OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-17 22:35

Med sedvanlig bävan startar jag ännu en byggtråd, denna gång med respekt och ödmjukhet inför tidigare framgångar och misslyckanden. Mitt senaste projekt fick ju ett sorgligt och abrupt slut (under pågående remake) när ena lådan föll i stentrappan och förvandlades till vrakspillror: viewtopic.php?f=3&t=69167

Det var ju i grunden ett mycket lyckat bygge, som "bara" skulle förbättras lite. Men eftersom såväl grundprojektet liksom den planerade "förbättringen" i stor utsträckning byggde på kompromisser kanske det ändå var bäst det som hände. Nu har jag tänkt om och försökt ta vara på det som varit bra och fungerat men samtidigt förenklat och kompletterat med det som saknades i förra projektet.

Konceptet med öppen baffel har jag sedan länge varit mycket nöjd med och även försökt att få till det i alla register, men tvingats konstatera att det inte går att få till det djup och den tyngd som önskas i det djupaste subbasregistret med ren dipolbas. Studerar man t.ex. salig Linkwitz så kompletterade även han sina dipolkonstruktioner med slutna subbar, t.ex. Pluto och Thor.

Detta projekt bibehåller alltså dipol/öppen baffel men med stöd av en sluten subbas för att nå hela vägen ner. Jag har valt en relativt traditionell design, för att förenkla själva bygget (inga lutande torn eller invecklade kavitetslösningar) men ändå tagit inspiration från några kända koncept som jag beundrat och respekterat längs min väg mot det "perfekta" ljudet. :)
Projektnamnet OBH-2111 står, enligt min nomenklatur, för en Open Baffle Hybrid med två subbasar, en midbas, ett mellanregister och en diskant. Det blir aktiv delning mellan sub/midbas/mellanregister och ett enklare passivt filter mot diskanten.

Bild

I botten en sluten subbas på 40 liter med två Peerless XLS-10 i push-pull enligt M&K Sound X10. Principen med att vända ett element och placera dem hyfsat nära varandra ska ha positiv inverkan för att minimera distorsion och eliminera eventuella olikheter i elementens tillverkning:

Bild

Elementen är som sagt Peerless XLS-10, som väl är att betrakta som någon slags referens bland 10-tummarna. Jag har åtta exemplar som jag använt i slutna lådor, i isobarik, med slavbas och nu senast i dipol (typ Ripol) - i alla applikationer har de presterat enastående bra bas, enligt mina preferenser. Principen med push-pull har jag dock inte provat, så det är med höga förväntningar jag tar mig an detta projekt.

Bild

Till den öppna baffeln har jag i mitt sökande fastnat för en joker, som legat oanvänd i garaget, sedan min nu vuxna son lirade elgura på sitt tonårsrum - ett par 12-tums PA/Gitarrelement från Celestion, G12T-75:

Bild

Över åren har jag ofta fascinerats av det distinkta och "levande" ljud som PA-högtalare förmedlar och att det inte alls behöver låta vasst eller skrikigt om man bara hanterar elementens karaktär och tendens till uppbrott i vissa register. G12T-75 är ett klassiskt gitarrelement, med styv pappkon och hög känslighet. Det sitter i många typiska gitarr-combos med öppna bakstycken, så jag är rätt säker på att det kommer att passa fint som midbas i detta projekt.

Som mellanregister väljer jag att behålla ett element från mitt senaste bygge, en Dayton Audio RS125P eller RS150P. Jag har ännu inte bestämt vilken jag skall välja. Den lilla har något finare frekvensgång upp i diskanten, annars är de ganska lika. Båda har kapacitet att räcka till, avseende ljudtryck och effekttålighet:

Bild

Som diskant har jag valt en hyllvärmare, som var tänkt för ett annat projekt (som inte blev av... :roll: ) men som ju är väldigt lämplig till öppen baffel; Dayton Audio AMTPRO-4, som är öppen mot baksidan. I mitt föregående projekt använde jag en annan typ av banddiskant från Fountek som jag var väldigt nöjd med. Min förhoppning är att AMTPRO-4 skall ge ett liknande ljud men med fördelen att också spela "bakåt":

Bild

AMTPRO-4 har väl inte världens rakaste frekvenskurva över 10 kHz och lite ojämn spridning, men nu bygger jag ju högtalare främst för mina egna öron och dom bryr sig inte så mycket om vad som händer i de regionerna... :oops:

Slutligen lite om utformning av baffeln. Jag har länge velat bygga med lite bredare baffel, men ofta strandat då det blivit för skrymmande design, i mina och andras ögon. :wink:
Jag roade mig med att leka lite med Svantes förträffliga lilla programvara Edge, för att se hur placering av elementen möjligen skulle påverka frekvenskurvan - och det gjorde den! Jag har ofta fått höra att mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet (ungefär så). Samtidigt finns det ju klassiska högtalare med förskjutna placeringar, som ju ansetts mycket välljudande, t.ex. dessa KEF Kit 3, som mellanlandande i mitt garage när grannen skulle flytta för några år sedan (dom lät fantastiskt, men lådorna var bortom räddning, så nu ligger elementen i en låda i garaget):

Bild

Jag kommer fortsätta att laborera med layouten av elementen och tar tacksamt emot synpunkter innan det blir dags att fräsa hål, förmodligen redan på torsdag nästa vecka! 8)

Idag har jag i alla fall kommit igång; handlat träskivor och startar upp sänksågen. Alla skivor är tillsågade. Återstår att fräsa för hål med försänkningar och de svängda gavlarna och fronterna.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Grahnbarr » 2022-07-20 22:15

Kul! Heja heja :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-20 23:47

Tack! Värmen tar på orken, men jag har i alla fall fått fräst det mesta av hål och försänkningar igår och idag. Återkommer med bilder till helgen.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav juanth » 2022-07-21 01:35

Spännande projekt!
Hur kommer delningarna ligga?
Särskilt nyfiken på 12” gällande delning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Maarten » 2022-07-21 07:09

Kalejdokom skrev:Slutligen lite om utformning av baffeln. Jag har länge velat bygga med lite bredare baffel, men ofta strandat då det blivit för skrymmande design, i mina och andras ögon. :wink:
Jag roade mig med att leka lite med Svantes förträffliga lilla programvara Edge, för att se hur placering av elementen möjligen skulle påverka frekvenskurvan - och det gjorde den! Jag har ofta fått höra att mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet (ungefär så). Samtidigt finns det ju klassiska högtalare med förskjutna placeringar, som ju ansetts mycket välljudande, t.ex. dessa KEF Kit 3, som mellanlandande i mitt garage när grannen skulle flytta för några år sedan (dom lät fantastiskt, men lådorna var bortom räddning, så nu ligger elementen i en låda i garaget):

[ Bild ]

Jag kommer fortsätta att laborera med layouten av elementen och tar tacksamt emot synpunkter innan det blir dags att fräsa hål, förmodligen redan på torsdag nästa vecka! 8)

Då jag har lagt en del energi på att laborera med olika verktyg (Edge/Basta, Vcad m fl) avseende baffel, filter och elementavstånd, i 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?, kommer här lite input.

