännande baselement i USA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-08 14:53

Jo, det finns andra möjligheter, åtminstone om man själv kan smyga igenom tullen och slippa moms. Med rådande dollarkurs har man tyvärr inga andra möjligheter att göra kap i USA längre, så jag bortser helt från import därifrån i mina jämförelser eftersom man med fraktkostnader och moms på rubbet inte har en chans att räkna hem det hela. Faktum är att Parts Express just nu har i det närmaste exakt samma pris som Audiophonics för Dayton Audio RSS315HF-4 (exklusive sales tax (moms), men inklusive frakt). 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Calleberg » 2022-07-08 15:32

De här kan kanske vara ett alternativ men....
https://www.myus.com/

Har provat dem en gång. Gör jag inte om.
Mitt misstag var att jag lät dem hantera, moms och tull vilket de tog ohemult bra betalt för att göra.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-08 16:40

Upp till fribeloppet behöver man inte smyga genom tullen. Sedan blir det på med glajjorna. 8)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-08 18:40

Fribelopp? Såvitt jag vet är det fortfarande momspåslag från första centen om tullarna kan visa att du har köpt varan utanför EU (Magda vill ha sitt och helst lite till av redan beskattade pengar, en normalinkomsttagare betalar ca 60-65 % av sin lön (inklusive s.k. arbetsgivaravgifter) i sammanlagda skatter 8O), så smyga bakom glajjorna bör man alltid.

Trots ett under en lång period mycket intensivt resande har I-or bara blivit stoppad en enda gång (sannolikt eftersom han för ovanlighets skull råkade kika in bakom tulldisken på Arlanda när han passerade) och då gick konversationen ungefär så här:

"Varifrån kommer du?" fräste den otrevliga unga tullerskan.

"Kina, Beijing." svarade en trött I-or.

"Hur länge har du varit där?" fortsatte tullerskan i en uppfordrande ton.

"I Kina eller Beijing? En dag i Beijing och två veckor totalt i Kina: Beijing, Shanghai, Suzhou, Shenzhen, Hongkong, ..." I-or lät ännu tröttare nu.

"Jaja." avbröt tullerskan, uppenbart förvirrad av namnen på alla kinesiska städer.

"Bra, om det var allt så går jag." I-or tog sin resväska och datorväska och ilade ut till taxikön.


Tilläggas bör att I-or har varit känd för att ibland passera tullen med ett i sammanhanget tveksamt innehåll i resväskan, men så var inte fallet denna gång, varför stressnivån var lika med noll. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Calleberg » 2022-07-08 18:50

I-or skrev:Fribelopp? Såvitt jag vet är det fortfarande momspåslag från första centen om tullarna kan visa att du har köpt varan utanför EU (Magda vill ha sitt och helst lite till av redan beskattade pengar, en normalinkomsttagare betalar ca 60-65 % av sin lön (inklusive s.k. arbetsgivaravgifter) i sammanlagda skatter 8O), så smyga bakom glajjorna bör man alltid.


Jorå, du har rätt men undrar om inte den totala skattesatsen är närmare 70-75% :roll: (dvs summa arbetsgivaravgifter, kommunal och statlig skatt, plus moms och andra skatter som man betalar med sina redan dubbelbeskattade pengar) Vad fan får man för pengarna :(

Edit: du hade rätt igen, 58% skatt betalar medelinkomstsvensson med konsumtionsskatter inkluderade. 73% gäller för den som nått taket för inkomstskatt (ochså med konsumtionsskatter inräknade.)

Men även jag hade lite rätt :) MEDIANinkomsttagaren betalar 69% i total skatt.

Källa:
https://skattebetalarna.se/100-fakta-om-skatter/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-08 20:46

4.700.-/3.300.-

https://www.tullverket.se/privat/panate ... 10955.html

Tull tull! :mrgreen:
https://m.youtube.com/watch?v=oWYfcYfdDXc

Minns med ett leende på läpparna när jag gick genom tullen på Kastrup med ett gigantiskt Milwaukeepaket innehållandes en häcksax och trimmer. Varken tulltjänstemännen eller jag rörde en min. Hvergang! :lol:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-09 12:25

Det var som attan, reglerna har faktiskt ändrats och Importkungen Glebster kan sin sak. :mrgreen:

"Det finns tillfällen då du inte behöver betala tull eller moms, även om varorna är från ett land utanför EU. Olika regler gäller beroende på hur varan förs över gränsen samt vad det är för typ av vara."

"Om du reser med kommersiella transportmedel så som flyg, färja eller kryssningsfartyg behöver du inte betala tull eller moms om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst 4 700 kronor.

Du behöver inte betala tull eller moms om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst 3 300 kronor när du reser på annat sätt än med kommersiell trafik, till exempel med din egen bil, båt eller cykel.

Mängdbegränsningar gäller för alkohol och tobak."


Detta gäller alltså när man tar med sig varorna över gränsen själv. Det var inte alltför länge sedan som jag mottog någon billig pryl som bonus för något USA-nätköp. Vips kom ett momskrav om 16 kr plus hanteringsavgift om 80 kr. 8O

Man måste ha en skruv lös för att arbeta med sådana saker.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-09 13:16

Pfff, Smugglarkungen, om jag får be. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Rille » 2022-07-10 21:25

Jag har byggt med 4st Dayton 15" HF i 180L lådor. vill man så hittar man tråden här på faktiskt..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Calleberg » 2022-07-12 14:46

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Kurben » 2022-07-12 17:35

Ja Rilles tråd har jag läst och det var av stort intresse, en fråga bara? Varför valde du slutet istället för portat?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-20 19:53

Kurben skrev:Ja Rilles tråd har jag läst och det var av stort intresse, en fråga bara? Varför valde du slutet istället för portat?


Kan inte svara för Rille men standardsvaren brukar lyda; mer infrabas, mindre lådor (underlättar vid flera lådor/utstrålningspunkter), mindre kludd med basreflexdimensionering och kortare responstid. Motargumenten brukar lyda; ineffektivt och därmed dyrare (kräver ca 3 ggr fler basar jämfört med basreflex och tillhörande förstärkning) samt att ekvalisering alltid är nödvändig (vilket dock är ett klent argument då det enligt I-or alltid är till fördel).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav schmutziger » 2022-07-20 22:13

Glebster skrev:
Kurben skrev:Ja Rilles tråd har jag läst och det var av stort intresse, en fråga bara? Varför valde du slutet istället för portat?


Kan inte svara för Rille men standardsvaren brukar lyda; mer infrabas, mindre lådor (underlättar vid flera lådor/utstrålningspunkter), mindre kludd med basreflexdimensionering och kortare responstid. Motargumenten brukar lyda; ineffektivt och därmed dyrare (kräver ca 3 ggr fler basar jämfört med basreflex och tillhörande förstärkning) samt att ekvalisering alltid är nödvändig (vilket dock är ett klent argument då det enligt I-or alltid är till fördel).

Bygger man med I-or:s BMS monster så behöver man väl om man är normal med sina spl krav inte basreflexa dem heller för den delen!

Mindre klydd än BR och mindre lådor är ju väldigt bra argument.

Sällan jag kände mig nojjig med 4st 10" i slutna lådor, men jag hade ju 4 till liggande så jag tryckte in dem i samma lådor o tänkte att man får väl alltid eq:a lite mer mar man bara har halva lådvolymen, men det behövdes icke! så halva impedansen och dubbla konytan o en massa mer dist vid xmax som jag ändå inte kan nå, känns bra :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav I-or » 2022-07-21 11:53

Många faktisktianer överdimensionerar sina baslösningar en hel del. Huvudhögtalarna når kanske 100 dB i lyssningspositionen vid en THD om 1 %, medan basmodulerna totalt sett klarar sådär 110 dB under samma förhållanden. Då bör man även hålla i minnet att distorsionskänsligheten är en eller två tiopotenser lägre för låga frekvenser än för höga. Sammantaget betyder detta att baskapaciteten är överdimensionerad minst 30 gånger. 8O

Om vi håller oss till musiklyssning över 20 Hz så behöver man rent rationellt bara extrem baskapacitet av två anledningar: för stora rum och/eller mycket veka begränsningsytor eller för ekvalisering av djupa frekvensgångsdalar. Anledningen att man helt enkelt älskar överdriven bas hör mer till bilstereoområdet och liknande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-21 19:09

Kan bara hålla med efter att jag fått färdigt mina basar. Trots öppen planlösning och en hyfsad house curve brukar 2 eller ibland 3 (av 6) gröna lysdioder tändas på slutsteget när jag drar på. Hur jäkla starkt eller basigt spelar egentligen alla tokar med sina monstersystem? :twisted:

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Rille » 2022-07-21 21:39

Glebster skrev:
Kurben skrev:Ja Rilles tråd har jag läst och det var av stort intresse, en fråga bara? Varför valde du slutet istället för portat?