Eftersom den tråden är omfattande, så finns länkar på förstasidan. Väldigt kortfattat kan jag sammanfatta delar av den med;
1: Runda baffeln ordentligt. Många fokuserar på baffelsteget men den har stor påverkan även ovanför detta och ger +-många db i avvikelser (i synnerhet 'första svackan' ovanför baffelsteget men också en del rippel högre upp)
2: Bred baffel = generellt bra, av flera skäl (diffraktionsskäl, mindre SBIR och mer baffelsteg)
3: Sidoplacerade element ger inte lika mycket som rundning av baffel. Argumentet att "mellanregister och diskant måste sitta centrerat längs en lodrät linje för att inte ge fasfel när man flyttar huvudet " tycker jag är 'irrelevant', man måste oavsett konfiguration tillse att elementen spelar i fas i referensaxeln och lobing är oundvikligt med konventionella filter (passiva eller IIR), dvs man får fasfel i några riktningar hur man än gör. Dock har du i första bilden valt kraftigt sidoplacerade element och det kan ge mer utmaningar att få det bra. Utöver referensaxeln (som är allra viktigast) är golv, tak och sidoreflexer viktiga att tillse god integration mellan element inkl filter, då de påverkar mer än andra riktningar.
4: Verktygen Edge o liknande ger bara en grov approximation, man måste mäta ganska mycket och i olika riktningar. En bra mätuppställnnig ser jag som viktigare än sim-verktyg. Dock är Edge och liknande bra för att ge en kompassriktning och kan spara många mätningar, om man är medveten om bristerna i simuleringarna. (För mig blev det tvärtom då jag sökte genvägar med simuleringar som ej höll).

Konkret tycker jag att Peter's förslag med diskant nära övre kanten ofta funkar bättre än andra placeringar, men det beror på baffeln i övrigt (varierande avstånd från domen till kanten är önskvärt).
För en stor baffel kan mer mittplacerad diskant funka bra (á la Magico).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-21 10:41

Tack, Maarten, för synpunkter och tips. Jag har läst en del i din tråd i ämnet och inser att det finns mycket att lära och utforska för att optimera högtalare. Jag hade gärna velat fördjupa mig och skaffa större förståelse om detta, men som med det mesta i livet, får man sålla och prioritera för att hinna med allt man vill rymma i tillvaron. Och med åldrande föräldrar, barnbarn, sommarhus och allt annat som skall fungera i vardagen med jobb och engagemang räcker tiden helt enkelt inte till allt man vill. :(

Detta projekt kom ju till lite oplanerat pga olyckshändelse, och jag har faktiskt utvecklat någon form av hatkärlek till högtalarbygge, eftersom jag allt mer upplever att det tar den tid jag inte har (samtidigt som det ju också är så roligt). Nu ska jag ändå fullfölja och få klart detta projekt inom rimlig tid. Dock har jag lovat mina närmsta att inte ägna semestern åt mer högtalarbygge än det som måste göras vid sommarstugan pga störande ljud från mina maskiner. Att fräsa MDF är verkligen inget man vill göra i trädgården på lugna gatan i stan...

Som "svar" på dina punkter kan jag sammanfattningsvis säga att jag absolut haft mina funderingar kring dessa frågor. Dock kommer det mesta att kunna kompenseras via DSP då jag valt en helt aktiv drivning och delning. Inspirerad av I-or tänker jag ägna en del tid åt att "mäta och ekvalisera". Det jag konstaterat när jag lekt runt med Edge är att det mest handlar om relativt blygsamma höjder och dalar, på ca 2-3 dB +/- med den placering jag landat i och att själva baffelsteget är irrelevant då jag har alla möjligheter att justera det via DSP.

Diskanten är ingen dome, utan en AMT med membranyta på ca 4x16 cm. Den hamnar nu ungefär som på min ritning och tillsammans med den lätt svängda formen på toppen av baffeln ser det rätt ok ut i Edge (som kompassriktning :) ).

Gavlarna kommer troligen inte att sitta flush baffel utan sticka fram en knapp cm, men rundas av på både in- och utsida. Hur det påverkar kantdiffraktion har jag inte funderat över men är inte särskilt orolig. Jag lyssnar sällan i "sweetspot" och är mer tilltalad av att ljudet sprider sig mer diffust i rummet. Vid biotittande byter dessa högtalare dessutom funktion för att spela bakhögtalare i en Atmos-setup.

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Maarten » 2022-07-21 15:06

Jag håller med om att prioriteringar är viktigt, själv är jag ingen supporter av suboptimeringar, utan gillar när man uppnår så mycket som möjligt för en given insats. Sen att det inte sällan blir 'scope creep' (som man säger inom projektledning) är tyvärr något att hantera.

Låter vettigt att köra ekvalisering men tänk på att spridningen inte hanteras av denna, samt att Edge kan luras lite eftersom man bara tittar på en riktning åt gången.

Lycka till med bygget, du verkar vara en fena på snickeri, något jag själv inte är.


EDIT: Eftersom det går så fort att slänga in saker i Vcad och för att illustrera lite av det luriga både med bafflar och simuleringar (har ej med framskjutande sidor), gjorde jag på ett par min nedan bilder, som alltså ska tas med en stor nypa salt, liksom resultatet från Edge:
Kalejdo-400-1000-baff.png
Kalejdo-400-1000-baff.png (188.57 KiB) Visad 2517 gånger


Kalejdo-400-1000.png
Kalejdo-400-1000.png (546.02 KiB) Visad 2517 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-21 17:05

Tack för ditt engagemang! Jag är inte bekant med Vcad så du får gärna kommentera resultatet, om du har tid och lust. Baffeln är 330 mm bred plus gavlar. Total höjd är 1060 mm exkl tassar. Delningsfrekvenser har jag inte funderat över ännu, men sannolikt får mellanregistret spela lite högre än 2kHz. Det blir att mäta och utvärdera varje register för sig och sedan justera, lyssna och mäta igen, tills man blir nöjd...

Maarten
 
Inlägg: 3820
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Maarten » 2022-07-21 18:20

Selvfølgelig,

Genom att skapa "diffraktionsdata" i Vcad (Meny-Tools-Diffraction) erhåller man samma resultat som Basta/Edge men i många riktningar, här 360 grader horisontellt och vertikalt (detta visas i första bilden ovan). Denna data kan sedan enkelt importeras i Vcad, ovan gjort för två element där jag gissade storlek och placering på baffel. Ett aktivt filter med enkel baffelstegskompensering (vald på måfå) och ett aktivt fjärde ordn butterworth filter delar de två elementen. (Andra bilden ovan)
Då erhåller man en simulerad respons inte bara i referensaxeln (direktljudet), utan även i andra riktningar som kan summeras på olika sätt i "Power & DI"-fönstret (=Spinorama) ovan samt nedan. I Spinorama grafen visas nu bland annat energirespons (brun kurva), rumsrespons (turkos, ska representera vad man erhåller på lyssningsplats), samt lyssningsfönster (grön kurva).
Nu ska man verkligen ta detta med stor nypa salt, - verkligheten kommer inte att mäta som denna graf av många skäl. Men det kan vara ett sätt att förstå hur man ska justera sin konstruktion men också förstå vad som påverkar såsom baffel, placering av element, elementstorlekar och filter.

Kalejdo-Aktivt_filter-Baffel-400-1000 Power+DI.png
Kalejdo-Aktivt_filter-Baffel-400-1000 Power+DI.png (33.2 KiB) Visad 2492 gånger




Edit,
Fönstren i Vcad är från uppe vänster till höger och sen neråt
1, direktljud och elementens bidrag
2, grupplöptid och fas
3, Spinorama, beskrivet ovan
4, filterfunktion
5, spridning horisontellt
6, spridning vertikalt uppåt
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kraniet » 2022-07-23 20:07

Kul med nytt bygge. Ser originellt ut.
Men varför inte höja dom några cm så midden kan sitta under diskanten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-23 22:21

Kraniet skrev:Men varför inte höja dom några cm så midden kan sitta under diskanten?

Ja, varför inte? :oops: För att vara ärlig så finns det två anledningar till varför det ser ut som det gör.
1. När jag flyttade runt placeringarna i Edge hittade jag ett läge där både mid och diskant verkade ge hyfsat lugn respons map baffelreflexer.
2. Det stycke fuskläder jag hittat för detta projekt är som bredast 73 cm, vilket gav en max höjd på övre delen av baffeln på 68 cm (om materialet skall räcka runt baffeln).

Självklart kunde jag spendera några 100-lappar till och köpt ett nytt stycke läder om jag velat, men nu valde jag att snåla och nöja mig med denna layout. Den totala höjden på 106 cm är dessutom redan lite högre än vad jag förhandlat mig till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-23 22:35

Idag har vi kommit hem efter några dagar vid sommarhuset där jag kunnat fräsa fritt utan att störa några grannar. Detta skede av byggandet är alltid lite kritiskt och jag brukar lova mig själv att aldrig mer bygga högtalare. Jag glömmer hur mycket jobb det är, hur mycket tid det tar och hur mycket som brukar gå mer eller mindre fel. Jag mäter eller räknar fel, ställer in fel mått på fräsen eller slarvar med fastsättning av materiel så att fräsen skenar och gör hack eller snedskär i håltagningarna.

Nåväl, ännu har inget skett som inte går att reparera i "post production & mastring". :) Gavlarna hann jag tyvärr inte få klara, så det får bli vid nästa tillfälle. Nu väntar två veckor semester, och då blir det paus i snickrandet.

Några glimtar från snickarboa:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Nattlorden » 2022-07-27 11:36

Dom elementen såg väl snygga ut ihop? :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-27 14:26

:)

Hoppas att dom kommer spela snyggt ihop också.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav AndersP » 2022-07-27 22:31

Imponerande att du orkar köra igång på nytt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav JM » 2022-07-27 22:58

Diskantdipolen är intressant. Var och hur tänker du dela? Trots sin storlek börjar distorsionen krypa ner relativt högt upp.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... o-amtpro-4

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-28 10:11

AndersP skrev:Imponerande att du orkar köra igång på nytt.

Det är väl inte helt utan suck och vånda man drar igång ett nytt projekt, men det här är ju lite av ett måste-bygge. Alternativet vore att handla fabriksproducerade ditos, men det har jag varken råd eller lust till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-28 10:21

JM skrev:Diskantdipolen är intressant. Var och hur tänker du dela?

Det blir passiv delning mot diskanten, jag utgår från ett befintligt 3:e ordningens filter vid 3kHz (som får anpassas efter mätning). Men inget är hugget i sten. DSP kan hyfsa till frekvenskurvan men THD får väl bli som det blir. Dayton menar att den är användbar från 800 Hz, men det är såklart inte aktuellt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-04 23:01

juanth skrev:Spännande projekt!
Hur kommer delningarna ligga?
Särskilt nyfiken på 12” gällande delning.

Ser att jag missat att svara på detta, sorry! Inget är helt spikat utan ger sig efter mätning och lyssning, men så här går mina tankar just nu:
Den slutna baslådan blir en ren sub som delas så lågt som tolvan medger, troligen runt 80Hz.
Delning mellan tolvan och mellanregistret är det som just nu är helt öppet, men spontant skulle jag säga runt 300Hz.
Mot diskanten lär jag inte dela lägre än 3kHz.

Imorgon blir det en sista semesterdag vid sommarstugan då jag hoppas bli helt klar med alla delar så att "endast" montage och ytbehandlig därefter återstår. På måndag börjar kneget igen så ingen vet när detta blir klart, men min målbild är att de skall vara helt klara till säsongspremiären för hemmabio sista helgen i oktober (sommartiden slutar :wink: ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 12:05

Så var även gavlarna klara. Limfog i bok är hårt så man får köra långsamt med fräsen för att inte elda upp träet. Avrundningsfräs med kullager fixar kanterna runt om.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-08-10 18:34

Kul att du orkar köra igång igen.
Har jag förstår rätt att sidostyckena ska stick ut några mm framför baffeln?
Jag skulle vara mycket försiktig med att låta sidorna sticka ut framför baffeln, kant diffraktionen blir då nästan omöjlig att få bukt med.
För bas och sub spelar det ingen, eller nästa ingen roll beroende hur högt man delar basen.

När du närmar dig klart är det väl dags att skaka liv i "dipolgruppen" igen eller vad säger du Kajeldokom?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-10 22:16

Hej Henrik, kul att du tittar in. Ja, nu är jag på gång och utan återvändo. :)
Gällande gavlarna så har jag förstås funderat över detta, men jag har svårt med "formspråket", att låta gavlarna runda av jämns med baffeln.
Så jag har istället valt att lita på Sigge Linkwitz; om han lyckades få till det med liknande gavlar till Orion, så är jag inte orolig. Han har ju dessutom diskanten helt centrerad på baffeln, vilket heller inte brukar vara optimalt.

https://www.linkwitzlab.com/orion-rev4.htm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-17 15:09

Till helgen kanske detta trädgårds-DIY-projekt blir klart (så man kan återgå till väsentligheterna :) ). En japansk bärträdgård, med stensättningar, naturgrus och en kompostskärm i bambu med designinspiration från en japansk torii 8O :

Bild

Jag har god hjälp av denna best, så det ska nog lösa sig:

Bild

Hittade för övrigt denna fina vinkeltving på Hornbach. Håller skivorna i exakt 90 grader:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Nattlorden » 2022-08-17 15:38

Hörntvingar är bra... glömmer bara var jag lagt dem mellan varje gång de behövs, så vet inte hur många jag har totalt nu.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-08-17 15:48

Jag har 2 verktyg som jag absolut inte vill vara utan,

Nr 1 utan någon som helst tvekan: Japansåg!
Nr 2 vinkeltving, eftersom jag insett att bara limma är mycket bättre än lim och skruv. Precisionen blir mångfalt bättre.
Sen kommer några till på listan men det tar vi en annan gång.

Henrik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Calleberg » 2022-08-17 18:51

nuffe skrev:...att bara limma är mycket bättre än lim och skruv. Precisionen blir mångfalt bättre...
Henrik


Det här var lite intressant, kan du utveckla lite? Jag är notorisk skruvlimmare nämligen :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav nuffe » 2022-08-17 19:48

Calleberg, min erfarenhet av limning är från barnsben (uppvuxen inom kökssnickeri, men har en annan profession som vuxen)
Att både lima och skruva är helt onödigt ur hållfasthets synpunkt. Limma några olika träslag med vitlim, låt dem torka väl, försök sedan slå isär dem,
aldrig att fogen går sönder om det är rätt gjort.
Som jag ser det är skruv, eller spikpistol, ett alternativ till att använda tving.

Det är att det mycket lättare att använda tving inkl. hörntving än att försöka skruva ihop limmade ytor, limmet fungerar som ett utmärkt glidmedel och precisionen blir lidande.
Är man mycket noggrann vid limningen slipper man fräsning av kanterna.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-17 20:02

Ja, att skruva är ofta onödigt. Jag gör det ibland för att direkt kunna fortsätta montera innan limmet torkat, men undviker det numera om ytan skall behandlas på något sätt eftersom spacklet över skruvarna alltid ändrar form och förr eller senare så syns det genom färg eller faner.

Dessa lådor får inga synliga skruvar. Hela innanmätet limmas mellan gavlarna.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Calleberg » 2022-08-17 20:03

Då är jag med, Mitt skruvande är till stor del framtvingat :) pga brist på tillräckligt många eller långa tvingar. Det händer ibland att jag plockar bort skruv efter att limmet torkat. :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav Kraniet » 2022-08-18 08:05

Vid limning av trä är ju limfogen extremt stark.
Men ändträ på mdf limmat mot den blanka sidan sitter ofta extremt dåligt. Hjälper lite om man ruffar upp ytan först men även då kan de sitta ganska dåligt. (missförstå rätt, det är ju tillräckligt starkt ändå när väl lådan är helt ihopsatt)
Plugg eller kex är ju inte dumt att lägga till.

Stora nackdelen med att skruva är ju att man har en massa skruvskallar att hantera. Drygt att spackla över och ofta syns skallarna efter målning ändå..
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dompan och 7 gäster