Kan inte svara för Rille men standardsvaren brukar lyda; mer infrabas, mindre lådor (underlättar vid flera lådor/utstrålningspunkter), mindre kludd med basreflexdimensionering och kortare responstid. Motargumenten brukar lyda; ineffektivt och därmed dyrare (kräver ca 3 ggr fler basar jämfört med basreflex och tillhörande förstärkning) samt att ekvalisering alltid är nödvändig (vilket dock är ett klent argument då det enligt I-or alltid är till fördel).


Jo men så är det.. :-)
och även om man kan få startkare ljudtryck i med basreflexlådor så räcker 4st 15" i sluten låda för mig.
Mvh Rille

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-21 23:04

Räcker nog för de flesta… :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav shifts » 2022-07-22 10:50

I-or skrev:Om vi håller oss till musiklyssning över 20 Hz så behöver man rent rationellt bara extrem baskapacitet av två anledningar: för stora rum och/eller mycket veka begränsningsytor eller för ekvalisering av djupa frekvensgångsdalar. Anledningen att man helt enkelt älskar överdriven bas hör mer till bilstereoområdet och liknande.


Du skriver visserligen "Om vi håller oss till musiklyssning över 20 Hz", men vill ändå lägga till att det finns ytterligare goda anledningar, som i mitt fall: Aldrig vara rädd för att komma nära gränsen av vad systemet klarar, oavsett programmaterial (men det innefattar så klart även sådant som har information under 20 Hz). Det är ingen tydlig gräns, så lite markant marginal känns skönt för en okunnig. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Kurben » 2022-07-24 14:28

Har nu simulerat lite med både RSS390HO samt RSS390HF.

Om man väljer sluten låda på båda och strävar efter samma Q på cirka 0.5, så blir lådan för RSS390HO 93L med 20% moff. För RSS390HF Q 0.5 blir lådan på 404L med moff 20% enligt Basta. Så det är betydligt enklare att bygga slutet med RSS390HO och ändå med ganska lika prestanda.

Nedan bild visar simulering visande Max output at MOL, System response samt Cone excursion at MOL.

Svart färg är RSS390HO
Röd färg är RSS390HF
Bilagor
RSS390HF_HO.jpg
RSS390HF_HO.jpg (60.18 KiB) Visad 1517 gånger

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Kurben » 2022-07-24 14:40

Väljer man samma element fast portat så blir det med ungefär liknande prestanda.
RSS390HO 130L 20% moff avstämd till 20Hz = Grön linje
RSS390HF 132L 20% moff avstämd till 20Hz = lila linje

Här glänser RSS390HF betydligt mer, men HO modellen behöver inte samma konrörelser.

Sen så är ju såklart den totala ljudtryckskapaciteten betydligt högre!
Bilagor
Rss390HO_HF_portad.jpg
Rss390HO_HF_portad.jpg (58.8 KiB) Visad 1513 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-07-24 21:15

Ta bort moffet helt, har ingen bevisad fördel i en baslåda.

Simulera Q för sluten lösning med högre temperatur på talspole än Bastas! standardinställning.

Jag hade försökt stämma ännu lägre, typ 17-18Hz medels slitsport, om du ska gå på BR.

Har du plats och pengar till fyra basar; kör slutet med HO. Har du bara tänkt köra på två basar; kör BR men sub-20 Hz-avstämning (denna lösning valde jag men med HF-12orna). Skillnaden mellan HF och HO är oavsett så liten att det är viktigare att lägga fokus på nåt annat, tex vilken som du hittar billigast.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Kurben » 2022-08-29 19:47

Nu har beslutet landat i fyra slutna lådor med Dayton RSS390HO-4.

Första basen hemma, (Hittade på annons aldrig använd) nu saknas bara tre till.

Bild

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 19:52

Bra gjort! Minst fyra ska man ha :D

Fast du skulle köpt HF
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Basbygge till hemmabio

Inläggav Glebster » 2022-08-29 20:38

Kommer bli skitbra! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster